Husvagn + model 3 = SANT

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Calder
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 jun 2018 21:11
Ort: Hörby

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Calder »

Jag körde själv ~370 mil med tältvagn under semestern. Skåne->Vildmarksvägen->Trollstigen->Geiranger->Skåne. 204Wh/km i överlag laglig hastighet...
Så frontarean spelar definitivt roll, denna gömmer sig helt bakom Teslan, och lastad vägde den nog runt 500kg.
IMG_4206.jpg
IMG_4276.jpg
IMG_4242.jpg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9053
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Pontus »

FStaake skrev:
Pontus skrev:
Jag drog en Bauhaus vagn med min och det var inte bara lite den ökade, nästan 500Wh per km med tomt dock täckt släp.
Låter nästan som att bromsarna låg på på den kärran.
Var det boggie (4 hjul)?
Utgår ifrån att du också kör en M3 och inte X, eller?

Alternativt körde du som en del norrmän på E18 genom Värmland, 115 km/h med släp på 100 sträckorna...
Fast det går ju det med, tydligen:)
Nej det var enkel axel på den. Hastigheten var runt vad norrmännen kör och jag hade bråttom då vagnen skulle tillbaka och fick ett oväntat vägbygge att köra förbi. Men även i 90 så drog den typ 280 Wh/km så jag är ändå imponerad av de siffror som andra fått här med släp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av FStaake »

Pontus skrev:
FStaake skrev:
Pontus skrev:
Jag drog en Bauhaus vagn med min och det var inte bara lite den ökade, nästan 500Wh per km med tomt dock täckt släp.
Låter nästan som att bromsarna låg på på den kärran.
Var det boggie (4 hjul)?
Utgår ifrån att du också kör en M3 och inte X, eller?

Alternativt körde du som en del norrmän på E18 genom Värmland, 115 km/h med släp på 100 sträckorna...
Fast det går ju det med, tydligen:)
Nej det var enkel axel på den. Hastigheten var runt vad norrmännen kör och jag hade bråttom då vagnen skulle tillbaka och fick ett oväntat vägbygge att köra förbi. Men även i 90 så drog den typ 280 Wh/km så jag är ändå imponerad av de siffror som andra fått här med släp.
Okok, då skulle jag anse att det är helt normalt.
Luftmotståndet blir avsevärt högre i 90 jämfört med 80. Är släpet sen lite högre än bilen så märks det ännu tydligare.
Har tyvärr inte drag så kan inte jämföra, något jag ångrar att jag valde bort. Men det hade kostat 400kr/mån och det kan man köra en hel del fossilbil för, särskilt när en sådan redan finns.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Henrik_O »

Här är en smått galen modifiering och definitivt över viktgränsen för vad bilen är tänkt för och därmed rätt dumt. Däremot är det imponerande att de kan dra en husvagn på 2721kg samtidigt som de är lyriska över hur stabilt det känns. Undrar hur drivlinan slits med den belastningen, mycket eller lite, jag har ingen aning? Hade varit kul att se hur mycket den drar i snitt i 80km/h.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Zalman3 »

Henrik_O skrev:
Här är en smått galen modifiering och definitivt över viktgränsen för vad bilen är tänkt för och därmed rätt dumt. Däremot är det imponerande att de kan dra en husvagn på 2721kg samtidigt som de är lyriska över hur stabilt det känns. Undrar hur drivlinan slits med den belastningen, mycket eller lite, jag har ingen aning? Hade varit kul att se hur mycket den drar i snitt i 80km/h.
Helt galet!
Men går tydligen väldigt bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Henrik_O »

Undrar vad som är gränssättande för TM3, varför får den inte dra mer än 1000kg?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av BrooklynS »

Henrik_O skrev:
Undrar vad som är gränssättande för TM3, varför får den inte dra mer än 1000kg?

För att Tesla vill sälja X...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av bylund »

Till en början var det 910 kg, d v s c:a 2000 pund, vilket är en amerikansk klassificering, så antagligen hade de dimensionerat efter detta. Senare har det kommit fram till att tygen håller för lite mer, och klassade upp den till 1000 kg. Det är min gissning, och att det inte finns en dold agenda för att sälja Model X.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av BjornS »

Dock finns det ju knappast några rimliga tekniska skäl till en så extremt låg dragvikt. Model 3 är en stark bil för sin vikt och har inte sämre bromsar än andra bilar i samma storlek.

Tesla Model 3 AWD väger 1847 kg, har 346 hk fyrhjulsdrift och får dra 1000 kg.
Audi A4 3.0 TDI Quattro väger 1715 kg, har 240 hk fyrhjulsdrift och får dra 1900 kg.
BMW 330i AWD har 272 hk och får dra 1800 kg.
BMW 116i väger 1350 kg, har 112 hk bakhjulsdrift och får dra 1200 kg.
Audi A3 1.4 TFSi väger 1250 kg, har 122 hk framhjulsdrift och får dra 1500 kg.
Audi A1 1.4 TFSi väger 1050 kg, har 122 hk framhjulsdrift och får dra 1200 kg!

Teslan sticker ut ganska rejält. Så vilka andra tekniska skäl kan vi krysta farm? Är batterikylningen i Model 3 så pass mycket sämre än i Model X att bilen överhettas av ett par hundra kilo extra på kroken? Eller är infästningen till dragkroken är så dåligt utformad att bilen riskerar att mekaniskt gå sönder vid högre släpvikt? Osannolikt.

Jag tror inte heller att det handlar om att man vill försöka få folk att kliva upp till X. Jag tror det bara handlar om att Elon är amerikan (numera) och jänkare kan inte förstå varför vi europeer ska envisas med att dra släp med våra "compact cars". Därför har de helt enkelt inte brytt sig om att ge bilen en konkurenskraftig dragvikt.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av fth »

Det kan ha med marknadsföring och förväntningar att göra.

Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.

Det ser förstås inte bra ut i pressen, begränsar man till 1000kg så kommer det ju mest vara småkärror till tippen som körs, då blir det kanske inte så mycket gnäll?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12710
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Fredrik j »

Bilen i youtubelänken hade ju inget tesla-originaldrag utan nån speciallösning. Man kan ju tänka sig att originalkroken är annorlunda monterad.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av BjornS »

fth skrev:
Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.
Varför vore det ett problem med Model 3 men inte med Model X? Model X lanserades ju till och med med ett mindre batteri än Model 3.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
SwedishAdvocate
Inlägg: 7438
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av SwedishAdvocate »

BjornS skrev:
.../ Jag tror det bara handlar om att Elon är amerikan (numera) och jänkare kan inte förstå varför vi europeer ska envisas med att dra släp med våra "compact cars". Därför har de helt enkelt inte brytt sig om att ge bilen en konkurenskraftig dragvikt.
fth skrev:
Det kan ha med marknadsföring och förväntningar att göra.

Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.

Det ser förstås inte bra ut i pressen, begränsar man till 1000kg så kommer det ju mest vara småkärror till tippen som körs, då blir det kanske inte så mycket gnäll?

/fth
Ibland svarar ju Elon på frågor på Twitter...

Jag är (tyvärr) rätt värdelös på Twitter, men någon som är duktig kanske skulle kunna testa att fråga...

Följande skulle ju vara intressant att få reda på:

- Varför begränsningen i dragvikt hos 3SR+ och 3AWD LR?
- Varför ingen dragkrok på M3P?
- Och: Varför ingen dragkrok på Model S?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av fth »

BjornS skrev:
fth skrev:
Tillåter man hög dragvikt kommer folk med stora husvagnar, bil-/båttrailers etc att klaga på den dåliga räckvidden.
Varför vore det ett problem med Model 3 men inte med Model X? Model X lanserades ju till och med med ett mindre batteri än Model 3.
Ja, det är ju förstås sant, tidiga X med små batterier har ju problem med räckvidden även utan något på kroken :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av BjornS »

Ytterligare en faktor är att Model Y, som är motor-, batteri-, broms och chassimässigt närapå identisk med Model 3, har 1600 kg (3500 lb) dragvikt.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4420
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av jonasl »

För mig som är husvagnsnovis - visst finns det konstant ström ut på 13p-uttaget? Kan man driva el i husvagnen med det? Skulle ju vara förnämligt att kunna tjuva lite ström från bilen när man campar. Givetvis bara lite lampor, vattenpump osv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av mati »

Det beror på hur mycket ström man får dra genom kontakten. Jag gick i samma funderingar ett tag, men jag kom fram till att släpvagnskontakten hos min dåvarande e-tron troligen inte kan driva några större laster.
Ett kanske bättre alternativ är att sätta en solcell på taket på husvagnen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12710
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Fredrik j »

För lampor/vattenpump och sånt har husvagnen ett eget 12V som räcker gott och väl någon vecka innan det är dags att ladda. Sen brukar kylskåpet gå på 12v genom släpkontakten när man kör. Kylskåpet riskerar annars dra ur vagnens batteri.
Ser inte varför detta skulle behöva vara annorlunda för att det är en elbil egentligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
För lampor/vattenpump och sånt har husvagnen ett eget 12V som räcker gott och väl någon vecka innan det är dags att ladda. Sen brukar kylskåpet gå på 12v genom släpkontakten när man kör. Kylskåpet riskerar annars dra ur vagnens batteri.
Ser inte varför detta skulle behöva vara annorlunda för att det är en elbil egentligen.
Brukar det vara så? Min husvagn drar ingenting genom släpkontakten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4420
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av jonasl »

Tror bara det är möjligt om man har 13 pin-kontakten och allt är rätt kopplat?

Ett vanligt bilbatteri innehåller ungefär 1kWh och då dränerar man det nog rätt ordentligt. Det skulle ändå kännas fint att kunna ladda det konstant från bilen. Tänk att kunna köra lite vattenkokare eller micro via inverter till och med! Står man bara några dagar och håller koll på bilens batterinivå blir det ju väldigt lyxigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av tor-ake »

Beroende på hur husvagnens elsystem är konfigurerat så kan det bli problem när man belastar batteriet och spänningen sjunker. Då drar den för mycket ström ur bilens uttag och säkring i bilen eller i husvagnen slår ifrån.

Dessutom är det inte "så man gör", vill man ha ström i en husvagn eller husbil är det i första hand en solpanel och ett LFP-batteri som gäller. en 150-200W solpanel och ett 100Ah LFP-batteri så kan man köra micron och kaffebryggaren från inverter utan att behöva bry sig om att vara inkopplad nånstans.

Det är klart, om man har V2L, då är det en annan femma, då kan man börja fundera på att köra husvagnens AC från bilens batteri...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12710
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
För lampor/vattenpump och sånt har husvagnen ett eget 12V som räcker gott och väl någon vecka innan det är dags att ladda. Sen brukar kylskåpet gå på 12v genom släpkontakten när man kör. Kylskåpet riskerar annars dra ur vagnens batteri.
Ser inte varför detta skulle behöva vara annorlunda för att det är en elbil egentligen.
Brukar det vara så? Min husvagn drar ingenting genom släpkontakten.
Ingår i 13-pinstandarden. Då går det att koppla så kylskåpet drivs av bilens batteri medans man kör.
Man kan koppla det även på en 7-pinnars. Det finns en pinne för dimljus som man brukade offra till det om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn + model 3 = SANT

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Det är klart, om man har V2L, då är det en annan femma, då kan man börja fundera på att köra husvagnens AC från bilens batteri...
Yes. Jag ser verkligen fram emot första turen med husvagnen och min Ioniq 5. Att ha tillgång till 230V precis överallt är bara lyxigt. Nästan så att man skulle kunna tänka sig skaffa en rese-mikrovågsugn, bara för att det går. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar