Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Då är det bara att vänta på bilarna som kan ta emot laddningen.
Min gamla bensinare (måste köpa elbil någon gång) tar 40 mil på 2 min. (men då slipper man hålla andan).
men 350 kW är man väldigt nära, det motsvarar 10 ggr tiden vid pumpen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Då är det bara att vänta på bilarna som kan ta emot laddningen.
Min gamla bensinare (måste köpa elbil någon gång) tar 40 mil på 2 min. (men då slipper man hålla andan).
men 350 kW är man väldigt nära, det motsvarar 10 ggr tiden vid pumpen.
Kan säga att även med en S75D så spenderade jag och frun mindre tid "vid pumpen" än vi gjorde i vår bensinare vi hade innan.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Då är det bara att vänta på bilarna som kan ta emot laddningen.
Min gamla bensinare (måste köpa elbil någon gång) tar 40 mil på 2 min. (men då slipper man hålla andan).
men 350 kW är man väldigt nära, det motsvarar 10 ggr tiden vid pumpen.
Sen i somras har jag kört snart 2000 mil och inte väntat en enda minut på laddning. Jag har alltså inte varit på en enda snabbladdare sen semestern. Jag stoppar i den fasta kabeln från min Tesla Wall Connector varannan eller var tredje dag. Tar bokstavligt talat under 10 sekunder.

Förr tankade jag väl var 70:e mil kanske. Dvs jag har undvikit ett 30-tal besök på macken och sparat drygt 20 tusen spänn på bränsle. Köra in på macken, betala med kort, tanka, köra ut tar väl 5-10 minuter så jag har sparat 2,5-5 timmar i tid också.

Jag inser såklart att inte alla har samma körmönster som jag. Men väldigt många har det. Tror inte folk kör över 35-40 mil på en dag särskilt ofta alls.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

10 ggr tiden vid pumpen är inte dåligt. Så det rör sig def i rätt riktnigng.
Jag spenderar ca 20 sek på att försöka få in motorvärmarensladden varje gång. mesta tiden är att böka upp sladden eftersom det är på en öppen parkering. (och brfs vicevärd tycker att man stjäl om man laddar på ett uttag, och att dra ny el är svindyrt). Ett eget garage skulle vara en önskedröm.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Helsingborg är öppen nu.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

IONITY launches a kilowatt hour-based pricing scheme
across its European network, starting from January 31st:

Depending on their individual needs customers can use attractive charging offers from one of our cooperating Mobility Service Providers such as Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service, Volkswagen WeCharge and many more.

Customers who do not have a contract with an MSP will be able to charge their electric vehicles at all sites in IONITY’s network using a price-perkilowatt-hour (kWh) format, at €0.79ct / per kWh (gross price in countryspecific currency).

Attractive MSP offers ✅ Transparent ✅ Accurate billing ✅ Open to all ✅ MSPs ✅ Prime locations ✅ High levels of availability ✅ Reduced charging times ✅ HPC-stations along major routes across Europe ✅ 350 kW ✅ Integrated services ✅ 100% renewable Energy ✅

Read more:
http://bit.ly/IONITY-kWh

#emobility #Elektromobilitaet #IONITY
Jaha... då var det roliga slut.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Satan, vad dyrt, är det tyskarna som vill få oss att fortsätta med fossil-loken?

Med de priserna blir det ju betydligt billigare med bensin :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Ännu dyrare i Sverige...
83004589_3292927217390200_6679707119274426368_n.jpg
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Och alla som tror att det ska bli billigare med elbilar. Så länge det finns giriga människor som vill utöka sin förmögenhet på andras bekostnad är den tanken inget annat än en utopi.
Tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Jonathanerik_77 skrev:
Ännu dyrare i Sverige...
”No hidden cost” :lol: :lol:
Nä, det hoppas vi verkligen med det priset. Vad finns då att dölja.
”Välkommen till Ionity! Här rånar vi dig helt öppet!”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Känns verkligen som det skall krisa om man skall välja ionity.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lindstromer »

Ja där försvann dem från Teslaägarnas karta.

Intressant att de nämner Polskt pris, de varken har eller planerar laddare där i dagsläget. En hemlig hint om framtida expansion?
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Satan, vad dyrt, är det tyskarna som vill få oss att fortsätta med fossil-loken?

Med de priserna blir det ju betydligt billigare med bensin :shock:

/fth
Ja just på långresa iaf. Man får köpa en gammal diesel och plocka fram till semestern. :)

Eller behålla Teslan med fri SuC. 8-)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Lindstromer skrev:
Ja där försvann dem från Teslaägarnas karta.

Intressant att de nämner Polskt pris, de varken har eller planerar laddare där i dagsläget. En hemlig hint om framtida expansion?
Tibor kan väl låsa den här tråden nu Bild, som sagt de flesta teslaägarna lär ju bojkotta ionity nu.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Nu blev ju fri SuC viktigare igen ;)

Det blir intressant att se vilka rabatter biltillverkarna kommer att ge på detta pris. Visst har t.ex Audi gått ut med sina priser tidigare?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Vovlo å Pålstar har väl inget avtal med Ionity??? :roll:
Sååååå intressanta de bilarna blev nu plötsligt. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Nu blev ju fri SuC viktigare igen ;)

Det blir intressant att se vilka rabatter biltillverkarna kommer att ge på detta pris. Visst har t.ex Audi gått ut med sina priser tidigare?

/fth
Ja precis. De grundande märkena måste väl ändå erbjuda billigare laddning?

Hårt slag för Polestar/Volvo dock isf.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fnystrom »

e-tron charging service:
Transit-avtalet: 3,50 kr/kWh

Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Det här är ju helt enligt förväntan, förstår inte varför folk blir förvånade.
Och det är väl ingen större hemlighet att tyska biltillverkare kommer ge kraftiga rabatter på Ionity laddning när dom säljer sina egna bilar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Då blir den hittills svindyra e-tron charging service plötsligt ett billigt alternativ. Trots den höga månadskostnaden på 199kr.
Det krävs bara 38kWh/månad för att det ska börja löna sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Leo »

Lär ju knappast säljas en ny bil från ”ionitygruppen” där det inte blir någon form av ”rabatterat erbjudande” ihop med bilköpet. Så det är väldigt förväntat skulle jag säga.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OTP »

Om jag förstår det rätt så måste du ha ett abonnemang som kostar 200 kr för att tanka för 3,5kr/kWh..

Vad finns det för alternativ till IONITY?

Kanske lite förhastat men funderar på att undersöka möjligheten att avbryta beställningen.. inte skrivit på än...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Jag har på senare tid kommit fram till att om du inte är entusiast eller fanatiskt märkestrogen så är det Tesla som gäller. Åtminstone om du tänker åka lägre sträckor från hemmet. För de som inte väljer Tesla så är det alltså 8,70kr\kWh eller annars är det 50 kW som gäller?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Om jag förstår det rätt så måste du ha ett abonnemang som kostar 200 kr för att tanka för 3,5kr/kWh..

Vad finns det för alternativ till IONITY?

Kanske lite förhastat men funderar på att undersöka möjligheten att avbryta beställningen.. inte skrivit på än...
Första året är grundavgiften gratis. Sen kostar det 199kr/månad, oavsett om du laddar eller inte. Jag har aldrig teckat abonnemang eftersom jag anser att det är för dyrt ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fnystrom skrev:
e-tron charging service:
Transit-avtalet: 3,50 kr/kWh

Biltillverkarna som står bakom Ionity vill väl göra plats de egna bilarna först och främst. Fullt förståeligt.
De vore ju dumma annars. Blir lite tungt för de som inte är med. En EQC eller E-Tron blir ju mer eftertraktade än en Polestar eller I-Pace. Iaf för mig. Blir ju 10-15:-/mil i skillnad.
Skriv svar