Håller helt med, fakturerar man 800 - 1200 kr/h med full beläggning och sitter hos kund och knappt har några utgifter, då ska man ha en stridskassa som får en att klara rida ut detta och lite till. Men även om det är så bland många av dina bekanta är det nog tyvärr inte en representativ bild för majoriteten av alla småföretagare eller enmansbolag.Pontus skrev:De jag känner med mer eller mindre heltidsuppdrag tar mellan 800 kr till 1200 kr i timmen och då tycker jag att man borde ha råd att spara till sämre tider. Även om dessa skulle fått en bra lön som anställda finns det pengar över. Skulle dom ta ut allt och inte ha något kvar nu när det går dålig så skulle jag tycka att det är fel.
Egenföretagare, kommer ni permittera er?
Moderator: Redaktion
Re: Egenföretagare, kommer ni permittera er?
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Trevlligt med småföretagare som ser hur mycket arbetsgivaravgifter, löneskatt och moms som någon ska betala och sen får du behålla 25-30 % i plånboken efter mycket möda och stort besvär. Det är lite annorlunda i Schweiz. Staten har samlat i ladorna för en sån här ekonomisk chock, så gemene svensk ska inte ha behövt göra det i någon större omfattning. Ni som inte gillar bidrag har jag största respekt för, men då ska skatterna bort också.thedude skrev:Jag är egenföretagare, AB, som förlorat min enda kund och därmed hela min intäkt och investerade spar och pensionspengarna har gått ner till ca 40% både i bolaget och privat, vi pratar miljonbelopp. Det ser väldigt mörkt ut för mig långt framåt i tiden. Inte ens med permittering och arbetsgivaravgiftsänkning så klarar jag mig inte.
Reglerna för permitting av egenanställd i AB är vaga och diffusa och svaret man får när man är ringer att du ska ansöka om det, bli religös och be till din gud om att du ska få det.
Hi som får lite sänkta intäkter men klarar er någorlunda bra ska skatta er ändå lyckliga i sammanhanget. Mig och andra i liknande situation är det verkligen synd om. J*vla Corona säger jag!
Men åter till småföretagarfrågan, egen företagare med Aktiebolag.
Du kan sjukskriva dig de första 21 dagar från 27 mars om du är sjuk utan läkarintyg, arbetsgivaren ersätts via skattekontot.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... har-galler
Verksamt har samlat info om Corona:
https://www.verksamt.se/om-verksamt/nyh ... T_CORONA_2
The Dude verkar mycket påverkad så du behöver mycket stöd. Så fungerar sossarnas Sverige. 70 % till staten och ibland hjälper staten dig kanske till viss del.

Verkar som det är någon sosse byråkrat som ska sitta och godkänna korttidsarbetet.
Våren är här, släpp skattkistorna loss!

Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Okej, då gör jag definitivt nånting fel.Pontus skrev:De jag känner med mer eller mindre heltidsuppdrag tar mellan 800 kr till 1200 kr i timmen ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi är ju fortfarande några som handlar med fysiska produkter och för mitt företag kommer detta slå hårt.
Som Mati säger så har man ju ett naturligt jävlar anamma och är mycket tveksam till bidrag.
Men med det sagt så tycker jag absolut att alla småföretagare ska utnyttja det som bjuds.
Staten försöker ju faktiskt göra skillnad här och oavsett politisk åsikt så står vi nu inför de facto.
Så knyt näven i fickan och ta vad som erbjuds.
Vi får alltid en ny chans i nästa val
Edit: för att svara på rubriken. Ja vi kommer permittera oss
Som Mati säger så har man ju ett naturligt jävlar anamma och är mycket tveksam till bidrag.
Men med det sagt så tycker jag absolut att alla småföretagare ska utnyttja det som bjuds.
Staten försöker ju faktiskt göra skillnad här och oavsett politisk åsikt så står vi nu inför de facto.
Så knyt näven i fickan och ta vad som erbjuds.
Vi får alltid en ny chans i nästa val

Edit: för att svara på rubriken. Ja vi kommer permittera oss
Audi Q8 e-tron 55 -24
- Elektrokungen
- Teslaägare
Det stämmer ganska väl med min egen historia. Jobbade som konsult mellan 1998-2007 och kunde spara tillräckligt för att leva i tre år utan inkomst. Startade en ny verksamhet och ägnade tre år till produktutveckling innan vi fick igång försäljningen! Driver fortfarande detta bolag, nu med 20+ anställda.OfarligTesla skrev:Vad jag hört från mina vänner som är egenkonsulter är att på ett års arbete lägger de undan för att fortsätta med samma lön utan intäkter i 4-6 månader, kan man lägga undan för mindre än 4 var deras råd att inte ens tänka på att konsulta i egen regi. Idén är alltså att har man jobbat i 3 år ska man klara sig minst 1 år utan uppdrag med bibehållen lön och kostnader. Samtidigt skall nettolönen de plockar ut (inkl utdelning) kunna vara över vad de skulle fått som anställd på konsultbolag.mati skrev:Men har man verkligen så mycket över som vanlig egenföretagare? Och hur länge ska man klara sig på det då? Ett halvår eller ett år? I så fall gör jag nåt fel, och det kanske jag gör, vad vet jag. Men allt beror ju helt och hållet på vad man kan sätta för timtaxa, hur många timmar man kan fakturera per månad och hur mycket man tar ut i lön. Det har ju diskuterats tidigare i andra trådar, och en del verkar ju verkligen kunna ta ut väldigt höga timtaxor på ett heltidsuppdrag. Och då kan man bara gratulera. I så fall håller jag absolut med om att det borde finnas pengar över så man kan överleva en längre tid utan intäkter. Men min erfarenhet är att man inte kan ta ut en sån djävulsk timtaxa när man har ett heltidsuppdrag. Då blir det mer som en vanlig lön. För kortare punktinsatser kan man ta en högre timtaxa, men då har man troligen en massa dödtid emellan så att det inte blir så mycket i slutändan ändå.
För min del så har min beskattningsbara inkomst försämrats sedan jag har startat eget. Det går ju att kompensera genom andra förmåner, till exempel "billig" tjänstebil som jag tidigare har behövt betala med privata pengar. Och så kan man ju köpa lite annat på företaget, t.ex. toapapper och kaffe, men det är ju naturligtvis småpengar i sammanhanget. I det stora hela har jag samma ekonomi som när jag var anställd. Ingen chans att klara sig en längre tid utan inkomst.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
+1 bra kämpatElektrokungen skrev:Det stämmer ganska väl med min egen historia. Jobbade som konsult mellan 1998-2007 och kunde spara tillräckligt för att leva i tre år utan inkomst. Startade en ny verksamhet och ägnade tre år till produktutveckling innan vi fick igång försäljningen! Driver fortfarande detta bolag, nu med 20+ anställda.OfarligTesla skrev:Vad jag hört från mina vänner som är egenkonsulter är att på ett års arbete lägger de undan för att fortsätta med samma lön utan intäkter i 4-6 månader, kan man lägga undan för mindre än 4 var deras råd att inte ens tänka på att konsulta i egen regi. Idén är alltså att har man jobbat i 3 år ska man klara sig minst 1 år utan uppdrag med bibehållen lön och kostnader. Samtidigt skall nettolönen de plockar ut (inkl utdelning) kunna vara över vad de skulle fått som anställd på konsultbolag.mati skrev:Men har man verkligen så mycket över som vanlig egenföretagare? Och hur länge ska man klara sig på det då? Ett halvår eller ett år? I så fall gör jag nåt fel, och det kanske jag gör, vad vet jag. Men allt beror ju helt och hållet på vad man kan sätta för timtaxa, hur många timmar man kan fakturera per månad och hur mycket man tar ut i lön. Det har ju diskuterats tidigare i andra trådar, och en del verkar ju verkligen kunna ta ut väldigt höga timtaxor på ett heltidsuppdrag. Och då kan man bara gratulera. I så fall håller jag absolut med om att det borde finnas pengar över så man kan överleva en längre tid utan intäkter. Men min erfarenhet är att man inte kan ta ut en sån djävulsk timtaxa när man har ett heltidsuppdrag. Då blir det mer som en vanlig lön. För kortare punktinsatser kan man ta en högre timtaxa, men då har man troligen en massa dödtid emellan så att det inte blir så mycket i slutändan ändå.
För min del så har min beskattningsbara inkomst försämrats sedan jag har startat eget. Det går ju att kompensera genom andra förmåner, till exempel "billig" tjänstebil som jag tidigare har behövt betala med privata pengar. Och så kan man ju köpa lite annat på företaget, t.ex. toapapper och kaffe, men det är ju naturligtvis småpengar i sammanhanget. I det stora hela har jag samma ekonomi som när jag var anställd. Ingen chans att klara sig en längre tid utan inkomst.
Jag skulle säga om du behöver hjälp nu så är du en av de som jag tycker vi borde hjälpa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Tummen upp.Elektrokungen skrev:Det stämmer ganska väl med min egen historia. Jobbade som konsult mellan 1998-2007 och kunde spara tillräckligt för att leva i tre år utan inkomst. Startade en ny verksamhet och ägnade tre år till produktutveckling innan vi fick igång försäljningen! Driver fortfarande detta bolag, nu med 20+ anställda.

Och det har funkat bra hittills.
Ett allvarligt problem med detta är däremot att jag inte tycker att det jag gör är värt nånting. Det är ju bara roligt, och varför skulle någon vilja betala mig när jag sitter och har kul? Och det underlättar inte direkt när man sedan hör saker som "nu kommer han som bara skickar fakturor". En riktig entreprenör hade väl stått över det, antar jag. Men jag går hem och gråter, typ.
Det där kan ju vara bara jargong, nån som vill skoja lite eller nån som är avundsjuk. Om det är beställaren som är missnöjd så antar jag att han skulle byta leverantör. Jag brukar lägga fram förslaget att ni kan ta nån annan leverantör om kunden verkar missnöjd.Och det underlättar inte direkt när man sedan hör saker som "nu kommer han som bara skickar fakturor".
Nu senast var det en kund som inte hade gjort riskanalys för elbilar på deras anläggningar och därför skulle jag inte få köra in. Deras förslag var att jag skulle ta en hyrbil som dom skulle bekosta. Mitt förslag var att dom gör sin riskanalys eller tar en annan leverantör. Till saken hör att på min prislista framgår det att jag kör elbil så det var inget nytt för kunden.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Mati, ha inte dåligt samvete! Ta betalt ordentligt för det du gör! Finns ingen motsats att bara för det är kul är det mindre värt. Tvärtom! En utvecklare som verkligen gillar vad han gör (och är bra såklart) är värd hur mycket som helst. Omförhandla!mati skrev:Tummen upp.Elektrokungen skrev:Det stämmer ganska väl med min egen historia. Jobbade som konsult mellan 1998-2007 och kunde spara tillräckligt för att leva i tre år utan inkomst. Startade en ny verksamhet och ägnade tre år till produktutveckling innan vi fick igång försäljningen! Driver fortfarande detta bolag, nu med 20+ anställda.Jag kan för egen del säga att jag egentligen är helt fel person för att driva ett eget bolag. Jag har inget intresse av det. Anledningen att jag ändå startade eget var att det knappt finns några vettiga jobb här i Skaraborg där jag skulle kunna jobba heltid med det jag tycker är roligt och det jag är bra på. Man hamnar lätt i en låda där man bara sitter och knackar kod. Jag kände alltid att min kompetens gick till spillo. Jag hatar att ha ensidiga uppgifter som inte utmanar mig. Jag vill ha nåt att klura på. Lösa problem som andra påstår är omöjliga. Det gillar jag. Som egenföretagare har jag lite bättre möjlighet att styra detta. Målsättningen har aldrig varit att tjäna en massa pengar.
Och det har funkat bra hittills.
Ett allvarligt problem med detta är däremot att jag inte tycker att det jag gör är värt nånting. Det är ju bara roligt, och varför skulle någon vilja betala mig när jag sitter och har kul? Och det underlättar inte direkt när man sedan hör saker som "nu kommer han som bara skickar fakturor". En riktig entreprenör hade väl stått över det, antar jag. Men jag går hem och gråter, typ.
Liten ort, javisst. Men jag reagerar ändå när du verkar tycka att 800-1200 är högt. Jag uppfattar det som att du har en relativt unik kompetens som är rätt svår att hitta på orten. Upp med priset!
// Mikael
Vi brukar säga att konsultarvodet ska motsvara lunchindex x10.
Falafelrulle 60-70 (600-700)
Restaurang-lunch 110-130 (1100-1300)
Finlunch 200+ (2000+)
Ligger man mellan intervallerna så finns det oftast en anledning, i regel ska dessa ner ett snäpp.
Systemet har varit förvånansvärt träffsäkert de senaste 15 åren.
Falafelrulle 60-70 (600-700)
Restaurang-lunch 110-130 (1100-1300)
Finlunch 200+ (2000+)
Ligger man mellan intervallerna så finns det oftast en anledning, i regel ska dessa ner ett snäpp.
Systemet har varit förvånansvärt träffsäkert de senaste 15 åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det är inte lätt att ta rätt betalt alltid.mati skrev:"nu kommer han som bara skickar fakturor". En riktig entreprenör hade väl stått över det, antar jag. Men jag går hem och gråter, typ.
Men jag ska ge dig ett exempel ur egen erfarenhet. Arbetar också inom IT-sektorn
Jag har alltid legat 15-20% under konsultarvodena jämfört med mina konkurrenter på samma ort. En av anledningarna är att jag är ensam konsult, dom är stora företag. Jag har tidigare bara sett detta som en nackdel (t ex mer sårbar), medans det i verkligheten är både för och nackdelar med detta. Till fördelarna hör t ex Ett helt annat engagemang, tillgängligheten, det är inte en säljare som säljer konsulten och lovar för mycket, etc etc. Nackdelen är sårbarheten, försvinner jag imorgon står kunden där utan leverantör.
Jag traskade på, försvarade även mitt förhållandevis låga arvode med att jag hade väldigt låga omkostnader och "hade råd att vara billig" (i praktiken, gav jag ju förtjänsten av att ha låga omkostnader till mina kunder, när det borde tillfallit mig själv)
Men för något år sedan kom jag till en punkt där jag först insåg att jag var alldeles för billig, och började succesivt höja mitt arvode med 50kr/h en gång var 6:e månad för att komma upp i ett högre arvode (över falafel-rullen för att använda dd88's terminologi).
Jag var orolig för att det skulle slå bakut, men inte en endaste kund ifrågasatte detta, inte ens EN.
Sen för ca ett år sedan kom jag till en punkt där jag inte klarade ta mig an fler kunder, jag var helt enkelt fullbelagd och kunde inte ta på mig mycket mer. Jag försökte då "skrämma bort" nya kunder genom att höja timtaxan med 25% för nya kunder. Men ganska snabbt var även det ohållbart och jag var tvungen att helt tacka nej till nya kunder.
Min verksamhet är välmående och går bra, har bra lön och blir lite vinst över varje år (får se hur det blir med det i år

Jag har varit egenföretagare sedan jag slutade gymnasiet. Hade nog haft vätt att sätta rätt pris på min tid från början om jag varit äldre när jag började som konsult.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Min erfarenhet som dock är från att vara anställd konsult (men har fullt ansvar för "mina kunder" och sköter förhandlingen med nya kunder själv) är att man skall inte vara rädd för att ta riktigt bra betalt, det handlar mest om att våga göra det faktiskt. Jag tar dessutom i princip inga uppdrag på löpande räkning längre utan det är fasta arvoden för hela slanten, tycker jag själv är mycket trevligare faktiskt och man slipper ta diskussionen om att det är timtaxa * nedlagd tid som är vad de skall betala för och inte timtaxa * antalet möjliga arbetstimmar.
Själv är jag stolt över att jag är "dyr i drift", det gör ju att någon värderat mitt arbete högt.
Själv är jag stolt över att jag är "dyr i drift", det gör ju att någon värderat mitt arbete högt.
Jag går som underkonsult och har inget att säga till om vad gäller priset. Är rätt skönt det också.
Det är en jättestor kund också och mycket är reglerat via ramavtal.

Håller helt medOfarligTesla skrev:...
Än så länge är vi inte drabbade ekonomiskt, men skulle inte känna mig ett dugg skyldig om jag märker av en nergång och därmed tar del av stödpaketen. Ser det mer eller mindre som en skyldighet att försöka hålla rörelsen igång så länge som det går även om jag har en bra buffert.
Ang att ta betalt, tyvärr är det nog så med priset på konsulter som priset på prylar. Du värderar konsulten/prylen högre om dess pris är högre, då känns det som det köps in något bra.
Alltid en balansgång det där, men risken är att man klassas som det mindre duktiga men budget alternativet om priset är för lågt.
Ang att ta betalt, tyvärr är det nog så med priset på konsulter som priset på prylar. Du värderar konsulten/prylen högre om dess pris är högre, då känns det som det köps in något bra.
Alltid en balansgång det där, men risken är att man klassas som det mindre duktiga men budget alternativet om priset är för lågt.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Det ni skriver låter onekligen rätt och vettigt, men man kan inte jämföra priserna i storstadsregionerna med våra priser här på bondvischan. När jag var anställd konsult jobbade jag mot samma kunder som jag har idag, och då tog min arbetsgivare en timtaxa på 630kr. Alltså långt ifrån 800-1200. När jag sedan startade eget satte jag min egen timtaxa på ungefär samma nivå, något högre, och jag höjde den ett år senare med ytterligare 25 kr för jag tyckte själv att det var för lågt. Men det är inte samma prisnivåer här. Lönerna är ju oftast mycket lägre också.
Husen är något billigare också om jag förstått det rättmati skrev:Det ni skriver låter onekligen rätt och vettigt, men man kan inte jämföra priserna i storstadsregionerna med våra priser här på bondvischan. När jag var anställd konsult jobbade jag mot samma kunder som jag har idag, och då tog min arbetsgivare en timtaxa på 630kr. Alltså långt ifrån 800-1200. När jag sedan startade eget satte jag min egen timtaxa på ungefär samma nivå, något högre, och jag höjde den ett år senare med ytterligare 25 kr för jag tyckte själv att det var för lågt. Men det är inte samma prisnivåer här. Lönerna är ju oftast mycket lägre också.

Ibland önskar man att man hade modet att flytta ut från stan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
mati skrev:Det ni skriver låter onekligen rätt och vettigt, men man kan inte jämföra priserna i storstadsregionerna med våra priser här på bondvischan. När jag var anställd konsult jobbade jag mot samma kunder som jag har idag, och då tog min arbetsgivare en timtaxa på 630kr. Alltså långt ifrån 800-1200. När jag sedan startade eget satte jag min egen timtaxa på ungefär samma nivå, något högre, och jag höjde den ett år senare med ytterligare 25 kr för jag tyckte själv att det var för lågt. Men det är inte samma prisnivåer här. Lönerna är ju oftast mycket lägre också.
Du kan nog slappna av mati. Med ~700:-/mån borde du klara dig bra när boendet är "nästan gratis". Du får tänka på att det är helt andra kostnader i en storstad också. En vanlig villa i Stockholm kostar väl 7-8 miljoner alla ggr. Och så ska folk i städerna ut och äta på restaurang i tid och otid för tusentals kronor.
Så är det ju naturligtvis. Och jag har ju klarat mig väldigt bra hittills. Boendet kostar inget, högsta kostnaden jag har varje månad - med god marginal - är faktiskt bilen.
Som jag sa tidigare, min målsättning har aldrig varit att tjäna en massa pengar på mitt företagande. Jag försökte bara förklara varför det är orealistiskt i mitt fall att ta en timtaxa på 800-1200kr.
Som jag sa tidigare, min målsättning har aldrig varit att tjäna en massa pengar på mitt företagande. Jag försökte bara förklara varför det är orealistiskt i mitt fall att ta en timtaxa på 800-1200kr.
en rimlig lönekostnader efter alla skatter är dragna är kanske 2-300 kr/timmen. Sedan måste man lägga på alla skatter sociala avgifter m.m. (och marginal).
Men det beror vilka omkostnader man har också. Liksomtimanställda kan man bara fakturera arbetad tid, den tiden man inte kan fakturera får man räkna bort. (det är ingen situation jag avundas)
Men det beror vilka omkostnader man har också. Liksomtimanställda kan man bara fakturera arbetad tid, den tiden man inte kan fakturera får man räkna bort. (det är ingen situation jag avundas)
Det finns ärliga företagare som kämpar och försöker klara sig på sitt arbete och sparade pengar och så finns andra mindre ärliga....
Tvingas jobba heltid – trots att de är permitterade | SVT Nyheter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tvin ... Kqcv98xntA
Inte helt oväntat, kanske man inte trodde att omfattningen skulle vara så stor som man här får känslan av att den är.nek0 skrev:Det finns ärliga företagare som kämpar och försöker klara sig på sitt arbete och sparade pengar och så finns andra mindre ärliga....
Det vore nog väldigt mycket enklare att stoppa fusk om man bara gav hjälp till de som är permitterade på heltid och några procent så att man fortfarande är kvar på jobbet. Betydligt enklare om man gör som på Volvo, ta bort jobbtelefoner, datorer, lås email och lås dörrarna till kontoret. Då blir det ingen tvekan om att det skulle förkomma jobb trots att man tagit bidrag.
Lite som försäkringsbolagen. Har du tappat en iPhone 1 gång på 10 år så krävs det inget kvitto eller någon bevisning alls men tillhör du dom som alltid råkar tappa din iPhone i September varje år och gör det rå efter år då ställs det väldigt hårda krav på bevisning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit