P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Anders77 »

Walker skrev:
Kan du försöka hitta rätt tangenter när du skriver, eller är det möjligtvis så att du skriver som du tänker?
Bild Bild Bild
Svart X90D, bokat en M3.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Spännande. Onsdag kl 14 lämande ha nSthlm. När var han i Antibes?
Svenssons skrev:
GustavT skrev:

Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för mig ;) Vill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
Du menar likt följande resa Stockholm - Antibes ToR?

http://teslaclubsweden.se/stockholm-ant ... appsfritt/
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Gustav varför pratar du 100 mil på en laddning. Don egen bil klarar ju inte ens det.

Sen. Varför flyger du inte ner och sen hyr en bil. Det måste ju vara snabbast. Främst när du inte verkar gilla att åka bil.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

[quote="GustavT"]Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.

Men med superkomfortabla bilar som S-klass, 7-seris osv kör man enkelt själv 150+ mil faktiskt själv. Man tycker även med ökat antal Tesllor borde ju trängseln på superchargers öka.

Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för mig ;) Vill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.

Jag tror du hör till en mycket liten skara människor som spontant bestämmer sig för att köra 150mil ner i Europa dagen efter. Jag känner nog ingen som gör sånt. Möjligtvis när man var student och singel, men knappast folk med familj eller för den delen folk som har råd med en bil i miljonklassen (då flyger man sådana sträckor). Självklart finns det alltid folk med specifika krav, men som biltillverkare kan det vara svårt att blidka alla och då väljer man antagligen den väg som flest kunder är intresserad av och det är inte att sträckköra 150mil utan någon som helst framförhållning. Ska man dessutom snabbköra en M760 genom Europa, så kommer den behöva tankas ganska många gånger, den klarar inga 150mil i skapligt autobahntempo. Jag minns en gammal vän som i början av 2000-talet hade en flådig Audi i Tyskland och hans räckvidd med full tank låg på sub-40mil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
GustavT

Inlägg av GustavT »

HJag fördrar bil framför flyg i princip. I varje fall för semester.

100 mil ör relevant för det är ett minimum vad man kör per dag. 100-160 mil på en dag för att kunan ta sig ngn stans. Exempel:

Sthlm-Monaco 20 h

Sthlm-Wurzburg 12-14 h i betydligt lugnrare tempo

Rivieran-Bremen genom Frankrike 10-12 h

Teslan har alldeles för kort range och toppfart som sagt. Man vill ju itne sega 2-3 dagar för att köra ner till Frankrike :/
Anders77 skrev:
Gustav varför pratar du 100 mil på en laddning. Don egen bil klarar ju inte ens det.

Sen. Varför flyger du inte ner och sen hyr en bil. Det måste ju vara snabbast. Främst när du inte verkar gilla att åka bil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

GustavT skrev:

100 mil ör relevant för det är ett minimum vad man kör per dag. 100-160 mil på en dag för att kunan ta sig ngn stans. Exempel:

Sthlm-Monaco 20 h

Teslan har alldeles för kort range och toppfart som sagt. Man vill ju itne sega 2-3 dagar för att köra ner till Frankrike :/
Inga "normala" människor kör 160mil per dag!!! kanske extremt bilintresserade youtubefantaster, men inte fasen gemene man/kvinna. Lite distans och objektivitet får du allt ha.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
GustavT

Inlägg av GustavT »

Så är det håller man 250+ drar det lite bensin men till samam verkningsgrad som 120 km7h i vissa bilar så då kan man lika gärna hålla 240 km/h med 2,4 liter milen.

Det är ju själva kärnan med en snabb och komfortabel bill, ta sig långa sträckor snabbt och komfortabelt. Det är omäjligt med en Tesla tyärr.
HelectriC skrev:
GustavT skrev:
Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.

Men med superkomfortabla bilar som S-klass, 7-seris osv kör man enkelt själv 150+ mil faktiskt själv. Man tycker även med ökat antal Tesllor borde ju trängseln på superchargers öka.

Jag tror du hör till en mycket liten skara människor som spontant bestämmer sig för att köra 150mil ner i Europa dagen efter. Jag känner nog ingen som gör sånt. Möjligtvis när man var student och singel, men knappast folk med familj eller för den delen folk som har råd med en bil i miljonklassen (då flyger man sådana sträckor). Självklart finns det alltid folk med specifika krav, men som biltillverkare kan det vara svårt att blidka alla och då väljer man antagligen den väg som flest kunder är intresserad av och det är inte att sträckköra 150mil utan någon som helst framförhållning. Ska man dessutom snabbköra en M760 genom Europa, så kommer den behöva tankas ganska många gånger, den klarar inga 150mil i skapligt autobahntempo. Jag minns en gammal vän som i början av 2000-talet hade en flådig Audi i Tyskland och hans räckvidd med full tank låg på sub-40mil.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Nähä :/

Tycker det är ett fanrastiskt sätt att komma fram på. 150 mil i en kick sne kan förare två ta över så sover man i baksätet.

Dottern åkte 100-120 mil utan protest med Rear Seat Entertainment system. 40 mil är ju bara frustrerande kort.
HelectriC skrev:
GustavT skrev:

Sthlm-Monaco 20 h

Inga "normala" människor kör 160mil per dag!!! kanske extremt bilintresserade youtubefantaster, men inte fasen gemene man/kvinna. Lite distans och objektivitet får du allt ha.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

GustavT skrev:
Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa.
Det låter ju som att du kanske fixar 6000 mil per år då? Jag har ju svårt att tro att de bilarna du pratar om fixar under 1 liter milen med din körstil. Skall vi tippa på 90 000 kronor för bränsle då? Nu är ju inte elen gratis heller men nog skulle du spara 80 000 kronor per år i bränsle. Orsaken till att jag tar upp det hela är att du verkar dels tycka att Teslan är för dyr och sedan att den inte motsvarar den nivå man kan förvänta sig för en så dyr bil. Om du tar med ett par års förbrukning i kalkylen blir det nog lite annorlunda...
Sedan kan man ju tycka lite vad man vill med förslaget från regeringen är ju att det skall betalas en extra fordonsskatt på 80 kronor per år över 95g CO2/km. En bil som släpper ut 232 g CO2/km får ju plötsligt 11 000:- till i fordonsskatt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

GustavT skrev:

Tycker det är ett fanrastiskt sätt att komma fram på. 150 mil i en kick sne kan förare två ta över så sover man i baksätet.

Dottern åkte 100-120 mil utan protest med Rear Seat Entertainment system. 40 mil är ju bara frustrerande kort.
Du är inte representativ, du tilhör en minoritet som helst skulle vilja bo i bilen dygnet runt ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
GustavT

Inlägg av GustavT »

Bensinförbrukningne är nog kring 1,5 liter milen men kan fås ner till dryga litern om man segar.

Ja sossarna är ju helt galna så inget förvånar med dom längre :D Men det är inge nyhet direkt :D

Ja, man får väl väga bensinkostnaden med meckandet att stanna o ladda överallt alt övernattande / kostnad tid. Men visst bensinkostnaderna hade ju vart sköna att skippa ;) Å andra sidan är nöjet att blåsa ifrån tyskar på Autobahn värt rätt mycket pengar också. Hade inte kunant leva med att bli frånåkt i en Tesla på Autobahn konstant hela tiden heller.
Franz skrev:
GustavT skrev:
Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa.
Det låter ju som att du kanske fixar 6000 mil per år då? Jag har ju svårt att tro att de bilarna du pratar om fixar under 1 liter milen med din körstil. Skall vi tippa på 90 000 kronor för bränsle då? Nu är ju inte elen gratis heller men nog skulle du spara 80 000 kronor per år i bränsle. Orsaken till att jag tar upp det hela är att du verkar dels tycka att Teslan är för dyr och sedan att den inte motsvarar den nivå man kan förvänta sig för en så dyr bil. Om du tar med ett par års förbrukning i kalkylen blir det nog lite annorlunda...
Sedan kan man ju tycka lite vad man vill med förslaget från regeringen är ju att det skall betalas en extra fordonsskatt på 80 kronor per år över 95g CO2/km. En bil som släpper ut 232 g CO2/km får ju plötsligt 11 000:- till i fordonsskatt.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Hehe, ja lutar nog åt det håller :D :D :D Blir ju itn ebättre av att man träffar sådanahär bildårar. En Bugatti är itne så ekonomisk med €2 500 000 nypris :D Så visst är man kanske lite inskränkt ;)

Däremot blev jag förvånad över hur bra Rimac går, tog ju LaFerrari på el :O

HelectriC skrev:
GustavT skrev:

Du är inte representativ, du tilhör en minoritet som helst skulle vilja bo i bilen dygnet runt ;)
Senast redigerad av GustavT, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

GustavT skrev:

Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Jag väljer inte bil fö r att spara pengar framför flyg utan undvika alla köande dårar samt bekvämligheten att ha ens egen bil i utlandet.
kangru skrev:
GustavT skrev:

Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

GustavT skrev:
Jag väljer inte bil fö r att spara pengar framför flyg utan undvika alla köande dårar samt bekvämligheten att ha ens egen bil i utlandet.
kangru skrev:
GustavT skrev:

beror lite på vart man ska dock. Sjukt glad att jag INTE hade min egen bil i Athen i somras. Den hade ju sett ut som fasen om man kört på de smala och gropiga vägarna. Glad att hyrbilen fick ta dom smällarna :D
Model 3-24/Polestar 3-24
GustavT

Inlägg av GustavT »

Ja Aten är kanske lite väll off. Men Prag, Budapest osv är uju supernära varandra och fina, det var kul att uppleva i våras. Surt när min vän hade glömt sitt pass och när vi skulle till Bukarest sa passpolsien att det bara var att vända tilblaks till Sverige då Rumänien inte var med i Schengen. Fail.
HelectriC skrev:
GustavT skrev:
kangru skrev:
GustavT skrev:

beror lite på vart man ska dock. Sjukt glad att jag INTE hade min egen bil i Athen i somras. Den hade ju sett ut som fasen om man kört på de smala och gropiga vägarna. Glad att hyrbilen fick ta dom smällarna :D
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Gustav har påvisat hur bra och mångsidiga Teslas elbilar är. Vi behöver fler som Gustav, det gör bara att fler kommer till insikt om vad som är bäst, dvs elbilen! Blandningen av seriös fakta och trolleri gör att många kommer att gå på det till en början men för majoriteten (Trumpväljare räknas inte dit) så klarnar det snart.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
GustavT

Inlägg av GustavT »

För att förtydliga är jag ine övertygad. Dålig prestanda i högre fart samt räckviddsproblem för långa färder under kort tid är Tesla oanvändbar för. BLev ffaktiskt förvånad då jag såg en grön folierad norsk Telsla i St Maxime. EN vecka eblilbande ner sen en veckas semestr sen en vecka elbilande hem ;) Själv körde man ner på en dag :)
zyax skrev:
Gustav har påvisat hur bra och mångsidiga Teslas elbilar är. Vi behöver fler som Gustav, det gör bara att fler kommer till insikt om vad som är bäst, dvs elbilen! Blandningen av seriös fakta och trolleri gör att många kommer att gå på det till en början men för majoriteten (Trumpväljare räknas inte dit) så klarnar det snart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

GustavT skrev:
För att förtydliga är jag ine övertygad. Dålig prestanda i högre fart samt räckviddsproblem för långa färder under kort tid är Tesla oanvändbar för. BLev ffaktiskt förvånad då jag såg en grön folierad norsk Telsla i St Maxime. EN vecka eblilbande ner sen en veckas semestr sen en vecka elbilande hem ;) Själv körde man ner på en dag :)
zyax skrev:
nja, det där får du nog ta med en nypa salt. För många är själva vägen ner en del av målet, man stannar, kollar på grejer, tar det lugnt, har semester helt enkelt. Inte alla som vill vrålköra ner i 200. Sen beror det ju självklart på vart han körde ifrån? Norge är långt och det är STOR skillnad om man kör från Kirkenes eller Kristiansand. Det tar inte 1 vecka med Tesla och 1 dag med din bil om man kör samma sträcka och håller samma tempo.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
zyax skrev:
Vi har förstått att du inte är övertygad Gustav. Du väljer att dundra ner till rivieran för att bevisa det du redan bestämt dig för att bevisa för dig själv. För alla andra har du bevisat något annat än det du ville.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Nu får vi passa upp.

Gustav ligger på i snitt 45inlägg/dag. Det betyder att han kommer gå om Danni som ligger i topp på antal inlägg, om ca 120 dagar... ;-) Danni ligger på ca 8 inlägg om dagen i snitt.

:geek:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

GustavT skrev:
kangru skrev:
GustavT skrev:

Vi har alla olika behov och åsikter. Jag åker gärna taxi eller tunnelbana eller liknande när jag är i okända storstäder. Det brukar underlätta på alla sätt när man inte behöver gissa hur och var man får parkera, skall betala parkeringen eller när och hur rusningstrafiken är. Jag spenderar ogärna min tid i en bilkö om jag inte måste. Jag spenderar hellre 2h på ett flyg och sedan någon timme ToR flygplatsen än 20h i bilen.

För dig verkar inte pengar vara ett problem men för oss andra som bara kan eller vill köpa en bil som kostar mer än 1miljon så tycker de flesta av oss att vi har gjort rätt val. Jag tror många av oss tidigare har stött på personer med liknande åsikter som dig men där de rent praktiskt inte själva hade provat att köra och använda en Tesla men när dessa har haft möjligheten så blir de flesta lika övertygade som många av oss här är att Teslan är en bra bil även för långresor.

Eftersom ekonomi inte är ett problem för dig hoppas jag att du tar dig tiden att prova en Tesla och efter det se om din uppfattning är samma eller har ändrats. Som många har påpekat så kan du ALLTID bygga ett test där vilken bil som helst kommer komma sist. Testa tex bilar med "Autopilot" idag och alla bilar utom Tesla kommer komma hopplöst sist och skulle inte ens kunna ses som rimliga alternativ. Du kan se ditt exempel med 100mil utan laddning eller 0-200 på 10s osv på samma sätt.
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare

Inlägg av Gorr »

Väldigt underhållande tråd måste jag säga. Det jag ser framför mig är en halvfinnig Gustav som 15-16-åring åkandes på en trimmad moppe som såg ut som en racerhoj i norra förorterna på gränsen till Djursholm ;)
Men du har fått många bra argument här till att skaffa en elbil. Kom nu inte och säg att det viktigaste är att det ska gå fort till 300. Jag köper att Teslan inte är superduper snabb över 150. Tror jag har kört max 170 med min Tesla. Problemet är ju hur jävla skitig bilen blir över 140. Men som sagt smaken är som baken. När du väl testkört P100DL med nya sätena så är jag ganska säker på att du kommer att förstå många argument här. Jag köper också att en bil är inte perfekt. Men den bilen som täcker in 99% av mina behov är en Tesla. Sure jag skulle vilja ha en Mercedes S-Klass baksäte, Bugatti, Mercedes AMG 6*6, Porche 918 samt en stor jävla husbil med ett garage för en lite Z4 eller liknande. Nu dras jag tyvärr med en Tesla och en XC60. Den senare blir nog utbytt mot en Model 3 när den väl behagar dyka upp.

Jag ska spara denna tråd. Helt säker på att inom säg tre till fem år så är du nog med i sekten. :twisted:

Höll mig förr hyffsat uppdaterad på bilfronten. Ingen nörd men hade bättre koll en gemene man. NU tittar jag på insideevs.com och tesla forum. Sorry hooked...

Sist men inte minst. Innan du gjort en "lång" resa med Tesla så är det svårt att uttala sig. Gjorde Stockholm-Åre förra året vintertid med takbox. Enligt google maps tror jag den tar 7,5 timme. Vi gjorde den på 8,5 inklusive sedvanliga kisspauser för fru och barn samt snabbmat på vägen upp. NU låg jag inte i några 250 på vägen upp så klart. Det var vinterväglag och jag håll väl drygt fartbegränsningarna upp till fartbegränsningarna med moms. Jag har dock inte gjort Stockholm-Nice men det är planen för nästa vår.
GustavT

Inlägg av GustavT »

Tråden blev lite längre än jag planerade också ;) men jag kände mig tvungen att svara på alla era åsikter och fakta ang. bilen men blev tyvärr inte övertygad (ännu). Samma sak hördes frpn en RS6 ägare och Tesla ägare här i tråden.

Oavsett vad jag tycker måste vi ju prova en P100D hur den går rent prestandamässigt. Vem blir först här på forumet med en? Dra gärna ett mail gustav@gtboard.com
GustavT

Inlägg av GustavT »

Haha ser man på ;) Yamaha YSR50, toppade 100 km/h med en hemlig knapp aktiverad, annars gjorde den 30 km/h ;) Grym på sin tid ;) Vart innan körkortet ;) Vi känner varandra mao :D

Tyvärt är man skadad och älskar fart. Se bara hur 320 km/h är fantastiskt på en väg gjord för det, Autobahn:

Åre är faktiskt en rätt seg sträcka kommer inte ihåg vad jag gjorde det på men planerade den dagen innan inkl. bokning av Hotell. Därav Storlien haha :D

Det su säger är också sant. Man ska ha en vagnpark :(
Gorr skrev:
Väldigt underhållande tråd måste jag säga. Det jag ser framför mig är en halvfinnig Gustav som 15-16-åring åkandes på en trimmad moppe som såg ut som en racerhoj i norra förorterna på gränsen till Djursholm ;)
Men du har fått många bra argument här till att skaffa en elbil. Kom nu inte och säg att det viktigaste är att det ska gå fort till 300. Jag köper att Teslan inte är superduper snabb över 150. Tror jag har kört max 170 med min Tesla. Problemet är ju hur jävla skitig bilen blir över 140. Men som sagt smaken är som baken. När du väl testkört P100DL med nya sätena så är jag ganska säker på att du kommer att förstå många argument här. Jag köper också att en bil är inte perfekt. Men den bilen som täcker in 99% av mina behov är en Tesla. Sure jag skulle vilja ha en Mercedes S-Klass baksäte, Bugatti, Mercedes AMG 6*6, Porche 918 samt en stor jävla husbil med ett garage för en lite Z4 eller liknande. Nu dras jag tyvärr med en Tesla och en XC60. Den senare blir nog utbytt mot en Model 3 när den väl behagar dyka upp.

Jag ska spara denna tråd. Helt säker på att inom säg tre till fem år så är du nog med i sekten. :twisted:

Höll mig förr hyffsat uppdaterad på bilfronten. Ingen nörd men hade bättre koll en gemene man. NU tittar jag på insideevs.com och tesla forum. Sorry hooked...

Sist men inte minst. Innan du gjort en "lång" resa med Tesla så är det svårt att uttala sig. Gjorde Stockholm-Åre förra året vintertid med takbox. Enligt google maps tror jag den tar 7,5 timme. Vi gjorde den på 8,5 inklusive sedvanliga kisspauser för fru och barn samt snabbmat på vägen upp. NU låg jag inte i några 250 på vägen upp så klart. Det var vinterväglag och jag håll väl drygt fartbegränsningarna upp till fartbegränsningarna med moms. Jag har dock inte gjort Stockholm-Nice men det är planen för nästa vår.
Skriv svar