Re: One-pedal driving
Postat: 28 feb 2023 19:25
Det är bara faceliftade Leafen som har enpedalsläge. På de äldre kan man bara välja två lägen för regen, precis som andra elbilar.
Jaså, det har inte hört, förstod det som om leaf var först. Vad menar du med 2 lägen för regen? På vår facelift finns det utan eller b eller e-pedal som ör opd.
Den gamla hade bara D (mycket svag regen) och B (lite starkare regen). På faceliften 2018 finns dessa kvar men man lade man till en knapp för E-Pedal.
Just det är utan tvekan en fördel med enpedalssystemet. Det ger även bakomvarande bil tidigare varning eftersom bromsljuset tänds redan när man lättar på gasen.Elix747 skrev: ↑26 feb 2023 23:04OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Inte på tesla, de tänds när det börjar likna inbromsning. Så det beror från bil till bil när bromslysen tänds.HenrikC skrev: ↑28 feb 2023 19:44Just det är utan tvekan en fördel med enpedalssystemet. Det ger även bakomvarande bil tidigare varning eftersom bromsljuset tänds redan när man lättar på gasen.Elix747 skrev: ↑26 feb 2023 23:04OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Ok, bara undra då jag skrev strax innan men inte något sådant. Tack för svar.
Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:04Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
Ja, så brukar det ju vara. Men Tesla har väl inte den möjligheten.Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 21:21Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:04Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.![]()
Nej precis. Vilket är dåligt.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:28Ja, så brukar det ju vara. Men Tesla har väl inte den möjligheten.Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 21:21Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:04Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.![]()
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
Samma här. Sedan provkörde jag en Enyaq och irriterades på den svaga regen.Niklas Z skrev: ↑01 mar 2023 08:46När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
Jag provade ett gäng olika bilar men upplevde just att endast Polestar hade liknande regen som min Tesla.Niklas Z skrev: ↑01 mar 2023 08:46När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
Tre lägen, eller fyra om man räknar med N. D-läge utan Eco har minst regen, sedan D med Eco, sedan B. Möjligen kan det ha funnits ett fjärde läge, B med/utan Eco men det har jag isf glömt.
OPD är inte överlägset på något. Skulle vara att slippa flytta foten, men det drar mer energi och är ryckigare.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.Piggelin skrev: ↑01 mar 2023 12:45OPD är inte överlägset på något. Skulle vara att slippa flytta foten, men det drar mer energi och är ryckigare.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
sjukt smalt scenario, sportlovsveckan... men då drar jag växelspaken bakåt en gång så har jag OPD, vips var det extrema exemplet löst.Dagfinn skrev: ↑01 mar 2023 12:51
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.
Motorik har ALLT med saken att göra. Du måste trolla eller nåt, för detta börjar bli lite väl dumt. Och om nu nys eller host inte är ett "sjukt smalt scenario" i din värld så är det kanske en kronisk förkylning som ställer till det för dig.Piggelin skrev: ↑01 mar 2023 12:55sjukt smalt scenario, sportlovsveckan... men då drar jag växelspaken bakåt en gång så har jag OPD, vips var det extrema exemplet löst.Dagfinn skrev: ↑01 mar 2023 12:51
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.
Motorik har inget med saken att göra, du kan aldrig någonsin köra mjukare än Frirullning, du kan som bäst matcha den, men aldrig bättre, tänk om du nyser eller hostar eller något och då kan det rycka till. Nej, det kan som sagt aldrig bli bättre, speciellt gällande energiförbrukning.