Sida 7 av 21

Re: Kia EV9

Postat: 09 nov 2023 13:41
av Kofoten3
MrRun skrev: 09 nov 2023 13:34
Som cgullin säger så är det inte alls ovanligt längre med 150kW-laddare som är 400V och som sagt är Recharge och deras Kempower-laddare ett exempel. Bara å filtrera på Chargefinder och kolla på lite foton.
Och som sagt, på dessa och på V2 så laddas E-GMP stabilt med knappa 100kW. Men av någon anledning lyckas inte Tesla (! ;) ) med det på sina V3-laddare.
Sen kan det ju vara så att det krävs ett samarbete mellan Tesla-Hyundai för att få till V3-laddningen bättre. Jag tror iaf inte att Hyundai ensamt kan lösa detta utan det ligger mer på Tesla. :)
Att Peter Esse lyckats ladda nära 100 kW på Hyundais/Kias plattform med Kia Ev6 GT och Ioniq6 kan ju inte vara en slump. Mjukvara gissar jag. Men varför kan inte Kia vara tydliga med detta?

Re: Kia EV9

Postat: 09 nov 2023 17:35
av eloon
Håller med... har fått offert på en EV9 och frågade om just supercharger support och de ville inte uttala sig. Elephant in the room situation.

Re: Kia EV9

Postat: 09 nov 2023 19:13
av DanneLKPG
eloon skrev: 09 nov 2023 17:35
Håller med... har fått offert på en EV9 och frågade om just supercharger support och de ville inte uttala sig. Elephant in the room situation.
Eller så är det som vanligt att säljare inte brukar kunna särskilt mycket om sina egna bilar…

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 07:53
av Honkan
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller P3 som nästa tjänstebil

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 08:56
av MrRun
Kofoten3 skrev: 09 nov 2023 13:41
MrRun skrev: 09 nov 2023 13:34
Som cgullin säger så är det inte alls ovanligt längre med 150kW-laddare som är 400V och som sagt är Recharge och deras Kempower-laddare ett exempel. Bara å filtrera på Chargefinder och kolla på lite foton.
Och som sagt, på dessa och på V2 så laddas E-GMP stabilt med knappa 100kW. Men av någon anledning lyckas inte Tesla (! ;) ) med det på sina V3-laddare.
Sen kan det ju vara så att det krävs ett samarbete mellan Tesla-Hyundai för att få till V3-laddningen bättre. Jag tror iaf inte att Hyundai ensamt kan lösa detta utan det ligger mer på Tesla. :)
Att Peter Esse lyckats ladda nära 100 kW på Hyundais/Kias plattform med Kia Ev6 GT och Ioniq6 kan ju inte vara en slump. Mjukvara gissar jag. Men varför kan inte Kia vara tydliga med detta?
Ja det är intressant, visste om hans lyckade försök med EV6 GT men inte Ioniq 6. Verkar dock ha varit någon form av lyckträff med EV6:an då jag inte läst/hört om någon annan som lyckats.

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 10:39
av Donk
Honkan skrev: 10 nov 2023 07:53
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller PS3 som nästa tjänstebil
Har också börjat kolla på både EX90 och PS3 som nästa bil, verkligen superfina båda två. Behöver inte 7-sits och gillar verkligen Volvos 6-sitsiga variant, känns riktigt lyxig. Men de blir rejält dyra båda två om man vill ha rätt utrustning och prestanda, och med obekvämt höga förmånsvärden. Så som jag vill ha dem hamnar PS3 på strax över 1,1 Mkr med ett förmånsvärde på över 11 000 kr, och EX90 på över 1,2 Mkr och ett förmånsvärde på över 12 000 kr. Inkl vinterdäck och drag på båda.

Gillar också Kia EV9, särskilt som 6-sits. Stor skillnad i pris och förmånsvärde jämfört med PS3 och EX90, men också en enklare bil och något sämre prestanda. Efter vad jag läst ovan är jag dock lite fundersam när det kommer till den upplevda kvalitetskänslan i bilen, och om den inte kan ladda snabbt på SuC så går den tyvärr bort helt.

Har istället börjat kika på Zeekr 001 istället. Visst, inte samma typ av bil som de andra ovan nämnda men fortfarande en stor bil med likvärdig (eller bättre) prestanda och utrustning, väldigt hög kvalitetskänsla, hög tech-nivå och riktigt trevlig att köra. Väsentligt lägre pris än PS3 och EX90, cirka 850 tkr för en fullutrustad Privilige inkl drag, vinterdäck mm. Och förmånsvärde på 7700 kr. Nedsidan är ju att det är ett nytt märke med bla osäkert andrahandsvärde, men blir förhoppningsvis ändå mindre i kronor än en markant dyrare EX90 el PS3. Sen såklart att det är en Kina-bil, men det är en annan diskussion (som man ju även kan ha för både Volvo och Polestar). Vill dock vänta lite och se vad folk tycker efter att ha ägt den ett tag.

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 18:25
av iAkita
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39
Honkan skrev: 10 nov 2023 07:53
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller PS3 som nästa tjänstebil
Har också börjat kolla på både EX90 och PS3 som nästa bil, verkligen superfina båda två. Behöver inte 7-sits och gillar verkligen Volvos 6-sitsiga variant, känns riktigt lyxig. Men de blir rejält dyra båda två om man vill ha rätt utrustning och prestanda, och med obekvämt höga förmånsvärden. Så som jag vill ha dem hamnar PS3 på strax över 1,1 Mkr med ett förmånsvärde på över 11 000 kr, och EX90 på över 1,2 Mkr och ett förmånsvärde på över 12 000 kr. Inkl vinterdäck och drag på båda.

Gillar också Kia EV9, särskilt som 6-sits. Stor skillnad i pris och förmånsvärde jämfört med PS3 och EX90, men också en enklare bil och något sämre prestanda. Efter vad jag läst ovan är jag dock lite fundersam när det kommer till den upplevda kvalitetskänslan i bilen, och om den inte kan ladda snabbt på SuC så går den tyvärr bort helt.

Har istället börjat kika på Zeekr 001 istället. Visst, inte samma typ av bil som de andra ovan nämnda men fortfarande en stor bil med likvärdig (eller bättre) prestanda och utrustning, väldigt hög kvalitetskänsla, hög tech-nivå och riktigt trevlig att köra. Väsentligt lägre pris än PS3 och EX90, cirka 850 tkr för en fullutrustad Privilige inkl drag, vinterdäck mm. Och förmånsvärde på 7700 kr. Nedsidan är ju att det är ett nytt märke med bla osäkert andrahandsvärde, men blir förhoppningsvis ändå mindre i kronor än en markant dyrare EX90 el PS3. Sen såklart att det är en Kina-bil, men det är en annan diskussion (som man ju även kan ha för både Volvo och Polestar). Vill dock vänta lite och se vad folk tycker efter att ha ägt den ett tag.
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 18:39
av Honkan
Zeekr 01 verkar riktigt schysst faktiskt men Xpeng G9 är riktigt schysst invändigt

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 18:56
av ChristofferG
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare.
Det är 400V arkitektur på Zeekr 001.

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 20:57
av iAkita
ChristofferG skrev: 10 nov 2023 18:56
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare.
Det är 400V arkitektur på Zeekr 001.
Inte enligt Zeekr själva.
https://zeekrglobal.com/article/15/

Edit: Eller är det den uppdaterade performance modelllen som har 800V?

Re: Kia EV9

Postat: 10 nov 2023 21:41
av roffe_s
iAkita skrev: 10 nov 2023 20:57
ChristofferG skrev: 10 nov 2023 18:56
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare.
Det är 400V arkitektur på Zeekr 001.
Inte enligt Zeekr själva.
https://zeekrglobal.com/article/15/

Edit: Eller är det den uppdaterade performance modelllen som har 800V?
Möjligt, Du länkar till FR - Zeekrs svar på Plaid när det gäller prestanda. Men de Zeekr 001 som strax börjar levereras i Sverige har definitivt 400V arkitektur och laddar 200 kW i ett 100 kWh batteri… Missförståndet är begripligt, bl a hade Alrik på AM&S missuppfattat infon under en intervju vid någon mässa.

https://www.zeekr.eu/content/dam/zeekre ... _SE_sv.pdf

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 11:50
av eloon
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39
Honkan skrev: 10 nov 2023 07:53
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller PS3 som nästa tjänstebil
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.
Berätta gärna om dessa billigare laddare som finns dessutom överallt?

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 12:27
av iAkita
eloon skrev: 11 nov 2023 11:50
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39
Honkan skrev: 10 nov 2023 07:53
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller PS3 som nästa tjänstebil
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.
Berätta gärna om dessa billigare laddare som finns dessutom överallt?
Här till exempel (enbart 150 kW eller mer är med på bilden):
Screenshot_20231111_122140_ChargeFinder.jpg
Och här (zoomar man in är det betydligt fler än vad som syns på bilden):
Screenshot_20231111_122320_ChargeFinder.jpg

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 12:42
av eloon
iAkita skrev: 11 nov 2023 12:27
eloon skrev: 11 nov 2023 11:50
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39
Honkan skrev: 10 nov 2023 07:53
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller PS3 som nästa tjänstebil
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.
Berätta gärna om dessa billigare laddare som finns dessutom överallt?
Här till exempel (enbart 150 kW eller mer är med på bilden):
Screenshot_20231111_122140_ChargeFinder.jpg

Och här (zoomar man in är det betydligt fler än vad som syns på bilden):
Screenshot_20231111_122320_ChargeFinder.jpg
😂😂😂😂

Tack, vem visste att den fanns en större och billigare och säkert smidigare laddnätverk är Superchargers?!

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 12:47
av iAkita
eloon skrev: 11 nov 2023 12:42
iAkita skrev: 11 nov 2023 12:27
eloon skrev: 11 nov 2023 11:50
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39

Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.
Berätta gärna om dessa billigare laddare som finns dessutom överallt?
Här till exempel (enbart 150 kW eller mer är med på bilden):
Screenshot_20231111_122140_ChargeFinder.jpg

Och här (zoomar man in är det betydligt fler än vad som syns på bilden):
Screenshot_20231111_122320_ChargeFinder.jpg
😂😂😂😂

Sure. Might as well believe in unicorns.
Vilket trevlig svar, när man är behjälplig och svarar på en fråga. Menar du att jag har manipulerat bilderna eller? Det är bara att gå in på chargefinder.com och kolla själv, om du nu tror att jag av någon märklig anledning försöker lura dig.

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 13:59
av eloon
Nej, utan att tro på att detta smörgåsbord av stolpar är ett alternativ, till och med billigare alternativ till SuC är lika med att tro på unicorns.

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 14:05
av Brages
iAkita skrev: 11 nov 2023 12:27
eloon skrev: 11 nov 2023 11:50
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39
Honkan skrev: 10 nov 2023 07:53
Känns som EX90 har en edge här även om de är lite dyrare, men har ju laddluckan på rätt sida också för Tesla laddare samt 60 mil räckvidd istället för ca 50 som EV9

Blir nog en EX90 eller PS3 som nästa tjänstebil
Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.


Berätta gärna om dessa billigare laddare som finns dessutom överallt?
Här till exempel (enbart 150 kW eller mer är med på bilden):
Screenshot_20231111_122140_ChargeFinder.jpg

Och här (zoomar man in är det betydligt fler än vad som syns på bilden):
Screenshot_20231111_122320_ChargeFinder.jpg
Vilken mardröm :shock:

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 14:25
av taliz
I Sverige klarar man sig nog skapligt utan SUC.
Men ute på europatrip är det nog inte så kul att tvingas krångla med massa olika nätverk.

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 15:22
av iAkita
eloon skrev: 11 nov 2023 13:59
Nej, utan att tro på att detta smörgåsbord av stolpar är ett alternativ, till och med billigare alternativ till SuC är lika med att tro på unicorns.
Jag förstå fortfarande inte? Förnekar du fortfarande att det finns fler laddställen, fler laddpunkter och att laddarna står tätare jämfört med SuC?

Du får såklart välja vilken bil du vill och vilket laddnätverk du vill. Jag skrev mest min första kommentar i all vänlighet för att det känns onödigt att välja bort bilar när det faktiskt finnas fler andra laddare än vad det finns SuC, och tänkte att du kanske inte var medveten om det. Det är svårt att förstå varför det ska gråtskrattas och hånas åt det, på ett forum som till att börja med finns till att hjälpa varandra.

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 15:24
av iAkita
taliz skrev: 11 nov 2023 14:25
I Sverige klarar man sig nog skapligt utan SUC.
Men ute på europatrip är det nog inte så kul att tvingas krångla med massa olika nätverk.
Man behöver inte krångla. Det är bara att teckna ett månadsabonnemang med Elli eller någon annan, så räcket det med ett kort och man får ett enhetligt pris oavsett laddnätverk (förutom Ionity som blir lite billigare än andra nätverk). De 160 kr eller vad det nu kostar för en månad tar man snabbt igen under en Europatripp.

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 15:32
av Honkan
Undra hur räckvidden är på motorväg är lite orolig att 50 mil med en box design på bil gör rätt stor förlust, jag kommer köra en del motorväg i jobbet… hmmm

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 15:41
av taliz
iAkita skrev: 11 nov 2023 15:24
taliz skrev: 11 nov 2023 14:25
I Sverige klarar man sig nog skapligt utan SUC.
Men ute på europatrip är det nog inte så kul att tvingas krångla med massa olika nätverk.
Man behöver inte krångla. Det är bara att teckna ett månadsabonnemang med Elli eller någon annan, så räcket det med ett kort och man får ett enhetligt pris oavsett laddnätverk (förutom Ionity som blir lite billigare än andra nätverk). De 160 kr eller vad det nu kostar för en månad tar man snabbt igen under en Europatripp.
Sett alltför många YouTubers som försökt sig på just det och krånglat med laddare som inte funkat med appen/kortet, eller inte funkat överhuvudtaget.
Inte kul hemma, men särskilt inte när man är på långresa i ett annat land..

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 16:23
av iAkita
taliz skrev: 11 nov 2023 15:41
iAkita skrev: 11 nov 2023 15:24
taliz skrev: 11 nov 2023 14:25
I Sverige klarar man sig nog skapligt utan SUC.
Men ute på europatrip är det nog inte så kul att tvingas krångla med massa olika nätverk.
Man behöver inte krångla. Det är bara att teckna ett månadsabonnemang med Elli eller någon annan, så räcket det med ett kort och man får ett enhetligt pris oavsett laddnätverk (förutom Ionity som blir lite billigare än andra nätverk). De 160 kr eller vad det nu kostar för en månad tar man snabbt igen under en Europatripp.
Sett alltför många YouTubers som försökt sig på just det och krånglat med laddare som inte funkat med appen/kortet, eller inte funkat överhuvudtaget.
Inte kul hemma, men särskilt inte när man är på långresa i ett annat land..
Jag har svårt att förstå hur de lyckas med det faktiskt. Det är inte svårare än någon annan touch-fri betalning. Men det är klart, om man envisas med att ha ett kort/en app för varje operatör blir det krångligt.

Som tur väl är är inte det nödvändigt längre. Om man inte nödvändigtvis vill ladda vill SuC vill säga. Då är man bunden till Teslas ganska opålitliga app (med reservation för att den kan ha blivit bättre sen jag provade senast). Kör man inte Tesla finns det ingen vinst att ladda vid SuC på det viset. Kör man Tesla är det såklart överlägset bäst och enklast.

Frågeställningen i den här tråden var att bilar som inte är Tesla går bort om de inte laddar snabbt vid SuC. Det har jag svårt att förstå, då SuC inte bidrar med något mervärde i de fallen.

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 16:24
av iAkita
Brages skrev: 11 nov 2023 14:05
iAkita skrev: 11 nov 2023 12:27
eloon skrev: 11 nov 2023 11:50
iAkita skrev: 10 nov 2023 18:25
Donk skrev: 10 nov 2023 10:39

Var bara medveten om att Zeekr 001 också har 800V arkitektur och därmed med största sannolikhet kommer uppleva likartad problematik som EV9 vid SuC och andra 400V laddare. Men varför är det så viktigt för dig att kunna ladda vid SuC? Det är ju både dyrare och finns färre laddpunkter än av andra CCS laddare som är mer lämpade för dessa bilar.


Berätta gärna om dessa billigare laddare som finns dessutom överallt?
Här till exempel (enbart 150 kW eller mer är med på bilden):
Screenshot_20231111_122140_ChargeFinder.jpg

Och här (zoomar man in är det betydligt fler än vad som syns på bilden):
Screenshot_20231111_122320_ChargeFinder.jpg
Vilken mardröm :shock:
Eller hur! Rena laddöknen :lol:

Re: Kia EV9

Postat: 11 nov 2023 16:30
av taliz
iAkita skrev: 11 nov 2023 16:23
taliz skrev: 11 nov 2023 15:41
iAkita skrev: 11 nov 2023 15:24
taliz skrev: 11 nov 2023 14:25
I Sverige klarar man sig nog skapligt utan SUC.
Men ute på europatrip är det nog inte så kul att tvingas krångla med massa olika nätverk.
Man behöver inte krångla. Det är bara att teckna ett månadsabonnemang med Elli eller någon annan, så räcket det med ett kort och man får ett enhetligt pris oavsett laddnätverk (förutom Ionity som blir lite billigare än andra nätverk). De 160 kr eller vad det nu kostar för en månad tar man snabbt igen under en Europatripp.
Sett alltför många YouTubers som försökt sig på just det och krånglat med laddare som inte funkat med appen/kortet, eller inte funkat överhuvudtaget.
Inte kul hemma, men särskilt inte när man är på långresa i ett annat land..
Jag har svårt att förstå hur de lyckas med det faktiskt. Det är inte svårare än någon annan touch-fri betalning. Men det är klart, om man envisas med att ha ett kort/en app för varje operatör blir det krångligt.

Som tur väl är är inte det nödvändigt längre. Om man inte nödvändigtvis vill ladda vill SuC vill säga. Då är man bunden till Teslas ganska opålitliga app (med reservation för att den kan ha blivit bättre sen jag provade senast). Kör man inte Tesla finns det ingen vinst att ladda vid SuC på det viset. Kör man Tesla är det såklart överlägset bäst och enklast.

Frågeställningen i den här tråden var att bilar som inte är Tesla går bort om de inte laddar snabbt vid SuC. Det har jag svårt att förstå, då SuC inte bidrar med något mervärde i de fallen.
De har använt Porsches och Audis kort, dvs motsvarande Elli.
De "ska" ju också funka på massa olika nätverk, men i praktiken verkar det funka lite sisådär..

Hmm Teslas app opålitlig? Det tror jag väldigt få håller med om.

Som sagt i Sverige går det nog ok för det mesta, men skulle inte vilja vara utan SUC ute i Europa.