+46 skrev:Mycket snack om andra kulturer som inte passar in i Sverige. Frågan är då hur Uffe & Ebba ska hantera SD och deras syn på vår urbefolkning. Svenska kyrkan har pudlat men nligt Björn Söder är de inte ens svenskar.
De ska inte ha ensamrätt till jakt och fiske säger Jimmie som vill upphäva deras rättigheter med tvingande lagar.
– Vi äger det här landet tillsammans, både svenska medborgare generellt, men också samer, och då är det rimligt att man har lika rättigheter. Vi ska inte ha etniskt baserade exklusiva rättigheter på det sättet, säger Jimmie Åkesson.
Och så blir många förvånade över SD valframgångar i norra Sverige….
PS. Jag var med på ett samrådsmöte med ett kommunalråd och en kommunchef i en inlandskommun i Västerbotten. På möter fick jag en sista fråga från Kommunalrådet som ordagrannt löd: Vad säger Lappjävlarna då?
Det är delvis en fultolkning av det Björn sa. Tror poängen han gjorde var att man ska skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. Dvs du kan mycket väl vara en kulturell jude och svensk medborgare samtidigt men du är inte kulturellt en svensk för det.
Det är ju inte särskilt snyggt av Björn för en same eller jude kan ju mycket väl hoppa groda runt midsommarstången och dricka snaps vid julbordet. Dvs man kan vara både och, eller åtminstone en hybrid.
Fultolkningen blev då att judar och samer inte hörde hemma i nationen Sverige. Jag har mycket svårt för såna illvilliga tolkningar oavsett vem som har sagt vad. Det är som att vissa väljer att tolka lite som det passar deras agenda, eller så har de helt enkelt en usel läsförståelse.
ps. Vad gäller samerna så är det otroligt att en så liten grupp människor har så stora rättigheter. Det finns 4600 renägande samer i Sverige och många av dem har bara några få renar som hobby. Såg en dokumentär om renägare för något år sen. Finns kvoter på hur många renar det får finnas så vill någon utöka sin hjord så måste någon annan minska. I takt med att det krävs fler och fler djur för att kunna leva på renskötsel så har ett fåtal starka individer i samebyarna skott sig på de andra. Så det är inte så många som verkligen lever på renskötsel idag. Enligt sametinget finns det ca 1000 renskötselföretag i Sverige och ca 2500 personer lever av det.
Det finns fler samer än så i Sverige (20-40 tusen) men de flesta lever som helt vanliga invånare. Så då återstår frågan, ska 2500 yrkesrenägare kunna stoppa stora projekt som gruvor o dyl som skulle gynna hela Sverige? Jag tycker inte det.
Renarna förstör även stora värden i skogarna. Tänk dig själv hur roligt det skulle vara om du investerat hundratusentals kronor i din skog och sen kommer det en renhjord och tuggar i sig alla plantor? Det är ju jävligt lätt att skrocka om det nånstans nere i södra Sverige. Precis som med varg och björn.