Säg så här då alla bilar som ska åka runt när de är laddade var ska de stå? Är det inte lika bra att de står där de står också sköter en dator med relästation i och ur kopplingen?
Det är sannolikt lättare att lösa parkering om det kan vara var som helst i närområdet, än om det måste vara exakt precis vid laddaren (som med ditt förslag). Men sure, fler sladdar är säkert en mer realistisk kortsiktig lösning. Jag är dock rätt säker på att Tesla kommer sikta på den andra lösningen in the long run - all deras tech radar ju upp sig för att möjliggöra just precis det.
Behöver nog inte vara så 'long run heller'. Det är det här som är framtiden rimligen. Annars tror jag att destinationsladdning är vettigt att satsa vidare på.
Uddevalla, som exempel kan må bra av ett koppel fast chargers/chademo laddare (kräver ingen utveckling av lösning alls, och chademo laddare börjar krypa ned i pris så att man skulle kunna sätta upp många av dem på en och samma ställe. I korthet vill man åtgärd *nu* är det nog vägen att gå). En annan lösningsmodel är, som någon varit inne på att ha ex. en 250 kilowattsladdare med säg 20 uttag och förmåga att optimera laddning utefter ägarnas önskemål, bilarnas nuvarande laddning och antalet anslutna laddpunkter. Men detta kräver ju utveckling och lär ta något år eller två att få på plats. Praktiskt tar det nog ungefär lika lång tid som att kraftsamla på den automatiska lösningen...
De Superchargers som står i närheten av hotell, stora shoppingcenter mm där man ofta står mer än en timme för att uträtta sina ärenden borde kompletteras med ett gäng destination chargers.
I lödde stod en dansk parkerad från tidigt på morgonen till lunch för ett tag sedan. Förmodar att han bodde på hotellet, och hade lika gärna kunnat ställa sig på en 11 eller 22 kW plats.
På vissa av platserna är det såklart helt meningslöst, men på väldigt många platser så hade det nog kunnat vara en billig lösning för att få till några platser till.
Jag hade lätt ställt mig på en sådan istället om jag inte var i behov av snabbladdning.
Det står väl 45 minuters parkering på de flesta SC i Sverige, om man/de vill så går det ju att börja kontrollera det. Finns som jag förstår inget undantag för Teslor.
Automatiskt byte av bilar löser inte problemet med för dålig kapacitet. I Solli mellan Oslo och Uddevalla har Tesla ökat antalet laddplatser för där var det tydligen ofta kö till laddarna.
Det står väl 45 minuters parkering på de flesta SC i Sverige, om man/de vill så går det ju att börja kontrollera det. Finns som jag förstår inget undantag för Teslor.
Ja men just därför skulle det kunna finnas destination chargers också. Om jag vet att jag inte hinner tillbaka inom en timme, så får man ställa sig på dom långsammare laddarna.
Automatiskt byte av bilar löser inte problemet med för dålig kapacitet. I Solli mellan Oslo och Uddevalla har Tesla ökat antalet laddplatser för där var det tydligen ofta kö till laddarna.
Det löser kanske inte problemet, men det mildrar det.
Dels kan bilen lämna platsen när den är klar även om föraren är ute på andra äventyr, och låta nästa i kön ladda, dels behöver man inte vara vi laddstationen och köa, utan kan gå ut på andra äventyr medans bilen köar åt en.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om problemet är att folk står kvar för länge vid sc för att handla mm kanske en idé kan vara att hårdare följa 45 minuters regeln. Tex logga tiden man står på sc och automatisk utfärda nån form av p avgift om man står inkopplad mer än en timme.
Om problemet är att folk står kvar för länge vid sc för att handla mm kanske en idé kan vara att hårdare följa 45 minuters regeln. Tex logga tiden man står på sc och automatisk utfärda nån form av p avgift om man står inkopplad mer än en timme.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Om jag har kört långt och har en lång tur till nästa laddare. Ska jag då inte få ladda fullt på SC?
Detta kan ju ta 70 minuter.
Tycker snarare att man ska straffa dom som stannar kvar när bilen slutat ladda.