Sida 97 av 109

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 02 aug 2024 10:47
av Jaegaern
fth skrev: 17 maj 2024 17:54
Knix skrev: 17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.

Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).

Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.

/fth
Jag blev begränsad i Jönköping i sommar då alla 40 stolpar användes. Tror jag fick runt 100-120kW då. Vid låg SoC och förvärmning, såklart.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 02 aug 2024 10:54
av Nicklas
Jaegaern skrev: 02 aug 2024 10:47
fth skrev: 17 maj 2024 17:54
Knix skrev: 17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.

Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).

Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.

/fth
Jag blev begränsad i Jönköping i sommar då alla 40 stolpar användes. Tror jag fick runt 100-120kW då. Vid låg SoC och förvärmning, såklart.
Måste ändå säga att vid 40 laddande bilar få över 100kW är ganska imponerande :shock:
- nu inser jag ju såklart att alla inte får 100kW, men de måste ändå ha en ganska fet lina in :mrgreen:

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 02 aug 2024 10:56
av Jaegaern
Nicklas skrev: 02 aug 2024 10:54
Jaegaern skrev: 02 aug 2024 10:47
fth skrev: 17 maj 2024 17:54
Knix skrev: 17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.

Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).

Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.

/fth
Jag blev begränsad i Jönköping i sommar då alla 40 stolpar användes. Tror jag fick runt 100-120kW då. Vid låg SoC och förvärmning, såklart.
Måste ändå säga att vid 40 laddande bilar få över 100kW är ganska imponerande :shock:
- nu inser jag ju såklart att alla inte får 100kW, men de måste ändå ha en ganska fet lina in :mrgreen:
Ja det borde nästan svaja till inne på Mc Donalds bredvid ;)

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 02 aug 2024 20:02
av Bjelke
Dom kanske kan köra hela det köket på förlust-värmen från skåpen? :lol:

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 02 aug 2024 20:54
av Electron
Nicke Nyfiken skrev: 02 aug 2024 10:32
pmnordkvist skrev: 02 aug 2024 08:08
Gäller denna begränsning även utbyggnad av befintliga stationer?
Utökar man antalet laddstolpar behövs det sannolikt kraftigare matning till stationen, och då är man i nätbolagets händer.
Ok, förstår. Det går inte lika snabbt för konkurrenterna att bygga ut sina SuC, tyvärr.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 07 sep 2024 11:04
av para
Göteborgs nya Supercharger är påbörjad i Gamlestaden/Alekärrsgatan vid Willys/ÖoB.
Lite oväntad placering. Typ 20 stall.
IMG_8560.jpeg
IMG_8558.jpeg

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 07 sep 2024 12:06
av Electron
para skrev: 07 sep 2024 11:04
Göteborgs nya Supercharger är påbörjad i Gamlestaden/Alekärrsgatan vid Willys/ÖoB.
Lite oväntad placering. Typ 20 stall.
IMG_8560.jpegIMG_8558.jpeg
Hoppas den blir inkopplad också när allt annat är klart.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 07 sep 2024 12:41
av Elix747
Electron skrev: 07 sep 2024 12:06
para skrev: 07 sep 2024 11:04
Göteborgs nya Supercharger är påbörjad i Gamlestaden/Alekärrsgatan vid Willys/ÖoB.
Lite oväntad placering. Typ 20 stall.
IMG_8560.jpegIMG_8558.jpeg
Hoppas den blir inkopplad också när allt annat är klart.
Träffade en tekniker på en SuC härom dagen. Han sade att Tesla har 2 SuC som är helt klara, men väntar på inkoppling. Tydligen påverkad av strejken. Hoppas de bli inkopplade någon gång.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 07 sep 2024 20:31
av Electron
Elix747 skrev: 07 sep 2024 12:41
Electron skrev: 07 sep 2024 12:06
para skrev: 07 sep 2024 11:04
Göteborgs nya Supercharger är påbörjad i Gamlestaden/Alekärrsgatan vid Willys/ÖoB.
Lite oväntad placering. Typ 20 stall.
IMG_8560.jpegIMG_8558.jpeg
Hoppas den blir inkopplad också när allt annat är klart.
Träffade en tekniker på en SuC härom dagen. Han sade att Tesla har 2 SuC som är helt klara, men väntar på inkoppling. Tydligen påverkad av strejken. Hoppas de bli inkopplade någon gång.
Ja det är du det som är kruxet. Blockaden gör att det inte kommer kunna kopplas in några SuC. Trist.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 08 sep 2024 18:21
av Bjelke
Ja Gävle V4 i södergående väntar vi på iaf.
Och Den i Bollnäs kanske dom kan börja bygga på snart eftersom dom
uppenbarligen bygger andra nu :)

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 10 sep 2024 21:54
av martinot
Elix747 skrev: 07 sep 2024 12:41
Electron skrev: 07 sep 2024 12:06
para skrev: 07 sep 2024 11:04
Göteborgs nya Supercharger är påbörjad i Gamlestaden/Alekärrsgatan vid Willys/ÖoB.
Lite oväntad placering. Typ 20 stall.
IMG_8560.jpegIMG_8558.jpeg
Hoppas den blir inkopplad också när allt annat är klart.
Träffade en tekniker på en SuC härom dagen. Han sade att Tesla har 2 SuC som är helt klara, men väntar på inkoppling. Tydligen påverkad av strejken. Hoppas de bli inkopplade någon gång.
Ja. Tyvärr. Detta är det enda/största som IF Metall och facken åstadkommit; sabotera och försämra för elbilars laddning generellt (dessa är ju öppna för oss som även har andra elbilar än Tesla).

Galet att kommunala (el)bolag, som dessutom har monopol på alla nätanslutningar, får lov att gå fackföreningarnas ärenden och krig. Crazy! :(

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 08:28
av jockesyk
Det har kommit lite uppdateringar på kartan över kommande Superchargers.
Här är är några saker jag har sett uppe i norr:

Riksgränsen:
Ny planerad Supercharger. Ingen tidsplan. Kartmarkören nedanför hotellet.

Överkalix:
Ny planerad Supercharger. Ingen tidsplan. Kartmarkören vid nedbrunna TankOMat i Lansjärv.

Luleå:
Tidsplan borttagen. Kartmarkören flyttad från Mjölkudden till OK Center Robertsvik.

Piteå:
Tidsplan borttagen. Kartmarkören flyttad från Timmerleden till Pite Havsbad.

Kiruna:
Borttagen (eller kanske flyttad till Riksgränsen)

Hemavan:
Tidsplan borttagen. Flyttad till Tärnaby.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 08:38
av mikebike
Nu är det två planerade i Södertälje. Inga datum.
Arlandastad har jag inte sett tidigare.
Nynäshamn är väl också ny?

Gävlebro södergående och Valbo har försvunnit?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 08:46
av jak
Norrtälje är borta också.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 08:50
av fth
mikebike skrev: 13 sep 2024 08:38
Nu är det två planerade i Södertälje. Inga datum.
Arlandastad har jag inte sett tidigare.
Nynäshamn är väl också ny?

Gävlebro södergående och Valbo har försvunnit?
Gävle S är ju dock redan färdig, om än inte inkopplad, se inlägg med bild ovan i tråden.

Jag har svårt att tro att Tesla skulle riva den utan att koppla in den?

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 09:11
av Elmil
De här hittar jag

Nya:
Charlottenberg
Nynäshamn
Södertälje Moraberg
Arlandastad
Laxå
Torsvik
Värnamo
Karlskrona
Malmö Toftanäs
Mellerud
Tierp
Överkalix
Riksgränsen

Borttagna:
Kiruna
Strömsund
Sollefteå
Sveg Ljusnegatan
Valbo
Falun
Avesta
Norrtälje
Bålsta
Visby
Hässleholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 09:27
av mikebike
fth skrev: 13 sep 2024 08:50
mikebike skrev: 13 sep 2024 08:38
Nu är det två planerade i Södertälje. Inga datum.
Arlandastad har jag inte sett tidigare.
Nynäshamn är väl också ny?

Gävlebro södergående och Valbo har försvunnit?
Gävle S är ju dock redan färdig, om än inte inkopplad, se inlägg med bild ovan i tråden.

Jag har svårt att tro att Tesla skulle riva den utan att koppla in den?

/fth
Desto märkligare att den inte finns med på kartan. De kanske har sålt den till annan operatör? :lol:

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 09:33
av jonasl
Den i Nynäshamn är placerad mitt i ICA. Om det nu går att dra några slutsatser av det så är det en bra placering eftersom det är nära huvudleden ner till Gotlandsbåten osv, men dålig då parkeringen ofta tämligen full.

Det står "Under utveckling Exakt plats kan komma att ändras och tidsuppdateringen uppdateras varje månad" så det är knappast någon exakt vetenskap.

Den i Visby är ju som sagt borta med, det här kanske är en nödlösning om de inte får till matning där..

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 09:34
av Arctic Drifter
jockesyk skrev: 13 sep 2024 08:28
Det har kommit lite uppdateringar på kartan över kommande Superchargers.
Här är är några saker jag har sett uppe i norr:

Luleå:
Tidsplan borttagen. Kartmarkören flyttad från Mjölkudden till OK Center Robertsvik.
Måste skett nyligen, jag var in för någon vecka sedan och då var kartmarkören satt till rostbollen. Intressant med ny plats, den förra kändes mer generell så då är kanske något på G då. Blir väl vid MAX.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 09:43
av fth
mikebike skrev: 13 sep 2024 09:27
fth skrev: 13 sep 2024 08:50
mikebike skrev: 13 sep 2024 08:38
Nu är det två planerade i Södertälje. Inga datum.
Arlandastad har jag inte sett tidigare.
Nynäshamn är väl också ny?

Gävlebro södergående och Valbo har försvunnit?
Gävle S är ju dock redan färdig, om än inte inkopplad, se inlägg med bild ovan i tråden.

Jag har svårt att tro att Tesla skulle riva den utan att koppla in den?

/fth
Desto märkligare att den inte finns med på kartan. De kanske har sålt den till annan operatör? :lol:
Jag gissar att den inte finns på någon lista pga att den är i ”limbo”, varken planerad eller i drift.

Den kommer nog igång så fort Tesla kan få någon svartfot att slå på matningen. :D

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 11:25
av mattiasclaesson
Elmil skrev: 13 sep 2024 09:11
De här hittar jag

Nya:
Charlottenberg
Nynäshamn
Södertälje Moraberg
Arlandastad
Laxå
Torsvik
Värnamo
Karlskrona
Malmö Toftanäs
Mellerud
Tierp
Överkalix
Riksgränsen

Borttagna:
Kiruna
Strömsund
Sollefteå
Sveg Ljusnegatan
Valbo
Falun
Avesta
Norrtälje
Bålsta
Visby
Hässleholm

Aha Karlskrona! Adressen verkar vara bredvid maxi, där det är en tankstation och nåt biogas jox.
Men kan såklart ändras...
karlskrona.png

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 12:31
av Skatbo
Malmö har fått nya markeringar på både Stora Bernstorp och Toftanäs, istället för den söder om stan.
Lund är borttagen.
Hörby flyttad till Ekeröd.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 18:03
av Hertsh
jonasl skrev:
Den i Nynäshamn är placerad mitt i ICA. Om det nu går att dra några slutsatser av det så är det en bra placering eftersom det är nära huvudleden ner till Gotlandsbåten osv, men dålig då parkeringen ofta tämligen full.

Det står "Under utveckling Exakt plats kan komma att ändras och tidsuppdateringen uppdateras varje månad" så det är knappast någon exakt vetenskap.

Den i Visby är ju som sagt borta med, det här kanske är en nödlösning om de inte får till matning där..
Visby gör inget. Finns redan bra med snabbladdare nu.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 20:36
av Remuz
Klämmer dom ur sig Laxå nu när jag kör polestar mest så blir jag nästan lite purken. Har skickat förslag på den två gånger om året i typ 5år

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 13 sep 2024 20:41
av Fredrik j
Remuz skrev: 13 sep 2024 20:36
Klämmer dom ur sig Laxå nu när jag kör polestar mest så blir jag nästan lite purken. Har skickat förslag på den två gånger om året i typ 5år
Vad menar du. Kommer en teslastation i Laxå vara exklusiv för tesla?