Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2094
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
V2G är en god tanke och kan absolut stötta lokala nätet men vi har fortfarande flerfamiljshus, kollektivtrafik och industri utan egen lagring som behöver el. Förlusterna ökar med V2G, förstärkningar i lokala näten behövs göras. Ska SvK kunna dra nytta av detta behöver en hel del smart teknik komma på plats.Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Har VW kvar samma begränsning på max 10.000kw för V2G ?Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Vad är Priserna för bidirectional laddare ?
Och eftersom detta ändå är ett Tesla forum kommer Tesla öppna för V2G ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Nu hamnar vi kanske lite lite off topic men jag är lite tveksam till V2G, ja tekniken är säkert bra men frågan är vad man kommer få betalt för de..
Jag har redan idag tibber grid reward och helt ärligt så är de nästa för dålig betalt. Jag har flera gånger fått fråkat ut för GR under natten men då de är heölg så laddar jag hellre på dagen med min solel. Samma sak att när jag laddar med min solell så har den ibland pausat och får GR, dock är de olänsamt för då måste jag ladda när solen går ner..
Men ja poängen är att ska jag upplåta mitt batteri så behöver de kännas de är lönsamt och jag är tveksam om de kan betala så bra.
Andra punken är att jag använder min bil mycket, visst kan jag få betalt när den står på jobbet (men punkt 1 är såklart en fakor) så absolut men jag tror de är långt bort för då vill ju även den som äger boxen tjäna pengar.
Jag har redan idag tibber grid reward och helt ärligt så är de nästa för dålig betalt. Jag har flera gånger fått fråkat ut för GR under natten men då de är heölg så laddar jag hellre på dagen med min solel. Samma sak att när jag laddar med min solell så har den ibland pausat och får GR, dock är de olänsamt för då måste jag ladda när solen går ner..
Men ja poängen är att ska jag upplåta mitt batteri så behöver de kännas de är lönsamt och jag är tveksam om de kan betala så bra.
Andra punken är att jag använder min bil mycket, visst kan jag få betalt när den står på jobbet (men punkt 1 är såklart en fakor) så absolut men jag tror de är långt bort för då vill ju även den som äger boxen tjäna pengar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2094
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Finns flera utmaningar och möjligheter.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 22:56V2G är en god tanke och kan absolut stötta lokala nätet men vi har fortfarande flerfamiljshus, kollektivtrafik och industri utan egen lagring som behöver el. Förlusterna ökar med V2G, förstärkningar i lokala näten behövs göras. Ska SvK kunna dra nytta av detta behöver en hel del smart teknik komma på plats.Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Kollektivtrafiken, de har olika beläggning under dygnet och under veckan. Dvs de laddar inte linjärt över dygnet eller veckan.
De kommer främst ladda på natten och vid lunchtid.
Industrin, där kommer arbetarna vara på jobbet och anslutna å kapa effekttoppen när jobben kör igång, kan få tillbaka på billigare timmar.
Flerfamiljshus har låg energiförbrukning per person, men tänker att fastighetsägaren och lagar kommer ställa krav på laddpunkter.
Å då kommer många boende kunna hjälpa till, antingen toppen på morgonen eller på eftermiddagen.
Kapa topparna och lokal inmatning kommer betyda mindre importerad energi från överliggande nät.
Reserver kan sannolikt räknas med i det lokala elnätet, genom elavtal och bilarnas batterier.
Osv osv
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Vad har du betalat för det?Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Varför tror du Tesla kan ha så lång batterigaranti men inte tillåta v2g. Mystiken tätnar?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Det är ju ändå rimligt att utsläpp ska kosta. Är reglerkraften ffa i syd inkl Danmark/tyskland för elproduktion är sammankopplad bestående av olja, gas, kol, biokraftvärme mfl så kommer motköpen kosta. Och det ska de!Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Vad vindkraftsförespråkarna blundar för är att vind är gasens bästa vän.
Eller var inte utsläpp så nedrans viktigt längre, så länge vi har vindkraft ibland? Det är lite som att äta bajs så länge vi får grädde till.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2094
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Obegripligt inlägg från dig, jag förstår inte vad du menar.Airlift skrev: ↑11 sep 2025 12:48Vad har du betalat för det?Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Varför tror du Tesla kan ha så lång batterigaranti men inte tillåta v2g. Mystiken tätnar?
Vad har jag och Tesla med detta att göra?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Lite glada nyheter gällande Kärnkraften
2024 blev produktionen all time high från kärnkraft och med flertalet nya reaktorer på väg in så lär 2025 bli nytt rekordår.
Kina fortsätter att driva utvecklingen av ny kärnkraft och står för majoriteten av nya reaktorer.
Intressant också att ålder inte påverkar produktionen alls för kärnkraft
Totalt för all kärnkraft 2024 blev kapacitetsfaktorn 83% vilket är en fantastisk siffra.
https://world-nuclear-news.org/articles ... lAjZDi2plw
2024 blev produktionen all time high från kärnkraft och med flertalet nya reaktorer på väg in så lär 2025 bli nytt rekordår.
Kina fortsätter att driva utvecklingen av ny kärnkraft och står för majoriteten av nya reaktorer.
Intressant också att ålder inte påverkar produktionen alls för kärnkraft
Totalt för all kärnkraft 2024 blev kapacitetsfaktorn 83% vilket är en fantastisk siffra.
https://world-nuclear-news.org/articles ... lAjZDi2plw
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2094
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Härligt med åldersperspektivet, då är det logistik att köra anläggningar så länge det går och är säkert.niklas12 skrev: ↑11 sep 2025 17:29Lite glada nyheter gällande Kärnkraften
2024 blev produktionen all time high från kärnkraft och med flertalet nya reaktorer på väg in så lär 2025 bli nytt rekordår.
Kina fortsätter att driva utvecklingen av ny kärnkraft och står för majoriteten av nya reaktorer.
Intressant också att ålder inte påverkar produktionen alls för kärnkraft
Totalt för all kärnkraft 2024 blev kapacitetsfaktorn 83% vilket är en fantastisk siffra.
https://world-nuclear-news.org/articles ... lAjZDi2plw
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Du säger att du lätt skulle låna ut 100kWh, jag gissar då på att det är bilar det rör dig om eftersom du nämnder det i sammanhang med V2G.Lerumsexpressen skrev: ↑11 sep 2025 16:54Obegripligt inlägg från dig, jag förstår inte vad du menar.Airlift skrev: ↑11 sep 2025 12:48Vad har du betalat för det?Lerumsexpressen skrev: ↑10 sep 2025 20:42Jag tror att våra elbilar kommer göra stor nytta i elsystemet.Grimlos skrev: ↑10 sep 2025 20:24Om det är mothandeln som skapar olönsamheten hur skulle mer vind kunna lösa det? M a o, det som gör vindkraften olönsam är att den inte bär sig själv. Det är hela tiden någon annan källa som ska moderera.
Batteriparker och eller pumpvattenkraft är realistiska alternativen till kkv och det brådskar att få sådana på plats.
Både hemma och på jobbet.
Då behöver vi inte bygga massa stora BESS när vi kan använda våra bilar.
Jag har 140 kWh totalt och skulle lätt kunna låna ut 100 kWh under vardagarna och helger.
Äntligen börjar VW få ändan ur vagnen och Elli har laddaren för uppgiften.
https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... ting-19857
https://www.electrive.com/2025/09/09/el ... g-at-home/
Varför tror du Tesla kan ha så lång batterigaranti men inte tillåta v2g. Mystiken tätnar?
Vad har jag och Tesla med detta att göra?
Nå, förstår du frågan?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG