Husvagn + model 3 = SANT
Moderator: Redaktion
Re: Husvagn + model 3 = SANT
Jag körde själv ~370 mil med tältvagn under semestern. Skåne->Vildmarksvägen->Trollstigen->Geiranger->Skåne. 204Wh/km i överlag laglig hastighet...
Så frontarean spelar definitivt roll, denna gömmer sig helt bakom Teslan, och lastad vägde den nog runt 500kg.
Så frontarean spelar definitivt roll, denna gömmer sig helt bakom Teslan, och lastad vägde den nog runt 500kg.
Nej det var enkel axel på den. Hastigheten var runt vad norrmännen kör och jag hade bråttom då vagnen skulle tillbaka och fick ett oväntat vägbygge att köra förbi. Men även i 90 så drog den typ 280 Wh/km så jag är ändå imponerad av de siffror som andra fått här med släp.FStaake skrev:Låter nästan som att bromsarna låg på på den kärran.Pontus skrev:Jag drog en Bauhaus vagn med min och det var inte bara lite den ökade, nästan 500Wh per km med tomt dock täckt släp.
Var det boggie (4 hjul)?
Utgår ifrån att du också kör en M3 och inte X, eller?
Alternativt körde du som en del norrmän på E18 genom Värmland, 115 km/h med släp på 100 sträckorna...
Fast det går ju det med, tydligen:)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Okok, då skulle jag anse att det är helt normalt.Pontus skrev:Nej det var enkel axel på den. Hastigheten var runt vad norrmännen kör och jag hade bråttom då vagnen skulle tillbaka och fick ett oväntat vägbygge att köra förbi. Men även i 90 så drog den typ 280 Wh/km så jag är ändå imponerad av de siffror som andra fått här med släp.FStaake skrev:Låter nästan som att bromsarna låg på på den kärran.Pontus skrev:Jag drog en Bauhaus vagn med min och det var inte bara lite den ökade, nästan 500Wh per km med tomt dock täckt släp.
Var det boggie (4 hjul)?
Utgår ifrån att du också kör en M3 och inte X, eller?
Alternativt körde du som en del norrmän på E18 genom Värmland, 115 km/h med släp på 100 sträckorna...
Fast det går ju det med, tydligen:)
Luftmotståndet blir avsevärt högre i 90 jämfört med 80. Är släpet sen lite högre än bilen så märks det ännu tydligare.
Har tyvärr inte drag så kan inte jämföra, något jag ångrar att jag valde bort. Men det hade kostat 400kr/mån och det kan man köra en hel del fossilbil för, särskilt när en sådan redan finns.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Här är en smått galen modifiering och definitivt över viktgränsen för vad bilen är tänkt för och därmed rätt dumt. Däremot är det imponerande att de kan dra en husvagn på 2721kg samtidigt som de är lyriska över hur stabilt det känns. Undrar hur drivlinan slits med den belastningen, mycket eller lite, jag har ingen aning? Hade varit kul att se hur mycket den drar i snitt i 80km/h.
Helt galet!Henrik_O skrev:Här är en smått galen modifiering och definitivt över viktgränsen för vad bilen är tänkt för och därmed rätt dumt. Däremot är det imponerande att de kan dra en husvagn på 2721kg samtidigt som de är lyriska över hur stabilt det känns. Undrar hur drivlinan slits med den belastningen, mycket eller lite, jag har ingen aning? Hade varit kul att se hur mycket den drar i snitt i 80km/h.
Men går tydligen väldigt bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Undrar vad som är gränssättande för TM3, varför får den inte dra mer än 1000kg?
Henrik_O skrev:Undrar vad som är gränssättande för TM3, varför får den inte dra mer än 1000kg?
För att Tesla vill sälja X...
Tesla Y LR -22 EAP
Till en början var det 910 kg, d v s c:a 2000 pund, vilket är en amerikansk klassificering, så antagligen hade de dimensionerat efter detta. Senare har det kommit fram till att tygen håller för lite mer, och klassade upp den till 1000 kg. Det är min gissning, och att det inte finns en dold agenda för att sälja Model X.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dock finns det ju knappast några rimliga tekniska skäl till en så extremt låg dragvikt. Model 3 är en stark bil för sin vikt och har inte sämre bromsar än andra bilar i samma storlek.
Tesla Model 3 AWD väger 1847 kg, har 346 hk fyrhjulsdrift och får dra 1000 kg.
Audi A4 3.0 TDI Quattro väger 1715 kg, har 240 hk fyrhjulsdrift och får dra 1900 kg.
BMW 330i AWD har 272 hk och får dra 1800 kg.
BMW 116i väger 1350 kg, har 112 hk bakhjulsdrift och får dra 1200 kg.
Audi A3 1.4 TFSi väger 1250 kg, har 122 hk framhjulsdrift och får dra 1500 kg.
Audi A1 1.4 TFSi väger 1050 kg, har 122 hk framhjulsdrift och får dra 1200 kg!
Teslan sticker ut ganska rejält. Så vilka andra tekniska skäl kan vi krysta farm? Är batterikylningen i Model 3 så pass mycket sämre än i Model X att bilen överhettas av ett par hundra kilo extra på kroken? Eller är infästningen till dragkroken är så dåligt utformad att bilen riskerar att mekaniskt gå sönder vid högre släpvikt? Osannolikt.
Jag tror inte heller att det handlar om att man vill försöka få folk att kliva upp till X. Jag tror det bara handlar om att Elon är amerikan (numera) och jänkare kan inte förstå varför vi europeer ska envisas med att dra släp med våra "compact cars". Därför har de helt enkelt inte brytt sig om att ge bilen en konkurenskraftig dragvikt.
Tesla Model 3 AWD väger 1847 kg, har 346 hk fyrhjulsdrift och får dra 1000 kg.
Audi A4 3.0 TDI Quattro väger 1715 kg, har 240 hk fyrhjulsdrift och får dra 1900 kg.
BMW 330i AWD har 272 hk och får dra 1800 kg.
BMW 116i väger 1350 kg, har 112 hk bakhjulsdrift och får dra 1200 kg.
Audi A3 1.4 TFSi väger 1250 kg, har 122 hk framhjulsdrift och får dra 1500 kg.
Audi A1 1.4 TFSi väger 1050 kg, har 122 hk framhjulsdrift och får dra 1200 kg!
Teslan sticker ut ganska rejält. Så vilka andra tekniska skäl kan vi krysta farm? Är batterikylningen i Model 3 så pass mycket sämre än i Model X att bilen överhettas av ett par hundra kilo extra på kroken? Eller är infästningen till dragkroken är så dåligt utformad att bilen riskerar att mekaniskt gå sönder vid högre släpvikt? Osannolikt.
Jag tror inte heller att det handlar om att man vill försöka få folk att kliva upp till X. Jag tror det bara handlar om att Elon är amerikan (numera) och jänkare kan inte förstå varför vi europeer ska envisas med att dra släp med våra "compact cars". Därför har de helt enkelt inte brytt sig om att ge bilen en konkurenskraftig dragvikt.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det kan ha med marknadsföring och förväntningar att göra.
Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.
Det ser förstås inte bra ut i pressen, begränsar man till 1000kg så kommer det ju mest vara småkärror till tippen som körs, då blir det kanske inte så mycket gnäll?
/fth
Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.
Det ser förstås inte bra ut i pressen, begränsar man till 1000kg så kommer det ju mest vara småkärror till tippen som körs, då blir det kanske inte så mycket gnäll?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bilen i youtubelänken hade ju inget tesla-originaldrag utan nån speciallösning. Man kan ju tänka sig att originalkroken är annorlunda monterad.
Varför vore det ett problem med Model 3 men inte med Model X? Model X lanserades ju till och med med ett mindre batteri än Model 3.fth skrev:Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.
-
BjornS skrev:.../ Jag tror det bara handlar om att Elon är amerikan (numera) och jänkare kan inte förstå varför vi europeer ska envisas med att dra släp med våra "compact cars". Därför har de helt enkelt inte brytt sig om att ge bilen en konkurenskraftig dragvikt.
Ibland svarar ju Elon på frågor på Twitter...fth skrev:Det kan ha med marknadsföring och förväntningar att göra.
/fth
Jag är (tyvärr) rätt värdelös på Twitter, men någon som är duktig kanske skulle kunna testa att fråga...
Följande skulle ju vara intressant att få reda på:
- Varför begränsningen i dragvikt hos 3SR+ och 3AWD LR?
- Varför ingen dragkrok på M3P?
- Och: Varför ingen dragkrok på Model S?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja, det är ju förstås sant, tidiga X med små batterier har ju problem med räckvidden även utan något på krokenBjornS skrev:Varför vore det ett problem med Model 3 men inte med Model X? Model X lanserades ju till och med med ett mindre batteri än Model 3.fth skrev:Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ytterligare en faktor är att Model Y, som är motor-, batteri-, broms och chassimässigt närapå identisk med Model 3, har 1600 kg (3500 lb) dragvikt.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
För mig som är husvagnsnovis - visst finns det konstant ström ut på 13p-uttaget? Kan man driva el i husvagnen med det? Skulle ju vara förnämligt att kunna tjuva lite ström från bilen när man campar. Givetvis bara lite lampor, vattenpump osv.
Model Y LR AWD 2022
Det beror på hur mycket ström man får dra genom kontakten. Jag gick i samma funderingar ett tag, men jag kom fram till att släpvagnskontakten hos min dåvarande e-tron troligen inte kan driva några större laster.
Ett kanske bättre alternativ är att sätta en solcell på taket på husvagnen.
Ett kanske bättre alternativ är att sätta en solcell på taket på husvagnen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
För lampor/vattenpump och sånt har husvagnen ett eget 12V som räcker gott och väl någon vecka innan det är dags att ladda. Sen brukar kylskåpet gå på 12v genom släpkontakten när man kör. Kylskåpet riskerar annars dra ur vagnens batteri.
Ser inte varför detta skulle behöva vara annorlunda för att det är en elbil egentligen.
Ser inte varför detta skulle behöva vara annorlunda för att det är en elbil egentligen.
Brukar det vara så? Min husvagn drar ingenting genom släpkontakten.Fredrik j skrev:För lampor/vattenpump och sånt har husvagnen ett eget 12V som räcker gott och väl någon vecka innan det är dags att ladda. Sen brukar kylskåpet gå på 12v genom släpkontakten när man kör. Kylskåpet riskerar annars dra ur vagnens batteri.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Tror bara det är möjligt om man har 13 pin-kontakten och allt är rätt kopplat?
Ett vanligt bilbatteri innehåller ungefär 1kWh och då dränerar man det nog rätt ordentligt. Det skulle ändå kännas fint att kunna ladda det konstant från bilen. Tänk att kunna köra lite vattenkokare eller micro via inverter till och med! Står man bara några dagar och håller koll på bilens batterinivå blir det ju väldigt lyxigt.
Ett vanligt bilbatteri innehåller ungefär 1kWh och då dränerar man det nog rätt ordentligt. Det skulle ändå kännas fint att kunna ladda det konstant från bilen. Tänk att kunna köra lite vattenkokare eller micro via inverter till och med! Står man bara några dagar och håller koll på bilens batterinivå blir det ju väldigt lyxigt.
Model Y LR AWD 2022
Beroende på hur husvagnens elsystem är konfigurerat så kan det bli problem när man belastar batteriet och spänningen sjunker. Då drar den för mycket ström ur bilens uttag och säkring i bilen eller i husvagnen slår ifrån.
Dessutom är det inte "så man gör", vill man ha ström i en husvagn eller husbil är det i första hand en solpanel och ett LFP-batteri som gäller. en 150-200W solpanel och ett 100Ah LFP-batteri så kan man köra micron och kaffebryggaren från inverter utan att behöva bry sig om att vara inkopplad nånstans.
Det är klart, om man har V2L, då är det en annan femma, då kan man börja fundera på att köra husvagnens AC från bilens batteri...
Dessutom är det inte "så man gör", vill man ha ström i en husvagn eller husbil är det i första hand en solpanel och ett LFP-batteri som gäller. en 150-200W solpanel och ett 100Ah LFP-batteri så kan man köra micron och kaffebryggaren från inverter utan att behöva bry sig om att vara inkopplad nånstans.
Det är klart, om man har V2L, då är det en annan femma, då kan man börja fundera på att köra husvagnens AC från bilens batteri...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ingår i 13-pinstandarden. Då går det att koppla så kylskåpet drivs av bilens batteri medans man kör.mati skrev:Brukar det vara så? Min husvagn drar ingenting genom släpkontakten.Fredrik j skrev:För lampor/vattenpump och sånt har husvagnen ett eget 12V som räcker gott och väl någon vecka innan det är dags att ladda. Sen brukar kylskåpet gå på 12v genom släpkontakten när man kör. Kylskåpet riskerar annars dra ur vagnens batteri.
Man kan koppla det även på en 7-pinnars. Det finns en pinne för dimljus som man brukade offra till det om jag minns rätt.
Yes. Jag ser verkligen fram emot första turen med husvagnen och min Ioniq 5. Att ha tillgång till 230V precis överallt är bara lyxigt. Nästan så att man skulle kunna tänka sig skaffa en rese-mikrovågsugn, bara för att det går.tor-ake skrev:Det är klart, om man har V2L, då är det en annan femma, då kan man börja fundera på att köra husvagnens AC från bilens batteri...