Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:
danni skrev:
Priserna på de bilar som kommit ut nu känns relativt höga. 860k för en momssmittad 75D med 2500 mil är ändå hyfsat saftigt. Bådar gott för oss som vill bli av med våra bilar ;)
Ja med de priserna på begagnade förstår jag det som en Teslaförsäljare sa till mig när jag frågade honom om när CPO-programmet skulle komma tillbaka.
”Det är alltid billigare att köpa nytt”, var hans korts kommentar, förutom att han inte visste om och när programmet skulle återstarta igen.
Det låter som samma ramsa som jag hörde från Tesla på elbilsmässan, ”Det är billigare att köpa nytt”... Jaha... eah... vad gör ni med begagnade, skrotas de då? Något skumt är på gång.

Vore riktigt illa om Tesla började med bilhandlarfasoner där man aldrig vet vad något kostar, egentligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det låter som samma ramsa som jag hörde från Tesla på elbilsmässan, ”Det är billigare att köpa nytt”... Jaha... eah... vad gör ni med begagnade, skrotas de då? Något skumt är på gång.
Billigare att köpa nytt? Yeah right. Hur får man ihop den kalkylen? Jag har alltid trott att nya bilar är dyrare än begagnade. Har jag missat nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
LarsL skrev:
Billigare att köpa nytt? Yeah right. Hur får man ihop den kalkylen? Jag har alltid trott att nya bilar är dyrare än begagnade. Har jag missat nåt?
När de räknar krasst kr/månad och jämför med att köpa begagnat kontant eller låna till hela kostnaden så... Fast låna på huset och köpa en Tesla är nog bland det billigaste man kan göra idag.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det är ok att fnissa lite...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inlägg av lobbin »

Fast att köpa en ny och få 0,25% ränta jämfört med att köpa en CPO med 2,25% gör en hel del i slutändan.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

lobbin skrev:
Fast att köpa en ny och få 0,25% ränta jämfört med att köpa en CPO med 2,25% gör en hel del i slutändan.
Är väl 0,45% numera men fortfarande lågt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

lator skrev:
lobbin skrev:
Är väl 0,45% numera men fortfarande lågt...
0,49% om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och nu är den ena beg.-bilen borta (fast inte den "billiga" lustigt nog) och på "nya"-bilar-sidan är det nu helt tomt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jag var på MoS idag och drömde mig bort en stund. Personalen där sa att alla demo-bilar kommer läggas ut till försäljning nu efter årsskiftet.

Å andra sidan så var jag nästan mer påläst om bilarna än dom
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare

Inlägg av Patrik83 »

danni skrev:
P_EL skrev:
danni skrev:
Priserna på de bilar som kommit ut nu känns relativt höga. 860k för en momssmittad 75D med 2500 mil är ändå hyfsat saftigt. Bådar gott för oss som vill bli av med våra bilar ;)
Dags att byta?
Jag är så jäkla sugen på en Model X, va. Tesla har två demoversioner av P100DL till försäljning just nu med rejäl rabatt. Får jag rätt pris för min bil så norpar jag en av dem. Men då måste jag först försöka orka sälja min biljäkel.
Kul val men det förmånsvärdetBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

p1457 skrev:
Jag var på MoS idag och drömde mig bort en stund. Personalen där sa att alla demo-bilar kommer läggas ut till försäljning nu efter årsskiftet.

Å andra sidan så var jag nästan mer påläst om bilarna än dom
På holländska tesla sidan har de redan fyllt på med många bilar, men det var nog enda landet inom EU som hade gjort det igår.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har man eget AB och gör nettolöneavdrag slår förmånsvärdet inte lika hårt som man först tror.

Eftersom pengarna man betalar in till företaget kommer ägarens företag tillgodo =dig själv. Då kan man ta ut/få tillbaka en del av det som lön/utdelning osv.

Om man har möjlighet till utdelning enligt dagens regler kan man då "få tillbaka" 62,4% efter skatt på det man betalt in.

Vårt exempel är att vi betalar in 11191kr/mån (förmånsvärdet på vår X 100D med utr). Men då blir ju vårt AB mer "lönsamt" då det blir en slags intäkt/sänkning av kostnaderna.

Kan vi och väljer att betala ut det extra beloppet som utdelning så blir det 6983kr som utdelning efter skatt till aktieägarna. (Man kan se det som att vi privat "får tillbaka" den delen av förmånsvärdet) Då kan man säga att vår "privata nettokostnad" för förmånsvärdet blir 11191-6983=4208kr. Om förmånsvärdet då är 1000kr mer eller mindre slår alltså betydligt mindre än man tror för privatekonomin, åtminstone om man har eget AB.

Sen tillkommer så klart företagets normala kostnad för bilen osv men det är ju en annan matematik.

Det var faktiskt när jag insåg just det här jag slutade jaga lägsta möjliga förmånsvärde och istället tittade på vilken utrustning jag faktiskt ville ha. Slutade med en ganska välutrustad demobil med bra rabatt istället för en nybeställning av en "outrustad" bil för ganska exakt samma pengar.

Visst det blev en bil med högre förmånsvärde men inköpspriset/leasingkostnaden för vårt företag blev lika låg (samma inköpspris) men 2:a handsvärdet kanske blir lite högre till slut istället.

Så lite "gungor & karuseller" som i slutändan kanske gör att jag åkt en välutrustad bil som jag vill ha den ungefär lika billigt privat och till samma kostnad för företaget efter leasingperiodens slut.

Är också ganska säker på att danni har järnkoll på hur man räknar så jag tycker han tänker helt rätt som åtminstone överväger alternativet XP100DL :D
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Måste erkänna att jag har dålig koll på 3:12 reglerna (låter redovisningsbyrån sköta sånt) men för att öka utdelningen med 84 kkr baserat på en inbetalning på 144kkr per år så måste det rimligtvis finnas utrymme för det också och får man verkligen det genom nettolöneavdrag i denna omfattning?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

improwise skrev:
Måste erkänna att jag har dålig koll på 3:12 reglerna (låter redovisningsbyrån sköta sånt) men för att öka utdelningen med 84 kkr baserat på en inbetalning på 144kkr per år så måste det rimligtvis finnas utrymme för det också och får man verkligen det genom nettolöneavdrag i denna omfattning?
Den planerade skattehöjningen blev enligt uppgift nedskjuten, så inga förändringar i år vad gäller utdelning
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

evilirish skrev:
improwise skrev:
Den planerade skattehöjningen blev enligt uppgift nedskjuten, så inga förändringar i år vad gäller utdelning
Jag vet. Däremot vet jag inte vad det har med detta att göra? :D
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

improwise skrev:
Jag vet. Däremot vet jag inte vad det har med detta att göra? :D
Har du alldeles rätt i. Ber om ursäkt, läste lite slarvigt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Improwise: exakt som du skriver måste man då ha utrymme för att kunna ta "mer" utdelning i motsvarande grad. Därav att jag skrev "om man har möjlighet" osv.

Nettolöneavdraget påverkar alltså inte utdelningsutrymmet om vi säger så.

I annat fall kan man ju alltid ta ut det som lön men det är mindre fördelaktigt.

Med 30% marginalskatt blir det 5231kr i verklig nettokostnad för samma beräkning med vårt förmånsvärde (11191kr/mån) Med 50% blir det 6933kr. Jämfört med de 4208kr det blir om vi tar det via utdelning.

Ville mest bara visa att för de som har eget AB och gör nettolöneavdrag så är kanske inte ett högt förmånsvärde så "dyrt" som man först kanske tänker.

Jag gjorde ju själv den upptäckten när jag började räkna lite mer på hur mycket det faktiskt slog i plånboken för oss med våra förutsättningar. Då jag hela tiden tyckte att de demo/lagerbilar som dök upp hade lite "för mycket" utrustning =för högt förmånsvärde även om priset var ok.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare

Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tesla

Inlägg av Patrik83 »

Leo skrev:
Har man eget AB och gör nettolöneavdrag slår förmånsvärdet inte lika hårt som man först tror.

Eftersom pengarna man betalar in till företaget kommer ägarens företag tillgodo =dig själv. Då kan man ta ut/få tillbaka en del av det som lön/utdelning osv.

Om man har möjlighet till utdelning enligt dagens regler kan man då "få tillbaka" 62,4% efter skatt på det man betalt in.

Vårt exempel är att vi betalar in 11191kr/mån (förmånsvärdet på vår X 100D med utr). Men då blir ju vårt AB mer "lönsamt" då det blir en slags intäkt/sänkning av kostnaderna.

Kan vi och väljer att betala ut det extra beloppet som utdelning så blir det 6983kr som utdelning efter skatt till aktieägarna. (Man kan se det som att vi privat "får tillbaka" den delen av förmånsvärdet) Då kan man säga att vår "privata nettokostnad" för förmånsvärdet blir 11191-6983=4208kr. Om förmånsvärdet då är 1000kr mer eller mindre slår alltså betydligt mindre än man tror för privatekonomin, åtminstone om man har eget AB.

Sen tillkommer så klart företagets normala kostnad för bilen osv men det är ju en annan matematik.

Det var faktiskt när jag insåg just det här jag slutade jaga lägsta möjliga förmånsvärde och istället tittade på vilken utrustning jag faktiskt ville ha. Slutade med en ganska välutrustad demobil med bra rabatt istället för en nybeställning av en "outrustad" bil för ganska exakt samma pengar.

Visst det blev en bil med högre förmånsvärde men inköpspriset/leasingkostnaden för vårt företag blev lika låg (samma inköpspris) men 2:a handsvärdet kanske blir lite högre till slut istället.

Så lite "gungor & karuseller" som i slutändan kanske gör att jag åkt en välutrustad bil som jag vill ha den ungefär lika billigt privat och till samma kostnad för företaget efter leasingperiodens slut.

Är också ganska säker på att danni har järnkoll på hur man räknar så jag tycker han tänker helt rätt som åtminstone överväger alternativet XP100DL Bild
Bild bra inlägg och det tvivlar jag inte på.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

Leo skrev:
Improwise: exakt som du skriver måste man då ha utrymme för att kunna ta "mer" utdelning i motsvarande grad. Därav att jag skrev "om man har möjlighet" osv.

I annat fall kan man ju alltid ta ut det som lön men det är mindre fördelaktigt.

Med 30% marginalskatt blir det 5231kr i verklig nettokostnad för samma beräkning med vårt förmånsvärde (11191kr/mån) Med 50% blir det 6933kr. Jämfört med de 4208kr det blir om vi tar det via utdelning.

Ville mest bara visa att för de som har eget AB och gör nettolöneavdrag så är kanske inte ett högt förmånsvärde så "dyrt" som man först kanske tänker.

Jag gjorde ju själv den upptäckten när jag började räkna lite mer på hur mycket det faktiskt slog i plånboken för oss med våra förutsättningar. Då jag hela tiden tyckte att de demo/lagerbilar som dök upp hade lite "för mycket" utrustning =för högt förmånsvärde även om priset var ok.

Jepp, man måste ha anställda och kunna utnyttja löneutrymmet eller liknande. För de flesta ligger antagligen och maxar 3:12 som det är idag.

Sen måste man ju ha en ganska stor buffert i sin månadslön för att kunna ”avstå” 11.900 nettopengar i månaden för att upplägget ska bli aktuellt. Alltså kunna leva 12-15 månader på 11.900 mindre i månaden innan väl aktieutdelningen kommer in på kontot....

Netto- och bruttometoden är ju ett nollsummespelspel för staten och bolaget men nettometoden är en uppsida för ”den anställde” om man nu inte redan genom hög lön har maxat alla brytpunkter, d v s 41.300:- brutto per månad + aktuellt förmånsvärde.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Verdi

Inlägg av Verdi »

Resonemanget är fel för min del då jag inte kan ta mer utdelning än jag redan gör. Även om jag hade kunnat det så haltar det.

Den enda kostnad jag räknar med för förmånsvärdet är det bolaget betalar in till staten i form av soc avg och löneskatt på förmånen. Det kommer man ju aldrig ifrån.

Håller man sig under brytpunkten så blir det väl ok men ju högre förmånsvärde man har desto svårare att klara sig på pengarna som blir kvar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

verdi: är det ditt eget AB som din bil finns i? Skulle du vinna något på att göra nettolöneavdrag på förmånsvärdet och sen höja lönen med samma belopp? Då försvinner ju tex 31,42% i arbetsgivaravgift på förmånsvärdet för ditt företag.

Är det så att du sen tar lönebaserad utdelning enligt huvudregeln 3:12 kan du ju med nuvarande regler dessutom öka på utdelningsunderlaget med 1/2 av bruttolöneökningen också.

Jag vet inte hur du gör eller räknar. Men det är i alla fall värt att räkna på för de som har bilen i sitt egna AB om man inte gjort det.

Med dagens lönebaserade 3:12 huvudregel så vinner man på att använda den i stället för schablon redan vid en enda persons (sin egen) månadslön på ca 26000-27000kr/mån brutto. (Beroende på vilket år man räknar på) Så inte alls säkert att man behöver ha flera "anställda" för att det ska löna sig.

Finns nog många enmansföretagare med eget AB som ligger över 27000kr/mån brutto där man då kan ta högre utdelning med huvudregeln som är lönebaserad än att använda schablon. Har man idag två AB kan man dessutom ta lönebaserat från ett och schablon från det andra.

Sen måste det så klart finns tillräckligt med eget kapital/vinster för att man sen ska kunna betala ut utdelning. Sen kan man ju "spara det" till nästa år även om man inte utnyttjar/kan utnyttja det i år.

Väldigt krångliga regler och min poäng är bara att det är värt att räkna på för var och en som äger sitt eget AB och har någon form av tjänstebil.

Inte ens alla som håller på med bokföring/företag har riktigt koll på hur förmånligt det är just nu med lönebaserad utdelning och att den är bättre än schablon vid relativt sett ganska låga lönenivåer i ett AB.

Sen att reglerna kommer att förändras framöver är ganska troligt, även om förslaget som var förra året just nu är stoppat/begravt. Men efter valet som kommer i höst så lär det kanske tas tag i frågan igen?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
verdi: är det ditt eget AB som din bil finns i? Skulle du vinna något på att göra nettolöneavdrag på förmånsvärdet och sen höja lönen med samma belopp? Då försvinner ju tex 31,42% i arbetsgivaravgift på förmånsvärdet för ditt företag.

Är det så att du sen tar lönebaserad utdelning enligt huvudregeln 3:12 kan du ju med nuvarande regler dessutom öka på utdelningsunderlaget med 1/2 av bruttolöneökningen också.

Jag vet inte hur du gör eller räknar. Men det är i alla fall värt att räkna på för de som har bilen i sitt egna AB om man inte gjort det.

Med dagens lönebaserade 3:12 huvudregel så vinner man på att använda den i stället för schablon redan vid en enda persons månadslön på ca 26000-27000kr/mån brutto. (Beroende på vilket år man räknar på) Så inte alls säkert att man behöver ha flera "anställda" för att det ska löna sig. Finns nog många enmansföretagare med eget AB som ligger över 27000kr/mån brutto där man då kan ta högre utdelning än schablon.

Sen måste det så klart finns tillräckligt med eget kapital/vinster för att man sen ska kunna betala ut utdelning. Sen kan man ju "spara det" till nästa år även om man inte utnyttjar/kan utnyttja det i år.

Väldigt krångliga regler och min poäng är bara att det är värt att räkna på för var och en som äger sitt eget AB och har någon form av tjänstebil.

Inte ens alla som håller på med bokföring/företag har riktigt koll på hur förmånligt det är just nu med lönebaserad utdelning och att den är bättre än schablon vid relativt sett ganska låga lönenivåer i ett AB.
Om jag betalar arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet eller på en "luftlön" på samma summa som jag aldrig får ut spelar väl ingen roll för kalkylen? Jag förstår inte hur du menar att det skulle försvinna?

Det andra kanske är mer intressant än jag trott. Tänker jag rätt?

Har använt denna sida för löneberäkningar: https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Alt 1. Ingen förmån. All lön under brytpunkten.

Alt 2. 10 tusen i förmån som läggs över brytpunkten. Bolaget betalar då ca 5000:-/mån extra i skatt och 3 142:-/mån i extra arbetsgivaravgifter. Totalt 8 142:-. Jag får dock ett ökat utrymme för utdelning på 60 000:-/år.

Värdet av 60 000:- i ökad utdelning ger väl att jag får ut 48 tusen netto till en kostnad för bolaget på 77 tusen. De 77 tusen hade annars räckt till en nettolön under brytpunkten på 77 000 - 24 200 (soc avg) - 24 717 (kommunalskatt, snittar på 32,1% i Sverige för 2018) = 28 083:- Värdet av det utökade utdelningsutrymmet är alltså 20 000:- på ett ungefär.

Så alltså, bolaget betalar 97 704:-/år för att jag ska få ut 20 000:-/år extra privat. Bolagets pengar är dock oskattade i det här exemplet. Jag brukar räkna att jag får ut ungefär 52% av de pengar i nettopengar. Så det ger en "kostnad" i nettopengar på ca 51 000:-.

Skillnaden avseende förmånsvärdet på 10 000:-/mån på min privat blir då alltså 31 000/12 = 2 583:-/mån. Varje tusenlapp extra i förmånsvärde kostar då ca 260:-/mån. Ja, det är väl inte så farligt. Om jag nu tänkt och räknat rätt. :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Leo skrev:

Fast om man har möjlighet till mer utdelning så tar man väl normalt ut det (om företaget går nog bra dvs men det är ju en förutsättning i vilket fall som helst) oavsett ev nettolöneavdrag? Dessutom har jag för mig att nettolöneavdraget räknas in i underlaget, eller snarare, lönen innan då som blir högre, men kan minnas fel här.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finessen med nettolöneavdrag är just att kunna höja lönen. Så långt ett nollsummespel. Även om det finns vissa positiva effekter på SGI/Föräldrapenning osv eftersom förmånsvärde inte räknas in i dessa, men det gör lön.

MEN här kommer fördelen. När man då kollar på 3:12 reglerna så innebär en höjd lön ett större utdelningsutrymme Då har man, lite beroende på öveiga situationen, nu möjlighet att ta större utdelning.

Men nu börjar vi komma långt från CPO-bilar :?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Verdi: i alt 2, omjag förstår dig rätt verkar du räkna med att förmånsvärdet höjer lönen =utdelningsunderlaget. Så är inte fallet. Det är precis därför det är bättre med höjd "vanlig lön" och sen nettolöneavdrag. Eftersom det endast är "vanlig lön" som höjer utdelningsunderlaget.
Skriv svar