Model 3 ingen hatchback?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 ingen hatchback?

Inlägg av LarsL »

Surfaren skrev:

Någon på the internetz undrade hur det blir om man öppnar luckan när den är täckt med snö eller regnvatten. Snö kan jag borsta bort men är det en massa slask/stående vatten så vete fasen... Länge sen jag hade sedan så jag minns inte hur det var. :)
Luckan ser ut att ha samma funktion som min E-klass. Där rinner vattnet av luckan i framkant och följer sedan kanalerna utmed kanten ner på marken. Det är inga problem.
Snö är ju alltid jobbigt men ska ju helst borstas bort först.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Precis, jag ser ingen skillnad mellan Model 3 och A4 Sedan, BMW 3 Serie, Volvo S60, S90 osv. Känns inte som att Tesla skulle få några problem som de inte också har, alternativt redan har löst.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ang bagageutrymmet, kan någon beräkna volymen från bilderna? Tycker det är mycket svårt att avgöra . Har själv en sedan (tycker att kombi betyder barnvagn och är inte riktigt där mentalt än, halvkombi är det längsta jag kan sträcka mig) med väldigt liten utrymme. jag skulle kunna få in en surfingbräda (de är långsmala) skulle nog få in en mountainbike med lite knökande med nedfällda säten i min bil. Vad jag har som mått på en bra bagageutrymme är om man kan få in alla 4 däcken i utrymmet. (på min förra sedan (renault megane 99') gick det utan problem. kommer det kunna gå i model 3?

Även med min begränsade bagageyta har jag varit på bilsemester med släkten (ja det blev knockfullt med alla väskor) men det funkar med en sedan. Har varken barn eller djur. (i Frankrike så låter de hundar sitta i passagerarsäten, men samtidigt äter de grodlår så jag vet inte om jag litar på deras omdöme...)

Är vi nordbor inskränkta i vår kombivurm? (v70 är den bästsäljande [kombi]bilen)
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Med 20-tums hjul är det nog svårt att få in fyra hjul. Jag får inte plats med fyra 17-tums i min SAAB 9-3 sedan ens. Nu är ju det bara ett problem två gånger om året max. Däremot vill jag kunna få in fyra matkassar... Volymen kanske räcker till, men djupet på öppningen är ett problem.

Amerikanerna har ju inte ens ordentliga papperskassar, så det är svårt att få någon förståelse...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Är vi nordbor inskränkta i vår kombivurm? (v70 är den bästsäljande [kombi]bilen)
Det är inte bara nordbor, hör och häpna:

http://www.expressen.se/motor/nu-vill-f ... aljningen/

I Tyskland/Italien är 90% av mellanklass-segmentet kombi.

Finns förstås redan inofficiella kombi versioner av Model 3:

Bild
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Såg denna varianten av Model III, har inget emot om den skulle gå i produktion :D

http://electrek.co/2016/04/06/tesla-mod ... ion-wagon/

Edit: var visst liten sen där :)
image.jpeg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Det man kan argumentera emot kombi är väl att den lätt blir hyfsat generisk. Alla ser i princip likadana ut. Tycker att man får till lite mer egenhet med Sedan, även SUV/Crossover då man får lite högre tak och har lite mer utrymme att röra sig med.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Ang bagageutrymmet, kan någon beräkna volymen från bilderna? Tycker det är mycket svårt att avgöra . Har själv en sedan (tycker att kombi betyder barnvagn och är inte riktigt där mentalt än, halvkombi är det längsta jag kan sträcka mig) med väldigt liten utrymme. jag skulle kunna få in en surfingbräda (de är långsmala) skulle nog få in en mountainbike med lite knökande med nedfällda säten i min bil. Vad jag har som mått på en bra bagageutrymme är om man kan få in alla 4 däcken i utrymmet. (på min förra sedan (renault megane 99') gick det utan problem. kommer det kunna gå i model 3?

Även med min begränsade bagageyta har jag varit på bilsemester med släkten (ja det blev knockfullt med alla väskor) men det funkar med en sedan. Har varken barn eller djur. (i Frankrike så låter de hundar sitta i passagerarsäten, men samtidigt äter de grodlår så jag vet inte om jag litar på deras omdöme...)

i en A4 sedan eller 3-serie får man knappast in 4 hjul, speciellt inte om dom är 19, 20 eller till och med 21". Inte ens i Model S får jag in alla hjul utan att fälla iaf en sida av baksätesryggen
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

har alla sett vad Elon har twittrat?

@MThorpXXi We are working on enlarging the opening. Aperture will be big enough for almost anything.
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Laban skrev:
Mickep skrev:

Bild
Denna bilden får mig nästan att vilja vänta på denna istället för III...
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

icreate skrev:
Däremot vill jag kunna få in fyra matkassar... Volymen kanske räcker till, men djupet på öppningen är ett problem.

Amerikanerna har ju inte ens ordentliga papperskassar, så det är svårt att få någon förståelse...
Använd frunken till matkassarna
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Wayne skrev:
Laban skrev:
Mickep skrev:

Bild
Ja, för den som tycker det är för kort väntetid på den vanliga M3, så kan man ju alltid vänta på kombin :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
Wayne skrev:
Laban skrev:
Mickep skrev:

Bild
Ja, för den som tycker det är för kort väntetid på den vanliga M3, så kan man ju alltid vänta på kombin :lol:
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Bakluckan är det klart sämsta med Model 3. Det är knappt en sedanlucka, snarare något som påminner hur det såg ut på gamla Mini.

På en vanlig sedan kommer man åt bagageutrymmet i alla fall till viss del uppifrån, klart enklare att lasta tex tunga matkassar jämfört med att lyfta in dem i låg höjd sidledes. Sannolikt ingen showstopper för mig men ändå negativt, hade föredragit en lösning liknande Model S.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Tycker öppningen ser ut exakt som på min bmw 3-serie. Hade aldrig några problem, även med barnvagnar eller cyklar. Hunden sitter med bälte fram eller bak även på min Model S, så jag slipper gärna hatchback!

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar