Här kan du se Italiens utveckling, bara igår rapporterade de 3 497 nya fall och 175 döda.Fredrik j skrev:Var hämtar du din statistik runt Italiens utveckling? Kritiserar dig inte. Undrar bara.Legato skrev:Problemet Italien har fortfarande stort tillväxt i antalet akutfall och har en sjukvård som redan är totalt överbelastad. Man har också rekordhög andel dödsfall pga brist på akutplatser och respiratorer.
Mig veterligen så är Sveriges nuvarande policy inte i något avseende mer restriktiv än Italiens. Vi kommer därmed troligen få en ännu snabbare smittspridning och en ännu större överbelastning av sjukvården.
Den stora skillnaden mellan Italien för tre veckor sedan och sverige idag är en helt annan medvetenhet idag. När smittan startade i Italien var beredskapen i Europa en annan.
Troligtvis kommer man stänga skolorna i sverige också. Det finns en lugnande poäng i det. Dämpa paniken lite. Samma sak med att stänga gränserna. Även om det har liten effekt fungerar det lugnande hos oroliga människor.
Som jag har sagt tidigare bör vi inte blint stirra på vad myndigheterna rekommenderar hela tiden. Vi kan alla agera försiktigt. Är man orolig får man väl sjukskriva sig med förkylningssymtom. Jag tror ingen kommer kritisera dig för det och det är vad du behöver göra för att känna dig lugnare.
https://www.worldometers.info/coronavir ... try/italy/