SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av JFAH »

danni skrev:
LarsL skrev:
Säg så här då alla bilar som ska åka runt när de är laddade var ska de stå? Är det inte lika bra att de står där de står också sköter en dator med relästation i och ur kopplingen?
Det är sannolikt lättare att lösa parkering om det kan vara var som helst i närområdet, än om det måste vara exakt precis vid laddaren (som med ditt förslag). Men sure, fler sladdar är säkert en mer realistisk kortsiktig lösning. Jag är dock rätt säker på att Tesla kommer sikta på den andra lösningen in the long run - all deras tech radar ju upp sig för att möjliggöra just precis det.
Behöver nog inte vara så 'long run heller'. Det är det här som är framtiden rimligen. Annars tror jag att destinationsladdning är vettigt att satsa vidare på.

Uddevalla, som exempel kan må bra av ett koppel fast chargers/chademo laddare (kräver ingen utveckling av lösning alls, och chademo laddare börjar krypa ned i pris så att man skulle kunna sätta upp många av dem på en och samma ställe. I korthet vill man åtgärd *nu* är det nog vägen att gå). En annan lösningsmodel är, som någon varit inne på att ha ex. en 250 kilowattsladdare med säg 20 uttag och förmåga att optimera laddning utefter ägarnas önskemål, bilarnas nuvarande laddning och antalet anslutna laddpunkter. Men detta kräver ju utveckling och lär ta något år eller två att få på plats. Praktiskt tar det nog ungefär lika lång tid som att kraftsamla på den automatiska lösningen...

Edit: Hittade följande intressanta artikeln om VW: http://www.motormagasinet.se/alla/v-cha ... v-elbilar/
Men det är bara mina 2'cent
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av Martinen »

De Superchargers som står i närheten av hotell, stora shoppingcenter mm där man ofta står mer än en timme för att uträtta sina ärenden borde kompletteras med ett gäng destination chargers.
I lödde stod en dansk parkerad från tidigt på morgonen till lunch för ett tag sedan. Förmodar att han bodde på hotellet, och hade lika gärna kunnat ställa sig på en 11 eller 22 kW plats.
På vissa av platserna är det såklart helt meningslöst, men på väldigt många platser så hade det nog kunnat vara en billig lösning för att få till några platser till.
Jag hade lätt ställt mig på en sådan istället om jag inte var i behov av snabbladdning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av LarsL »

Det står väl 45 minuters parkering på de flesta SC i Sverige, om man/de vill så går det ju att börja kontrollera det. Finns som jag förstår inget undantag för Teslor.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av Olof Borjesson »

Automatiskt byte av bilar löser inte problemet med för dålig kapacitet. I Solli mellan Oslo och Uddevalla har Tesla ökat antalet laddplatser för där var det tydligen ofta kö till laddarna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av Martinen »

LarsL skrev:
Det står väl 45 minuters parkering på de flesta SC i Sverige, om man/de vill så går det ju att börja kontrollera det. Finns som jag förstår inget undantag för Teslor.
Ja men just därför skulle det kunna finnas destination chargers också. Om jag vet att jag inte hinner tillbaka inom en timme, så får man ställa sig på dom långsammare laddarna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av bylund »

Olof Borjesson skrev:
Automatiskt byte av bilar löser inte problemet med för dålig kapacitet. I Solli mellan Oslo och Uddevalla har Tesla ökat antalet laddplatser för där var det tydligen ofta kö till laddarna.
Det löser kanske inte problemet, men det mildrar det.
Dels kan bilen lämna platsen när den är klar även om föraren är ute på andra äventyr, och låta nästa i kön ladda, dels behöver man inte vara vi laddstationen och köa, utan kan gå ut på andra äventyr medans bilen köar åt en.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av bullen »

Om problemet är att folk står kvar för länge vid sc för att handla mm kanske en idé kan vara att hårdare följa 45 minuters regeln. Tex logga tiden man står på sc och automatisk utfärda nån form av p avgift om man står inkopplad mer än en timme.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av Martinen »

bullen skrev:
Om problemet är att folk står kvar för länge vid sc för att handla mm kanske en idé kan vara att hårdare följa 45 minuters regeln. Tex logga tiden man står på sc och automatisk utfärda nån form av p avgift om man står inkopplad mer än en timme.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Om jag har kört långt och har en lång tur till nästa laddare. Ska jag då inte få ladda fullt på SC?
Detta kan ju ta 70 minuter.
Tycker snarare att man ska straffa dom som stannar kvar när bilen slutat ladda.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: SC köbotemedel, design och laddningsbeteenden

Inlägg av Bow »

Exakt Martinen man ser ju i appen när den är fulladdad och kan gå och flytta den så man inte ta plats i onödan.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Skriv svar