Det är inte alls svårt att förstå att e-tron inte passar alla. Det finns ingen bil som passar alla, inte heller Tesla. Och det finns faktiskt väldigt många teslaägare som påstår just detta.
Jag tycker att man ska skaffa den bil man själv anser fungerar bäst för de personliga behoven. Det tråkiga är att e-tron sågas allt för ofta på felaktiga grunder. Det handlar i princip alltid om för dålig räckvidd. Det intressanta är att e-tron har i praktiken en räckvidd som ligger helt klart i paritet med de två Model S jag har haft tidigare (P85 och 90D). Jag upplever alla tre bilar som likvärdiga när det gäller räckvidd. Ändå så finns ganska få som sågar en MS90D pga dess begränsade räckvidd. Naturligtvis finns det bilar som kommer längre på en laddning. Men det är kanske inte det man är ute efter i första hand.
Så är det naturligtvis. E-tron skulle passa mig bra med sin fina dragvikt och höga komfort. Men jag kan inte ens åka till stugan med den eller hälsa på svärföräldrarna, än mindre mina egna föräldrar. Därför går den helt enkelt bort.
Hade den haft 56 mil WLTP och tillgång till SuC-nätverket hade det varit en nobrainer att köpa den framför Tesla. Men som du också märkt så är närheten till verkstad ingen som helst garanti för att det blir rätt (tänker på din dragkrokshistoria).
Det är lite som att höra en PC användare recensera en IPad 2010...
Jag blir alltid nyfiken på hur dessa "spontantresor" som motorjournalister ofta hänvisar till när de ska såga elbilar ser ut egentligen. Kommer de hem från jobbet med 50% SOC och kommer på att de ska se Bruce Springsteen på Ullevi så de måste åka till Göteborg samma dag? Är det mobilförbud i bilen så de inte kan hitta laddplatser när de väl har åkt iväg? Måste de stanna efter 10 mil eftersom journalisten inte gick på toaletten innan de åkte?
Är inte jätteförvånad egentligen över spontanresor.
Säg att du pendlar 10-15 mil om dagen (absolut ingen ovanlighet) sen när du kommer hem skall barn skjutsas på träning/tävling/match och du kanske får 10 mil till. Det är helt plötsligt 25-30 mil bara sådär. Då är en E-tron i minusgrader tveksam. Visst man kan TROLIGTVIS ladda någonstans så man hinner få några mil på minuter men det kan också innebära omvägar.
Skulle jag ladda min hybrid på jobbet skulle min parkeringsavgift gå upp med 150kr per dag plus kostnad för laddning istället för dagens 20kr per dag. Kikar lite på E-tron och MX för byte nästa höst. Vill helst ha E-tron men räckvidden kommer bli i kortaste laget ibland (ja jag kan anpassa mig men ibland är tiden knapp också för att hinna med) MX saknar vissa funktioner jag vill ha men står högre i vill ha faktor mycket pga den längre räckvidden.
Fotbollsträning/match uppstår sällan "spontant". Har man en sådan på kvällen så planerar man såklart därefter.
Jag blir alltid nyfiken på hur dessa "spontantresor" som motorjournalister ofta hänvisar till när de ska såga elbilar ser ut egentligen. Kommer de hem från jobbet med 50% SOC och kommer på att de ska se Bruce Springsteen på Ullevi så de måste åka till Göteborg samma dag? Är det mobilförbud i bilen så de inte kan hitta laddplatser när de väl har åkt iväg? Måste de stanna efter 10 mil eftersom journalisten inte gick på toaletten innan de åkte?
Säg att du pendlar 10-15 mil om dagen (absolut ingen ovanlighet) sen när du kommer hem skall barn skjutsas på träning/tävling/match och du kanske får 10 mil till. Det är helt plötsligt 25-30 mil bara sådär. Då är en E-tron i minusgrader tveksam. Visst man kan TROLIGTVIS ladda någonstans så man hinner få några mil på minuter men det kan också innebära omvägar.
Skulle jag ladda min hybrid på jobbet skulle min parkeringsavgift gå upp med 150kr per dag plus kostnad för laddning istället för dagens 20kr per dag. Kikar lite på E-tron och MX för byte nästa höst. Vill helst ha E-tron men räckvidden kommer bli i kortaste laget ibland (ja jag kan anpassa mig men ibland är tiden knapp också för att hinna med) MX saknar vissa funktioner jag vill ha men står högre i vill ha faktor mycket pga den längre räckvidden.
Fotbollsträning/match uppstår sällan "spontant". Har man en sådan på kvällen så planerar man såklart därefter.
Inte träning men större lag där man plockar ut en trupp och har reserver som blir inkallade är iallafall väldigt vanligt här. Och då kan det bli 7-13 mil helt plötsligt. Inga konstigheter och var så även när jag var liten och aktivast.
Inte träning men större lag där man plockar ut en trupp och har reserver som blir inkallade är iallafall väldigt vanligt här. Och då kan det bli 7-13 mil helt plötsligt. Inga konstigheter och var så även när jag var liten och aktivast.
Tack för svaret! Om man laddar 80% på natten och sen kommer en sån dag så skulle jag oroa mig för räckvidden med eTron. Jag får erkänna att jag är lite hemmablind och har svårt att se att 30 mil bara sådär kanske är vanligt för många.
Hade den haft 56 mil WLTP och tillgång till SuC-nätverket hade det varit en nobrainer att köpa den framför Tesla. Men som du också märkt så är närheten till verkstad ingen som helst garanti för att det blir rätt (tänker på din dragkrokshistoria).
Just nätverket är en stor del i detta. Jag pratade lite snabbt med en S60D ägare i somras under bilsemestern. Om jag inte minns helt fel var vi i Holland då. Han skulle köra runt i Europa under sommaren i alla fall. Något som hade fungerat väldigt dåligt i alla icke Tesla elbilar, även om ett flertal har bättre räckvidd samt snabbladdningskapacitet. Det finns helt enkelt för många vita fläckar på kartan, alternativt då stationer med 1 laddare på 50 kW som kanske fungerar, taggar, rfid osv. Ionity bygger ut men jag tycker att det går sakta, och framförallt då ingenting i norra Sverige.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verkar vara otroligt svårt för e-Tron ägare att förstå att den inte passar alla. Jag tror säkert den på många sätt är en bättre bil än Teslan, men för mig t.ex. hade den inte fungerat. Sen subjektivt tycker jag den är ful som stryk, men det är en helt annan sak som inte gäller allas synsätt ju.
Absolut inte, självklart passar inte e-Tron alla. Det som är irriterande är att det ofta inte finns någon nyans i kritiken. e-Tron är helt värdelös med WLTP på 40 mil medan en äldre Tesla med 43 mil (jag vet inte exakta siffrorna) verkar vara helt immun mot räckviddsångest.
Verkar vara otroligt svårt för e-Tron ägare att förstå att den inte passar alla. Jag tror säkert den på många sätt är en bättre bil än Teslan, men för mig t.ex. hade den inte fungerat. Sen subjektivt tycker jag den är ful som stryk, men det är en helt annan sak som inte gäller allas synsätt ju.
Absolut inte, självklart passar inte e-Tron alla. Det som är irriterande är att det ofta inte finns någon nyans i kritiken. e-Tron är helt värdelös med WLTP på 40 mil medan en äldre Tesla med 43 mil (jag vet inte exakta siffrorna) verkar vara helt immun mot räckviddsångest.
Jag har väldigt svårt att förstå de här testerna när man testar bilar mot varandra och utser vilken som är bäst. De flesta har ju olika behov av vad man behöver.
För oss som är två vuxna och tre är det void på M3.
Enligt bilsweden så har det registrerats 481 Etron sen feb 2019 till sep. Tveksam om alla dessa går som andra bil.
Teslan är "immun" pga Supercharger-nätet.
OK, i jobb+fotbollstränings exemplet I den här tråden så skulle man räkna med att stanna och ladda vid en supercharger för att fylla på några mil och då är det inga problem men om man skulle använda en 50 kwh laddare så är det helt kört?
Du har ju rätt och MX har väll även den modell som kommer lika eller kortare än E-tron 55. Men jag tror det som gör att 55 sågas på räckvidden är att det är deras längsta räckvidd. Hade man däremot haft en modell som haft 50 wltp mil hade det låtit ”E-tron är en drömbil och känns räckvidden för kort kan man lägga på 150k för att komma ännu längre”
Tråkigt men sant!
Nej det stämmer inte. Faktum är att det blir "dubbelfel". Dels säljs inte standard range längre. Dels har en raven standard range bättre räckvidd än e-tron.
E-tron slår X60, men det var många år sedan man slutade sälja X60.
Jag har väldigt svårt att förstå de här testerna när man testar bilar mot varandra och utser vilken som är bäst. De flesta har ju olika behov av vad man behöver.
För oss som är två vuxna och tre är det void på M3.
Enligt bilsweden så har det registrerats 481 Etron sen feb 2019 till sep. Tveksam om alla dessa går som andra bil.
Antingen det eller så är det bara gamla gubbar som aldrig kör fortare än 70.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OK, i jobb+fotbollstränings exemplet I den här tråden så skulle man räkna med att stanna och ladda vid en supercharger för att fylla på några mil och då är det inga problem men om man skulle använda en 50 kwh laddare så är det helt kört?
Ja, för det första så är 50kW-laddarna ofta ensamma, för det andra vet man inte vilket laddnätverk de tillhör och för det tredje så är 10 min på en sådan laddare bara några mil medan det på SuC är kanske 15-20 mils räckvidd...
Men grejen är ju att man oftast slipper att ladda upp pga fotbollsträning osv om man har bra räckvidd från början.
Alla har olika behov. Svårt att ha en bil som täcker in 100% av behoven. Hade tidigare dragkrok på bilar. Använde det nästan aldrig så skippat nu. Inte saknat en enda gång. Andra måste absolut ha det och använder varje vecka. Etron och Model 3 är klart olika. Olika stora, olika stor bagagerumsöppning. Etron bättre på vägar som kräver större mellanrum mellan bil och mark. Model 3 smidigare, mer lättparkerad, fler laddmöjligheter. Har idag en Model S60D sedan snart tre år. Inte behövt låsa upp till S75D ännu. Andra har säkert behov av en S100D snarare.
När kommer en normal kombi i elvariant? Nu med Ionity ligger marknaden allt mer öppen för ”normala” bilmodeller med eldrift.
Älskar dock min S60D och blir nog kvar hos mig många år till.
Du har ju rätt och MX har väll även den modell som kommer lika eller kortare än E-tron 55. Men jag tror det som gör att 55 sågas på räckvidden är att det är deras längsta räckvidd. Hade man däremot haft en modell som haft 50 wltp mil hade det låtit ”E-tron är en drömbil och känns räckvidden för kort kan man lägga på 150k för att komma ännu längre”
Tråkigt men sant!
Nej det stämmer inte. Faktum är att det blir "dubbelfel". Dels säljs inte standard range längre. Dels har en raven standard range bättre räckvidd än e-tron.
Jag tänkte generellt och inte enbart nybilsförsäljningen på det ovan. Så det går ju enkelt att gå tillbaka och se om MX blev lika sågad som E-tron eller om det bara blev hänvisning till den dyrare.
Tråkigt men sant!
Jag tänkte generellt och inte enbart nybilsförsäljningen på det ovan. Så det går ju enkelt att gå tillbaka och se om MX blev lika sågad som E-tron eller om det bara blev hänvisning till den dyrare.
OK. Då hade det varit mer korrekt att skriva "hade", inte "har". Om man förväntar sig att utvecklingen ska stå stilla så visst, då är det en relevant jämförelse. Personligen tycker jag det enda relevanta är att jämföra med vad som säljs idag.
Tack för svaret! Om man laddar 80% på natten och sen kommer en sån dag så skulle jag oroa mig för räckvidden med eTron. Jag får erkänna att jag är lite hemmablind och har svårt att se att 30 mil bara sådär kanske är vanligt för många.
Jo det förstår jag och att man enbart tänker på sin box och vänner runtomkring. Men samtidigt brukar oftast ens vänner vara i närheten utav en själv så alla får samma förutsättningar.
Jag skulle enkelt kunna åka 30-40 mil om jag åker mellan två arbetsplatser och hemmet som inte heller är någon ovanlig syn. Samma sak där, på båda ställena krävs det antingen en betydligt dyrare parkering alternativt gå en längre bit för att kunna låta bilen stå och ladda under tiden.
Jag har som sagt hybrid idag och när jag spelar golf skulle jag kunna ladda bilen full utan problem med schucko. Men finns oftast ingen laddning där idag så det går ju såklart inte. Ett dåligt exempel för hade jag haft elbil med 30 mil räckvidd hade jag klarat det galant men att det finns laddare vid destinationen eller längs vägen är ingen garanti överallt och att man har tiden och möjligheten att stanna en kvart här och där är inte heller någon självklarhet.
Iallafall inte i våran vardag.
Och med vissa krav jag har går dom flesta elbilar bort förutom just E-tron, MS (sambon vill helst inte det) och MX. Kanske EQC också men blev lite trött på svårigheten att få låna hem den.
Tråkigt men sant!
OK. Då hade det varit mer korrekt att skriva "hade", inte "har". Om man förväntar sig att utvecklingen ska stå stilla så visst, då är det en relevant jämförelse. Personligen tycker jag det enda relevanta är att jämföra med vad som säljs idag.
Visst hade hade kanske varit mer korrekt. Men om du läser Matis inlägg och sen lägger på mitt så kanske du förstår.
E-tron får stor kritik pga räckvidden.
Jag misstänker att om det fanns en E-tron med längre räckvidd att beställa hade man i detta test utav 55 E-tron inte gett sådan kritik på räckvidden utan då enkelt hänvisat till den större varianten om man behövde komma längre.
Ex MX har jag aldrig hört någon kritik på räckvidd och inte MS för den delen heller när man testat dom med dålig räckvidd utan då istället hänvisat till dom större batterierna fast mot en dyrare kostnad.
Tråkigt men sant!
Visst hade hade kanske varit mer korrekt. Men om du läser Matis inlägg och sen lägger på mitt så kanske du förstår.
E-tron får stor kritik pga räckvidden.
Jag misstänker att om det fanns en E-tron med längre räckvidd att beställa hade man i detta test utav 55 E-tron inte gett sådan kritik på räckvidden utan då enkelt hänvisat till den större varianten om man behövde komma längre.
Ex MX har jag aldrig hört någon kritik på räckvidd och inte MS för den delen heller när man testat dom med dålig räckvidd utan då istället hänvisat till dom större batterierna fast mot en dyrare kostnad.
Jag tror man ställer räckvidden i relation till priset. Hade e-Tron haft en ännu dyrare version med vettig räckvidd så tror jag man istället mer frekvent hade påpekat vilken dyr bil det faktiskt är.
För övrigt intressant att de anser att Model 3 inte har ett "Digitalt Instrumentkluster". Har svårt att ge ett tydligare exempel än just Model 3 på ett rent "Digitalt Instrumentkluster"
Fascinerande också att de inte klarade av att ta fram energigrafen i Model 3 för att se förväntad räckvidd...
Ja, för det första så är 50kW-laddarna ofta ensamma, för det andra vet man inte vilket laddnätverk de tillhör och för det tredje så är 10 min på en sådan laddare bara några mil medan det på SuC är kanske 15-20 mils räckvidd...
Men grejen är ju att man oftast slipper att ladda upp pga fotbollsträning osv om man har bra räckvidd från början.
Nu är förutsättningarna alltså att vi behöver klara 45-50 mil, att det finns SuC på vägen, att det inte finns någon annan supersnabbladare... Ingen kommer hävda att SuC är dåligt eller att räckvidd är irrelevant men man borde inte hitta på ett hypotetisk exempel och använda det för att diskvalificera nästa alla elbilar. Man måste ju utvärdera hur räckvidden funkar i sin egen vardag men om man hakar upp sig på räckvidd kommer fossilbilen vinna varje gång. Självklart kommer vissa personer hamna i spannet mellan eTron och en fossilbil och då blir det Tesla och kanske Kia kvar.
När det gäller eTron spelar det här kanske inte så stor roll eftersom den är så dyr men om det sättet att tänka fortsätter så tror folk att en elbil måste klara 50 mil utan att ladda och köper därför en fossilbil istället eftersom de inte har råd med Tesla.
Inte ett dugg hypotetiskt utan högst konkret verklighet i mer än 50% av Sverige.
Poängen är att Tesla iom tillgången på SuC inte ens BEHÖVER lång räckvidd i bilen för att fungera på längre resor... De går snabbt ändå pga SuC och snabb laddhastighet.
Övriga kommer att komma dit är jag övertygad om, men än så länge är laddnätverket det som begränsar alla andra i detta avseende.
När folk får upp ögonen för att det är som att resa med fossilbil (fast med betydligt lägre marginalkostnad per mil) så kommer fler att kunna välja elbil. Idag Tesla, när Ionitynätverket väl är utbyggt och man löst det med betalning osv så gäller det alla andra också och då är inte räckvidden något större problem vilket medför billigare och lättare bilar...
Blir fundersam över att man i vissa Tesla-läger har så lätt att avfärda E-Tron för att räckvidden är för kort, eller för att superchargernätverket gör andra alternativ oanvändbara i vardagen.
Och visst, Teslas superchargers är ett starkt argument när man väljer elbil. Men kom ihåg att det finns 15 pluppar på Ionitys Sverigekarta. Händelsevis en fler än vad Tesla hade superchargers under sommaren 2016. Då var det få här inne som tyckte att en Tesla inte fungerade att leva med.
Ok, en hel del av dessa Ionitys är ”på gång” men man får väl anta att de öppnar upp inom snar framtid. Dessutom ser övrig laddinfrastruktur bättre ut än vad den gjorde för tre år sedan.
Det gick bra att åka Tesla 2016, så det går säkert bra att åka E-tron mfl idag.
Nu är det en del Teslaförare som likt fossilförare rapar upp argument om att E-Tron inte duger i vardagen. Lite som ICE-trollen som kräver att kunna köra 200 med släp genom hela Europa utan paus.
#hegåint
Ok jag spetsar till det lite, men ni fattar förhoppningsvis vad jag menar.
I vissa fall är det rimliga invändningar som säkert stämmer i det enskilda fallet, men för många är spontanresorna som nämns här klara edge cases, som iaf jag gärna hade tagit ett extra laddstopp för att klara. En lätt uppoffring för att slippa åka ångmaskin resten av året.
Vi behöver inte vänta på att elbilarna skall få liite mer räckvidd, eller att laddinfrastrukturen skall bli ännu bättre. Bilarna finns här idag, och har för ,”de flesta”, länge varit ett fullgott alternativ till ICE.
Det håller jag med om, men om nu kriteriet var att ”köra som man gör med med fossilbil” så räknas ju hela konceptet.
Men vi skall komma ihåg att hela fossilexemplet bygger på att det finns mackar i varje buske; så kommer det inte att se ut länge till och stora delar av glesbygden blev av med sina mackar när E85-kravet kom. ”Mackdöden” blev då ett begrepp.
Blir fundersam över att man i vissa Tesla-läger har så lätt att avfärda E-Tron för att räckvidden är för kort, eller för att superchargernätverket gör andra alternativ oanvändbara i vardagen.
Och visst, Teslas superchargers är ett starkt argument när man väljer elbil. Men kom ihåg att det finns 15 pluppar på Ionitys Sverigekarta. Händelsevis en fler än vad Tesla hade superchargers under sommaren 2016. Då var det få här inne som tyckte att en Tesla inte fungerade att leva med.
Personligen skulle jag aldrig påstå att en e-Tron är oanvändbar i vardagen. Jag hade en X60 2016 och det gick alldeles utmärkt. Fanns inte Tesla idag så hade jag antagligen kört en e-Tron (fast, ja, då hade väl e-Tron kommit om 5-10 år iofs...). Men det relevanta är ju inte vad som "går att leva med". Det relevanta är ju att ställa e-Tron mot de alternativ som finns idag. Personligen har jag väldigt svårt att förstå att man väljer en e-Tron när man faktiskt har råd med en Tesla... När det gäller Hyundai, Kia mfl är det mycket lättare att förstå, då ekonomin där kan fälla avgörandet.
Alla har vi dock olika prioriteringar och jag är samtidigt jätteglad att det finns folk som vill köpa e-Tron mfl, det är såklart superviktigt för transformationen att man lyckas sälja bilar och fortsätter på det inslagna spåret mot elektrifiering. I e-Tron-fallet tycker jag det är uppenbart att man iaf försökt (åtminstone utifrån de flesta aspekterna) att göra en bra elbil. EQC har jag svårare att förstå.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Är det verkligen så att i Norra Norrland görs ofta spontanresor på 38 mil för att shoppa?
Det är isåfall en utmaning för elbilstillverkarna.
E-tron säljs nu även med ett mindre batteri och kortare räckvidd, uppenbarligen finns det kunder som tycker att det är onödigt lång räckvidd på E-tron 55.
Mina första 800 mil har funkat bra, men ingen vinterkörning ännu. Min fru kan rätt ofta komma på spontanresor i 10-mils klassen, det har även fungerat bra.
Knepet jag har använt är att om det finns tillgång till laddning när jag parkerat bilen så stoppar jag alltid i sladden även om det inte behövs.
Nu har jag laddningsmöjligheter både hemma, på arbetet och på landet, då är det betydligt enklare förstås.
Men nog borde Audi kunnat prioriterat räckvidden mer före prestanda kan jag tycka. 700 kg lägre vikt och 15 mil till vore ju toppen, kanske blir verklighet om 5-10 år?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04