ovelundkvist skrev:Verdi skrev:Walker skrev:Yxel skrev:Absolut. Vi lever i ett jämlikt förhållande. Men det är svårt att argumentera mot det privatekonomiska fiasko det är att köpa en Tesla privat

Men sluta nu. Det är inget större ”fiasko” än att köpa en Škoda Superb för 330” om man kör lite mer än 2000 mil per år.
Det är ju sådana som du som min fru hänger upp sig på! ”Köpa en bil för EN MILJON!?!?!?”
I princip inga driftskostnader och ett (i bilvärden) fantastiskt andrahandsvärde
Ok. Det var mitt sista inlägg om det. Vill ni fortsätta ert närsynta och konservativa tänk, så köp en Volvo V90 för halvmillen. Kör vidare fossilt, spar MASSOR av pengar och värna om fördomarna.
Du har orimliga förväntningar på andrahandsvärdet Walker. Köp en Tesla om du måste men räkna på normal värdeminskning. Blir det bättre än så är det en ren bonus.
Varför ska man räkna med normal värdeminskning? Värdeminskningen är ju bevisligen lägre för Tesla än för fossilbilar, och skillnaden lär ju öka än mer när allt fler väljer bort fossilbil.
Jag håller med. Det enda "hotet" är Model 3, men nu är jag tyvärr ännu mer övertygad om att det kommer ta lång tid innan produktionsvolymerna är tillräckligt stora för att ens vara i närheten av att "mätta" den svenska marknaden.
Fossil-lyxbilar har ju generellt sett dåligt andrahandsvärde pga att driftskostnaderna är så höga. En Tesla har ju inte det problemet, driftskostnaderna är extremt låga de första åtta åren och troligen även därefter. Dessutom blir aldrig en Tesla "lika" begagnad som en fossilbil eftersom mjukvaran kontinuerligt uppdateras i mycket högre grad än i en fossilbil. Mjukvaran är ju också mer central i upplevelsen av en Tesla än av andra bilar.
Så ja, jag tycker det är rimligt att anta ett mindre värdefall än för fossilbilar
procentuellt sett dock är det ju viktigt att tänka på att det relevanta värdefallet ju är i
absoluta tal och där kommer Teslan tappa mycket om man jämför med fossilbilar med ett avsevärt lägre inköpspris, dock mindre om man jämför med fossilbilar med likvärdigt inköpspris.
Skulle det uppstå ett ras i bostadspriser och/eller en kraftig lågkonjunktur så kommer driftskostnader bli ännu mer relevanta vid bilköp och det talar givetvis för Tesla (och ännu mer för billigare elbilar såklart).