Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Inlägg av alset srotom »

Bild
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Är i Polen just nu jag med. Härligt land med trevliga människor men vissa bilister kör som tokar. Gäller att vara uppmärksam på ett helt annat sätt här än hemma. Igår fick två bilar för sig att köra om långtradare och prejade ut oss som mötte dem i vägrenen, smidigt. Om ni känner för att ta en låång omväg för att få laddning och sovplats så är jag här:
Släppt kartnål
https://goo.gl/maps/icoCshf8EC92
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Herr X skrev:
När jag låg och tänkte i natt kom jag på varför laddstolpen vid Legoland Hotell inte fungerade.
De har satt ett 16A-uttag som de säkrat upp till 13A och skrivit 13A med en tejpbit - säkringen är inte åtkomlig (som på många andra stolpar) utan gömd inuti stolpen.

För att jag ska kunna ladda Teslan behöver jag en adapter från det blå 16A-uttaget till vanlig Schuko, och när jag laddar med vanlig Schuko kan jag ändå inte dra mer än 13A så jag skulle inte kunna överbelasta uttaget även om jag ville.
Men en annan elbilist, husbil eller husvagn som har en 16A-kontakt "native" kan ju dra fulla 16A från 16A-uttaget och måste då vara observanta på att sänka det maximala uttaget på bilen/husvagnen/husbilen så att den inte drar mer än 13A (om det ens är möjligt?).

Det känns ganska puckat att sätta upp ett 16A-uttag och säkra ner det till 13A - det är som att be om trubbel.

Bild

Jag trodde att teslan drog 16A med blå adapter? Eller är det bara om man använder trefasadapter till schuko som den står 16a genom schuko?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

tomhe skrev:
Ny på forumet här (beställde sista juni) och måste bara säga att den här tråden är väldig kul att följa. Högt underhållningsvärde! Bild
Härligt, jag ska se till att fortsätta underhålla.

Det är lätt att tro att resten av resan till Borne Sulinowo gick som på räls, men mitt på en liten väg var det stopp. Några vägarbetare hade bestämt sig för att reparera en bro och angav ingen alternativ väg.

Bild

Vägarbetarna förstod inte ett ord engelska, vilket ställde till det för mig (jo förresten de kunde säga "no english"). Teslans 3G-uppkoppling fungerade dock finfint mitt inne i den polska urskogen och jag satt en stund och meckade med navigatorn för att hitta en väg runt. Medan jag satt där kom en mängd polska bilar som såg stoppet och fick vända om, så det var inte bara vi som inte visste att vägen var avstängd.
En tant visade med hela sitt kroppsspråk hur jobbigt det var med den avstängda vägen och kom fram till mig för att få hjälp att hitta en alternativ rutt. Utan att hon kunde ett ord engelska, lyckades vi ändå på den enorma Tesla-skärmen enas om en fin väg runt eländet (och ja, hon lutade hela överkroppen in genom mitt fönster på ett ogenerat sätt).

Jag hade ju god marginal när jag startade den här etappen, men denna hade jag i stort sett slarvat bort när jag rejsade med maffia-Skodan tidigare (jag kände att jag hade en god anledning till att köra fort, så när jag tänker tillbaka på situationen så gjorde jag av med lite mer kräm än vad som kanske var nödvändigt för att eliminera hotet som hängde över min familj). Så svetten pärlade sig i pannan när jag nu var tvungen att ta en massiv omväg till Borne Sulinowo.
Det fanns hur som helst ingen anledning till oro, jag anlände med god marginal.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Herr X skrev:
Bild

På superladdaren i Slagelse mötte vi en Model X i det vilda.
Det är en europeisk modell - den har fått en helt nydesignad laddport för Europa.

Bild
Visste inte att leveranser av x har börjat i Europa, med det har de alltså?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Visste inte att leveranser av x har börjat i Europa, med det har de alltså?
Ja, de första fick leverans i onsdags.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Herr X skrev:
Bild
Jag trodde att teslan drog 16A med blå adapter? Eller är det bara om man använder trefasadapter till schuko som den står 16a genom schuko?
Den adaptern jag har är Schuko till 16A CEE blå enfas. I Teslans UMC sitter alltså den vanliga Schukon som max kan dra 13A. Uttaget på stolpen är ett 16A-uttag, men eftersom det sitter en Schuko i UMC:n så kan jag inte dra mer än 13A. Hade jag haft en adapter från Teslas blå 32A enfas till 16A CEE enfas så hade det funkat att dra 16A.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ahh då är jag med. Du har rätt så klart. Jag som lämnat hjärnan på jobbet. Kul att följa resan. Maffiaskodan var nog bara en galen teslafantast btw :p
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Då befinner vi oss i Borne Sulinowo.
Vi bor på Willa Reverans, ett helt nyrenoverat lägenhetshotell i den lilla staden.

Vi har fått fantastiska rum:
Bild

Bild

Efter vårt önskemål hade de tagit hit elektriker som drog in ett trefasuttag - det var så nytt att det ännu inte var fastskruvat i väggen, det görs i morgon.

Bild

Bild

Detta är en intressant plats med mycket historia. Hela staden är en enorm gammal militärbas som först tillhört tyskarna och sedermera Sovjetunionen. Inga nya hus har byggts i staden, alla hus är renoverade militärbyggnader. De sista sovjetiska militärerna drog sig ur staden 1992 och var därmed de sista sovjettrupperna som lämnade Polen.

Det hus som Hitler lät uppföra åt Eva Braun ligger med vacker utsikt över sjön Jezioro Pile:
Bild

Staden är späckad med övergivna militärbyggnader - detta har varit en enorm militärbas, stor som en hel stad. Borne Sulinowo fanns inte alls utritad på kartan före 1992.

Bild

I morgon ska jag och barnen utforska lite gamla övergivna militärbyggnader.. spännande värre!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Så här på kvällskvisten började det åska och blixtra. Kilade ner till Beatrice och kopplade ur henne ur väggen - ett friterat batteri är det sista jag behöver just nu.

I morgon kl. 11 har jag fått bokat tid hos ett riktigt bilrekond-proffs i grannstaden Szczecinek - bilföretagen i staden använder honom för att fixa till bilar som ska säljas. Han ska ge Beatrice en skön tvätt både utvändigt och invändigt - något som är väldigt välbehövligt efter bara ett par dagar på tur med familjen. Utvändigt ser det ut som att hela det nordtyska beståndet av insekter plötsligt fått upp intresset för Beatrice front, och invändigt ligger det uttappat godis, papperslappar och grus från barnens skor. Det kommer bli oändligt trevligt att få Beatrice ren igen - men när hon är så fin kan jag nästan inte ta med barnen igen. Undrar hur de skulle trivas med att starta ett nytt liv i Borne Sulinowo?

Det är förresten uppenbart att det inte är vanligt med Teslor i denna lilla byn. Folks nackar deformeras in absurdum när vi rullar förbi, och när glastaket är öppet hör man tydligt folk viska "Kraciozcac sxczacikakkhakk kcszckakkak Tesla", vilket jag tolkar som något i stil med "Kolla där, en Tesla". När vi kom ut från en butik idag stod tre unga killar och fotade bilen. Jag dubbelklickade omedelbart på bagageöppnarknappen så att bagageluckan öppnade sig, och de tre små killarna hoppade till och stirrade förläget på mig samtidigt som de försökte gömma undan sina telefoner och låtsas som om de hade gjort något annat - till exempel hållit sina telefoner i horisontalläge riktade mot min bil för att få bättre mottagning.
Nästa gång det händer ska jag erbjuda dem en åktur.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Herr X skrev:
Så här på kvällskvisten började det åska och blixtra. Kilade ner till Beatrice och kopplade ur henne ur väggen - ett friterat batteri är det sista jag behöver just nu.

I morgon kl. 11 har jag fått bokat tid hos ett riktigt bilrekond-proffs i grannstaden Szczecinek - bilföretagen i staden använder honom för att fixa till bilar som ska säljas. Han ska ge Beatrice en skön tvätt både utvändigt och invändigt - något som är väldigt välbehövligt efter bara ett par dagar på tur med familjen. Utvändigt ser det ut som att hela det nordtyska beståndet av insekter plötsligt fått upp intresset för Beatrice front, och invändigt ligger det uttappat godis, papperslappar och grus från barnens skor. Det kommer bli oändligt trevligt att få Beatrice ren igen - men när hon är så fin kan jag nästan inte ta med barnen igen. Undrar hur de skulle trivas med att starta ett nytt liv i Borne Sulinowo?

Det är förresten uppenbart att det inte är vanligt med Teslor i denna lilla byn. Folks nackar deformeras in absurdum när vi rullar förbi, och när glastaket är öppet hör man tydligt folk viska "Kraciozcac sxczacikakkhakk kcszckakkak Tesla", vilket jag tolkar som något i stil med "Kolla där, en Tesla". När vi kom ut från en butik idag stod tre unga killar och fotade bilen. Jag dubbelklickade omedelbart på bagageöppnarknappen så att bagageluckan öppnade sig, och de tre små killarna hoppade till och stirrade förläget på mig samtidigt som de försökte gömma undan sina telefoner och låtsas som om de hade gjort något annat - till exempel hållit sina telefoner i horisontalläge riktade mot min bil för att få bättre mottagning.
Nästa gång det händer ska jag erbjuda dem en åktur.
Haha, det är så sjukt kul att läsa dina inlägg, helt rätt sorts humor! :lol:
Keep up the good work, jag följer noga!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Skodaägaren berättar nog för sina kompisar nu hur han rejsade en Tesla igår. Ingen tror honom naturligtvis när han berättar hur hans hårdtrimmade skoda kunde hinna ikapp Teslan då och då, "fast ibland åkte han ifrån mig". Det mesta av hans biltrimning bestod ju av den där becksvarta folien han beställde på postorder och applicerade själv med en hårtork. Han fick dock därmed coolaste bilen i byn. Skulle han fått reda på att du trodde han var maffia skulle han bara bli ledsen över att du inte märkte hans maffiga kromade avgasrör (-stump han skruvade fast ovanpå det ordinarie avgasröret).

Bild
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Det där med att fotografera sig framför Teslor är nog en grej. Har sett xx-antal folk som fått sina bilder tagna framför modellerna Emporia. Undrar bara vad de gör med bilderna. Skickar till någon släkting "Kolla mitt nya åk för en mille". Eller vad? Alla som känner dem lär veta att de inte äger någon Tesla så... Det måste vara för sociala medier.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Kul läsning! Fortsätt blogga!
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Då var bilen inlämnad till rekonditionering hos några bilproffs i den närliggande staden Sczecinek. Killarna hade aldrig sett en Tesla tidigare och betraktade den med stora ögon.

Bild

Det kommer bli härligt att få tillbaka den om två timmar... undrar hur mycket det kostar?

Förresten - otrolig tur att de inte förstår svenska, de hade säkerligen annars undrat vilken typ av fetisch jag har..
Bild
(för tydlighets skull: det är alltså mina barn som valt musik under resan)
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Herr X skrev:
Då var bilen inlämnad till rekonditionering hos några bilproffs i den närliggande staden Sczecinek. Killarna hade aldrig sett en Tesla tidigare och betraktade den med stora ögon.

Det kommer bli härligt att få tillbaka den om två timmar... undrar hur mycket det kostar?

Förresten - otrolig tur att de inte förstår svenska, de hade säkerligen annars undrat vilken tur av fetisch jag har..
(för tydlighets skull: det är alltså mina barn som valt musik under resan)
Det kostar säkert 100NOK!
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
"Kraciozcac sxczacikakkhakk kcszckakkak Tesla", vilket jag tolkar som något i stil med "Kolla där, en Tesla".
:D fast du glömde ungefär fem w i varje ord. Den där bokstaven Ł uttalas väl också ungefär som w. Som om det inte fanns tillräckligt många av dem. ;)
Det är ett sant nöje att läsa din reserapport.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Så, då är Beatrice tvättad och städad, och det är bara att konstatera att två gubbar gjort ett fantastiskt jobb under dessa två timmarna - bilen är som ny invändigt!
Bild

Kostnaden landade på 100 zloty - ca. 210kr. Jag gav honom dock 50 zloty extra eftersom de egentligen inte alls hade några tider lediga förrän i övermorgon och prioriterade bort en annan bil för min skull.

Den unge killen som jobbade på tvättfirman såg lyrisk ut över bilen och hade miljoner frågor, så jag frågade om han ville åka en tur. Han fattade först inte frågan - det är sannolikt inte särskilt vanligt att kunder erbjuder en åktur.
När han till slut insåg att jag erbjudit honom att få provåka, spratt han till som en trasdocka och utstötte ett gutturalt läte. "JA!" ropade han alldeles för högt och tittade på sin chef som log och nickade jakande.
Jag körde ut en sväng ut ur Sczecinek där han visade mig en lång raksträcka och jag stoppade bilen mitt på vägen. Han tittade frågande på mig medan jag säkerställde att insane-knappen var påslagen, och tryckte sedan accelerationspedalen i botten.

Bild

Han såg vimmelkantig ut, satte handen mot kepsen utifall den av någon absurd anledning inte skulle accelerera i samma hastighet som resten av kroppen, men skrek inte.
Dessvärre regnade det ute så jag fick inte maximalt väggrepp och bad om ursäkt för det. Han såg inte alls besviken ut, så jag stannade bilen mitt på vägen pekade i backspegeln, låtsades se förskräckt ut och ropade "Police!!??". Han ryckte till och tittade i backspegeln - där var ingen polis, men innan han upptäckt det, tryckte jag plattan i botten igen - och den här gången skrek han.

Jag lämnade av grabben på tvättfirman och satte av tillbaka till hotellet. Riktigt dåligt väder idag. Vad ska jag hitta på med barnen då tro...?

Bild
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 3 gång.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Dagens goda gärning!
Men stackarn, ingen av hans kompisar kommer att tro honom när han berättar vad han varit med om idag :o
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Underbart! Du gjorde lätt hans dag! :D
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Underbart. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Alltid lika kul att förstöra någons världsbild när det gäller bilar :D nu kommer han inte alls förstå vad kompisarna pratar om när dom lovordar Mercas V8 eller Audis V10 :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Haha din reseskildring förgyller stunden på kvällen då barnen precis somnat och jag har tid att läsa. Keep it coming!
Du kanske skrivit det innan men undrar varför du har en svart front på din annars vita bil?
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Alexander skrev:
Haha din reseskildring förgyller stunden på kvällen då barnen precis somnat och jag har tid att läsa. Keep it coming!
Du kanske skrivit det innan men undrar varför du har en svart front på din annars vita bil?
Om du läser på sida 5 av denna utmärkta tråd så klarnar det... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Beatrice blev verkligen grymt snygg!

Superkul att läsa Herr_x!
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar