Sida 7 av 11

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:25
av HenrikC
Det är bara faceliftade Leafen som har enpedalsläge. På de äldre kan man bara välja två lägen för regen, precis som andra elbilar.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:26
av jonasl
En till som dömer ut Teslas OPD grundat på hur en annan bil beter sig - jag börjar ana ett mönster.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:28
av Dafro
HenrikC skrev: 28 feb 2023 19:25
Det är bara faceliftade Leafen som har enpedalsläge. På de äldre kan man bara välja två lägen för regen, precis som andra elbilar.
Jaså, det har inte hört, förstod det som om leaf var först. Vad menar du med 2 lägen för regen? På vår facelift finns det utan eller b eller e-pedal som ör opd.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:31
av Dafro
jonasl skrev: 28 feb 2023 19:26
En till som dömer ut Teslas OPD grundat på hur en annan bil beter sig - jag börjar ana ett mönster.
Vem menar du?
Mina inlägg i början handlade om hur energieffektivt det var.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:35
av HenrikC
Dafro skrev: 28 feb 2023 19:28
Jaså, det har inte hört, förstod det som om leaf var först. Vad menar du med 2 lägen för regen? På vår facelift finns det utan eller b eller e-pedal som ör opd.
Den gamla hade bara D (mycket svag regen) och B (lite starkare regen). På faceliften 2018 finns dessa kvar men man lade man till en knapp för E-Pedal.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:40
av Dafro
HenrikC skrev: 28 feb 2023 19:35
Dafro skrev: 28 feb 2023 19:28
Jaså, det har inte hört, förstod det som om leaf var först. Vad menar du med 2 lägen för regen? På vår facelift finns det utan eller b eller e-pedal som ör opd.
Den gamla hade bara D (mycket svag regen) och B (lite starkare regen). På faceliften 2018 finns dessa kvar men man lade man till en knapp för E-Pedal.
Ok, tack för info. Jo d har nog även lite svag regen nu också.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 19:44
av HenrikC
Elix747 skrev: 26 feb 2023 23:04
OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Just det är utan tvekan en fördel med enpedalssystemet. Det ger även bakomvarande bil tidigare varning eftersom bromsljuset tänds redan när man lättar på gasen.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 20:27
av ErikHallq
HenrikC skrev: 28 feb 2023 19:44
Elix747 skrev: 26 feb 2023 23:04
OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Just det är utan tvekan en fördel med enpedalssystemet. Det ger även bakomvarande bil tidigare varning eftersom bromsljuset tänds redan när man lättar på gasen.
Inte på tesla, de tänds när det börjar likna inbromsning. Så det beror från bil till bil när bromslysen tänds.

Dock upplever uppenbarligen inte alla detta om man inte klarar av att vara varsam på pedalen :lol:

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 20:52
av jonasl
Dafro skrev: 28 feb 2023 19:31
jonasl skrev: 28 feb 2023 19:26
En till som dömer ut Teslas OPD grundat på hur en annan bil beter sig - jag börjar ana ett mönster.
Vem menar du?
Mina inlägg i början handlade om hur energieffektivt det var.
Jag menar inte dig.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 20:57
av Dafro
jonasl skrev: 28 feb 2023 20:52
Dafro skrev: 28 feb 2023 19:31
jonasl skrev: 28 feb 2023 19:26
En till som dömer ut Teslas OPD grundat på hur en annan bil beter sig - jag börjar ana ett mönster.
Vem menar du?
Mina inlägg i början handlade om hur energieffektivt det var.
Jag menar inte dig.
Ok, bara undra då jag skrev strax innan men inte något sådant. Tack för svar.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 21:04
av mati
Piggelin skrev: 28 feb 2023 07:56
jonasl skrev: 28 feb 2023 07:52
Återkom när du kört opd i Tesla i lite större omfattning, jag tror fortfarande det är Lyncs implementering som är annorlunda.
Jag byter mellan OPD och Frirullning med ett "drag" av spaken. Så det är enkelt att jämföra. Men det är Frirullningen jag vill åt. Dela för ekonomin och dels för att det blir en väldigt naturlig körning. Speciellt om du har åksjuka barn
Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 21:21
av Piggelin
mati skrev: 28 feb 2023 21:04
Piggelin skrev: 28 feb 2023 07:56
jonasl skrev: 28 feb 2023 07:52
Återkom när du kört opd i Tesla i lite större omfattning, jag tror fortfarande det är Lyncs implementering som är annorlunda.
Jag byter mellan OPD och Frirullning med ett "drag" av spaken. Så det är enkelt att jämföra. Men det är Frirullningen jag vill åt. Dela för ekonomin och dels för att det blir en väldigt naturlig körning. Speciellt om du har åksjuka barn
Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen. 😊

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 21:28
av mati
Piggelin skrev: 28 feb 2023 21:21
mati skrev: 28 feb 2023 21:04
Piggelin skrev: 28 feb 2023 07:56
jonasl skrev: 28 feb 2023 07:52
Återkom när du kört opd i Tesla i lite större omfattning, jag tror fortfarande det är Lyncs implementering som är annorlunda.
Jag byter mellan OPD och Frirullning med ett "drag" av spaken. Så det är enkelt att jämföra. Men det är Frirullningen jag vill åt. Dela för ekonomin och dels för att det blir en väldigt naturlig körning. Speciellt om du har åksjuka barn
Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen. 😊
Ja, så brukar det ju vara. Men Tesla har väl inte den möjligheten.

Re: One-pedal driving

Postat: 28 feb 2023 22:29
av Piggelin
mati skrev: 28 feb 2023 21:28
Piggelin skrev: 28 feb 2023 21:21
mati skrev: 28 feb 2023 21:04
Piggelin skrev: 28 feb 2023 07:56
jonasl skrev: 28 feb 2023 07:52
Återkom när du kört opd i Tesla i lite större omfattning, jag tror fortfarande det är Lyncs implementering som är annorlunda.
Jag byter mellan OPD och Frirullning med ett "drag" av spaken. Så det är enkelt att jämföra. Men det är Frirullningen jag vill åt. Dela för ekonomin och dels för att det blir en väldigt naturlig körning. Speciellt om du har åksjuka barn
Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen. 😊
Ja, så brukar det ju vara. Men Tesla har väl inte den möjligheten.
Nej precis. Vilket är dåligt.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 05:08
av Dafro
Man kan väl ärligt säga att det var bra att man lyfte rätt denna diskussionen…
Sammanfattning så tror jag de flesta är överens om att frirullning är effektivare rent energimässigt åtminstone på landsväg och att vissa föredrar opd och vissa inte och därför vore det ju inte så dumt om det var möjligt att välja i alla elbilar.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 07:16
av jonasl
Å andra sidan sä är de väl ingen som kör Tesla och är van vid hur det fungerar i de bilarna som "kommit ut" och önskat att det fungerar annorlunda, det är bara förare av andra bilmärken där det kanske fungerar sämre?

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 08:19
av Legato
jonasl skrev: 01 mar 2023 07:16
Å andra sidan sä är de väl ingen som kör Tesla och är van vid hur det fungerar i de bilarna som "kommit ut" och önskat att det fungerar annorlunda, det är bara förare av andra bilmärken där det kanske fungerar sämre?
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.

På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 08:46
av Niklas Z
Legato skrev: 01 mar 2023 08:19
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.

På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 09:02
av mikebike
Niklas Z skrev: 01 mar 2023 08:46
Legato skrev: 01 mar 2023 08:19
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.

På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.
Samma här. Sedan provkörde jag en Enyaq och irriterades på den svaga regen.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 09:15
av Curik
Niklas Z skrev: 01 mar 2023 08:46
Legato skrev: 01 mar 2023 08:19
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.

På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.
Jag provade ett gäng olika bilar men upplevde just att endast Polestar hade liknande regen som min Tesla.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 09:21
av tor-ake
HenrikC skrev: 28 feb 2023 19:25
Det är bara faceliftade Leafen som har enpedalsläge. På de äldre kan man bara välja två lägen för regen, precis som andra elbilar.
Tre lägen, eller fyra om man räknar med N. D-läge utan Eco har minst regen, sedan D med Eco, sedan B. Möjligen kan det ha funnits ett fjärde läge, B med/utan Eco men det har jag isf glömt.

Ett jäkla knappande i gamla Leaf för att få rätt regen för varje situation :) Var väl främst till nytta i tät trafik på kuperad väg. Är lite lättare i Teslan, bara knäppa på AP och fokusera på något annat. 8-)

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 12:45
av Piggelin
Legato skrev: 01 mar 2023 08:19
jonasl skrev: 01 mar 2023 07:16
Å andra sidan sä är de väl ingen som kör Tesla och är van vid hur det fungerar i de bilarna som "kommit ut" och önskat att det fungerar annorlunda, det är bara förare av andra bilmärken där det kanske fungerar sämre?
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.

På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
OPD är inte överlägset på något. Skulle vara att slippa flytta foten, men det drar mer energi och är ryckigare.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 12:51
av Dagfinn
Piggelin skrev: 01 mar 2023 12:45
Legato skrev: 01 mar 2023 08:19
jonasl skrev: 01 mar 2023 07:16
Å andra sidan sä är de väl ingen som kör Tesla och är van vid hur det fungerar i de bilarna som "kommit ut" och önskat att det fungerar annorlunda, det är bara förare av andra bilmärken där det kanske fungerar sämre?
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.

På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
OPD är inte överlägset på något. Skulle vara att slippa flytta foten, men det drar mer energi och är ryckigare.
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 12:55
av Piggelin
Dagfinn skrev: 01 mar 2023 12:51

Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.
sjukt smalt scenario, sportlovsveckan... men då drar jag växelspaken bakåt en gång så har jag OPD, vips var det extrema exemplet löst.

Motorik har inget med saken att göra, du kan aldrig någonsin köra mjukare än Frirullning, du kan som bäst matcha den, men aldrig bättre, tänk om du nyser eller hostar eller något och då kan det rycka till. Nej, det kan som sagt aldrig bli bättre, speciellt gällande energiförbrukning.

Re: One-pedal driving

Postat: 01 mar 2023 13:06
av Dagfinn
Piggelin skrev: 01 mar 2023 12:55
Dagfinn skrev: 01 mar 2023 12:51

Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.
sjukt smalt scenario, sportlovsveckan... men då drar jag växelspaken bakåt en gång så har jag OPD, vips var det extrema exemplet löst.

Motorik har inget med saken att göra, du kan aldrig någonsin köra mjukare än Frirullning, du kan som bäst matcha den, men aldrig bättre, tänk om du nyser eller hostar eller något och då kan det rycka till. Nej, det kan som sagt aldrig bli bättre, speciellt gällande energiförbrukning.
Motorik har ALLT med saken att göra. Du måste trolla eller nåt, för detta börjar bli lite väl dumt. Och om nu nys eller host inte är ett "sjukt smalt scenario" i din värld så är det kanske en kronisk förkylning som ställer till det för dig.