Det blir ju knepigt när elbolagen planterat idén att el kan levereras till fast pris men kanske en abonnemangstyp där man kan välja och betala för en maximal momentan effekt som sedan nätägaren övervakar. Kanske skickar sms när du överskrider?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 16:33Vilket system tycker du uppnår det syftet under en månads alla timmar?Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 16:30Syftet är att göra det dyrt med stora momentana effektuttag. Om du kan kompensera ett stort uttag genom att belasta lite under resten av veckan är ju inte syftet med effektavgift uppfyllt.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 16:23Exakt, och jag tror det är en tillräcklig upplösning för att uppnå syftet med en effektavgift.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 16:13Hela poängen är att det blivit svårt att förutspå vad som är låglasttimmen. Ju längre ut i systemet, ju mer bestämmer du ju själv när den infaller.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:58
Är inte vad jag föreslår ovan.
Idag är det fast effektavgift med storleken på säkringen och sedan avgift för energin som överförts under hela månaden.
Mitt förslag är: effektavgift i X kr per kW medeleffekt förbrukat per timme och sedan summerar du ihop avgiften för månadens alla timmar. Detta för att dynamiskt styra mot effekten. Kan med fördel kombineras med dag och natt tariffer för att ge ytterligare incitament att förbruka lite effekt samt förskjuta till låglasttimmar i elsystemet.
Enligt ditt förslag kan du ju maxa huvudsäkringen i 30min och sen inte förbruka något alls dom andra 30min utan att det blir någon skillnad mot en kund som har en konstant förbrukning.
Traditionellt var ju nätterna låglasttimmar ute i villakvarteren. Så är det ju inte självklart längre.
Absolut kan man öka granuliteten ännu mer och även börja kolla på median istället för medel osv. Men att köra mot månadens alla timmar är otroligt mycket bättre än att styra mot medelvärdet på det fem timmarna med högst förbrukning på en månad.
påverkan av effektavgift
Moderator: Redaktion
Re: påverkan av effektavgift
Effektavgift belönar jämn låg belastning och SvK/Bordpool belönar oss för att minska effekten under vissa timmar och öka den under andra.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:53På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
Som jag ser det är deras intressen totalt motstridiga och någon kommer få backa i denna fråga.
Antigen stabiliserar vi tillsammans det svenska elnätet eller optimerar det lokala elnätet för att minimera elnätsägarnas investeringsbehov.
Alltså motsatta intressen. Frågan är vilken som kommer segra.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Hur belönar SvK oss för att variera effekten?JonasH skrev: ↑01 jun 2024 15:08Effektavgift belönar jämn låg belastning och SvK/Bordpool belönar oss för att minska effekten under vissa timmar och öka den under andra.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:53På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
Som jag ser det är deras intressen totalt motstridiga och någon kommer få backa i denna fråga.
Antigen stabiliserar vi tillsammans det svenska elnätet eller optimerar det lokala elnätet för att minimera elnätsägarnas investeringsbehov.
Tillgång och efterfrågan. Priset på spotmarknaden(?)Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:11Hur belönar SvK oss för att variera effekten?JonasH skrev: ↑01 jun 2024 15:08Effektavgift belönar jämn låg belastning och SvK/Bordpool belönar oss för att minska effekten under vissa timmar och öka den under andra.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:53På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
De belönar oss med lägre pris om vi flyttar vår förbrukning till lågpristimmar vilket kräver att vi ökar effekten under dessa timmar och minskar effekten under andra timmar.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:11Hur belönar SvK oss för att variera effekten?JonasH skrev: ↑01 jun 2024 15:08Effektavgift belönar jämn låg belastning och SvK/Bordpool belönar oss för att minska effekten under vissa timmar och öka den under andra.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:53På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
TMS LR UltraRed, FSD
SvK? Ok. Trodde det var elhandelsbolagen som satte priset baserat på tillgång och efterfrågan.JonasH skrev: ↑01 jun 2024 19:53De belönar oss med lägre pris om vi flyttar vår förbrukning till lågpristimmar vilket kräver att vi ökar effekten under dessa timmar och minskar effekten under andra timmar.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:11Hur belönar SvK oss för att variera effekten?JonasH skrev: ↑01 jun 2024 15:08Effektavgift belönar jämn låg belastning och SvK/Bordpool belönar oss för att minska effekten under vissa timmar och öka den under andra.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:53På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
Hur som helst bryr ju inte SvK om lokala nätägare.
Det är Nordpool som sätter priset baserat på tillgång och efterfrågan i det nordiska nätet.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 20:23SvK? Ok. Trodde det var elhandelsbolagen som satte priset baserat på tillgång och efterfrågan.JonasH skrev: ↑01 jun 2024 19:53De belönar oss med lägre pris om vi flyttar vår förbrukning till lågpristimmar vilket kräver att vi ökar effekten under dessa timmar och minskar effekten under andra timmar.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 15:11
Frågan är vad som i slutändan blir viktigast. Ett stabilt nordiskt elnät eller de lokala nätägarnas ovilja att investera i sina nät.
TMS LR UltraRed, FSD
Är det elbrist vill svk också ha låg konstant effektuttag. Deras uppdrag att frekvenreglera nätet blir mycket enklare om folk inte helt plötsligt maxar sina säkringar.JonasH skrev: ↑01 jun 2024 20:35Det är Nordpool som sätter priset baserat på tillgång och efterfrågan i det nordiska nätet.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 20:23SvK? Ok. Trodde det var elhandelsbolagen som satte priset baserat på tillgång och efterfrågan.
Frågan är vad som i slutändan blir viktigast. Ett stabilt nordiskt elnät eller de lokala nätägarnas ovilja att investera i sina nät.
En överproduktion är ju enklare att hantera.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Så enkelt är det nog inte att hantera överproduktion. Se bara på ersättningar för att reglera upp förbrukning från SvK. Det ligger till grund för t.ex Tibber Grid Rewards som jag har. Sedan 10 april har det gett 270kr bara för att jag har bilen inkopplad och medger laddning på begäran. Mer än kostnaden för all elbilsladdning (614 kWh) under samma period.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 20:40Är det elbrist vill svk också ha låg konstant effektuttag. Deras uppdrag att frekvenreglera nätet blir mycket enklare om folk inte helt plötsligt maxar sina säkringar.JonasH skrev: ↑01 jun 2024 20:35Det är Nordpool som sätter priset baserat på tillgång och efterfrågan i det nordiska nätet.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Då har du ju råd med effektavgifter från nätägaren. Vad är problemet?CrazyGang skrev: ↑01 jun 2024 21:37Så enkelt är det nog inte att hantera överproduktion. Se bara på ersättningar för att reglera upp förbrukning från SvK. Det ligger till grund för t.ex Tibber Grid Rewards som jag har. Sedan 10 april har det gett 270kr bara för att jag har bilen inkopplad och medger laddning på begäran. Mer än kostnaden för all elbilsladdning (614 kWh) under samma period.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 20:40Är det elbrist vill svk också ha låg konstant effektuttag. Deras uppdrag att frekvenreglera nätet blir mycket enklare om folk inte helt plötsligt maxar sina säkringar.JonasH skrev: ↑01 jun 2024 20:35Det är Nordpool som sätter priset baserat på tillgång och efterfrågan i det nordiska nätet.
- CrazyGang
- Teslaägare
Jag har råd, absolut. Men det innebär extremt otydliga prissignaler för konsumenter överlag vilket kommer leda till att hushåll betalar mycket mer för energi än vad de skulle behöva, samt att nätet används suboptimalt vilket motverkar hela grundsyftet med att använda prismodeller som styrmedel.
Ja, det kommer behövas teknik som hjälper konsumenterna. Teknik som övervakar effektuttaget.CrazyGang skrev: ↑01 jun 2024 23:23Jag har råd, absolut. Men det innebär extremt otydliga prissignaler för konsumenter överlag vilket kommer leda till att hushåll betalar mycket mer för energi än vad de skulle behöva, samt att nätet används suboptimalt vilket motverkar hela grundsyftet med att använda prismodeller som styrmedel.
Precis som tibber gör det möjligt att öka förbrukningen när elen är billig. Det blir en parameter till att ta med i beräkningen.
Man kan tänka sig att nätägarna kommer kunna lämna informationen konsumenterna behöver.
Så, jag som konsument ska då antingen köpa in teknik eller satsa pengar på tilläggstjänster för att hålla nere mina avgifter för den elen jag köper.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 23:53Ja, det kommer behövas teknik som hjälper konsumenterna. Teknik som övervakar effektuttaget.CrazyGang skrev: ↑01 jun 2024 23:23Jag har råd, absolut. Men det innebär extremt otydliga prissignaler för konsumenter överlag vilket kommer leda till att hushåll betalar mycket mer för energi än vad de skulle behöva, samt att nätet används suboptimalt vilket motverkar hela grundsyftet med att använda prismodeller som styrmedel.
Precis som tibber gör det möjligt att öka förbrukningen när elen är billig. Det blir en parameter till att ta med i beräkningen.
Man kan tänka sig att nätägarna kommer kunna lämna informationen konsumenterna behöver.
Låter inte riktigt som en strategi i hållbarhetens tjänst men lite talande för hur vi driver samhället framåt.
Model Y LR.
Model S70D
Ja, lite som tibber.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:14Så, jag som konsument ska då antingen köpa in teknik eller satsa pengar på tilläggstjänster för att hålla nere mina avgifter för den elen jag köper.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 23:53Ja, det kommer behövas teknik som hjälper konsumenterna. Teknik som övervakar effektuttaget.CrazyGang skrev: ↑01 jun 2024 23:23Jag har råd, absolut. Men det innebär extremt otydliga prissignaler för konsumenter överlag vilket kommer leda till att hushåll betalar mycket mer för energi än vad de skulle behöva, samt att nätet används suboptimalt vilket motverkar hela grundsyftet med att använda prismodeller som styrmedel.
Låter inte riktigt som en strategi i hållbarhetens tjänst men lite talande för hur vi driver samhället framåt.
Konsumenter verkar vara beredda att investera både i hårdvara och mjukvara för att få ett lågt elpris.
Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 09:19Ja, lite som tibber.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:14Så, jag som konsument ska då antingen köpa in teknik eller satsa pengar på tilläggstjänster för att hålla nere mina avgifter för den elen jag köper.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 23:53Ja, det kommer behövas teknik som hjälper konsumenterna. Teknik som övervakar effektuttaget.CrazyGang skrev: ↑01 jun 2024 23:23Jag har råd, absolut. Men det innebär extremt otydliga prissignaler för konsumenter överlag vilket kommer leda till att hushåll betalar mycket mer för energi än vad de skulle behöva, samt att nätet används suboptimalt vilket motverkar hela grundsyftet med att använda prismodeller som styrmedel.
Konsumenter verkar vara beredda att investera både i hårdvara och mjukvara för att få ett lågt elpris.
Tibber kosta 49kr, har svårt att se att en normalanvändare som kör 1500-2000mil/år tjänar mer än 49kr på en månad när tibber väljer laddtid gentemot att alltid ladda mellan kl. 23-05. Finns så klart väldigt individuella situationer också.
Vi har batterier till våra solceller, vilket är väldigt bra när vi fick effektabonemang, men det tar evinnerlig tid att räkna hem investeringen. Om ens möjligt innan batterierna tjänat ut sin livslängd.
Model Y LR.
Model S70D
Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 09:19Ja, lite som tibber.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:14Så, jag som konsument ska då antingen köpa in teknik eller satsa pengar på tilläggstjänster för att hålla nere mina avgifter för den elen jag köper.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 23:53Ja, det kommer behövas teknik som hjälper konsumenterna. Teknik som övervakar effektuttaget.CrazyGang skrev: ↑01 jun 2024 23:23Jag har råd, absolut. Men det innebär extremt otydliga prissignaler för konsumenter överlag vilket kommer leda till att hushåll betalar mycket mer för energi än vad de skulle behöva, samt att nätet används suboptimalt vilket motverkar hela grundsyftet med att använda prismodeller som styrmedel.
Tibber kosta 49kr, har svårt att se att en normalanvändare som kör 1500-2000mil/år tjänar mer än 49kr på en månad när tibber väljer laddtid gentemot att alltid ladda mellan kl. 23-05. Finns så klart väldigt individuella situationer också.
Vi har batterier till våra solceller, vilket är väldigt bra när vi fick effektabonemang, men det tar evinnerlig tid att räkna hem investeringen. Om ens möjligt innan batterierna tjänat ut sin livslängd.
Problemet för oss nu när vi fått effekttaxa är att den kostnaden är ofantligt mycket högre än vad vi kan spara in på att flytta vår last till timmar med lågt pris.
Och eftersom priset för månaden räknas ut med hjälp av de tre högsta timmarna under månaden så räcker det med att värmepumpen går samtidigt som man lagar mat några gånger så kan man strunta i sin elanvändning under resten av månaden.
Vi ingick i ett prov från Ellevio och där blev resultatet att systemet är så krångligt att vi konsumenter helt enkelt struntar i att göra något alls eftersom det är för krångligt att sätta sig in i hur vi ska göra.
TMS LR UltraRed, FSD
Tanken är ju att du då får incitament inför nästa månad om du inte vill drabbas av samma avgift igen.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 10:10Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 09:19Ja, lite som tibber.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:14Så, jag som konsument ska då antingen köpa in teknik eller satsa pengar på tilläggstjänster för att hålla nere mina avgifter för den elen jag köper.Fredrik j skrev: ↑01 jun 2024 23:53
Ja, det kommer behövas teknik som hjälper konsumenterna. Teknik som övervakar effektuttaget.
Problemet för oss nu när vi fått effekttaxa är att den kostnaden är ofantligt mycket högre än vad vi kan spara in på att flytta vår last till timmar med lågt pris.
Och eftersom priset för månaden räknas ut med hjälp av de tre högsta timmarna under månaden så räcker det med att värmepumpen går samtidigt som man lagar mat några gånger så kan man strunta i sin elanvändning under resten av månaden.
Vi ingick i ett prov från Ellevio och där blev resultatet att systemet är så krångligt att vi konsumenter helt enkelt struntar i att göra något alls eftersom det är för krångligt att sätta sig in i hur vi ska göra.
Problemet är att det inte går att påverka så mycket eftersom det nät på de tre högsta timmarna. Inte så lätt att styra förbrukningen så granulärt och har du ”klarat av” tre toppar i början av månaden på grund av elbilsladdning, värmepump eller matlagning så är den månaden körd och så är det varje månad under vinterhalvåret speciellt när värmepumpen används.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 10:46Tanken är ju att du då får incitament inför nästa månad om du inte vill drabbas av samma avgift igen.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 10:10Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.
Slutsatsen av försöket var i alla fall att konsumenterna struntade i det eftersom de inte kunde påverka utfallet vilket i min värld är ett undermåligt system.
Men Ellevio kör på eftersom kulorna ramlar in.
Hade det varit ett system med avsikt att påverka beteendet så hade det varit möjligt att sänka sin kostnad mot tidigare system men det är i praktiken omöjligt.
TMS LR UltraRed, FSD
Vad menar du med att konsumenterna inte kan påverka sin förbrukning och när den ska vara? Det gör ju alla som har timpris redan idag.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 11:05Problemet är att det inte går att påverka så mycket eftersom det nät på de tre högsta timmarna. Inte så lätt att styra förbrukningen så granulärt och har du ”klarat av” tre toppar i början av månaden på grund av elbilsladdning, värmepump eller matlagning så är den månaden körd och så är det varje månad under vinterhalvåret speciellt när värmepumpen används.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 10:46Tanken är ju att du då får incitament inför nästa månad om du inte vill drabbas av samma avgift igen.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 10:10Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.
Slutsatsen av försöket var i alla fall att konsumenterna struntade i det eftersom de inte kunde påverka utfallet vilket i min värld är ett undermåligt system.
Hade det varit ett system med avsikt att påverka beteendet så hade det varit möjligt att sänka sin kostnad mot tidigare system men det är i praktiken omöjligt.
Har du dragit på dig en avgift på din toppförbrukning så har du ju satt din avgift. Därefter kan du ju inte överträffa topparna med en ännu högre för då stiger ju avgiften. Bryr man sig om kostnaderna så gör man väl förändringar nästkommande månad? Naturligtvis kommer man betala för högre effektuttag på vintern om man har elvärme.
Tekniken som skulle behövas är ju inte tekniskt avancerad. Momentan effektmätning mot max börvärde och en last som går att styra. En laddande elbil blir ju perfekt att ha inkopplad i ett sånt system och/eller ett hemmabatteri.
Finns incitamentet att spara pengar kommer lösningarna.
- CrazyGang
- Teslaägare
Ellevio som är ett naturligt monopol ägs av utländska pensionsstiftelser. Ger en indikation på vad de ser som mål mer verksamheten. Knappast kundnytta eller låga priser för slutkund.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 11:05Problemet är att det inte går att påverka så mycket eftersom det nät på de tre högsta timmarna. Inte så lätt att styra förbrukningen så granulärt och har du ”klarat av” tre toppar i början av månaden på grund av elbilsladdning, värmepump eller matlagning så är den månaden körd och så är det varje månad under vinterhalvåret speciellt när värmepumpen används.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 10:46Tanken är ju att du då får incitament inför nästa månad om du inte vill drabbas av samma avgift igen.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 10:10Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.
Ja, det är olyckligt om man bor i en kommun som sålt ut lokalnätet. Man får försöka ta tillbaka kontrollen genom att utföra utbyggnad i kommunal regi. Det kommer ju ta tid att få tillbaka kontrollen och kanske behövs det ökad lagstiftning.CrazyGang skrev: ↑02 jun 2024 12:08Ellevio som är ett naturligt monopol ägs av utländska pensionsstiftelser. Ger en indikation på vad de ser som mål mer verksamheten. Knappast kundnytta eller låga priser för slutkund.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 11:05Problemet är att det inte går att påverka så mycket eftersom det nät på de tre högsta timmarna. Inte så lätt att styra förbrukningen så granulärt och har du ”klarat av” tre toppar i början av månaden på grund av elbilsladdning, värmepump eller matlagning så är den månaden körd och så är det varje månad under vinterhalvåret speciellt när värmepumpen används.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 10:46Tanken är ju att du då får incitament inför nästa månad om du inte vill drabbas av samma avgift igen.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 10:10Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49
Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.
Vi kan också se det som en läxa för framtiden.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Som det spås just nu inom energibranschen så kommer elenergin bli det billigaste delen av våra elräkningar framöver.
Vi kommer att få lägga den största andelen på att betala för el-överföring, leveranssäkerhet för alla dagar om året och betala alla elnätskostnaderna som de självförsörjande inte betalar för, (de betalar bara några få månader/veckor om året) Och de vill givetvis ha sin leverans då alla andra behöver elen som mest, svinkalla vinterdagar.
Vi kommer att få lägga den största andelen på att betala för el-överföring, leveranssäkerhet för alla dagar om året och betala alla elnätskostnaderna som de självförsörjande inte betalar för, (de betalar bara några få månader/veckor om året) Och de vill givetvis ha sin leverans då alla andra behöver elen som mest, svinkalla vinterdagar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Frågan är om det kommer att få backa på den här prismodellen. Som det verkar nu så är det för svårt för konsumenten att styra sin elförbrukning för att minska effektuttaget. Blir det ingen skillnad i konsumtion så kommer det ändå uppstå effektbrist och då tvingas de tänka om antar jag. Men det kan ju ta ett bra tag innan det händer.Lerumsexpressen skrev: ↑02 jun 2024 12:31Som det spås just nu inom energibranschen så kommer elenergin bli det billigaste delen av våra elräkningar framöver.
Model Y LR AWD -24
Varför skulle det vara svårt? Det blir ju enklare med smart styrning men redan nu kan man se till att hushållets stora förbrukare inte går för max samtidigt.mussla skrev: ↑02 jun 2024 13:23Frågan är om det kommer att få backa på den här prismodellen. Som det verkar nu så är det för svårt för konsumenten att styra sin elförbrukning för att minska effektuttaget. Blir det ingen skillnad i konsumtion så kommer det ändå uppstå effektbrist och då tvingas de tänka om antar jag. Men det kan ju ta ett bra tag innan det händer.Lerumsexpressen skrev: ↑02 jun 2024 12:31Som det spås just nu inom energibranschen så kommer elenergin bli det billigaste delen av våra elräkningar framöver.
Tror du missförstår mig.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 12:03Vad menar du med att konsumenterna inte kan påverka sin förbrukning och när den ska vara? Det gör ju alla som har timpris redan idag.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 11:05Problemet är att det inte går att påverka så mycket eftersom det nät på de tre högsta timmarna. Inte så lätt att styra förbrukningen så granulärt och har du ”klarat av” tre toppar i början av månaden på grund av elbilsladdning, värmepump eller matlagning så är den månaden körd och så är det varje månad under vinterhalvåret speciellt när värmepumpen används.Fredrik j skrev: ↑02 jun 2024 10:46Tanken är ju att du då får incitament inför nästa månad om du inte vill drabbas av samma avgift igen.JonasH skrev: ↑02 jun 2024 10:10Förstår inte vad de 49:- kommer in i bilden Tibber har en månadsavgift på 49:- vilket är lägre än de flesta andra elbolag. För mig var det ”lönsamt” att byta till just Tibber för att deras månadsavgift var lägre än mitt tidigare elhandelsbolag.frippe skrev: ↑02 jun 2024 09:49
Jo men, skulle vilja se en uträkning på allt detta i förhållande till tiden det tar att tjäna igen investeringen eller månadsavgiften.
Har du dragit på dig en avgift på din toppförbrukning så har du ju satt din avgift. Därefter kan du ju inte överträffa topparna med en ännu högre för då stiger ju avgiften. Bryr man sig om kostnaderna så gör man väl förändringar nästkommande månad? Naturligtvis kommer man betala för högre effektuttag på vintern om man har elvärme.
Tekniken som skulle behövas är ju inte tekniskt avancerad. Momentan effektmätning mot max börvärde och en last som går att styra. En laddande elbil blir ju perfekt att ha inkopplad i ett sånt system och/eller ett hemmabatteri.
Finns incitamentet att spara pengar kommer lösningarna.
Problemet är just att vi har ett system där vi styr vår förbrukning till billigare timmar. Effekttaxan motarbetar det systemet vilket leder till att konsumenterna helt enkelt skiter i att optimera.
TMS LR UltraRed, FSD