Walker skrev:Kan du försöka hitta rätt tangenter när du skriver, eller är det möjligtvis så att du skriver som du tänker?



Moderator: Redaktion
Walker skrev:Kan du försöka hitta rätt tangenter när du skriver, eller är det möjligtvis så att du skriver som du tänker?
Svenssons skrev:Du menar likt följande resa Stockholm - Antibes ToR?GustavT skrev:
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
http://teslaclubsweden.se/stockholm-ant ... appsfritt/
Anders77 skrev:Gustav varför pratar du 100 mil på en laddning. Don egen bil klarar ju inte ens det.
Sen. Varför flyger du inte ner och sen hyr en bil. Det måste ju vara snabbast. Främst när du inte verkar gilla att åka bil.
Inga "normala" människor kör 160mil per dag!!! kanske extremt bilintresserade youtubefantaster, men inte fasen gemene man/kvinna. Lite distans och objektivitet får du allt ha.GustavT skrev:HJag fördrar bil framför flyg i princip. I varje fall för semester.
100 mil ör relevant för det är ett minimum vad man kör per dag. 100-160 mil på en dag för att kunan ta sig ngn stans. Exempel:
Sthlm-Monaco 20 h
Sthlm-Wurzburg 12-14 h i betydligt lugnrare tempo
Rivieran-Bremen genom Frankrike 10-12 h
Teslan har alldeles för kort range och toppfart som sagt. Man vill ju itne sega 2-3 dagar för att köra ner till Frankrike :/
HelectriC skrev:GustavT skrev:Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Men med superkomfortabla bilar som S-klass, 7-seris osv kör man enkelt själv 150+ mil faktiskt själv. Man tycker även med ökat antal Tesllor borde ju trängseln på superchargers öka.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
Jag tror du hör till en mycket liten skara människor som spontant bestämmer sig för att köra 150mil ner i Europa dagen efter. Jag känner nog ingen som gör sånt. Möjligtvis när man var student och singel, men knappast folk med familj eller för den delen folk som har råd med en bil i miljonklassen (då flyger man sådana sträckor). Självklart finns det alltid folk med specifika krav, men som biltillverkare kan det vara svårt att blidka alla och då väljer man antagligen den väg som flest kunder är intresserad av och det är inte att sträckköra 150mil utan någon som helst framförhållning. Ska man dessutom snabbköra en M760 genom Europa, så kommer den behöva tankas ganska många gånger, den klarar inga 150mil i skapligt autobahntempo. Jag minns en gammal vän som i början av 2000-talet hade en flådig Audi i Tyskland och hans räckvidd med full tank låg på sub-40mil.
HelectriC skrev:Inga "normala" människor kör 160mil per dag!!! kanske extremt bilintresserade youtubefantaster, men inte fasen gemene man/kvinna. Lite distans och objektivitet får du allt ha.GustavT skrev:HJag fördrar bil framför flyg i princip. I varje fall för semester.
100 mil ör relevant för det är ett minimum vad man kör per dag. 100-160 mil på en dag för att kunan ta sig ngn stans. Exempel:
Sthlm-Monaco 20 h
Sthlm-Wurzburg 12-14 h i betydligt lugnrare tempo
Rivieran-Bremen genom Frankrike 10-12 h
Teslan har alldeles för kort range och toppfart som sagt. Man vill ju itne sega 2-3 dagar för att köra ner till Frankrike :/
Det låter ju som att du kanske fixar 6000 mil per år då? Jag har ju svårt att tro att de bilarna du pratar om fixar under 1 liter milen med din körstil. Skall vi tippa på 90 000 kronor för bränsle då? Nu är ju inte elen gratis heller men nog skulle du spara 80 000 kronor per år i bränsle. Orsaken till att jag tar upp det hela är att du verkar dels tycka att Teslan är för dyr och sedan att den inte motsvarar den nivå man kan förvänta sig för en så dyr bil. Om du tar med ett par års förbrukning i kalkylen blir det nog lite annorlunda...GustavT skrev:Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa.
Du är inte representativ, du tilhör en minoritet som helst skulle vilja bo i bilen dygnet runtGustavT skrev:Nähä :/
Tycker det är ett fanrastiskt sätt att komma fram på. 150 mil i en kick sne kan förare två ta över så sover man i baksätet.
Dottern åkte 100-120 mil utan protest med Rear Seat Entertainment system. 40 mil är ju bara frustrerande kort.
Franz skrev:Det låter ju som att du kanske fixar 6000 mil per år då? Jag har ju svårt att tro att de bilarna du pratar om fixar under 1 liter milen med din körstil. Skall vi tippa på 90 000 kronor för bränsle då? Nu är ju inte elen gratis heller men nog skulle du spara 80 000 kronor per år i bränsle. Orsaken till att jag tar upp det hela är att du verkar dels tycka att Teslan är för dyr och sedan att den inte motsvarar den nivå man kan förvänta sig för en så dyr bil. Om du tar med ett par års förbrukning i kalkylen blir det nog lite annorlunda...GustavT skrev:Jag körde 3500 mil sen i februari men då var det mest i stan men 3-4 resor ner till södra delarna av Europa.
Sedan kan man ju tycka lite vad man vill med förslaget från regeringen är ju att det skall betalas en extra fordonsskatt på 80 kronor per år över 95g CO2/km. En bil som släpper ut 232 g CO2/km får ju plötsligt 11 000:- till i fordonsskatt.
HelectriC skrev:Du är inte representativ, du tilhör en minoritet som helst skulle vilja bo i bilen dygnet runtGustavT skrev:Nähä :/
Tycker det är ett fanrastiskt sätt att komma fram på. 150 mil i en kick sne kan förare två ta över så sover man i baksätet.
Dottern åkte 100-120 mil utan protest med Rear Seat Entertainment system. 40 mil är ju bara frustrerande kort.
Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.GustavT skrev:Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
kangru skrev:Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.GustavT skrev:Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
beror lite på vart man ska dock. Sjukt glad att jag INTE hade min egen bil i Athen i somras. Den hade ju sett ut som fasen om man kört på de smala och gropiga vägarna. Glad att hyrbilen fick ta dom smällarnaGustavT skrev:Jag väljer inte bil fö r att spara pengar framför flyg utan undvika alla köande dårar samt bekvämligheten att ha ens egen bil i utlandet.
kangru skrev:Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.GustavT skrev:Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
HelectriC skrev:beror lite på vart man ska dock. Sjukt glad att jag INTE hade min egen bil i Athen i somras. Den hade ju sett ut som fasen om man kört på de smala och gropiga vägarna. Glad att hyrbilen fick ta dom smällarnaGustavT skrev:Jag väljer inte bil fö r att spara pengar framför flyg utan undvika alla köande dårar samt bekvämligheten att ha ens egen bil i utlandet.
kangru skrev:Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.GustavT skrev:Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
zyax skrev:Gustav har påvisat hur bra och mångsidiga Teslas elbilar är. Vi behöver fler som Gustav, det gör bara att fler kommer till insikt om vad som är bäst, dvs elbilen! Blandningen av seriös fakta och trolleri gör att många kommer att gå på det till en början men för majoriteten (Trumpväljare räknas inte dit) så klarnar det snart.
nja, det där får du nog ta med en nypa salt. För många är själva vägen ner en del av målet, man stannar, kollar på grejer, tar det lugnt, har semester helt enkelt. Inte alla som vill vrålköra ner i 200. Sen beror det ju självklart på vart han körde ifrån? Norge är långt och det är STOR skillnad om man kör från Kirkenes eller Kristiansand. Det tar inte 1 vecka med Tesla och 1 dag med din bil om man kör samma sträcka och håller samma tempo.GustavT skrev:För att förtydliga är jag ine övertygad. Dålig prestanda i högre fart samt räckviddsproblem för långa färder under kort tid är Tesla oanvändbar för. BLev ffaktiskt förvånad då jag såg en grön folierad norsk Telsla i St Maxime. EN vecka eblilbande ner sen en veckas semestr sen en vecka elbilande hemSjälv körde man ner på en dag
zyax skrev:Gustav har påvisat hur bra och mångsidiga Teslas elbilar är. Vi behöver fler som Gustav, det gör bara att fler kommer till insikt om vad som är bäst, dvs elbilen! Blandningen av seriös fakta och trolleri gör att många kommer att gå på det till en början men för majoriteten (Trumpväljare räknas inte dit) så klarnar det snart.
Vi har förstått att du inte är övertygad Gustav. Du väljer att dundra ner till rivieran för att bevisa det du redan bestämt dig för att bevisa för dig själv. För alla andra har du bevisat något annat än det du ville.GustavT skrev:För att förtydliga är jag ine övertygad. Dålig prestanda i högre fart samt räckviddsproblem för långa färder under kort tid är Tesla oanvändbar för. BLev ffaktiskt förvånad då jag såg en grön folierad norsk Telsla i St Maxime. EN vecka eblilbande ner sen en veckas semestr sen en vecka elbilande hemSjälv körde man ner på en dag
zyax skrev:Gustav har påvisat hur bra och mångsidiga Teslas elbilar är. Vi behöver fler som Gustav, det gör bara att fler kommer till insikt om vad som är bäst, dvs elbilen! Blandningen av seriös fakta och trolleri gör att många kommer att gå på det till en början men för majoriteten (Trumpväljare räknas inte dit) så klarnar det snart.
Vi har alla olika behov och åsikter. Jag åker gärna taxi eller tunnelbana eller liknande när jag är i okända storstäder. Det brukar underlätta på alla sätt när man inte behöver gissa hur och var man får parkera, skall betala parkeringen eller när och hur rusningstrafiken är. Jag spenderar ogärna min tid i en bilkö om jag inte måste. Jag spenderar hellre 2h på ett flyg och sedan någon timme ToR flygplatsen än 20h i bilen.GustavT skrev:Jag väljer inte bil fö r att spara pengar framför flyg utan undvika alla köande dårar samt bekvämligheten att ha ens egen bil i utlandet.
kangru skrev:Räknar du med värdeminskning per mil så sparar du inte pengar jämfört med att flyga.GustavT skrev:Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.
Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för migVill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
Gorr skrev:Väldigt underhållande tråd måste jag säga. Det jag ser framför mig är en halvfinnig Gustav som 15-16-åring åkandes på en trimmad moppe som såg ut som en racerhoj i norra förorterna på gränsen till Djursholm![]()
Men du har fått många bra argument här till att skaffa en elbil. Kom nu inte och säg att det viktigaste är att det ska gå fort till 300. Jag köper att Teslan inte är superduper snabb över 150. Tror jag har kört max 170 med min Tesla. Problemet är ju hur jävla skitig bilen blir över 140. Men som sagt smaken är som baken. När du väl testkört P100DL med nya sätena så är jag ganska säker på att du kommer att förstå många argument här. Jag köper också att en bil är inte perfekt. Men den bilen som täcker in 99% av mina behov är en Tesla. Sure jag skulle vilja ha en Mercedes S-Klass baksäte, Bugatti, Mercedes AMG 6*6, Porche 918 samt en stor jävla husbil med ett garage för en lite Z4 eller liknande. Nu dras jag tyvärr med en Tesla och en XC60. Den senare blir nog utbytt mot en Model 3 när den väl behagar dyka upp.
Jag ska spara denna tråd. Helt säker på att inom säg tre till fem år så är du nog med i sekten.![]()
Höll mig förr hyffsat uppdaterad på bilfronten. Ingen nörd men hade bättre koll en gemene man. NU tittar jag på insideevs.com och tesla forum. Sorry hooked...
Sist men inte minst. Innan du gjort en "lång" resa med Tesla så är det svårt att uttala sig. Gjorde Stockholm-Åre förra året vintertid med takbox. Enligt google maps tror jag den tar 7,5 timme. Vi gjorde den på 8,5 inklusive sedvanliga kisspauser för fru och barn samt snabbmat på vägen upp. NU låg jag inte i några 250 på vägen upp så klart. Det var vinterväglag och jag håll väl drygt fartbegränsningarna upp till fartbegränsningarna med moms. Jag har dock inte gjort Stockholm-Nice men det är planen för nästa vår.