1. Jag har ett stort bilintresse och TM3 är den första elbil som väcker habegär hos mig som inte kostar en förmögenhet. Jag är designintresserad och gillar den avskalade interiören. Exteriört finns det andra alternativ som jag anser vara minst lika bra men TM3 har i stort en design som faller mig i smaken.
2. Drivlina/prestanda. Jag tycker det är tveksamt att bilar med förbränningsmotor öht kan kallas för premium längre. Elbilens drivlina är helt enkelt så fullkomligt överlägsen.
3. Jag är ingen klimataktivist men ser samtidigt att vår påverkan på planeten får stora konsekvenser. Vi behöver ställa om från vårt oljeberoende och elektrifieringen är en viktig del i detta.
Om jag då kan bidra till detta OCH SAMTIDIGT få ta del av körupplevelsen som Tesla erbjuder så är det ju helt suveränt.
Miljöskälet väger alltså hyfsat tungt men om mitt bilval enbart baserades på miljöskäl så kanske valet istället fallit på en hybrid. Alternativt en SR+ med mindre batteri.
4. Jag är en Elon fanboy och anser att han driver utvecklingen i rätt riktning. Jag tycker det är fantastiskt att han utmanar en 100-årig konservativ bransch som uppenbarligen behöver utmanas ordentligt innan de gör några förändringar. Jag vill bidra med en liten insats till Elons mission.
Teslas nydanande affärsmodell är också något jag lockas av. Återigen förändring i en konservativ bransch. Jag gillar förändring och utveckling.