Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Danmark är stängt från 14 Mars kl 12.00

Inlägg av vigge50 »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Problemet Italien har fortfarande stort tillväxt i antalet akutfall och har en sjukvård som redan är totalt överbelastad. Man har också rekordhög andel dödsfall pga brist på akutplatser och respiratorer.

Mig veterligen så är Sveriges nuvarande policy inte i något avseende mer restriktiv än Italiens. Vi kommer därmed troligen få en ännu snabbare smittspridning och en ännu större överbelastning av sjukvården.
Var hämtar du din statistik runt Italiens utveckling? Kritiserar dig inte. Undrar bara.

Den stora skillnaden mellan Italien för tre veckor sedan och sverige idag är en helt annan medvetenhet idag. När smittan startade i Italien var beredskapen i Europa en annan.
Troligtvis kommer man stänga skolorna i sverige också. Det finns en lugnande poäng i det. Dämpa paniken lite. Samma sak med att stänga gränserna. Även om det har liten effekt fungerar det lugnande hos oroliga människor.

Som jag har sagt tidigare bör vi inte blint stirra på vad myndigheterna rekommenderar hela tiden. Vi kan alla agera försiktigt. Är man orolig får man väl sjukskriva sig med förkylningssymtom. Jag tror ingen kommer kritisera dig för det och det är vad du behöver göra för att känna dig lugnare.
Här kan du se Italiens utveckling, bara igår rapporterade de 3 497 nya fall och 175 döda.

https://www.worldometers.info/coronavir ... try/italy/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Problemet Italien har fortfarande stort tillväxt i antalet akutfall och har en sjukvård som redan är totalt överbelastad. Man har också rekordhög andel dödsfall pga brist på akutplatser och respiratorer.

Mig veterligen så är Sveriges nuvarande policy inte i något avseende mer restriktiv än Italiens. Vi kommer därmed troligen få en ännu snabbare smittspridning och en ännu större överbelastning av sjukvården.
Var hämtar du din statistik runt Italiens utveckling? Kritiserar dig inte. Undrar bara.

Den stora skillnaden mellan Italien för tre veckor sedan och sverige idag är en helt annan medvetenhet idag. När smittan startade i Italien var beredskapen i Europa en annan.
Troligtvis kommer man stänga skolorna i sverige också. Det finns en lugnande poäng i det. Dämpa paniken lite. Samma sak med att stänga gränserna. Även om det har liten effekt fungerar det lugnande hos oroliga människor.

Som jag har sagt tidigare bör vi inte blint stirra på vad myndigheterna rekommenderar hela tiden. Vi kan alla agera försiktigt. Är man orolig får man väl sjukskriva sig med förkylningssymtom. Jag tror ingen kommer kritisera dig för det och det är vad du behöver göra för att känna dig lugnare.
Här kan du se Italiens utveckling, bara igår rapporterade de 3 497 nya fall och 175 döda.

https://www.worldometers.info/coronavir ... try/italy/
Som jag och Legato diskuterat tidigare så saknas det en del information för att kunna bedöma omfattningen. För det första får vi anta ett ganska stort mörkertal i antalet smittade , särskilt som alla inte ens får symtom.
För det andra behöver ju dödstalen ställas i relation till den totala dödligheten i Italien i normaltillståndet. I dom mest drabbade, norra delarna dör det rimligen ca 400 personer per dag även utan Corona smitta. Ligger dom nu på 575 döda per dag eller har infektionssjukdom tagit över som dödsorsak rent generellt?
Ett dödsfall ska inte förringas och att dö i Corona i eftermiddag eller av något annat till sommaren är definitivt inte samma sak. Det är inte vad jag säger.
Men jag tror dödstal kan skrämma upp människor i onödan om inte siffrorna presenteras mer i kontext.
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Fredrik j skrev:
Men snälla Legato. Jag förstår om du är orolig och i det närmaste panikslagen
Jag ser inte dessa panikslagna personer som alla talar om? För varje person som faktiskt har panik måste det det gå hundra personer som ojar sig över MAN INTE SKA HA PANIK.

Att agera är inte inte samma sak som att ha panik. Att köpa på sig lite extra pasta är inte att ha panik. Kanske är förnekelse och oförmåga att ta till sig fakta ett tecken på panik? Kanske är handlingsförlamning ett tecken på panik? :roll:
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:

Enligt Telegraph förbereder sig Italien på att personer över 80 år inte ska få intensivvård: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/0 ... ronavirus/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

default skrev:
Fredrik j skrev:
Men snälla Legato. Jag förstår om du är orolig och i det närmaste panikslagen
Jag ser inte dessa panikslagna personer som alla talar om? För varje person som faktiskt har panik måste det det gå hundra personer som ojar sig över MAN INTE SKA HA PANIK.

Att agera är inte inte samma sak som att ha panik. Att köpa på sig lite extra pasta är inte att ha panik. Kanske är förnekelse och oförmåga att ta till sig fakta ett tecken på panik? Kanske är handlingsförlamning ett tecken på panik? :roll:
Jag har fått uppfattningen att t.ex. Legato menar att vi i sverige kommer drabbas proportioneligt värst i hela världen med tiotusentals döda när inkubationstiden på 2-3 veckor rinner ut och det beroende på att vi inte stänger skolorna och masstestar människor. Jag håller med myndigheterna om att det skedet är överspelat.
Jag har fått uppfattningen att Legato extrapolerar Italienska siffror som om smittspridningen kommer bli lika stor i sverige idag som den var i Italien i början av deras utbrott.

Jag tror dock att vi är ganska överens om att det är smittspridning på det personliga planet som är viktigast.
Vissa människor behöver lite symbolpolitik för att ta till sig att det är dags att sluta stoppa sina fingrar i ansiktet och gå till jobbet sjuk.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

chip skrev:
Enligt Telegraph förbereder sig Italien på att personer över 80 år inte ska få intensivvård: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/0 ... ronavirus/
"The criteria for access to intensive therapy in cases of emergency must include age of less than 80 or a score on the Charlson comorbidity Index [which indicates how many other medical conditions the patient has] of less than 5."

The ability of the patient to recover from resuscitation will also be considered."

Här är en sida som förklarar Charlson comorbidity Index som ju används redan i normalfallet för att avgöra om en patient bör få palliativ vård istället.

https://www.mdcalc.com/charlson-comorbi ... #use-cases

Situationen i Italien innebär att patienter som annars skulle fått livsupphållande vård inte får det av resursbrist.
Det artikeln säger är att man behöver kvalificera sig till mindre än 5 på skalan för att få intensivvård. Att vara +80 och helt frisk ger 4 poäng...
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Fullständig panik råder nu bland landets virologer, epidemiologer och virusforskare. Självklart verkningslös och populistisk symbolpolitik. https://www.svd.se/fler-atgarder-kravs- ... /i/senaste
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det spelar ingen roll om Danmark är stängt för tyskland är också stängt. Vem skulle få tanken på att sätta sig i en bil och åka söderöver nu?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

pejvic skrev:
Det spelar ingen roll om Danmark är stängt för tyskland är också stängt. Vem skulle få tanken på att sätta sig i en bil och åka söderöver nu?
Varför inte
?
Förutom uppenbara att gränserna är stängda
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Det är bara ett sätt för politiker att visa sig handlingskraftiga, de vill ju bli omvalda.

Den enda som är viktigt, om vi vill hålla ner dödsstalen, är att skydda de som löper störst risk. för en frisk under 55 år blir det bara en "normal" förkylning/flunsa.

Hysteri, som kommer att kosta världen 1000 tals milijarder.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man behöver nå fram med personliga råd och kanske behöver man bli lite rädd för att ta till sig dom.. Om skolor stängs och äldre generationen börjar passa barnbarn kan smittakten öka dramatiskt. I samhällen med högre andel hemmamammor blir det annorlunda.
Vi har isolerat min 87-åriga svärmor i hennes lägenhet som ett exempel och vi är mycket försiktiga i kontakten med henne. I fredags torkade jag t.o.m. av matvarorna jag köpte åt henne.
Jag skulle uppmana alla i samma situation till liknande försiktighet oavsett om man fortfarande kan flyga till frankrike eller inte.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Sverige behöver inte stänga gränsen för danmark, norge tyskland har redan gjort det.
Flygtrafiken är ett aber. Men det är osmakligt att de som vill krossa flygindustrin (pga av dess klimatpåverkan) nu gottar sig.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

+46 skrev:
7CACF6BF-28F2-444A-9D52-C6896E64FE22.jpeg
Skrämmande utveckling!
Så kör vi lite linjärekonomi på det så har sista platsen försvunnit 2022!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Hälsovårdsmyndigheter i Storbritannien beräknar att vid skolstängning måste skolorna vara stängda mellan 13-16 veckor för att ge effekt. Annars är risken stor att smittandet blossar upp igen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Sverige behöver inte stänga gränsen för danmark, norge tyskland har redan gjort det.
Flygtrafiken är ett aber. Men det är osmakligt att de som vill krossa flygindustrin (pga av dess klimatpåverkan) nu gottar sig.
+1
https://www.expressen.se/nyheter/lofven ... granserna/

Stefan Löfvens besked: Inga planer att stänga gränserna

Finns det några tecken på att folk inte följer de här uppmaningarna, statsminister Stefan Löfven?

– Det har jag ingen uppfattning om men det är viktigt att vi går ut med det här.

– Vi fattar åtgärder om så kommer krävas, säger Löfven.

Hur påverkas Sveriges ekonomi av att gränser stängs?

– Vi får en lägre tillväxt än förut, vi stöder företagen och löntagare och lommer inte att lämna dem i sticket, säger Stefan Löfven.

Har regeringen diskuterat att stänga Sveriges gränser?

– Nej, säger Stefan Löfven.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Jag gottar mig inte, men jag när ett visst hopp att detta leder till permanent minskat flygande. Är det osmakligt att hoppas på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Mickep skrev:
Jag gottar mig inte, men jag när ett visst hopp att detta leder till permanent minskat flygande. Är det osmakligt att hoppas på det?
Tycker det kan vara okej att hoppas men det kommer inte bli så.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

What goes around, comes around brukar det ju heta. Hoppas man kollaps i en stor bransch slår kanske konsekvenserna där man minst anar det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Flygindustrin har ju inte direkt unika kunskaper så när behovet kommer tillbaka kommer nya företag att poppa upp.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Flygindustrin har ju inte direkt unika kunskaper så när behovet kommer tillbaka kommer nya företag att poppa upp.
Nej, det skulle snarare vara på grund av ändrat resebeteende hos folk i så fall, inte p g a brist på flygbolag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Nej, det skulle snarare vara på grund av ändrat resebeteende hos folk i så fall, inte p g a brist på flygbolag.
Men det kommer ju inte hända. När den här pandemin har klingat av så kommer ju folk börja resa igen.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Men det kommer ju inte hända. När den här pandemin har klingat av så kommer ju folk börja resa igen.
Kanske, finns också en chans att artiklar om den positiva klimatpåverkan som nedstängningen haft slår och folk inser att det kanske inte är det smartaste att de iväg på weekendresor. Oavsett vart man står så är det ju tveklöst så att CO2 utsläppen gått ner!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pubbe skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Kanske, finns också en chans att artiklar om den positiva klimatpåverkan som nedstängningen haft slår och folk inser att det kanske inte är det smartaste att de iväg på weekendresor. Oavsett vart man står så är det ju tveklöst så att CO2 utsläppen gått ner!
Samtidigt går väl intresset för att åka kollektivt ner kraftigt. Något annat än egen bil känns avlägset.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

pubbe skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:
Det är lite för mycket att hoppas på.
Bästa exemplet är ju VW och dieselgate
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Fredrik j skrev:
chip skrev:
"The criteria for access to intensive therapy in cases of emergency must include age of less than 80 or a score on the Charlson comorbidity Index [which indicates how many other medical conditions the patient has] of less than 5."

The ability of the patient to recover from resuscitation will also be considered."

Här är en sida som förklarar Charlson comorbidity Index som ju används redan i normalfallet för att avgöra om en patient bör få palliativ vård istället.

https://www.mdcalc.com/charlson-comorbi ... #use-cases

Situationen i Italien innebär att patienter som annars skulle fått livsupphållande vård inte får det av resursbrist.
Det artikeln säger är att man behöver kvalificera sig till mindre än 5 på skalan för att få intensivvård. Att vara +80 och helt frisk ger 4 poäng...
Jo jag förstod också att det inte gäller alla 80 plusare, m2n att det är en metod som används i krigstider och även nu då vittnar om allvaret i Italien, och att vi förmodligen i Sverige kommer behöva ta till samma metoder.

Kommentaren var mest tänkt att fungera som ett "bevis" för att situationen spårat ur rätt rejält i Italien, vilket jag fick intrycket av att några i tråden inte var riktigt med på.
Skriv svar