"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Jerker »

Jag tycker iofs att hårklyverierna om laddhastighet och laddad räckvidd per minut är intressant. Men det är lite som formel 1-tävlingar. Det är ett sätt för tillverkarna att visa upp sitt varumärke men en vinsts värde mot en andra- tredjeplats saknar relevans för den genomsnittlige bilköparen när det bara skiljer minuter på en resa genom hela Sverige.

Vad som är mer intressant är det längre perspektivet. Jag firar i vinter 10 år som elbilsägare och de enda bilar som jag med min ekonomi hade råd med då var antingen Nissan Leaf eller Renault Zoe. Jämfört med deras batteristorlek och laddhastighet så är dagens överkomliga elbilar avsevärt mycket bättre, och det räcker för mig. En resa Nyköping- Malmö som med Zoen tog 10 timmar tar med min MG4 bara drygt halva tiden. Båda bilarnas månadskostnad är jämförbara.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jerker skrev: 14 jul 2025 12:18
Jag tycker iofs att hårklyverierna om laddhastighet och laddad räckvidd per minut är intressant. Men det är lite som formel 1-tävlingar. Det är ett sätt för tillverkarna att visa upp sitt varumärke men en vinsts värde mot en andra- tredjeplats saknar relevans för den genomsnittlige bilköparen när det bara skiljer minuter på en resa genom hela Sverige.

Vad som är mer intressant är det längre perspektivet. Jag firar i vinter 10 år som elbilsägare och de enda bilar som jag med min ekonomi hade råd med då var antingen Nissan Leaf eller Renault Zoe. Jämfört med deras batteristorlek och laddhastighet så är dagens överkomliga elbilar avsevärt mycket bättre, och det räcker för mig. En resa Nyköping- Malmö som med Zoen tog 10 timmar tar med min MG4 bara drygt halva tiden. Båda bilarnas månadskostnad är jämförbara.
Känner likadant. Kan vara kul att kolla på elbilsrace på youtube och se hur olika bilar laddar. Men i praktiken spelar laddhastighet ingen roll alls för mig i valet av elbil, så länge den har laddat klart när jag ätit upp min hamburgare :-) Förstår att det kan vara viktigare om man kör långa sträckor ofta dock.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 14 jul 2025 16:30
Jerker skrev: 14 jul 2025 12:18

Känner likadant. Kan vara kul att kolla på elbilsrace på youtube och se hur olika bilar laddar. Men i praktiken spelar laddhastighet ingen roll alls för mig i valet av elbil, så länge den har laddat klart när jag ätit upp min hamburgare :-) Förstår att det kan vara viktigare om man kör långa sträckor ofta dock.
Eller inte gillar hamburgare från de stora kedjorna...

Senaste laddningen var i Söderhamn. SuC hade 3 trasiga, 3 blockerade av icke-Teslor = fullt fast bilen visade 3 lediga.
Vi laddade på Allego 150 kW strax bredvid = ännu långsammare laddning.
Lunch åt vi på Albertina, strax norr om Söderhamn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Märks tydligt att Teslaägare som tidigare haft laddning som största försvar kring varför Tesla är bäst numera vänder kring laddning och hittar andra ursäkter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Esterox skrev: 14 jul 2025 18:24
Märks tydligt att Teslaägare som tidigare haft laddning som största försvar kring varför Tesla är bäst numera vänder kring laddning och hittar andra ursäkter.
SuC var en USP en gång i tiden. De fungerade alltid.

tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag är dock inte en av dem. Laddnätverket var bland det sista jag tänkte på när jag köpte Model Y. Jag köpte Model Y för att jag gillade körupplevelsen och funktionerna. Hur som helst tycker jag det är bra att det nu finns fullvärdiga alternativ till Teslas elbilar. Konkurrens är viktigt för att tvinga tillverkare att ta fram bättre produkter.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Du har nog missat vad tråden handlar om..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

manneson skrev: 17 jun 2025 18:25
AAKEE skrev: 17 jun 2025 17:43
manneson skrev: 17 jun 2025 17:20
Mer räckvidd tack. Att stanna var 20e mil är tröttsamt oavsett laddhastighet.
Vi bodde ett gag i södra Swe med 143 mil hem.
Körde mellan emellanåt för att ha bil ”hemma” tex på semester.
Jämfört med den bensin-Audi jag körde då blir det bara ett stopp mer med elbil mellan tankningarna, cirka 2.5-3h.
Laddtiden är sällan mer än en kvart, på många resor som är kortare än genom hela riket är det 1, max 2 laddningar med rätt kort tid.

Efter 2.5-3h är det lämpligt med en 10-minuters rast hursomhelst, toalettbesök + kaffeinköp tar i princip lika länge som laddtiden.
Vartannat stop dvs efter 5-6h bör man äta något, där gör det ingen skillnad med el- eller fossilbil.

Hur långt kör du som längst?
Kör ca 65 mil på ca 4 1/2 timme med dieselbil.
Dvs med skaplig ”moms”. Kör på natten när motorvägen är tom. Min bästa snittfart är 167kmh.
Blir jobbigt och (väldigt) olagligt att försöka detsamma med elbil.
Vet att det är långt ifrån hur de flesta gör, men jag gillar inte att sitta i en bil längre än absolut nödvändigt. Dvs plattan i mattan om möjligt.
Jag körde nyss 35 mil med ett onödigt långt laddstopp och kom fram på 2:45 min också vid låg trafik och oansvarigt fort stundtals. Startade med 90% och kom fram med 20%. På vägen hem körde jag i laglig hastighet och stundtals kanske 5-10 km/h för fort då kom jag hem med 30% i tanken utan laddstopp.
Så det går att komma fram relativt snabbt i en elbil också men det känns precis lika oansvarigt att köra fort i dessa, kanske mindre i just min modell av elbil då det inte finns något fördröjning eller motstånd när man använder höger foten.
Håller du dig till 140 skulle jag gissa att du klarar 65 mil på typ 5 timmar om du vill.

Inte snabbare än en disielbil men inte heller jätte långt ifrån.

Idag finns det väl ett gäng elbilar som klarar sig ganska bra i på motorvägen med lite extra om man så vill. Det som absolut drar mest energi är ju accelerationerna så 2-1 vägar är ju sällan bra för elbilar tex. så om man vill köra plattan i mattan kommer man inte långt. Som kuriosa kan man ju då nämna att det går att dra ur 1% av batteriet på 4-5 sekunder om man bara vågar hålla ner gasen :)
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 14 jul 2025 18:26
Fortfarande är de bland de mest driftsäkra laddarna och tar kortast tid att få igång laddningen på. Även på Cirkelkaffe med Autocharge tar det längre tid.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 15 jul 2025 09:53
mikebike skrev: 14 jul 2025 18:26
Fortfarande är de bland de mest driftsäkra laddarna och tar kortast tid att få igång laddningen på. Även på Cirkelkaffe med Autocharge tar det längre tid.
Fast här tog det extra lång tid eftersom jag kopplade in på samtliga tre trasiga laddare och först när jag tittade på skärmen upptäckte jag att laddaren inte fungerade.
Laddstolpar lyser rött när de är ur funktion, grönt när de är redo och blått när man laddar.
Tänk om Teslas laddare också kunde ha någon form av tydlig indikation...

Förr var detta inget problem eftersom de alltid fungerade.
Dubbelparkering förekom inte heller.

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det brukar stå i navigationen om några är ur funktion. Just i Söderhamn har jag dock varit med om att de två första jag testade bara gav drygt 30kW.

Har aldrig varit med om något större tryck där, brukar alltid vara i princip folktomt när vi stannar på väg upp till Härnösand, perfekt första stopp där vi brukar passa på att proviantera lite i matvarubutiken och ladda så vi har lite extra när vi väl är framme.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 15 jul 2025 11:12
När vi i söndags körde in på laddaren i Kristinehamn så stod det på skärmen: "Laddare 2C ur funktion." Det var första ggn jag noterat ett sånt meddelande.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Dubbelparkering förekom inte heller.
Det är ju dock något Tesla kan lösa genom att installera längre sladdar (v4).

Något de givetvis borde gjort i samband med att de öppnade upp och började sälja SuC till fordon som har andra laddluckor.

De lär väl lösa det med tiden - dock måste jag säga att SuC har fått från att vara en USP till ett icke-sådant - med nya bilen har jag aldrig behövt ladda på SuC, utan har bara använt navigatorn i bilen som gett mig snabbt fungerande alternativ utan problem.

Det är en grym skillnad nu mot för tio,år sedan. Eller enes för fem,år sedan. Nu finns alternativ.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 15 jul 2025 11:49
Det brukar stå i navigationen om några är ur funktion. Just i Söderhamn har jag dock varit med om att de två första jag testade bara gav drygt 30kW.

Har aldrig varit med om något större tryck där, brukar alltid vara i princip folktomt när vi stannar på väg upp till Härnösand, perfekt första stopp där vi brukar passa på att proviantera lite i matvarubutiken och ladda så vi har lite extra när vi väl är framme.
När man navigerar till en SuC borde det framgå på skärmen vilka som är ur funktion. Det skulle hjälpa lite, men det är ju inte alldeles självklart var dessa finns rent fysiskt.
En laddare som lyser rött skulle vara oerhört mycket bättre.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 15 jul 2025 12:45
När vi i söndags körde in på laddaren i Kristinehamn så stod det på skärmen: "Laddare 2C ur funktion." Det var första ggn jag noterat ett sånt meddelande.
Något sådant meddelande fick vi inte.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vore bra om navigatorn varnade även för stolpar som har nedsatt funktion. För ett par veckor sedan ställde vi oss vid en stolpe för att ladda och gå och äta. Vi bordet upptäckte jag att bilen bara fick 70 kW trots att den inte delade par med nån annan bil. Jag flyttade då bilen till stolpen bredvid och genast fick den 170 kW.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 15 jul 2025 14:08
Vi var där kl 19:30.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

-AG- skrev: 14 jul 2025 12:06
Valet av laddplats i verkliga livet, dvs ej SECC, beror på så mycket annat. Därför är det välkommet med bilar som laddar snabbare, ffa högre upp i SOC och vid kalla temperaturer. Man vill inte alltid behöva äta på en sunkig korvmoj bara för att den ligger nära en laddare som ligger på rätt plats för att optimera tiden vid laddare. Snabbare laddning är välkommet och alla bilar med laddkurva som en slalombacke kommer att vara frånåkta vid ett typiskt laddscenario jämfört med modernare alternativ.
Jag åker, som jag nämnt tidigare, mycket på långfärder. Den nuvarande bilen hämtade jag ut från Tesla för två månader sedan och har redan lagt över 1000 mil med, huvudsakligen pga semesterresor utomlands. Under sådan resor stannar jag inte för att ladda, utan jag laddar alltså när jag vill stanna av andra skäl. Det innebär att jag inte stannar vid sunkiga korvmojar, utan jag stannar på trevligare ställen för att äta. Under resan till Nederländerna och hem kring månadsskiftet juni-juli ägnade jag inte en sekund åt att vänta på att bilen skulle ladda, utan all laddning skedde på platser och tidpunkter jag ändå ville stanna. Nu när jag åker runt i Baltikum har all laddning skett inne i städer. Då är oftast den tillgängliga laddeffekten inte så hög. Det har varit AC-laddare med 11 kW och DC-laddare med 50, 100 och 120 kW effekt.
Tvärtemot vad du hävdar har det fungerat utmärkt att undvika sunkiga korvmojar, trots en laddkurva som slalombacke. Det är mer värt att ha låg förbrukning, eftersom effekten hos laddarna ändå är låg på många av de trevliga ställen jag stannat vid.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det här är tyvärr ganska typiskt enligt mig, när Tesla laddade snabbast så var det viktigt, när andra är snabbare så behöver det inte vara snabbare. När Tesla hade största batterierna så var det viktigt, när andra har större så behövs det inte. När Plaid var svindyr men accade bäst så var priset oviktigt, när andra bilar accar snabbare men är dyrare så är priset viktigt.

och
är exempel på något som jag tycker är tröttsamt att se. Att reducera andra i diskussionerna till något slags fanatiker är ganska lågt. Det bygger möjligen på att Tesla-ägare klumpas ihop. Att den som för fem år sedan var en annan person än den som man diskuterar med nu bortses från. Tesla-ägare som Tesla-ägare.
Jag här till dem som tyckte laddhastighet var mycket viktigt för drygt fem år sedan, då jag beställde min första Tesla, en Model 3 LR. Då var laddinfrastrukturen mycket sämre än idag. Det var långt mellan vettiga laddare och det var dessutom vanligt att elbilar på den tiden knappt masade sig över 120 kW laddeffekt. Då var skillnaden mellan bilar som kunde ladda fort och andra mycket stor.
Idag är läget oerhört mycket bättre vad gäller laddinfrastruktur, vad gäller antal laddare, effekt på dem och geografisk täckning. Som jag skrev ovan har jag inte behövt vänta en sekund på att bilen ska ladda under resan till Nederländerna och inte heller här i Baltikum där jag är nu. Det var samma sak när jag åkte till Sachsen i april med min förra bil (Model 3 LR 2020). Jag spillde inte bort en sekund på laddning under 320 mils körning.
Det hör till saken att Model 3 laddar bra, mätt i km/minut. I vilket fall hade jag inte haft någon som helst reell fördel av bättre laddförmåga under mina långfärder.
För att återgå till citaten ovan. Jag tycker trots allt att det skulle vara intressant att förstå varför sådana inlägg skrivs. Vad får man ut av det?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 15 jul 2025 14:14
mikebike skrev: 15 jul 2025 14:08
Vi var där kl 19:30.
Tidpunkten borde inte spela någon roll.
Mjukvara? Jag har 2024.20.3

Skriv svar