One-pedal driving
Moderator: Redaktion
Re: One-pedal driving
Det är bara faceliftade Leafen som har enpedalsläge. På de äldre kan man bara välja två lägen för regen, precis som andra elbilar.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
En till som dömer ut Teslas OPD grundat på hur en annan bil beter sig - jag börjar ana ett mönster.
Model Y LR AWD 2022
Jaså, det har inte hört, förstod det som om leaf var först. Vad menar du med 2 lägen för regen? På vår facelift finns det utan eller b eller e-pedal som ör opd.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Vem menar du?
Mina inlägg i början handlade om hur energieffektivt det var.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Den gamla hade bara D (mycket svag regen) och B (lite starkare regen). På faceliften 2018 finns dessa kvar men man lade man till en knapp för E-Pedal.
Ok, tack för info. Jo d har nog även lite svag regen nu också.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Just det är utan tvekan en fördel med enpedalssystemet. Det ger även bakomvarande bil tidigare varning eftersom bromsljuset tänds redan när man lättar på gasen.Elix747 skrev: ↑26 feb 2023 23:04OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Inte på tesla, de tänds när det börjar likna inbromsning. Så det beror från bil till bil när bromslysen tänds.HenrikC skrev: ↑28 feb 2023 19:44Just det är utan tvekan en fördel med enpedalssystemet. Det ger även bakomvarande bil tidigare varning eftersom bromsljuset tänds redan när man lättar på gasen.Elix747 skrev: ↑26 feb 2023 23:04OPD har som jag ser det en lite fördel var gäller bromssträcka. Så fort man släpper gasen för att tvärnita så slår regen till med en gång. Med bromspedal dröjer det några tiondelar utan regenbroms vilket förlänger bromssträckan lite (men kanske någon gång avgörande).
Dock upplever uppenbarligen inte alla detta om man inte klarar av att vara varsam på pedalen

Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- jonasl
- Teslaägare
Ok, bara undra då jag skrev strax innan men inte något sådant. Tack för svar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:04Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.
Ja, så brukar det ju vara. Men Tesla har väl inte den möjligheten.Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 21:21Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:04Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.![]()
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej precis. Vilket är dåligt.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:28Ja, så brukar det ju vara. Men Tesla har väl inte den möjligheten.Piggelin skrev: ↑28 feb 2023 21:21Jag kan alltså välja läge. Antingen OPD eller att den frirullar när man släpper gasen och regen sköts via bromsen. Jag lägger alltså inte bilen i N och sedan tillbaka igen.mati skrev: ↑28 feb 2023 21:04Så gjorde jag också när jag hade min Tesla. Det dumma med den metoden är bara att acceleratorpedalen inte funkar längre. Det blir ett jäkla jobbande med spakar och grejer. Jag insåg till sist att det inte är värt besväret såvida man inte jagar elektroner.![]()
Man kan väl ärligt säga att det var bra att man lyfte rätt denna diskussionen…
Sammanfattning så tror jag de flesta är överens om att frirullning är effektivare rent energimässigt åtminstone på landsväg och att vissa föredrar opd och vissa inte och därför vore det ju inte så dumt om det var möjligt att välja i alla elbilar.
Sammanfattning så tror jag de flesta är överens om att frirullning är effektivare rent energimässigt åtminstone på landsväg och att vissa föredrar opd och vissa inte och därför vore det ju inte så dumt om det var möjligt att välja i alla elbilar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- jonasl
- Teslaägare
Å andra sidan sä är de väl ingen som kör Tesla och är van vid hur det fungerar i de bilarna som "kommit ut" och önskat att det fungerar annorlunda, det är bara förare av andra bilmärken där det kanske fungerar sämre?
Model Y LR AWD 2022
Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
På Polestar kan man dock välja bort det om man skulle vilja, men varför skulle man vilja det. OPD är ju som sagt helt överlägset...
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Samma här. Sedan provkörde jag en Enyaq och irriterades på den svaga regen.Niklas Z skrev: ↑01 mar 2023 08:46När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag provade ett gäng olika bilar men upplevde just att endast Polestar hade liknande regen som min Tesla.Niklas Z skrev: ↑01 mar 2023 08:46När jag provade en Polestar i somras tänkte jag inte på hur dess OPD fungerade, varken när jag själv körde eller när jag satt i högerstolen och min son körde. Med andra ord fungerade det precis som det bör, mjukt och naturligt.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
Tre lägen, eller fyra om man räknar med N. D-läge utan Eco har minst regen, sedan D med Eco, sedan B. Möjligen kan det ha funnits ett fjärde läge, B med/utan Eco men det har jag isf glömt.
Ett jäkla knappande i gamla Leaf för att få rätt regen för varje situation

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
OPD är inte överlägset på något. Skulle vara att slippa flytta foten, men det drar mer energi och är ryckigare.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.Piggelin skrev: ↑01 mar 2023 12:45OPD är inte överlägset på något. Skulle vara att slippa flytta foten, men det drar mer energi och är ryckigare.Legato skrev: ↑01 mar 2023 08:19Exakt så. Enda jag kört som är lika bra som Tesla är Polestar. För på Polestar funkar det likadant men med ännu kraftigare regenerering.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
sjukt smalt scenario, sportlovsveckan... men då drar jag växelspaken bakåt en gång så har jag OPD, vips var det extrema exemplet löst.Dagfinn skrev: ↑01 mar 2023 12:51
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.
Motorik har inget med saken att göra, du kan aldrig någonsin köra mjukare än Frirullning, du kan som bäst matcha den, men aldrig bättre, tänk om du nyser eller hostar eller något och då kan det rycka till. Nej, det kan som sagt aldrig bli bättre, speciellt gällande energiförbrukning.
Motorik har ALLT med saken att göra. Du måste trolla eller nåt, för detta börjar bli lite väl dumt. Och om nu nys eller host inte är ett "sjukt smalt scenario" i din värld så är det kanske en kronisk förkylning som ställer till det för dig.Piggelin skrev: ↑01 mar 2023 12:55sjukt smalt scenario, sportlovsveckan... men då drar jag växelspaken bakåt en gång så har jag OPD, vips var det extrema exemplet löst.Dagfinn skrev: ↑01 mar 2023 12:51
Jo. Bara för att du inte har motoriken till att hantera det betyder inte det att det gäller alla andra också. Jag kan också repetera en grej jag inte kan förstå att ens du kan argumentera mot; slippa motorbromsa eller manuellt bromsa på väg ner från fjällen eller andra långa nerförsbackar.
Motorik har inget med saken att göra, du kan aldrig någonsin köra mjukare än Frirullning, du kan som bäst matcha den, men aldrig bättre, tänk om du nyser eller hostar eller något och då kan det rycka till. Nej, det kan som sagt aldrig bli bättre, speciellt gällande energiförbrukning.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024