Har man eget AB och gör nettolöneavdrag slår förmånsvärdet inte lika hårt som man först tror.
Eftersom pengarna man betalar in till företaget kommer ägarens företag tillgodo =dig själv. Då kan man ta ut/få tillbaka en del av det som lön/utdelning osv.
Om man har möjlighet till utdelning enligt dagens regler kan man då "få tillbaka" 62,4% efter skatt på det man betalt in.
Vårt exempel är att vi betalar in 11191kr/mån (förmånsvärdet på vår X 100D med utr). Men då blir ju vårt AB mer "lönsamt" då det blir en slags intäkt/sänkning av kostnaderna.
Kan vi och väljer att betala ut det extra beloppet som utdelning så blir det 6983kr som utdelning efter skatt till aktieägarna. (Man kan se det som att vi privat "får tillbaka" den delen av förmånsvärdet) Då kan man säga att vår "privata nettokostnad" för förmånsvärdet blir 11191-6983=4208kr. Om förmånsvärdet då är 1000kr mer eller mindre slår alltså betydligt mindre än man tror för privatekonomin, åtminstone om man har eget AB.
Sen tillkommer så klart företagets normala kostnad för bilen osv men det är ju en annan matematik.
Det var faktiskt när jag insåg just det här jag slutade jaga lägsta möjliga förmånsvärde och istället tittade på vilken utrustning jag faktiskt ville ha. Slutade med en ganska välutrustad demobil med bra rabatt istället för en nybeställning av en "outrustad" bil för ganska exakt samma pengar.
Visst det blev en bil med högre förmånsvärde men inköpspriset/leasingkostnaden för vårt företag blev lika låg (samma inköpspris) men 2:a handsvärdet kanske blir lite högre till slut istället.
Så lite "gungor & karuseller" som i slutändan kanske gör att jag åkt en välutrustad bil som jag vill ha den ungefär lika billigt privat och till samma kostnad för företaget efter leasingperiodens slut.
Är också ganska säker på att danni har järnkoll på hur man räknar så jag tycker han tänker helt rätt som åtminstone överväger alternativet XP100DL

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.