Fast Tesla kanske tar igen det på gungorna?TiborBlomhall skrev:Har du alldeles för många beställningar av din produkt har du satt priset för lågt...
Hur många Model 3 reservationer blir det?
Moderator: Redaktion
Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För lågt pris mot vad de kunde satt, ja. Det betyder ju inte att Tesla går back på Model 3, vilket hade varit riktigt jobbigt med 300k förbeställt.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna. Vad de däremot kan göra är att säga att de som beställer dyrare konfigurationer får leverans först och lägga en högre marginal på tillvalen 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Gungorna, särskilt de snabba, kostar mer helt enkelt.danni skrev:Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna. Vad de däremot kan göra är att säga att de som beställer dyrare konfigurationer får leverans först och lägga en högre marginal på tillvalen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tråkigt att de inte har signature modeller tycker jag. Hade lätt lagt 100 000 för att få en sån.
Jag tar en röd och övertalar mig själv att den är signaturröd. 

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Haha, jag hade också tänkte köpa en röd. Då blir vi två med signaturrödbjelkeman skrev:Jag tar en röd och övertalar mig själv att den är signaturröd.

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Inte bara det, man måste också tänka några år framåt. De andra tillverkarna har några rätt kraftiga prissänkningar framför sig med nuvarande elbilar, hur reagerar man som kund i det fallet ?danni skrev:Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna.
Tesla har satt ett pris som matchar bilarna i samma klass, utan hänsyn till subventioner. Det betyder att priset är "rätt" även i framtiden och att köparna inte behöver vara oroliga för dåligt andrahandsvärde.
Man kan väl ex ana sig till vad 370k e-golf kommer att vara värd om 2-3 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- lator
- Teslaägare
Rimligen så håller en E-Golf priset hyfsat så länge det inte går att köpa en elbil med bra räckvidd, prestanda och utseende utan att stå i kö i fyra år... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det är förhoppningsvis inte så långt borta. Och när det inträffar ska Volkswagen förklara varför man nu börjar sälja en E-golf 2 med dubbla räckvidden och 100k billigare.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Korträcksviddsbilarna tex Leaf, i3, e-golf osv måste ju ner bort åt hundra tusen när M3 blir allmänt tillgänglig. De kan helt klart inte ligga på samma pris som en "riktig" bil. Fast största hotet mot dem kommer nog från de egna uppdateringarna, när de kommer med 30, 40 eller 60 kWh batterier.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, det här är en intressant och viktig poäng. Dagens överprissatta elbilar kommer ju sjunka som stenar när det finns lättillgängliga och mycket bättre elbilar för samma nypris som de en gång kostade. Får hoppas att Model S är exklusiv nog att vara skyddad från detLaban skrev:Inte bara det, man måste också tänka några år framåt. De andra tillverkarna har några rätt kraftiga prissänkningar framför sig med nuvarande elbilar, hur reagerar man som kund i det fallet ?danni skrev:Samtidigt kan de inte sätta priset för att vara optimalt under den första rushen och sen sänka det, för det vore taskigt mot de trognaste kunderna.
Tesla har satt ett pris som matchar bilarna i samma klass, utan hänsyn till subventioner. Det betyder att priset är "rätt" även i framtiden och att köparna inte behöver vara oroliga för dåligt andrahandsvärde.
Man kan väl ex ana sig till vad 370k e-golf kommer att vara värd om 2-3 år.

Lite off-topic här men för mig får Model S gärna gå ner i pris en deldanni skrev:Ja, det här är en intressant och viktig poäng. Dagens överprissatta elbilar kommer ju sjunka som stenar när det finns lättillgängliga och mycket bättre elbilar för samma nypris som de en gång kostade. Får hoppas att Model S är exklusiv nog att vara skyddad från det

Skämt åsido, när det gäller Model S så verkar Tesla gå rätt väg där, dvs, förbättra samt höja priset. Det är bra för befintliga kunder/andrahandsvärdet samtidigt som man behåller höga marginaler. Konkurrenterna lyser med sin frånvaro och man ligger bra till försäljningsmässigt i det segment man befinner sig i.
Men helt skyddad är man förstås aldrig, faceliften kommer förstås ha en viss påverkan. Och normalt sett brukar så dyra bilar som Model S ha rätt dåligt andrahandsvärde. Ta ex Audi A8:
http://www.blocket.se/lulea/Audi_A8_4_2 ... ca=1_9&w=0
Billigaste S 85 - 2014 kostar 800 000 på blocket. Ska bli intressant att se vad som händer med priset på 2-3 år.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Är det där så illa, då? Den Audin är snart sex år gammal och har kvar ungefär en tredjedel av ursprungsvärdet. Det tycker jag är rätt bra.Laban skrev:Lite off-topic här men för mig får Model S gärna gå ner i pris en deldanni skrev:Ja, det här är en intressant och viktig poäng. Dagens överprissatta elbilar kommer ju sjunka som stenar när det finns lättillgängliga och mycket bättre elbilar för samma nypris som de en gång kostade. Får hoppas att Model S är exklusiv nog att vara skyddad från det
Skämt åsido, när det gäller Model S så verkar Tesla gå rätt väg där, dvs, förbättra samt höja priset. Det är bra för befintliga kunder/andrahandsvärdet samtidigt som man behåller höga marginaler. Konkurrenterna lyser med sin frånvaro och man ligger bra till försäljningsmässigt i det segment man befinner sig i.
Men helt skyddad är man förstås aldrig, faceliften kommer förstås ha en viss påverkan. Och normalt sett brukar så dyra bilar som Model S ha rätt dåligt andrahandsvärde. Ta ex Audi A8:
http://www.blocket.se/lulea/Audi_A8_4_2 ... ca=1_9&w=0
Billigaste S 85 - 2014 kostar 800 000 på blocket. Ska bli intressant att se vad som händer med priset på 2-3 år.
Kanske inte är så dåligt, men jag tyckte det lät lite om man jämför med ex en S 90 D som har i princip samma utgångspris som A8:an (4.2 TDI Quattro). Dvs, att man skulle få en S 90 D för motsvarande värde (~400k) om 5-6 år. A8:an kostade kanske inte 990k 2011 så jämförelsen haltar lite.danni skrev:Är det där så illa, då? Den Audin är snart sex år gammal och har kvar ungefär en tredjedel av ursprungsvärdet. Det tycker jag är rätt bra.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, det vore väl inte särskilt förvånande? Jag räknar med att få strax över halvmiljonen för min 85D om tre år, och då är jag nöjd, för isåfall har den hållit värdet bättre än alla andra nya bilar jag köpt. Jag tror den A8:an kostade ganska precis runt miljonen som ny efter rabatter. Den har inte särskilt mycket utrustning.Laban skrev:Kanske inte är så dåligt, men jag tyckte det lät lite om man jämför med ex en S 90 D som har i princip samma utgångspris som A8:an (4.2 TDI Quattro). Dvs, att man skulle få en S 90 D för motsvarande värde (~400k) om 5-6 år. A8:an kostade kanske inte 990k 2011 så jämförelsen haltar lite.danni skrev:Är det där så illa, då? Den Audin är snart sex år gammal och har kvar ungefär en tredjedel av ursprungsvärdet. Det tycker jag är rätt bra.
- lator
- Teslaägare
Enligt Diarmuid O’Connell så närmar sig nu antalet reservationer 400000. Detta efter två veckor vilket innebär att bokningarna avtar snabbare än jag trodde. På det här viset kommer vi inte upp i ens 700000 på första månaden... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Tesla Vice-President of Business Development Diarmuid O’Connell sa igår “something approaching 400,000 people” har reserverat en Model 3.
http://electrek.co/2016/04/14/tesla-mod ... vations-2/
Edit: haha lator slog mig med ett par minuter.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- lator
- Teslaägare
Jag var ju före dig i kön till MoS också... 

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det betyder ca 10,000 reservationer per dag. Blir 3,650,000 per år.
Fler än Mercedes och Audi säljer per år. Tillsammans
Av alla deras modeller sammanlagt.
Fler än Mercedes och Audi säljer per år. Tillsammans

Av alla deras modeller sammanlagt.
Fast det kommer ju avta med tiden... Så det blir knappast 3650000 för helåret (om inte part 2 kommer i år och drar igång rushen igen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
People.... En del har reserverat två...bjelkeman skrev:Tesla Vice-President of Business Development Diarmuid O’Connell sa igår “something approaching 400,000 people” har reserverat en Model 3.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Ja, ca 5% enligt Elon vid den tidpunkt då de hade 325k reservationer.bonath skrev:People.... En del har reserverat två...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
- lator
- Teslaägare
Eller tre... 

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vafalls?! Menar du att inte alla trendkurvor kan förlängas i oändlighet?! Den shockerande nyheten har verkligen inte nått fram till alla styrelserum!Surfaren skrev:Fast det kommer ju avta med tiden... Så det blir knappast 3650000 för helåret (om inte part 2 kommer i år och drar igång rushen igen).