"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 18 jul 2025 14:53
AAKEE skrev: 18 jul 2025 14:16
mikebike skrev: 18 jul 2025 13:46
Jerker skrev: 16 jul 2025 06:59
mikebike skrev: 15 jul 2025 15:49

Tidpunkten borde inte spela någon roll.
Mjukvara? Jag har 2024.20.3
Varför skulle tidpunkten inte spela nån roll? Om du var där före mig och den gick sönder efter det men före vi kom dit så spelar det väl roll?

2025.20.6
Det var ju 3 trasiga när vi kom. Vi laddade i Söderhamn igår igen, denna gång var 4 trasiga. Inget meddelande på skärmen när vi anlände nu heller.
Det skulle ju kunna komma upp ett fönster med laddarna inritade där de trasiga är rödmarkerade.
Trycker du på pilen för mer info på en SuC vid navigering mot går du upp info om vilka som är trasiga/ur bruk, men det ställer förstås krav på att du har en uppdaterad mjukvara från tidigast då detta i fördes.
Du kör väl med en gammal, från innan länsman hade gått landsfiskalsutbildningen? 😂
Om du läser mitt inlägg så ser du vilken version jag har. ;)
Jag efterlyser automatisk information när man anländer till SuC, det är dessutom inte helt lätt att veta vilka stolpar som avses när det står "1B, 1D, 4A, 4B fungerar inte".
Eftersom jag var där i söndags och misslyckades 3 gånger så ställde jag mig denna gång i andra änden av SuC.
En kartskiss, eller ännu hellre röda lampor på laddarna, vore en rejäl förbättring.

När man anländer till SuC står bara hur många som är lediga, vilket f.ö. oftast är fel eftersom det alltid är bilar som blockerar två laddplatser.
Den mjukvaran är ju förhistorisk.

Jag körde SECC för en vecka sedan och använde bilens info för att inte ta en trasig stolpe.

Analogin i att stolpe 1B och 3A är sönder gör det ganska lätt att inte välja stolparna märkta just 1B och 3A 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 18 jul 2025 15:04
mikebike skrev: 18 jul 2025 14:53
AAKEE skrev: 18 jul 2025 14:16
mikebike skrev: 18 jul 2025 13:46
Jerker skrev: 16 jul 2025 06:59

Varför skulle tidpunkten inte spela nån roll? Om du var där före mig och den gick sönder efter det men före vi kom dit så spelar det väl roll?

2025.20.6
Det var ju 3 trasiga när vi kom. Vi laddade i Söderhamn igår igen, denna gång var 4 trasiga. Inget meddelande på skärmen när vi anlände nu heller.
Det skulle ju kunna komma upp ett fönster med laddarna inritade där de trasiga är rödmarkerade.
Trycker du på pilen för mer info på en SuC vid navigering mot går du upp info om vilka som är trasiga/ur bruk, men det ställer förstås krav på att du har en uppdaterad mjukvara från tidigast då detta i fördes.
Du kör väl med en gammal, från innan länsman hade gått landsfiskalsutbildningen? 😂
Om du läser mitt inlägg så ser du vilken version jag har. ;)
Jag efterlyser automatisk information när man anländer till SuC, det är dessutom inte helt lätt att veta vilka stolpar som avses när det står "1B, 1D, 4A, 4B fungerar inte".
Eftersom jag var där i söndags och misslyckades 3 gånger så ställde jag mig denna gång i andra änden av SuC.
En kartskiss, eller ännu hellre röda lampor på laddarna, vore en rejäl förbättring.

När man anländer till SuC står bara hur många som är lediga, vilket f.ö. oftast är fel eftersom det alltid är bilar som blockerar två laddplatser.
Den mjukvaran är ju förhistorisk.

Jag körde SECC för en vecka sedan och använde bilens info för att inte ta en trasig stolpe.

Analogin i att stolpe 1B och 3A är sönder gör det ganska lätt att inte välja stolparna märkta just 1B och 3A 😂
Nej, det är den näst senaste. Jag fick 2025.20.6 för två veckor sedan.
Grejen är att man inte ser märkningen förrän man är väldigt nära stolpen, och informationen dyker inte heller upp när man närmar sig SuC.
Man kan ju kolla när man börjar navigera, men det har man ju glömt 3 timmar senare, samt att fler kan ha gått sönder.

Det var lätt kaotiskt i söndags. "Alla" försökte ladda vid de trasiga laddarna, och flera svor när 3 laddare var blockerade av icke-Teslor. Jag laddade på en 150 kW Allego, men en vit MY försökte och misslyckades, starta laddning vid nästa laddare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Satt i Boden och planerade en styrning till Bredden, klickade in på SUC Övik, 40 mil härifrån och troligen 5h körning idag med semestertrafik.

Jag tycker det är tydligt nog och märkningen är man ju väldigt van att kolla på sedan V2-tiden när man inte ville dela effekt med någon annan gynnare :-)
IMG_6791.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar