Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

alvenzo skrev:
MWall skrev:
alvenzo skrev:
Det där med 19" däck. Vad kan egentligen hända om man sätter på 18" däck med vanliga 18" fälgar som inte "kompenserar" upp till 19"? Att hastighetsmätaren visar typ 95 istället för 90km/h, nåt mer?
Ja, varför nu man skulle vilja göra det. Är det inte bättre att ha högre profil på däcken så rullomkretsen blir densamma?
Ok, kan du förklara varför? Vad jag förstått så Är större däck mycket dyrare och gör att bilen för sämre räckvidd, men det kanske inte stämmer?

För att bilen är gjord för en viss storlek på hjulet och för att det främst är fälgens storlek som påverkar förbrukningen, och därmed räckvidden, och inte hjulets storlek. Det handlar mest om hur mycket turbulens fälgen orsakar. Däcket har släta sidor och skapar väldigt lite turbulen.
Aida

Inlägg av Aida »

MWall skrev:
alvenzo skrev:
MWall skrev:
alvenzo skrev:
Det där med 19" däck. Vad kan egentligen hända om man sätter på 18" däck med vanliga 18" fälgar som inte "kompenserar" upp till 19"? Att hastighetsmätaren visar typ 95 istället för 90km/h, nåt mer?
Ja, varför nu man skulle vilja göra det. Är det inte bättre att ha högre profil på däcken så rullomkretsen blir densamma?
Ok, kan du förklara varför? Vad jag förstått så Är större däck mycket dyrare och gör att bilen för sämre räckvidd, men det kanske inte stämmer?

För att bilen är gjord för en viss storlek på hjulet och för att det främst är fälgens storlek som påverkar förbrukningen, och därmed räckvidden, och inte hjulets storlek. Det handlar mest om hur mycket turbulens fälgen orsakar. Däcket har släta sidor och skapar väldigt lite turbulen.
Förutom det med luftmotstånd som MWall skriver så: (luftmotstånd i hjulen är intressant och ett eget kapitel men generellt sett så ska hjul vara så lite öppna som möjligt - emellertid så behöver bromsarna kylning också och bara för att något ser aerodynamiskt korrekt ut så behöver det inte vara det).

Vi måste skilja på ett par variabler. Först vill jag bara säga att man får endast ha den hjulkombination som tillverkaren typgodkänt bilen för - dessa siffror står i instruktionsboken. Om man inte följer detta så är bilen i strikt mening olaglig och man kan bötfällas av polis/bilinspektör samt underkännas på bilbesiktning. Dessutom så kan bilproducenten vägra ersättning enligt nybilsgarantin om de kan göra antagligt att felet beror på ägarens skifte av hjul. Dessutom så kan försäkringsbolaget göra detsamma vid olycka och nedsätta försäkringsersättning eller helt vägra att betala ut ersättning i extrema fall.

Om vi sedan går in på själva hjulet så måste detta ha i stort samma hjulomkrets (får endast skilja någon procent). Detta innebär att om du ökar fälgens omkrets så måste du minska däckets sidoprofil i motsvarande grad. Det finns uträkningsprogram på däcksäljarnas hemsidor för detta. Om hjulomkretsen skiljer så visar inte bara hastighetsmätaren fel utan bilen kan bli trafikfarlig genom att ABS och stabiliseringssystemets (ESP) sensorer får felaktiga värden och i värsta fall kan förvärra en sladd istället för att häva den. Dessutom kan bilen få helt andra vägegenskaper och drivlinan slitas snabbare.

Om man går in på själva fälgen så vill man generellt förenklat ha så liten fälg och så mycket däckprofil/däcksida som möjligt. Vägljudet minskar, rullkomforten ökar och energieffektiviteten ökar. Detta beror på att det av luft fyllda gummidäcket är eftergivligt vilket isolerar vägens ojämnheter samt vägljud samt att en aluminiumfälg väger mer per cm3 än ett gummidäck; tänk på att ett hjul är ofjädrad massa - det sitter innan fjädringen på en bil. Därför märks mycket vikt där flera gånger mer än en ökning av fjädrad massa i själva bilens kaross. Dessutom är det svårare att få ett tungt hjul i rullning än ett lätt hjul (detsamma gäller ju för att stoppa det eller svänga det).

Kom ihåg att detta är generellt och finns många exempel som motsäger detta. Tex är billiga eftermarknadsfälgar ofta tyngre än större original aluminiumfälgar. Finns också däck som är bättre i vissa dimensioner än andra. Sportbilstillverkare är experter på att tillverka lätta fälgar (trots att de är stora) och använder emellanåt kolfiber eller magnesium än att använda aluminium.

Varför använder biltillverkare idag stora fälgar? Eg pga 4 anledningar:
1 Hjulen är större idag än för 10-20 år sedan. Så däcksidan kan faktiskt vara rätt hög trots stora fälgar. I synnerhet SUV:ar har stora hjul.
2 Du får bättre respons i ratten med mindre däcksida - lågprofildäck; vilket kan förbättra väghållningen men framförallt ge en sportigare känsla (eller som bilfabrikanterna vill uttrycka sig: mer dynamisk känsla :lol: )
3 Större bromsskivor måste få plats eftersom bilarna blivit så mycket tyngre och större krav på bromsförmåga kommit. Nu kräver biltidningar runt 37 m som bromssträcka fr 100 km/h för ett godkänt resultat jämfört med ca 40 m för 5 år sedan (vilket innebär att när 37 m bilen stannat så passerar 40 m bilen i ca 30 km/h vilket är är dödligt för ett litet barn på cykel). Ett bra resultat som tex Porsche eller Volvo som alltid är bäst i detta avseende ligger på ca 33-35 m.
4 utseende utseende utseende. Bilen ser mer dynamisk ut.

Hoppas att min lilla uppsats gav ett litet klargörande. Samma saker kan egentligen översättas till däcksbredd också.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Aida

Inlägg av Aida »

Esterox skrev:
Aida skrev:
Skulle du se dessa i siluett så skulle du se att linjerna är ju väldigt lika.

Jag säger faktiskt för en gångs skull helt emot! De skiljer totalt även i siluett.

Volvon har lång rak motorhuv, hög markfrigång, rejäla överhäng, korta dörrar med extra fönster vid bagaget och rätt rak takprofil med hög bakända innan bakrutans lutning börjar.

Hyundai har kort sluttande motorhuv, låg markfrigång (relativt), korta överhäng, långa dörrar och slutande taklinje med låg bakända met tidig lutning för bakrutan (såsom Giorgetto Giugiaro älskade att designa sina hatchbacks - se Lancia Delta, VW Golf Mk 1 och framförallt Hyundai Pony Mk 1).
Aida

Inlägg av Aida »

Apropå rattens lutning så verkar detta vara Hyundais nya grej. Jag såg en amerikansk provkörning (Edmunds på YT) av Santa Cruz vilket är Hyundais pick up version av Tucson. Där såg man exakt samma sak med lågt placerad rattstång i kombination med lågt placerad instrumentklusterdisplay. Nästan som en gammal 30-talsbil med en rak stång som en järnstång från framhjulen vilket gör att ratten blir kraftigt vinklad. Betänk att på min bild så är journalisten rätt så kort - långt under 180 cm varför ratten ändå är lågt placerad. Men man ser det tydligt.

För övrigt nämner de en mycket intressant sak i provkörningsvideon: i lägsta infotainmentsutrustningen med lilla skärmen ingår trådlös Apple Carplay och Android Auto men i högsta utrustningsnivån med stora skärmen (alltså motsvarande som samtliga I5 har) så är det trådbunden Apple Carplay.

”Hyundai says that they are thinking of adressing this problem in the future.”

Det är alltså ett sedan tidigare inbyggt problem.
D6748732-CB40-4725-B722-3DE0A2609FA6.png
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Tack för alla svar angående däcken hörrni! För mig lutar det nog åt lösa däck så länge. Däckfirman verkar inte veta vilka fälgar som passar än och jag tänker inte köpa vinterdäck för 24k :)
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Provkörde essential RWD idag.
Inte Teslasnabb såklart och mer som en konventionell bil, men är ändå imponerad. Rymlig och trevlig att köra.

För det priset är jag imponerad.
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

alvenzo skrev:
Tack för alla svar angående däcken hörrni! För mig lutar det nog åt lösa däck så länge. Däckfirman verkar inte veta vilka fälgar som passar än och jag tänker inte köpa vinterdäck för 24k :)
Dimension: 235/55R19
Hastighetsindex: 105W
Fälgmått: 7,5Jx19 ET49,5
Bultmått: 5/114,3
Navmått: 67,1

Gå in på närmaste webbsida och sök upp ett par fälgar du tycker är snygga med däck du tycker verkar funka. Från ca 12.000 om du snålar lite.

Edit: sök på en ny Santa Fé till I5 finns med i listorna så blir det enklare...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag blev uppringd av min redovisningsbyrå, naturligtvis trodde jag omedelbart att jag hade gjort nåt galet. Men nej. Det handlade om Ioniq 5. :lol:
Mitt eviga tjat om elbilar och solceller har tydligen burit frukt. I våras har han redovisningskillen redan installerat solceller och batterier till kåken. Nu är det elbilen som står på tur. Det roliga är att han är övertygad Mercedes-fantast. Och han har såklart tittat på en EQA, men den tyckte han inte om, av olika skäl. ID4 hade han också kollat på, men han tyckte att den var för "budget" i känslan, Enyaq står inte till diskussion, vid Skoda går smärtgränsen, sa han. Okej då. Nu hade han alltså tittat på Ioniq 5 och är helt såld. Lite roligt att just Hyundai uppenbarligen numera konkurrerar med Mercedes. Jag märkte på honom att han nästan tyckte det var lite pinsamt, men han var ju tvungen att erkänna att Ioniq 5 verkar vara en toppenbil som slår det mesta som finns på marknaden just nu om man vill ha en elbil i den klassen.
Han ursäktade sig med orden, "ja, men vi har ju vår E-klass kvar i familjen. Det är ju den bilen vi kommer använda mest även i framtiden."
Hmmm visst, tänkte jag. Vi får se. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
thompo

Inlägg av thompo »

Idag har jag varit och provkört RWD Essential. Positiva intryck över lag. Rymligare i kupén än jag hade förväntat mig. Sköna stolar. Även tystare än jag hade förväntat mig - i nivå eller lite tystare än min nuvarande Passat (2017) på motorväg. Om jag sänkte ratten för mycket skymde den övre vänstra kvadranten hastighetsmätaren för mitt vänsteröga, så jag förstår definitivt folk som råkar ut för samma sak. Försäljaren sa att han saknade vindrutetorkaren på bakrutan - på morgnarna med dagg eller dimma fick han använda värme för att få sikt bakåt. Största nackdelen tycker jag är de långa leveranstiderna. Ingen handpenning vid beställning krävdes dock.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Vad fick du för svar angående leveranstider? Säljaren jag pratade med sa att RWD prioriteras.
Jepped

Inlägg av Jepped »

Skabb1 skrev:
Vad fick du för svar angående leveranstider? Säljaren jag pratade med sa att RWD prioriteras.
Jag fick höra innan årsskiftet för RWD från min säljare.
Raptor

Inlägg av Raptor »

Jag har alltid ställt inte ratten längst ned och längst in på alla mina bilar och skymt mycket på instrumentpanelen så som körriktningsvisare och en massa annat.
Så jag är van =)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai är kaxiga.
Screenshot_20210811-013552_YouTube.jpg
Screenshot_20210811-013918_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Hyundai är kaxiga.
Screenshot_20210811-013552_YouTube.jpg
Screenshot_20210811-013918_YouTube.jpg
Det är väl smart att de väljer att inte konkurrera med andra EV som Tesla, utan att istället locka dagens fossilbilister. Finns ju mycket mer av de, och de slipper också mäta sig med Tesla (bekvämt).

Däremot att främst gå för dagens fossilbilister är ju inte nytt, utan också en strategi som flera andra som VAG uttalat sig om på liknande sätt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag vet inte. Det är ju iofs ganska logiskt att främsta målgruppen är fossilbilister, de har ju typ 99% av marknaden. Men det är väl samtidigt väldigt uppenbart att elbilarna konkurrerar med varandra också. Alla tittar såklart på Tesla och försöker få folk att inte köpa en Model Y. Likaså VW. Naturligtvis har Hyundai potentiella ID4- och MY-kunder i sikte. På samma sätt som jag utgår ifrån att herrarna i VWs ledning sitter och kliar sig i huvudet hur de kan bemöta konkurrensen från Hyundai och Kia.
Den som vill överleva måste positionera sig på elbilsmarknaden nu.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Stämmer det ens är frågan? När Björn Nyland testade laddning verkade de få i ca 15% mer energi på en laddsession (10-80%) jämfört med en Model 3 (dock inte senaste varianten). Så då krävs det ju att Ioniq 5 drar <15% extra jämfört med en Model Y. Kollar vi WLTP så drar den >15% extra även om man jämför en RWD Ioniq 5 med en AWD Model Y från Kina, i högre hastigheter så kommer dessutom gapet i förbrukning öka när större andel av förbrukningen beror på luftmotståndet. Kollar vi Björn Nylands tester och justerar Model 3 siffrorna mot vad vi hittar för jämförelser i USA mellan 3an och Y så är det också >15% extra. Med de nya batterierna och moterna som Tesla kör med så kan det ju röra lite på sig från dessa siffror med runt samma så att de skulle dominera på “miles added” stöds i var fall inte av vad vi ser just nu.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
Stämmer det ens är frågan? När Björn Nyland testade laddning verkade de få i ca 15% mer energi på en laddsession (10-80%) jämfört med en Model 3 (dock inte senaste varianten). Så då krävs det ju att Ioniq 5 drar <15% extra jämfört med en Model Y. Kollar vi WLTP så drar den >15% extra även om man jämför en RWD Ioniq 5 med en AWD Model Y från Kina, i högre hastigheter så kommer dessutom gapet i förbrukning öka när större andel av förbrukningen beror på luftmotståndet. Kollar vi Björn Nylands tester och justerar Model 3 siffrorna mot vad vi hittar för jämförelser i USA mellan 3an och Y så är det också >15% extra. Med de nya batterierna och moterna som Tesla kör med så kan det ju röra lite på sig från dessa siffror med runt samma så att de skulle dominera på “miles added” stöds i var fall inte av vad vi ser just nu.
Vad menar du?
Om det är den här videon du pratar om, så fick båda I5 och M3 ungefär 54kWh från 10-80%
Sen passerade I5 ungefär 84%(58kWh) när M3 passerade 80%(54kWh)
73118B72-1D15-4611-8861-DB1BD9979420.jpeg
Jag gissar att mil/minut laddning kommer på ett ut mellan MY och I5, I5 är törstigare men laddar snabbare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Stämmer det ens är frågan?
Vad är det som inte stämmer?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om man kollar på medelhastigheten så laddar ioniq 5 betydlgt snabbare. Sedan kan man diskutera vad som menas med range added. (i högre hastigheter är det stor skillnad stadstrafik inte så mycket). Men nu snackade denna inte om tesla utan om de andra och tar man alla och buntar ihop dem (därav "them") så står sig ioniq 5 bra. sett på tester så kommer kias slå hyndai på fingrarna.(rycktas ha väldigt låga förbrukning i höga hastigheter). det får framtidien avgöra. Att vara butthurt när denna säger att den inte tävlar med EV utan förbränningsmotorer kan man väl vara. tesla är med all vad jag vet bättre. men det är petitesser.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

mati skrev:
Jag vet inte. Det är ju iofs ganska logiskt att främsta målgruppen är fossilbilister, de har ju typ 99% av marknaden. Men det är väl samtidigt väldigt uppenbart att elbilarna konkurrerar med varandra också. Alla tittar såklart på Tesla och försöker få folk att inte köpa en Model Y. Likaså VW. Naturligtvis har Hyundai potentiella ID4- och MY-kunder i sikte. På samma sätt som jag utgår ifrån att herrarna i VWs ledning sitter och kliar sig i huvudet hur de kan bemöta konkurrensen från Hyundai och Kia.
Jag funderar på om man överhuvudtaget behöver ha en competitive edge för att överleva på elbilsmarknaden idag? Det kanske räcker med att man har en good-enough produkt till ett attraktivt pris och kan bygga volymer. Många är märkestrogna - har man kört VW i 20 år och de rullar ut en bra elbil, så ska det sannolikt mycket till innan man väljer en Kia eller en Tesla för att de har t.ex. bättre laddeffekt. Det finns en outtömlig källa av fossilbilar som behöver ersättas de närmaste 10-15 åren och tillverkarna säljer väl alla bilar de kan tillverka? Några få tillverkare kan sannolikt inte få upp tillräckliga volymer för att mätta marknaden. Men det var bara en spaning :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Vad menar du?
Om det är den här videon du pratar om, så fick båda I5 och M3 ungefär 54kWh från 10-80%
Jag gissar att mil/minut laddning kommer på ett ut mellan MY och I5, I5 är törstigare men laddar snabbare.
När Ioniqen når 80% (displayed inte enligt BMS) så har den laddat 52,2 kWh (Ionity stolpen visar inte det som gått in i batteriet så kolla scanning appen) och Teslan har vid den tidpunkten laddat 46 kWh (började på 2 kWh vid 10%) vilket är ca 13-14% mer. Ioniq 5 drar som sagt mer än detta extra enligt den informationen vi har tillgänglig så i var fall i spannet 10-80% så laddar Ioniqen långsammare i km per minut. Kollar vi 10-50% så är det i princip ingen skillnad i energin som batteriet laddats med från första början så det skulle inte hjälpa Ioniqen att ladda korta stopp.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Vad menar du?
När Ioniqen når 80% (displayed inte enligt BMS) så har den laddat 52,2 kWh (Ionity stolpen visar inte det som gått in i batteriet så kolla scanning appen) och Teslan har vid den tidpunkten laddat 46 kWh (började på 2 kWh vid 10%) vilket är ca 13-14% mer. Ioniq 5 drar som sagt mer än detta extra enligt den informationen vi har tillgänglig så i var fall i spannet 10-80% så laddar Ioniqen långsammare i km per minut. Kollar vi 10-50% så är det i princip ingen skillnad i energin som batteriet laddats med från första början så det skulle inte hjälpa Ioniqen att ladda korta stopp.
Hur kan 80% fullt på ett mindre batteri vara 15% mer energi?
Jag förstår inte matematiken.
Har inte M3LR större batteri än I5?
Om I5 kräver 15% mer energi för att nå 80%, så måste antingen laddförlusten vara abnorm, eller så måste batteriet vara större?

Jag förstår fortfarande inte.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Hur kan 80% fullt på ett mindre batteri vara 15% mer energi?
Jag förstår inte matematiken.
Har inte M3LR större batteri än I5?
Om I5 kräver 15% mer energi för att nå 80%, så måste antingen laddförlusten vara abnorm, eller så måste batteriet vara större?

Jag förstår fortfarande inte.
Frågan handlar om laddad energi per tidsenhet, inte hur mycket som krävs till 80%. Det vill säga när Ioniqen laddat 10-80% så kollar man hur mycket energi som den laddat batteriet med och jämför det med energin som man laddat Model 3an med, då har Ioniqen hunnit ladda 13-14% mer på de minutrarna som gått (vilket jag först avrundade till 15%). Dvs laddar den 13-14% snabbare i energimängd, detta kan man ju då jämföra med förbrukningen för att se om den kommer kunna kompensera för detta eller inte.
mati skrev:
Vad är det som inte stämmer?
Påståendet att Ioniqen skulle dominera Model Y när det gäller “miles per minute” i laddning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jo, är ju logiskt för Hyundai/Kia och andra tillverkare som VAG att främst tilltala dagens fossilbilister. De är givetvis många fler än oss som redan har elbilar och skall köpa en ny elbil.

Tycker det är väldigt roligt att det händer mycket på elbilsmarknaden just nu. Hade faktiskt varit förfärligt trist och tråkigt om det bara var Telsa som gick framåt. Är helt uppenbart att många klassiska biltillverkare nu satsar riktigt seriöst och minskar gapet allt mer till Tesla. Av de traditionella biltillverkarna så är det ju i min mening just VAG och Hyundai/KIA som ligger allra längst fram i omställningen.

Nu har jag inte investerat något i bolagen, men om jag skulle göra det så skulle jag inte tveka att investera i dessa bolag. De som är längst fram med elektrifieringen idag (Hyundai/Kia, VAG och Tesla) kommer med stor sannolikhet ha en god chans att bli vinnare på den hela framtida personbilsmarknaden (som bara är en tidsfråga innan den blir helt batteribaserad).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jeppe_sthlm skrev:
Jag funderar på om man överhuvudtaget behöver ha en competitive edge för att överleva på elbilsmarknaden idag? Det kanske räcker med att man har en good-enough produkt till ett attraktivt pris och kan bygga volymer. Många är märkestrogna - har man kört VW i 20 år och de rullar ut en bra elbil, så ska det sannolikt mycket till innan man väljer en Kia eller en Tesla för att de har t.ex. bättre laddeffekt. Det finns en outtömlig källa av fossilbilar som behöver ersättas de närmaste 10-15 åren och tillverkarna säljer väl alla bilar de kan tillverka? Några få tillverkare kan sannolikt inte få upp tillräckliga volymer för att mätta marknaden. Men det var bara en spaning :-)
Jag tror du har mycket rätt i din analys ovan också. Vinnare är ju de som redan har lite märkestrogna kunder, och som känner sig trygga att känna sig hemma i förarmiljö och mjukvara när de skall byta från en ICE-bil till elbil. Då blir det ju enklare att byta från tex. en VW passat till en WV ID4. Vilket är helt rätt tänkt, och en bra strategi av VAG och andra att utnyttja.
Bild
Skriv svar