Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2091
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
V2G är en god tanke och kan absolut stötta lokala nätet men vi har fortfarande flerfamiljshus, kollektivtrafik och industri utan egen lagring som behöver el. Förlusterna ökar med V2G, förstärkningar i lokala näten behövs göras. Ska SvK kunna dra nytta av detta behöver en hel del smart teknik komma på plats.Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh