Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 13 sep 2024 20:56
Nej men jag bryr mig föga längre eftersom min ps2 kommer hela vägen till Alingsås utan att ladda på vägen alls om jag kör E20
Nej men jag bryr mig föga längre eftersom min ps2 kommer hela vägen till Alingsås utan att ladda på vägen alls om jag kör E20
Jag mailade fastighetsägaren för någon månad sedan, tyckte det var sjukt dåligt att det inte fanns möjlighet att ladda bilen på Maxi/Amiralen - då fick jag beskedet att det skulle byggas laddning i början av 2025. Borde alltså vara Telsa SuC han avsåg.mattiasclaesson skrev: ↑13 sep 2024 11:25Aha Karlskrona! Adressen verkar vara bredvid maxi, där det är en tankstation och nåt biogas jox.
Men kan såklart ändras...
karlskrona.png
Synd att den inte kommer kunna anslutas till elnätet.tsint skrev: ↑13 sep 2024 23:04Jag mailade fastighetsägaren för någon månad sedan, tyckte det var sjukt dåligt att det inte fanns möjlighet att ladda bilen på Maxi/Amiralen - då fick jag beskedet att det skulle byggas laddning i början av 2025. Borde alltså vara Telsa SuC han avsåg.mattiasclaesson skrev: ↑13 sep 2024 11:25Aha Karlskrona! Adressen verkar vara bredvid maxi, där det är en tankstation och nåt biogas jox.
Men kan såklart ändras...
karlskrona.png
Det behövs verkligen. Allt för ofta det är kö där.
Utmärkt då Jönköping och Linköping är där jag laddar oftast, och är även oftare problem med köer där.
Vi undviker både Linköping och Jönköping efter att Mantorp öppnade, där är det aldrig fullt.
Jo, har också laddat på Mantorp några gånger, men det är inte alltid att det passar så bra om man startar resan med 100% SoC från Sthlm. Då passar Linköping eller Jönköping bättre till om man skall köra mot Gbg.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:07Vi undviker både Linköping och Jönköping efter att Mantorp öppnade, där är det aldrig fullt.
Utan cyklar på taket sommartid kommer jag till Varberg om jag (bara) laddar i Mantorp. Vid övriga tillfällen laddar vi en stund i Ulricehamn också. Visserligen bara V2, men aldrig ens halvfull.martinot skrev: ↑25 sep 2024 11:14Jo, har också laddat på Mantorp några gånger, men det är inte alltid att det passar så bra om man startar resan med 100% SoC från Sthlm. Då passar Linköping eller Jönköping bättre till om man skall köra mot Gbg.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:07Vi undviker både Linköping och Jönköping efter att Mantorp öppnade, där är det aldrig fullt.
Ja Ulricehamn ligger bra till från Linköping till Göteborg. Men önskar att den uppgraderades till V3, så det inte blir knas när den väl är tungt belastad. Det skulle även passa bra med en station i typ Borås då jag ibland har lite väl mycket batteri kvar i Ulricehamn för att få hyfsad hastighet.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:55Utan cyklar på taket sommartid kommer jag till Varberg om jag (bara) laddar i Mantorp. Vid övriga tillfällen laddar vi en stund i Ulricehamn också. Visserligen bara V2, men aldrig ens halvfull.martinot skrev: ↑25 sep 2024 11:14Jo, har också laddat på Mantorp några gånger, men det är inte alltid att det passar så bra om man startar resan med 100% SoC från Sthlm. Då passar Linköping eller Jönköping bättre till om man skall köra mot Gbg.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:07Vi undviker både Linköping och Jönköping efter att Mantorp öppnade, där är det aldrig fullt.
Borås har en planerad, dock i Viared vilket blir en omväg för oss som kör 41:an från Borås.Jaegaern skrev: ↑25 sep 2024 13:11Ja Ulricehamn ligger bra till från Linköping till Göteborg. Men önskar att den uppgraderades till V3, så det inte blir knas när den väl är tungt belastad. Det skulle även passa bra med en station i typ Borås då jag ibland har lite väl mycket batteri kvar i Ulricehamn för att få hyfsad hastighet.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:55Utan cyklar på taket sommartid kommer jag till Varberg om jag (bara) laddar i Mantorp. Vid övriga tillfällen laddar vi en stund i Ulricehamn också. Visserligen bara V2, men aldrig ens halvfull.martinot skrev: ↑25 sep 2024 11:14Jo, har också laddat på Mantorp några gånger, men det är inte alltid att det passar så bra om man startar resan med 100% SoC från Sthlm. Då passar Linköping eller Jönköping bättre till om man skall köra mot Gbg.
Ulricehamn ska dock få ett stort klapp för "klätterställningen", studsmattan och bänkarna under pergola som kommunen installerat. Blir genast bättre både för barnen och för en själv. Det är värt mer än en uppdatering till V3.
Kör jag Sthlm-GBG så räcker det med endast ett kort 4-5-min "splash and dash"-stopp. Mer behövs inte.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:55Utan cyklar på taket sommartid kommer jag till Varberg om jag (bara) laddar i Mantorp. Vid övriga tillfällen laddar vi en stund i Ulricehamn också. Visserligen bara V2, men aldrig ens halvfull.martinot skrev: ↑25 sep 2024 11:14Jo, har också laddat på Mantorp några gånger, men det är inte alltid att det passar så bra om man startar resan med 100% SoC från Sthlm. Då passar Linköping eller Jönköping bättre till om man skall köra mot Gbg.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:07Vi undviker både Linköping och Jönköping efter att Mantorp öppnade, där är det aldrig fullt.
Viared borde bli utmed väg 40? Det passar isåfall ypperligt.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 13:50Borås har en planerad, dock i Viared vilket blir en omväg för oss som kör 41:an från Borås.Jaegaern skrev: ↑25 sep 2024 13:11Ja Ulricehamn ligger bra till från Linköping till Göteborg. Men önskar att den uppgraderades till V3, så det inte blir knas när den väl är tungt belastad. Det skulle även passa bra med en station i typ Borås då jag ibland har lite väl mycket batteri kvar i Ulricehamn för att få hyfsad hastighet.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 11:55Utan cyklar på taket sommartid kommer jag till Varberg om jag (bara) laddar i Mantorp. Vid övriga tillfällen laddar vi en stund i Ulricehamn också. Visserligen bara V2, men aldrig ens halvfull.
Ulricehamn ska dock få ett stort klapp för "klätterställningen", studsmattan och bänkarna under pergola som kommunen installerat. Blir genast bättre både för barnen och för en själv. Det är värt mer än en uppdatering till V3.
Ja, V3 är ju bättre än V2, men på knappt 4 år har vi ännu aldrig behövt dela stolpe i Ulricehamn.
Ja, det är vid väg 40 strax efter Borås mot Göteborg, men vi svänger av mot Varberg på väg 41 mitt i Borås.Jaegaern skrev: ↑25 sep 2024 18:04Viared borde bli utmed väg 40? Det passar isåfall ypperligt.mikebike skrev: ↑25 sep 2024 13:50Borås har en planerad, dock i Viared vilket blir en omväg för oss som kör 41:an från Borås.Jaegaern skrev: ↑25 sep 2024 13:11Ja Ulricehamn ligger bra till från Linköping till Göteborg. Men önskar att den uppgraderades till V3, så det inte blir knas när den väl är tungt belastad. Det skulle även passa bra med en station i typ Borås då jag ibland har lite väl mycket batteri kvar i Ulricehamn för att få hyfsad hastighet.
Ulricehamn ska dock få ett stort klapp för "klätterställningen", studsmattan och bänkarna under pergola som kommunen installerat. Blir genast bättre både för barnen och för en själv. Det är värt mer än en uppdatering till V3.
Ja, V3 är ju bättre än V2, men på knappt 4 år har vi ännu aldrig behövt dela stolpe i Ulricehamn.
Jippi!
Det är glädjande.
Nicke Nyfiken skrev: ↑04 okt 2024 23:28Jaha ok. Misstänkte att det var så det låg till.
Det är glädjande.
Gissar att det fanns kapacitet över i den gamla matningen. Detta är ju en utökning av befintlig SuC.
Då biter inte blockaden.
Kan dom inte dra en fet kabel från Gävle östra till västra sidan och få fart på skiten nu!?!Nicke Nyfiken skrev: ↑04 okt 2024 23:28Det är glädjande.
Gissar att det fanns kapacitet över i den gamla matningen. Detta är ju en utökning av befintlig SuC.
Då biter inte blockaden.
Det är ju inte bara SuC på västra sidan. Det är fullt av påbörjade laddplatser, oklart för vilken operatör.Bjelke skrev: ↑07 okt 2024 18:13Kan dom inte dra en fet kabel från Gävle östra till västra sidan och få fart på skiten nu!?!Nicke Nyfiken skrev: ↑04 okt 2024 23:28Det är glädjande.
Gissar att det fanns kapacitet över i den gamla matningen. Detta är ju en utökning av befintlig SuC.
Då biter inte blockaden.![]()
![]()
Påminner om en klassisk bensinstation.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 okt 2024 18:41Jippi!
Äntligen har Tesla fattat hur man ska utforma en laddplats för att slippa blockerade laddstolpar pga bilar med laddporten på fel sida. Nu kan alla bilar stå i rutorna (när det finns rutor) oavsett laddportens placering.
Första gången jag sett denna utformning.![]()
Då finns det kanske en liten chans att Tesla kan ”åka med på köpet” och fåmikebike skrev: ↑07 okt 2024 18:53Det är ju inte bara SuC på västra sidan. Det är fullt av påbörjade laddplatser, oklart för vilken operatör.Bjelke skrev: ↑07 okt 2024 18:13Kan dom inte dra en fet kabel från Gävle östra till västra sidan och få fart på skiten nu!?!Nicke Nyfiken skrev: ↑04 okt 2024 23:28Det är glädjande.
Gissar att det fanns kapacitet över i den gamla matningen. Detta är ju en utökning av befintlig SuC.
Då biter inte blockaden.![]()
![]()
Att de inte heller är färdigställda tyder på att det är problem med matningen. Dessa är dock SuC...
20241005_125143.jpg
Ungefär lika troligt som att Teslas post "åker med på köpet" när PostNord ändå ska dela ut post till andra kring Teslas SC.Bjelke skrev: ↑07 okt 2024 19:51Då finns det kanske en liten chans att Tesla kan ”åka med på köpet” och fåmikebike skrev: ↑07 okt 2024 18:53Det är ju inte bara SuC på västra sidan. Det är fullt av påbörjade laddplatser, oklart för vilken operatör.Bjelke skrev: ↑07 okt 2024 18:13Kan dom inte dra en fet kabel från Gävle östra till västra sidan och få fart på skiten nu!?!![]()
![]()
Att de inte heller är färdigställda tyder på att det är problem med matningen. Dessa är dock SuC...
20241005_125143.jpg
matning klar (trots strejken) till slut
Fast minst lika intressant vore såklart Bollnäs i vårt fall![]()