Borde väl gå att hitta en UMC? kabel billigare?
5K för en kabel...
Fördelen med denna är att du kan med olika adapters koppla den till flera olika uttag.
Om du bara ska koppla till ett uttag, så kan du säkert hitta billigare.
Teslas ser inte heller lika hemmabyggd ut som många andra.
Borde väl gå att hitta en UMC? kabel billigare?
5K för en kabel...
Laddkablar kostar i det häradet, och det är inte bara till Tesla utan även till billigare elbilar. Jag köpte två sladdar för 6500 kr styck till min Outlander PHEV. Anledningen till priset är att det inte bara är en kabel, utan egentligen mer av en portabel laddstation. Den har en dosa som innehåller elektroniken som behövs för att kommunicera med bilen och se till så laddningen fungerar som den ska och är säker.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Stolpen ovan med 3-fas såg intressant ut. Men vad exakt är en laddbox och vart köper man dessa?
Obs: Stället ligger i Trysil, och där är det inte ovanligt med enorma mängder snö, och snövallar som är 2-3 meter höga ibland. Det ställer lite krav på att stolpen ska klara detta tills den blir framskottad
Då får du tänka på att norsk trefas inte är samma som svensk gissar jag...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vad är anledningen till att du vill låsa in din laddning? Jag har personligen inte haft några problem, eller hört om någon, med att någon antingen använder min laddare eller påverkar den på något sätt antingen hemma eller när jag har laddat på publika laddstolpar (mest Arlanda).
Har skissat upp en ide till laddkabel förvaring, som jag funderar på.
Måtten är i idéstadiet satta till 500x500x200mm, BxHxD.
Kan ev minskas till 400x400x200, får sätta de när man har kabeln.
Sluttande botten med hål för 5ledare in och avrinning för ev vatten/fukt.
Plåten till höger är för att fästa ett 3fas CEE uttag
Option 1, ett trevligt och lätthanterligt lås.
Option 2, plastfönster och fastsättning för UMCdosan, som visar om de laddar.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Någon som kan komma med tips på ovan kabelgömma?
Börjar bli dags att bestämma måtten, så den kan snickras ihop.
Elektrikern har varit här nu och dragit ut 3fas till en dosa.
Därifrån skall den sedan upp i mitt egendesignade skåp, frågan är storleken på det....
Det är tänkt att den laddkabeln/UMCn som följer med bilen ska ringla sej runt pinnen som sticker ut. Jacket i "locket/luckan" är för kabeln när locket/luckan är stängd.
Jag tror att ni fattar. Frågan är storleken på skåpet.
Måtten är i idéstadiet satta till 500x500x200mm, BxHxD.
Kan ev minskas till 400x400x200.
Input emottages tacksamt!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Gjorde på detta vis .
Umc'n ligger i en låda gjord av en elcentral ,som har IP44.
Min laddkabel kommer upp i en pollare som jag har borrat ett hål ur och monterat ett uttag .
Ska duga tillsvidare..i hopp om ett framtida garagebygge.
Ganska så såg min bild ut oxo, därav min ide med en laddsladd gömma, har heller inget staket att fästa det på.
Tanken nu är att montera 2st utebelysning, typ eliards, och montera laddsladd gömman på den som sitter närmast laddluckan.
Så får jag lite ljus vid bilen oxo, jag har en hög häck(2,5m) där Eliard har sitt staket.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Snyggt är det inte !
Efter mina förutsättningar och tidsbrist ,så får det vara så här tills våren .
Hade önskat fyrkantiga pollare åtminstone , men utbudet var skralt, plus en med minst 100cm höjd även .
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Vad är det egentligen som kostar så mycket? För 24k får man ju massa andra tekniskt komplicerade grejer, varför blir just laddstolpar och sladdar så sjukt dyra?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vad är det egentligen som kostar så mycket? För 24k får man ju massa andra tekniskt komplicerade grejer, varför blir just laddstolpar och sladdar så sjukt dyra?
Kostar väl nån tusen att tillverka om den inte tillverkas i nått billigt land, sen ska det va nån mellanhänder som lägger på 20-50% var. Då kostar det pengar.
Sen är det såklart viktigt att det är ordentligt gjort och håller tätt och är säkert.
Men håller med om att det är hutlösa priser ibland.
Vad är det egentligen som kostar så mycket? För 24k får man ju massa andra tekniskt komplicerade grejer, varför blir just laddstolpar och sladdar så sjukt dyra?
Kostar väl nån tusen att tillverka om den inte tillverkas i nått billigt land, sen ska det va nån mellanhänder som lägger på 20-50% var. Då kostar det pengar.
Sen är det såklart viktigt att det är ordentligt gjort och håller tätt och är säkert.
Men håller med om att det är hutlösa priser ibland.
Hade velat se reaktionen hos folk som går till clas Ohlson för att köpa en laddare till sin mobil. "Varsågod, det blir 4300kr"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14