TCS Fastcharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: TCS Fastcharger

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
Det är trefas 400V/16A dvs 11 kW. De kunde inte koppla det till min vanliga elmätare så de satte upp en separat mätare med GPRS-avläsning. Från början var tanken att jag skulle betala installationen (ca 12k exkl moms) och sen för den el jag förbrukat. Sen visade det sig att de inte fick lov att göra endera. Så de skulle förhandla med hyresgästföreningen om hur de kunde göra. Det var över ett år sen och än har jag inte betalt ett öre. Men jag misstänker att det landar i en fast avgift på 400-500 kr per månad till slut. Inte mig emot!
Nice. Sattes det upp för PHEV:en eller var det när du tog slag i saken och beställde Teslan?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:
danni skrev:
Det är trefas 400V/16A dvs 11 kW. De kunde inte koppla det till min vanliga elmätare så de satte upp en separat mätare med GPRS-avläsning. Från början var tanken att jag skulle betala installationen (ca 12k exkl moms) och sen för den el jag förbrukat. Sen visade det sig att de inte fick lov att göra endera. Så de skulle förhandla med hyresgästföreningen om hur de kunde göra. Det var över ett år sen och än har jag inte betalt ett öre. Men jag misstänker att det landar i en fast avgift på 400-500 kr per månad till slut. Inte mig emot!
Nice. Sattes det upp för PHEV:en eller var det när du tog slag i saken och beställde Teslan?
Jag visste att jag ville ha något elektrifierat fordon, och slutligen en Tesla, så jag bad om uttaget. Sen när våra utgifter ökade och jag inte var säker på hur ekonomin skulle stå sig köpte vi en PHEV istället för en Tesla direkt, och det var väl rätt beslut då, men nu var det dags för en Tesla :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
För de som bor i lägenhet gäller samma som för oss i villa (eller lantbruk), långsam laddning på natten inte snabbladdning på dagen. Det här borde lösas genom att alla boende i lägenheter bör få rätt till ladduttag om man vill ha det.
Det börjar bli vanligare att hyresvärdar får upp ögonen för det här behovet. Min hyresvärd har löst ladduttag vid min parkeringsplats i p-garage under huset. Men många i lägenhet har ingen dedikerad parkeringsplats utan bara gatuparkering, och då blir det väldigt svårlöst.
Det är inte ett tekniskt problem utan ett politiskt problem. En fast avgift på 400-500kr/månaden hade kanske varit en bra modell, alternativt 15000kr plus faktisk förbrukning
Hur tänker du nu? För de som har gatuparkering är det inte säkert det finns plats för alla att ha en dedikerad plats. Det är inte ett politiskt problem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Jag tror också på en laddare i Borås, inne i Göteborg skulle den överanvändas.

Eller att bygga upp laddare längs E45 uppe vid Storån. Det gynnar både norrmän, stockholmare som ska till vemdalen, funäsdalen och de som vill åka mellan malung scn och krokom scn. Med två fast charges till ovanför krokom så kan man åka hela inlandet med de kommande scarna och norrmän åka Oslo tromsö och då tror jag att man kan få med många på tåget... Frågan är hur många som är intresserade.
Tesla brukar väl vara ganska öppna för förslag var nya laddare kan placeras? Med en motivering likt denna, så kan det ju hända att Tesla faktiskt sätter upp en! Jag har för mig det finns nån länk på Tesla motors där man kan tipsa om placering.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Det är inte ett tekniskt problem utan ett politiskt problem. En fast avgift på 400-500kr/månaden hade kanske varit en bra modell, alternativt 15000kr plus faktisk förbrukning
Hur tänker du nu? För de som har gatuparkering är det inte säkert det finns plats för alla att ha en dedikerad plats. Det är inte ett politiskt problem.[/quote]
Platsen behöver väl inte vara dedikerad? Enklast är väl att det sitter skåp utmed gatan som går att låsa upp. Förr i tiden hade vi parkeringsautomater vid varje ruta så det borde gå.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
Hur tänker du nu? För de som har gatuparkering är det inte säkert det finns plats för alla att ha en dedikerad plats. Det är inte ett politiskt problem.
Platsen behöver väl inte vara dedikerad? Enklast är väl att det sitter skåp utmed gatan som går att låsa upp. Förr i tiden hade vi parkeringsautomater vid varje ruta så det borde gå.[/quote]

Men vågar man köpa elbil om man inte vet säkert om man kan ladda den de nätter man behöver? Jag hade nog dragit mig för det.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Det funkar ju i Norge. I Oslo finns det 4-6 publika laddare i nästan varje kvarter, och här och där finns platser helt dedikerade till elbilsladdning. Som mest har jag sett 36 laddare på en och samma plats!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

TCS Fastcharger

Inlägg av Herr X »

Jwe skrev:
Jaha , under tiden jag plitade på mitt inlägg ser jag att andra seriöst övervägt att starta något men avfärdat det. Hur var era kalkyler? Skulle ideel organisationskonceptet underlätta för kalkylen?
Min affärsidé var att ta in ca 100MSEK i investering och bygga ett stabilt och tätt DC snabbladdarnät (dubbelt så tätt som Teslas för att ge större flexibilitet och fungera bättre med bilar med kort räckvidd). Sedan säljer man lifetime-abonnemang (bilens livslängd = 12 år) på nätet till bilförsäljarna (exkl. Tesla) för 20kkr som de bakar in i bilens pris. Istället för vinterdäck så får elbilsköparen gratis el på samma sätt som Teslaägare får. Det gör elbilar mer attraktiva och i takt med att antalet elbilar växer så kommer investeringen betala sig. Det kommer inte finnas plats för så många sådana nät - den som är först får en gyllene position.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Herr X skrev:
Jwe skrev:
Jaha , under tiden jag plitade på mitt inlägg ser jag att andra seriöst övervägt att starta något men avfärdat det. Hur var era kalkyler? Skulle ideel organisationskonceptet underlätta för kalkylen?
Min affärsidé var att ta in ca 100MSEK i investering och bygga ett stabilt och tätt DC snabbladdarnät (dubbelt så tätt som Teslas för att ge större flexibilitet och fungera bättre med bilar med kort räckvidd). Sedan säljer man lifetime-abonnemang (bilens livslängd = 12 år) på nätet till bilförsäljarna (exkl. Tesla) för 20kkr som de bakar in i bilens pris. Istället för vinterdäck så får elbilsköparen gratis el på samma sätt som Teslaägare får. Det gör elbilar mer attraktiva och i takt med att antalet elbilar växer så kommer investeringen betala sig. Det kommer inte finnas plats för så många sådana nät - den som är först får en gyllene position.
Tänkte liknande, fast jag skulle erbjuda abonnemang för vilken ladd hastighet man vill ha till elbilsägare. 220/10 skulle vara gratis. Vi får inte glömma utländska gäster i vårt land så att de kan ladda på ett enkelt sätt. Sms/Kortbetalning måste man ge möjlighet till så att man kan sälja lite dyrare temporära abonnemang.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Berätta gärna mer om era planer och kalkyler! Antingen publikt här eller privat mejl till mig.
Jag vill skriva mer artiklar om nationella snabbladdarnätet i höst, kampanja för att det ska bli av. Då är det bra med lite räkneexempel som duktiga personer har gjort.
Hur många laddare räknade ni på?
Kostnad per laddare?
Löpande kostnader?
Intäkter?
etc
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

TiborBlomhall skrev:
Berätta gärna mer om era planer och kalkyler! Antingen publikt här eller privat mejl till mig.
Jag vill skriva mer artiklar om nationella snabbladdarnätet i höst, kampanja för att det ska bli av. Då är det bra med lite räkneexempel som duktiga personer har gjort.
Kostnad per laddare?
Löpande kostnader?
Intäkter?
etc
Har inte hunnit att räkna på siffror än. Har skickat ett PM till dig om mina tankar och lite siffor. Många är osäkra.
Det som jag tycker är svårast att beräknar vad en installation/igångsättning kostar och vad driften kommer att kosta.

Ström från vattenfall eller annan leverantör kan man hitta. Pris på ladd station går att hitta, har skickat fråga till ABB vad det tar. Det svåra är anläggningskostnad inklusive elektriker. Någon som vet?

Man behöver också ett IT system för övervakning och kundhanterings. Vad skulle detta kosta?

Sedan så behöver man ha personal för drift. Hur många personer/partners behövs? Vad skulle detta kosta?
Andra löpande kostnader som elkostnader kan man räkna på. Markkostnad där ladd stationerna finns är ett fråge tecken...

Finns det någon som har info om detta?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Stefan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kostnad per laddare?
Löpande kostnader?
Intäkter?
etc
Har inte hunnit att räkna på siffror än. Har skickat ett PM till dig om mina tankar och lite siffor. Många är osäkra.
Det som jag tycker är svårast att beräknar vad en installation/igångsättning kostar och vad driften kommer att kosta.

Ström från vattenfall eller annan leverantör kan man hitta. Pris på ladd station går att hitta, har skickat fråga till ABB vad det tar. Det svåra är anläggningskostnad inklusive elektriker. Någon som vet?

Man behöver också ett IT system för övervakning och kundhanterings. Vad skulle detta kosta?

Sedan så behöver man ha personal för drift. Hur många personer/partners behövs? Vad skulle detta kosta?
Andra löpande kostnader som elkostnader kan man räkna på. Markkostnad där ladd stationerna finns är ett fråge tecken...

Finns det någon som har info om detta?
Är ej helt säker men tror att ett företag från Höllviken Sundrive har ett lite finger i Löddekpinge de några ggr varit och pillat när jag laddat.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Ett sätt att få ner priser och snabba upp etablering är att få aktörer som finns verksamma i andra branscher att nappa på idén. Tex de med motsvarande tjänster som finns på en bensinmack idag. Varför inte snabbladdare på tex Biltema, någon biltvättskedja, etc. Eller ett samarbete med JET eller ST1 om att sätta upp snabbladdare där mot någon avgift. De är väl mer eller mindre rikstäckande.

Vad gäller betalning så kanske man tjänar mer på ett eget kort. Men det måste ju administreras. Kort och sms-betalning kanske vore bäst.

Hur ställer sig Tesla till att dela med sig av sitt utrymme för snabbladdare ifrån någon annan aktör. Som tar betalt för laddningen på plats? Strömmen är ju redan dragen. Kanske finns utrymme för några snabbladdare i närheten. (Även om inte andra elbilar har kapaciteten att köra mellan Superchargers ännu)

Det gäller att se möjligheterna här och försöka spara in på utgifterna för mark och kabeldragning. Jag tror att snabbladdare både centralt och längs större vägar är modellen. Med enkel betalning och fungerande snabbladdare.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Elputte skrev:
Ett sätt att få ner priser och snabba upp etablering är att få aktörer som finns verksamma i andra branscher att nappa på idén. Tex de med motsvarande tjänster som finns på en bensinmack idag. Varför inte snabbladdare på tex Biltema, någon biltvättskedja, etc. Eller ett samarbete med JET eller ST1 om att sätta upp snabbladdare där mot någon avgift. De är väl mer eller mindre rikstäckande.

Vad gäller betalning så kanske man tjänar mer på ett eget kort. Men det måste ju administreras. Kort och sms-betalning kanske vore bäst.

Hur ställer sig Tesla till att dela med sig av sitt utrymme för snabbladdare ifrån någon annan aktör. Som tar betalt för laddningen på plats? Strömmen är ju redan dragen. Kanske finns utrymme för några snabbladdare i närheten. (Även om inte andra elbilar har kapaciteten att köra mellan Superchargers ännu)

Det gäller att se möjligheterna här och försöka spara in på utgifterna för mark och kabeldragning. Jag tror att snabbladdare både centralt och längs större vägar är modellen. Med enkel betalning och fungerande snabbladdare.
QSTAR, ST1 mf borde ju kunna vara intresserade. de har redan anläggningar och de har kommunikationer med mera uppe, dessutom finns det ju betalsystem för stycke köpare på plats (jag tänker på deras kortautomater). Jag antar att Gilbarco, autotank kan var intressanta spelare som teknik leverantörer (Kanske i samarbete med verifone och/eller ingenico) om man vill kunna ta sällan köpare som betalar med kort (Från kontroller enheten är det bara frågan om en långsam bensinpump med ett exotiskt bränsle, säg E100). I övrigt kan man hålla det enkelt oh helt enkelt kolla att rfid eller smartcard helt enkelt är registrerat i databasen. Initialt tror jag den nivån av säkerhet egentligen räcker. Kikade lite på alibaba och hittade chademo/CCS laddare för 10000 euro eller billigare vid volym beställning. Om man räknar med en halv miljon per laddpunkt så kommer man endå väldigt långt med 100 miljoner i insats....

Sysslat med utveckling av betallösningar inom bland annat detta område under snart 15 år så lite under bältet finns.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Fel partners skulle jag säga. Att sitta på en mack och vänta på att bilen laddar är dödligt långtråkigt.
Satsa på restauranger köpcentrum och affärer. Dom har ett egenintresse att få in fler kunder. (Lite samma upplägg som Tesla kör!)

Elbilar som laddar får då betala en högre parkeringsavgift än andra.
Dvs, man betalar inte för laddningen utan för tiden som man "ockuperar" en laddplats.
Dvs ett tokenkelt upplägg utan krånglig overhead i form av IT-system och annan infrastruktur.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Fördelen med en mack är att om man kommer åkande på resa med lite el kvar. Så är chansen större att få plats där för att ladda. Än på en proppfull centrumparkering. Dock så vore det bra med laddmöjligheter även där förstås. Men kanske inte med en snabbladdare som är dyr och det inte finns möjlighet att gödlsa med direkt.

Undrar hur många snabbladdare som går åt om man vill täcka hela sverige längs vägarna med ca 10 mils mellanrum?
JFAH

Inlägg av JFAH »

Jag vill hävda att det är storstadsperspektiv att enbart prata om köpmarknader. Jovisst, de behövs de också, men vill man ha ett finmaskigt nät på lansbygd kommer det aldrig vara ett alternativ. Jag pratar Anderstorp, Kulltorp, Burseryd, smålandsstenar, nittorp, reftelee, blattnicksele och liknande. Mackarna ligger relativt centralt redan nu, och det som finns av underhållnign, om man nu kan kalla det för det är det som erbjuds om man så säger.

Jag är inte alla orolig för köpcentrum och större centrum de kommer få el uppladdningsmöjlighet (titta bara på den glada toftaholms ägaren. Sådant kan man använda som god pr för andra och skapa spinn). Jag är orolig för den sovande landsbygden, som åtminstone jag gillar att besöka tid efter annan. Fast chargers/CCS/CHADEMO tror jag är lämpliga på sådana ställen. Ger tillräckligt på en halvtimme för att ta sig till en riktig superladdare, men är samtidigt små och långsamma nog för att inte användas för okynnes laddning.

Vidare tror jag nog att nöjesparker som high chaparal, Astring lindgrens värld, kolmården skulle må bra av att prata med tesla om fast chargers, och gärna peka på toftaholm som ett exempel på succee (från toftaholms synvinkel då naturligtvis). Varför inte låta det vara en del av dessa parkers miljö policy och gröna image?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

För min del känns det som att storstäder och shoppingcentrum kanske inte är det viktigaste. Idag med laddhybrid har jag stenkoll och pluggar in så fort jag är på Ikea eller något köpcentrum med laddmöjligheter, men med en Tesla hade jag nog inte orkat bry mig. Särskilt inte på ställen med 3 kW-laddning. Det är ju på långresor det spelar roll och då är tillgänglighet och laddhastighet det viktigaste. Då är det inte säkert man orkar med ett köpcentrum heller. Men det är klart, finns det lite att göra och något att sysselsätta barnen med under tiden, så absolut.

För resmål som Astrid Lindgrens Värld, djurparker, etc så tror jag det vore alldeles utmärkt att kunna erbjuda rejält med platser som ger halvsnabb laddning, alltså 22 kW. Det är ju ställen som är resmål i sig, men dit det kunde vara trevligt att kunna åka över dagen, utan att behöva övernatta. Då blir ju någon form av destinationsladdning ett krav. Vi var på Borås Djurpark i somras, t.ex., och där fanns inte en enda laddplats på hela området, vilket är kasst. Inte heller Kolmården verkar ha laddplats. Det är synd, för om den sortens destinationer hade laddning i större utsträckning skulle det avlasta snabbladdarna längs vägarna rejält och det blev mindre strul på såna resor.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Elputte skrev:
Undrar hur många snabbladdare som går åt om man vill täcka hela sverige längs vägarna med ca 10 mils mellanrum?
156.
Egentligen färre, för står laddaren vid en vägkorsning kan den betjäna två vägar på en gång.
Läs mer: http://teslaclubsweden.se/nationell-snabbladdarnat/
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Tack Tibor! 156 laddplatser alltså. Varför satsar inte någon av bensinbolagen på att sätta upp snabbladdare på sina mackar. 150-300 miljoner borde de väl ha råd med. Den som blir först borde få en konkurrensfördel. Eftersom det är dyrt att installera med få elbilar idag, som dock ständigt blir fler. Så borde den som först satsar rikstäckande till en början i alla fall. Hindra konkurrenterna ett tag ifrån att satsa lika mycket på den begränsade marknaden.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
För min del känns det som att storstäder och shoppingcentrum kanske inte är det viktigaste. Idag med laddhybrid har jag stenkoll och pluggar in så fort jag är på Ikea eller något köpcentrum med laddmöjligheter, men med en Tesla hade jag nog inte orkat bry mig.
Här i Norge finns det laddmöjlighet på alla shoppingcenter - ofta väldigt många platser med vanliga 16A-säkrade enfasuttag. Dessa används nästan uteslutande av Leaf och andra småbilar, Teslorna står på de vanliga parkeringsplatserna. Har själv aldrig använt mig av långsamladdning på köpcenter eftersom det aldrig finns något behov - på en timma skrapar man bara ihop en mil, och jag har aldrig så små marginaler att den milen skulle vara betydelsefull.

Långsamladdning (3kW) funkar på platser där man står längre: flygplatser, pendelparkering, Liseberg, djurparker, lekland, sjukhus etc.
Semisnabbladdning (11-22kW) kan vara värdefullt på platser där man står kortare: köpcenter, stadskärnor, badhus, ishallar etc.

Kanske man skulle göra en lista över olika typer av destinationer och rekommenderad typ av laddare? Detta är ju saker som bara elbilsägare har koll på - ett köpcenter kan ju inte själva tänka ut sånt här om de inte har erfarenhet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Herr X skrev:
danni skrev:
För min del känns det som att storstäder och shoppingcentrum kanske inte är det viktigaste. Idag med laddhybrid har jag stenkoll och pluggar in så fort jag är på Ikea eller något köpcentrum med laddmöjligheter, men med en Tesla hade jag nog inte orkat bry mig.
Här i Norge finns det laddmöjlighet på alla shoppingcenter - ofta väldigt många platser med vanliga 16A-säkrade enfasuttag. Dessa används nästan uteslutande av Leaf och andra småbilar, Teslorna står på de vanliga parkeringsplatserna. Har själv aldrig använt mig av långsamladdning på köpcenter eftersom det aldrig finns något behov - på en timma skrapar man bara ihop en mil, och jag har aldrig så små marginaler att den milen skulle vara betydelsefull.

Långsamladdning (3kW) funkar på platser där man står längre: flygplatser, pendelparkering, Liseberg, djurparker, lekland, sjukhus etc.
Semisnabbladdning (11-22kW) kan vara värdefullt på platser där man står kortare: köpcenter, stadskärnor, badhus, ishallar etc.

Kanske man skulle göra en lista över olika typer av destinationer och rekommenderad typ av laddare? Detta är ju saker som bara elbilsägare har koll på - ett köpcenter kan ju inte själva tänka ut sånt här om de inte har erfarenhet.
Jag skulle nog säga att mindre än 7-10 KW inte är meningsfullt på ställen som Liseberg, djurparker, osv. Flygplatser ja, men där står man ju oftast flera dagar i sträck.
3 KW under ett dagsbesök ger sisådär 20% laddning på en 85:a. Visst kan det rädda hemresan i vissa få fall, men inte många skulle jag tro.
Däremot är det väl ovärderligt för Leaf, e-Golf, m.fl. och till bra nytta kanska även för plugin-hybriderna.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

matbl skrev:
Jag skulle nog säga att mindre än 7-10 KW inte är meningsfullt på ställen som Liseberg, djurparker, osv. Flygplatser ja, men där står man ju oftast flera dagar i sträck.
3 KW under ett dagsbesök ger sisådär 20% laddning på en 85:a. Visst kan det rädda hemresan i vissa få fall, men inte många skulle jag tro.
Däremot är det väl ovärderligt för Leaf, e-Golf, m.fl. och till bra nytta kanska även för plugin-hybriderna.
Jag håller med om detta. Hur länge står man i snitt på ett ställe som Liseberg eller en djurpark? Sex timmar, kanske? De enda som får full laddning på den tiden är laddhybriderna. Visst kanske det ändå kan göra den skillnad som behövs för en Leaf eller liknande, men det hade varit bättre med mer effekt.

Det känns som om det skulle behövas ett klassificeringssystem efter batteristorlek, för övrigt:

Elbil, klass 1: batteri < ~15 kWh. Främst laddhybrider eller hemmakonverteringar.
Elbil, klass 2: batteri ~15-50 kWh. De idag förhärskande elbilarna som Leaf, Zoe, e-Golf, i3 etc. Huvudsakligen stadsbilar. (En laddhbybrid också, såvitt jag vet - Q7).
Elbil, klass 3: batteri > 50 kWh. Långdistanselbilar, idag bara Tesla.
Elbil, klass 4: den som lever får se ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag började göra ett öppet dokument som i förlängningen kan fungera som rekommendation till företag och kommuner. Jag tänker att rekommendationen utgår ifrån behovet för Tesla-ägare, då detta så att säga är nedåtkompatibelt.

Hjälp till att fylla på och göra förslag till ändringar!

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vilket ypperligt initiativ!
Skriv svar