Brun MS Stulen/saknad?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Smutt »

Kulingen skrev:
ovelundkvist skrev:
Men när vi ändå är OT, varför är det så ofta fruar som bestämmer vilken bil familjen ska ha? Borde inte det bestämmas demokratiskt? ;)
Njaaaa, säger bara HSB, Hon Som Bestämmer. Händer det någon gång att vi har bestämt så är det bara HSB som har lurat i oss det för hon vill det också.Svårare är det inte

Här hemma bestämmer hon färg jag resten funkar perfekt alla är nöjda :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Kulingen skrev:
ovelundkvist skrev:
Men när vi ändå är OT, varför är det så ofta fruar som bestämmer vilken bil familjen ska ha? Borde inte det bestämmas demokratiskt? ;)
Njaaaa, säger bara HSB, Hon Som Bestämmer. Händer det någon gång att vi har bestämt så är det bara HSB som har lurat i oss det för hon vill det också.Svårare är det inte

Här hemma bestämmer hon färg jag resten funkar perfekt alla är nöjda :D
Bara som du tror, bakom varje framgångsrik man står en troligtvis underbar tjej som lurat i dig det. Hon styr dina tankar med diverse medel :shock: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tänker att vi borde kommit längre än så med jämlikheten i vårt samhälle.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Absolut. Vi lever i ett jämlikt förhållande. Men det är svårt att argumentera mot det privatekonomiska fiasko det är att köpa en Tesla privat :D
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Om vi ändå var i läget att köpa en ny bil, men att gå ifrån att äga 2st (inga lån) till att köpa en Tesla (med fett lån) är tungt.

Men ok, ska sluta nu :)

PS. Nej, tänker aldrig mer köpa fossilt.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Man måste räkna totalkostnad per månad. Gör man det är en elbil inte alls så dyr som det kan verka vid första ögonkastet. Däremot håller jag med om att det ändå kan vara svårt att svälja kostnaden för en Model X... den är helt enkelt lite för dyr.

Tror absolut inte ni får några problem med att vara först med en Tesla. Tesla sänder väldigt positiva signaler och kan klassas som en ”uppoffring” för miljön.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Yxel skrev:
Absolut. Vi lever i ett jämlikt förhållande. Men det är svårt att argumentera mot det privatekonomiska fiasko det är att köpa en Tesla privat :D
Men sluta nu. Det är inget större ”fiasko” än att köpa en Škoda Superb för 330” om man kör lite mer än 2000 mil per år.
Det är ju sådana som du som min fru hänger upp sig på! ”Köpa en bil för EN MILJON!?!?!?”
I princip inga driftskostnader och ett (i bilvärden) fantastiskt andrahandsvärde
Ok. Det var mitt sista inlägg om det. Vill ni fortsätta ert närsynta och konservativa tänk, så köp en Volvo V90 för halvmillen. Kör vidare fossilt, spar MASSOR av pengar och värna om fördomarna.

Du har orimliga förväntningar på andrahandsvärdet Walker. Köp en Tesla om du måste men räkna på normal värdeminskning. Blir det bättre än så är det en ren bonus.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Men om du stjäl en Tesla så blir inköpspris 0 och det blir en stor privat ekonomisk vinst! Yes, nu har vi gått varvet runt off topic. Det är därför du såg en Tesla utan skyltar!
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Yxel skrev:
Ska visa frun den här tråden :D
Vi ska snart investera i solceller här hemma, vilket hon var lite motståndare till ibörjan. Dyrt, Kan-vi-inte-vänta-tills-det-blir-billigare etc.. men när det fick sjunka in och hon insett att det är en investering både ekonomiskt och för miljön så släppte det helt :)

En Tesla är ingen investering för privatekonomin, men absolut för ett framtida samhälle som vi uppfostrar våra barn till.
Jag har haft lite samma diskussion.. Men råkade beställa och prata med banken av bara farten.. Så det blev lite taskig stämning till hon förstod att avbetalning samt ränta på ökningen av lånet (avbetalning på 10 år) är lägre än vad vi får tillbaka från solcellerna. Så vi går plus redan första året. När man ser kalkylerna förstår man inte varför inte fler skaffar solceller... Och varför det inte finns företag som har avbetalningslösningar där man helt enkelt får ett paket uppsatt och sen betalar på typ 120 månader. Alla skulle ha råd!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Yxel skrev:
Men sluta nu. Det är inget större ”fiasko” än att köpa en Škoda Superb för 330” om man kör lite mer än 2000 mil per år.
Det är ju sådana som du som min fru hänger upp sig på! ”Köpa en bil för EN MILJON!?!?!?”
I princip inga driftskostnader och ett (i bilvärden) fantastiskt andrahandsvärde
Ok. Det var mitt sista inlägg om det. Vill ni fortsätta ert närsynta och konservativa tänk, så köp en Volvo V90 för halvmillen. Kör vidare fossilt, spar MASSOR av pengar och värna om fördomarna.

Du har orimliga förväntningar på andrahandsvärdet Walker. Köp en Tesla om du måste men räkna på normal värdeminskning. Blir det bättre än så är det en ren bonus.
Varför ska man räkna med normal värdeminskning? Värdeminskningen är ju bevisligen lägre för Tesla än för fossilbilar, och skillnaden lär ju öka än mer när allt fler väljer bort fossilbil.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Yxel skrev:
Hur andrahandsvärdet står sig beror mycket på dollarn och Tesla så det är svårt att säga något om. Jag gjorde i våras ett dokument över priser och nu vet jag inte om alla priserna är exakt rätt då jag inte vet om när jag uppdaterade dessa men om du i mars köpte en Model S 75D med glastak, premiumpaket, uppdaterad laddare och luftfjädring så fick du betala ungefär 1 115 000 kr, nu får du samma utan HEPA men med nytt baksäte, AP2.5, bättre acc för 892 000 kr, eller 20% mindre. Detta kan knappast hjälpa bilen att hålla bra andrahandsvärde. De som köpte Model S 85 2013 för 715 000 kan nog glädja sig för ett bra andrahandsvärde däremot då nypriserna har stigit. Som sagt, hur andrahandsvärdet går beror mycket på vad Tesla gör och hur dollarn står sig.
Verdi

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Yxel skrev:

Varför ska man räkna med normal värdeminskning? Värdeminskningen är ju bevisligen lägre för Tesla än för fossilbilar, och skillnaden lär ju öka än mer när allt fler väljer bort fossilbil.

Om du korrigerar för valutakurserna så ser det annorlunda ut. Och väger du in osäkerheten framöver med fallande bostadspriser, Model 3 och andra konkurrerande modeller osv så är det uppenbart att du inte kan dra den slutsatsen. Visst, elbilar KAN bli en trång sektor med höga andrahandsvärden om några år. Men det är nog inget man ska räkna med. Se det som en bonus isf.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ovelundkvist skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Yxel skrev:

Jag håller med. Det enda "hotet" är Model 3, men nu är jag tyvärr ännu mer övertygad om att det kommer ta lång tid innan produktionsvolymerna är tillräckligt stora för att ens vara i närheten av att "mätta" den svenska marknaden.

Fossil-lyxbilar har ju generellt sett dåligt andrahandsvärde pga att driftskostnaderna är så höga. En Tesla har ju inte det problemet, driftskostnaderna är extremt låga de första åtta åren och troligen även därefter. Dessutom blir aldrig en Tesla "lika" begagnad som en fossilbil eftersom mjukvaran kontinuerligt uppdateras i mycket högre grad än i en fossilbil. Mjukvaran är ju också mer central i upplevelsen av en Tesla än av andra bilar.

Så ja, jag tycker det är rimligt att anta ett mindre värdefall än för fossilbilar procentuellt sett dock är det ju viktigt att tänka på att det relevanta värdefallet ju är i absoluta tal och där kommer Teslan tappa mycket om man jämför med fossilbilar med ett avsevärt lägre inköpspris, dock mindre om man jämför med fossilbilar med likvärdigt inköpspris.

Skulle det uppstå ett ras i bostadspriser och/eller en kraftig lågkonjunktur så kommer driftskostnader bli ännu mer relevanta vid bilköp och det talar givetvis för Tesla (och ännu mer för billigare elbilar såklart).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Walker skrev:
Det får nog bli en sån här Svensson-bil istället då...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Det sa jag inte men att ta för givet att Teslan kommer hålla ett bättre andrahandsvärde bara för att några äldre bilar har gjort det har jag svårt att se anledningen till. Det händer så mycket nu framöver inom elbilsbranschen som kan påverkar andrahandsvärdet både för elbilar men även fossilbilar framöver.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Tänk vilket bra köp jag gör då. Halva priset mot en Tesla som man hela tiden måste vara rädd för att man missat att ladda. Den underbara doften av diesel när man tankar. Ni har nog rätt. Det är för tidigt att köra på el. Eftersom man inte vet om bostadsmarknaden kollapsar, det blir ett världskrig, en ekonomisk krasch eller en ny istid.... kanske klokast att sitta ner i båten, eller köpa häst och vagn.
Vet inte varför du blir så arg? Som privatköpare kommer Volvon vara mycket billigare. Svårt att komma ifrån det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Vet inte varför du blir så arg? Som privatköpare kommer Volvon vara mycket billigare. Svårt att komma ifrån det.
Tror nog att den inte alls det är säkert att den kommer vara billigare. Idag får man ju betala för att bli av med tjock-TV, ingen vill ha en. Driftskostnaderna lär också vara rejält mycket högre. Sedan är priset på diesel en mycket större riskfaktor än elpriset, el kan du ju själv se till att producera och på så sätt minska risken än mer, egen produktion av diesel för bilen existerar inte privatpersoner.

Skulle inte bli förvånad om begagnade dieselbilars andrahandsvärde om 5-10 år i princip endast är skrotvärdet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Jag har svårt att se att en Tesla kan tävla mot en bil i 400k-klassen när det gäller driftskostnader. Så länge man räknar med värdetappet, försäkring och däck kan man inte "vinna" den kampen om man inte kör väldigt många mil per år.

Att Tesla inte kommer att kunna hålla samma värde som de tidigare Model S gjort är också rätt troligt. Valutaförändringar/prishöjningar har haft stor betydelse för att hålla andrahandsvärdet uppe.
Att en elbil generellt skulle kunna ha lite bättre andrahandsvärde än en fossilbil tror jag däremot är möjligt, men då handlar det om mindre skillnader.
Det är vettigt att i en kalkyl räkna på 50% värdetapp på 3 år och ca 10k mil.

Vid fler mil behöver man justera siffran.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Ursäkta. Är inte arg. Blir bara så trött på att man hävdar saker som sanning när det finns två sidor på myntet. Ja, det är dyrt med bil. Men det är helt enkelt inte sant att Teslan är så hemskt mycket dyrare. Det KANSKE kan bli så, ingen vet. Men det är idag ingen sanning att så ÄR och kommer att så bli. Med den synen är det totalt vansinne att köpa en bostad för 3 millar eftersom bostadsmarknaden KAN krascha om 4 år.
Äsch... nu drogs jag med igen i den här meningslösa diskussionen som ingen vinner eftersom det finns så många åsikter (ja, ja, jag vet att det var jag som kastade första stenen i den här tråden också :oops: )
Jag lovar nu. Ska inte lyfta frågan mer. Trevlig stämning är värt mycket mer.
Räknar man med 73% restvärde efter 36 månader som du gjorde i nån tråd så får man nog räkna med mothugg. ;-) Det är ingen konspiration för att få dig att köpa Volvo utan bara ett vänskapligt råd att inte vara för optimistisk. Själv är jag lite osäker på att 50% restvärde håller...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Tror nog att den inte alls det är säkert att den kommer vara billigare. Idag får man ju betala för att bli av med tjock-TV, ingen vill ha en. Driftskostnaderna lär också vara rejält mycket högre. Sedan är priset på diesel en mycket större riskfaktor än elpriset, el kan du ju själv se till att producera och på så sätt minska risken än mer, egen produktion av diesel för bilen existerar inte privatpersoner.

Skulle inte bli förvånad om begagnade dieselbilars andrahandsvärde om 5-10 år i princip endast är skrotvärdet.
2000 mil ggr 0.7 liter/mil ggr 13 kr/litern = 18 200:-/år.

Ungefär vad en helförsäkring på en Model S kostar... Även om dieselpriset fördubblas så är det ju relativt små pengar.

Tesla är även riktigt dyra att serva så driftskostnaderna är inte alls så små.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Ungefär vad en helförsäkring på en Model S kostar... Även om dieselpriset fördubblas så är det ju relativt små pengar.

Diesel är väl uppe i 14:- nu och kan nog stiga en hel del till, blir visserligen inte mer än några 10k per år i skillnad.
Min halvförsäkring kostar mindre än 5000:-, helförsäkring skulle gå på mindre än 10k. Volvon kommer också kräva försäkring även ifall den troligen kommer vara lägre än Teslans. Teslan behöver inte heller servas för att garantin skall gälla och kommer inte behöva några oljebyten, avgassystemsbyten eller kamremsbyten. Service kommer sannolikt vara en större kostnad på en avgasbil än på en Tesla. Kapitalkostnaden är idag väldigt billig pga ränteläget.

Det jag främst trycker på är att du kanske bara får tillbaka 10% av dieselbilen i framtiden. En dieselbil kommer hålla värdet mycket sämre än en elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Vad kostar däckbyte på en Tesla? Det är ytterligare en stor kostnad som fick mig att ytterligare fucka upp mitt räkneexempel. :/ Fick köpa en Volvo hybrid istället för 450k. Ingen skatt, försäkring för 300kr i månaden.. Nya sommardäck av bra märke kostade mig nu i somras 4500kr.. Vinterdäcken (Hakka 8) är inne på tredje vintern nu med 6-7mm kvar..
Jag snittar 0.3l/milen för det mesta. (kör lite för långa resor för att klara mig på 4mil el...)

Koatnadskalkylen gick tyvärr inte alls ihop med en Tesla.
Nästa bil blir dock ren elbil.. Det börjar komma bra alternativ som inte kostar som en Tesla nu.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Diesel är väl uppe i 14:- nu och kan nog stiga en hel del till, blir visserligen inte mer än några 10k per år i skillnad.
Min halvförsäkring kostar mindre än 5000:-, helförsäkring skulle gå på mindre än 10k. Volvon kommer också kräva försäkring även ifall den troligen kommer vara lägre än Teslans. Teslan behöver inte heller servas för att garantin skall gälla och kommer inte behöva några oljebyten, avgassystemsbyten eller kamremsbyten. Service kommer sannolikt vara en större kostnad på en avgasbil än på en Tesla. Kapitalkostnaden är idag väldigt billig pga ränteläget.

Det jag främst trycker på är att du kanske bara får tillbaka 10% av dieselbilen i framtiden. En dieselbil kommer hålla värdet mycket sämre än en elbil.
10% efter 3 år för en diesel och 73% efter 3 år för en Model S? Vad är detta för ställe? Fattar att ni gillar elbilar, det gör jag med, men nivån på självbedrägeriet når nya oanada höjder här.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag fick ut nästan 55% efter tre år och 9000mil med min V70 D3 när jag sålde den i början av 2016. Sålde via KVD. Bilhandlaren erbjöd mig dryga 50% om jag hade bytt in den där.
Än är vi inte nere på några 10%...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag fick 75% efter nästan 2 år för min XC70. Export till Norge faktiskt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

10% efter 3 år för en diesel och 73% efter 3 år för en Model S? Vad är detta för ställe? Fattar att ni gillar elbilar, det gör jag med, men nivån på självbedrägeriet når nya oanada höjder här.
Har inte skrivet något om tidsspannet så vet inte varifrån du får 3 år från och jag har inte sagt att det gäller nu. Det är inte alls omöjligt att dieselbilar kan bli i princip värdelösa i framtiden. Det har ju redan börjat med att dessa förbjuds i vissa städer. Vem vill ha en bil som man inte får köra med?

Hur har det gått med andrahandsvärdet på tjock-TV?
Hur är det med andrahandsvärdet på NMT-telefoner?
Hur är det med andrahandsvärdet på skrivmaskiner?
Skriv svar