MWall skrev:alvenzo skrev:MWall skrev:alvenzo skrev:Det där med 19" däck. Vad kan egentligen hända om man sätter på 18" däck med vanliga 18" fälgar som inte "kompenserar" upp till 19"? Att hastighetsmätaren visar typ 95 istället för 90km/h, nåt mer?
Ja, varför nu man skulle vilja göra det. Är det inte bättre att ha högre profil på däcken så rullomkretsen blir densamma?
Ok, kan du förklara varför? Vad jag förstått så Är större däck mycket dyrare och gör att bilen för sämre räckvidd, men det kanske inte stämmer?
För att bilen är gjord för en viss storlek på hjulet och för att det främst är fälgens storlek som påverkar förbrukningen, och därmed räckvidden, och inte hjulets storlek. Det handlar mest om hur mycket turbulens fälgen orsakar. Däcket har släta sidor och skapar väldigt lite turbulen.
Förutom det med luftmotstånd som MWall skriver så: (luftmotstånd i hjulen är intressant och ett eget kapitel men generellt sett så ska hjul vara så lite öppna som möjligt - emellertid så behöver bromsarna kylning också och bara för att något ser aerodynamiskt korrekt ut så behöver det inte vara det).
Vi måste skilja på ett par variabler. Först vill jag bara säga att man får endast ha den hjulkombination som tillverkaren typgodkänt bilen för - dessa siffror står i instruktionsboken. Om man inte följer detta så är bilen i strikt mening olaglig och man kan bötfällas av polis/bilinspektör samt underkännas på bilbesiktning. Dessutom så kan bilproducenten vägra ersättning enligt nybilsgarantin om de kan göra antagligt att felet beror på ägarens skifte av hjul. Dessutom så kan försäkringsbolaget göra detsamma vid olycka och nedsätta försäkringsersättning eller helt vägra att betala ut ersättning i extrema fall.
Om vi sedan går in på själva hjulet så måste detta ha i stort samma hjulomkrets (får endast skilja någon procent). Detta innebär att om du ökar fälgens omkrets så måste du minska däckets sidoprofil i motsvarande grad. Det finns uträkningsprogram på däcksäljarnas hemsidor för detta. Om hjulomkretsen skiljer så visar inte bara hastighetsmätaren fel utan bilen kan bli trafikfarlig genom att ABS och stabiliseringssystemets (ESP) sensorer får felaktiga värden och i värsta fall kan förvärra en sladd istället för att häva den. Dessutom kan bilen få helt andra vägegenskaper och drivlinan slitas snabbare.
Om man går in på själva fälgen så vill man generellt förenklat ha så liten fälg och så mycket däckprofil/däcksida som möjligt. Vägljudet minskar, rullkomforten ökar och energieffektiviteten ökar. Detta beror på att det av luft fyllda gummidäcket är eftergivligt vilket isolerar vägens ojämnheter samt vägljud samt att en aluminiumfälg väger mer per cm3 än ett gummidäck; tänk på att ett hjul är ofjädrad massa - det sitter innan fjädringen på en bil. Därför märks mycket vikt där flera gånger mer än en ökning av fjädrad massa i själva bilens kaross. Dessutom är det svårare att få ett tungt hjul i rullning än ett lätt hjul (detsamma gäller ju för att stoppa det eller svänga det).
Kom ihåg att detta är generellt och finns många exempel som motsäger detta. Tex är billiga eftermarknadsfälgar ofta tyngre än större original aluminiumfälgar. Finns också däck som är bättre i vissa dimensioner än andra. Sportbilstillverkare är experter på att tillverka lätta fälgar (trots att de är stora) och använder emellanåt kolfiber eller magnesium än att använda aluminium.
Varför använder biltillverkare idag stora fälgar? Eg pga 4 anledningar:
1 Hjulen är större idag än för 10-20 år sedan. Så däcksidan kan faktiskt vara rätt hög trots stora fälgar. I synnerhet SUV:ar har stora hjul.
2 Du får bättre respons i ratten med mindre däcksida - lågprofildäck; vilket kan förbättra väghållningen men framförallt ge en sportigare känsla (eller som bilfabrikanterna vill uttrycka sig: mer dynamisk känsla

)
3 Större bromsskivor måste få plats eftersom bilarna blivit så mycket tyngre och större krav på bromsförmåga kommit. Nu kräver biltidningar runt 37 m som bromssträcka fr 100 km/h för ett godkänt resultat jämfört med ca 40 m för 5 år sedan (vilket innebär att när 37 m bilen stannat så passerar 40 m bilen i ca 30 km/h vilket är är dödligt för ett litet barn på cykel). Ett bra resultat som tex Porsche eller Volvo som alltid är bäst i detta avseende ligger på ca 33-35 m.
4 utseende utseende utseende. Bilen ser mer dynamisk ut.
Hoppas att min lilla uppsats gav ett litet klargörande. Samma saker kan egentligen översättas till däcksbredd också.