Regeringsskifte

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

Gargamel skrev:
Om man hatar nazister och facister så ska man inte rösta på Socialdemokraterna, Högerpartiet, Bondeförbundet och Folkpartiet.
Deras bruna historia som medlöpare till 6 miljoner judars mord är tydligen rosagulligt med handhjärtan.
Jag tycker man kan ta hänsyn till hur partierna såg ut när representanterna blev medlemmar. Saker som har hänt på 30-talet är ju inte relevant om partistyrelsen är född på 70-talet.
Där sticker ju SD och Vänsterpartiet ut. eller finns det någon kontroverisell fråga som dom andra partierna drev dom senaste 20-30åren?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Om man hatar nazister och facister så ska man inte rösta på Socialdemokraterna, Högerpartiet, Bondeförbundet och Folkpartiet.
Deras bruna historia som medlöpare till 6 miljoner judars mord är tydligen rosagulligt med handhjärtan.
Jag tycker man kan ta hänsyn till hur partierna såg ut när representanterna blev medlemmar. Saker som har hänt på 30-talet är ju inte relevant om partistyrelsen är född på 70-talet.
Där sticker ju SD och Vänsterpartiet ut. eller finns det någon kontroverisell fråga som dom andra partierna drev dom senaste 20-30åren?
Du tycker alltså inte att Åkesson har ändrat någonting i SD sedan han blev medlem i partiet, den bedömningen verkar ha väldigt lite med verkligheten att göra.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Du tycker alltså inte att Åkesson har ändrat någonting i SD sedan han blev medlem i partiet, den bedömningen verkar ha väldigt lite med verkligheten att göra.
Väldigt lite med verkligheten att göra? Här har du ett uttalande av Linus Bylund i Financial Times, alltså direkt från hästens mun:
Bylund FT.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

iAkita skrev:
wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Väldigt lite med verkligheten att göra? Här har du ett uttalande av Linus Bylund i Financial Times, alltså direkt från hästens mun:
Bylund FT.jpg
Guuud vilket heeeeemskt uttalade, en liten text troligen helt tagen ur sin kontext, som dessutom inte säger någonting alls.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Gargamel skrev:
iAkita skrev:
wannabee skrev:

Bylund FT.jpg
Guuud vilket heeeeemskt uttalade, en liten text troligen helt tagen ur sin kontext, som dessutom inte säger någonting alls.
Om uttalandet är hemskt eller inte är inte relevant. Däremot är det talande att så många låtsas att SD förändrats, samtidigt som en person i SD´s högsta ledning säger att de nått sina framgångar just för att de förändrats så lite de senaste 20 åren. Det är liksom precis som om man inte vill ta in vilket parti det är man röstat på eller väljer att samarbeta med.

För 20 år sedan, alltså år 2002, ägnade Åkesson & Co för övrigt sin tid åt att försöka återuppväcka demonstrationerna vid Karl XII statyn i Lund, där skinheadsen och andra nazister brukade samlas varje år den 30 november.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Vore kul att få veta varför han gick med. Du menar att det var för att förändra partiet?
Vad har han förändrat?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tesla newbie skrev:
För mig är det fortfarande obegripligt att de flesta i Sverige verkar acceptera ett vänsterextremt parti som V men är livrädda för SD. Jag kan ärligt talat säga att jag är glad för att V inte har 20 procent av rösterna. Om nu SD fortfarande är nazister, så är vänsterpartiet forfarande kommunister. Är kommunism på något sätt en bättre ideologi än nazism?
Enig. V är inte ett dyft bättre. Men av konstiga historiska skäl är vänsterextremism mer accepterad i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Vore kul att få veta varför han gick med. Du menar att det var för att förändra partiet?
Vad har han förändrat?
En förändring verkar vara att som partimedlem så skall man bara säga/göra rasistiska och nazistiska saker öppet om man är full för då har man något att skylla på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Överreagerar jag? Säkerligen. Förhoppningsvis. Men den malande känslan finns där. Man är vis från historien. Tendenser som börjar smått brukar tyvärr gå överstyr när samhällen byter ideologier. Kommer det verkligen göras skillnad på invandrare och invandrare i framtidens Sverige? Eller kommer vi alla sättas på tunnelbanevagn återtåget? Om inte bokstavligen så åtminstone mentalt, att man blir en andra klassens invånare?

Jag är långt ifrån ensam som känner så just nu. Vi satt igår tre invandrare och snackade (på svenska förresten) över en kopp fika och diskuterade utvecklingen. Alla hade en klump i magen. Han som kom till Sverige på 60-talet, hitlockad av svenska regeringen undrade ifall samma regering nu kommer skicka "hem" honom?

Sen kan ni komma med rationella argument till varför det inte kommer bli så. Hjärnan lyssnar på de argumenten.

Men hjärtat. Den är svårare att övertala att allt är som vanligt.
Ja, förhoppningsvis överreagerar vi. Men det är precis som du säger, ju mer tonläget höjs desto mindre välkommen känner man sig. Jag har också hört saker som att det inte gäller mig, för jag är ju nästan svensk, och jag har ju ett jobb osv. Det var ju skönt. Men själv ser jag mig inte som svensk, jag är inte svensk och kommer aldrig bli det, jag kan alltså knappast kräva att andra ska se mig så. Och vad händer den dagen jag kanske inte längre har ett jobb eller kanske blir sjuk och beroende av statens hjälp? Är jag då fortfarande lika välkommen och lika "svensk" som idag? Jag har aldrig känt detta tidigare, men nu har jag, precis som du säger, en klump i magen. Och för första gången finns tankar i mitt huvud att det kanske kommer bli nödvändigt i framtiden att flytta härifrån. Då får man bara hoppas att mina landsmän inte får för sig att inte längre är tysk. :? :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Blir spännande att se om S kommer att påverkas av att Rosengård (exempel) numera röstar
S 40%
V 10%
Mp 10%

Nyans 30 %

Men tidigare valet var det väl 90% som röstade vänsterblocket och nu är det 60%

https://resultat.val.se/val2022/prel/RD ... 28001/0805
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
En annan kulturell yttring som goda anständiga människor har svårt för är tjurfäktning, som hur mångtusenåriga anor. Jag har varit på tjurfäktning i Madrid en gång och tyckte det var otroligt intressant och häftigt. Tro mig, det går inte att berätta i ett svenskt fikarum. Den mest timide mjukvaruutvecklaren blir helt rabiat. Alla spärrar släpper. Det är jäkligt intressant. Varför kan vi inte acceptera deras kultur? Var det inte mångkultur vi gillar?
Ja, jag misstänker tyvärr att många svenskar som säger att de gillar mångkultur är ganska dåligt insatta i hur många andra kulturer fungerar. Man har någon sorts naiv föreställning om att de är ungefär som vi. I Kina är det lite som i Italien. Man anses dum som statstjänsteman om man inte är korrupt och utnyttjar systemet. Tror många svenskar har ganska dålig förståelse för hur korrupt det är i länder som Kina. Har du pengar och rätt kontakter så kan du i stort sett komma undan med vad som helst. Det blir ju problematiskt när de tar med sig dessa vanor till ett land som Sverige som präglas av att alla ska följa regler och nivån på korruptionen sträcker sig till att köpa Toblerone med regeringskortet.
Jag skulle säga att när det gäller barnaga, hur man behandlar djur, att följa regler och att stå i kö så är inte svenskar speciellt toleranta mot andra kulturer.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
Ja, jag misstänker tyvärr att många svenskar som säger att det gillar mångkultur är ganska dåligt insatta i hur många andra kulturer fungerar. Man har någon sorts naiv föreställning om att de är ungefär som vi. I Kina är det lite som i Italien. Man anses dum som statstjänsteman om man inte är korrupt och utnyttjar systemet. Tror många svenskar har ganska dålig förståelse för hur korrupt det är i länder som Kina. Har du pengar och rätt kontakter så kan du i stort sett komma undan med vad som helst. Det blir ju problematiskt när de tar med sig dessa vanor till ett land som Sverige som präglas av att alla ska följa regler och nivån på korruptionen sträcker sig till att köpa Toblerone med regeringskortet.
Jag skulle säga att när det gäller barnaga, hur man behandlar djur, att följa regler och att stå i kö så är inte svenskar speciellt toleranta mot andra kulturer.

Haha. Kom en indier eller pakistanier i Schweiz när vi köade till bergbanan som trängde sig flagrant tillsammans med sin familj. Jag sa åt honom att det där inte var ok. Han gav sig inte och hävdade att han följt skyltarna och att det var två köer vilket var helt fel. Då sa jag åt honom igen. han gav sig ändå inte och ingen annan i kön verkade bry sig så jag sket i det. Han fick väl tränga sig. Då kände jag mig jävligt svensk. :lol: Tror jag hade handgripligen behövt flytta honom ur kön för att att få honom att ställa sig sist.

ps. Sexköp är också en sån där sak som får "toleranta" i Sverige att gå i taket. I Tyskland/Holland osv ser det väl helt annorlunda ut? Finns ju en viss Paolo Roberto som fick känna på den vreden.

ps igen. Toblerone-affären gällde iofs mer än bara Toblerone. Tror det var ca 50 tusen som Mona försnillat. Det handlade inte om pengar ändå utan om moral.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Ja, jag misstänker tyvärr att många svenskar som säger att det gillar mångkultur är ganska dåligt insatta i hur många andra kulturer fungerar. Man har någon sorts naiv föreställning om att de är ungefär som vi. I Kina är det lite som i Italien. Man anses dum som statstjänsteman om man inte är korrupt och utnyttjar systemet. Tror många svenskar har ganska dålig förståelse för hur korrupt det är i länder som Kina. Har du pengar och rätt kontakter så kan du i stort sett komma undan med vad som helst. Det blir ju problematiskt när de tar med sig dessa vanor till ett land som Sverige som präglas av att alla ska följa regler och nivån på korruptionen sträcker sig till att köpa Toblerone med regeringskortet.

Haha. Kom en indier eller pakistanier i Schweiz när vi köade till bergbanan som trängde sig flagrant tillsammans med sin familj. Jag sa åt honom att det där inte var ok. Han gav sig inte och hävdade att han följt skyltarna och att det var två köer vilket var helt fel. Då sa jag åt honom igen. han gav sig ändå inte och ingen annan i kön verkade bry sig så jag sket i det. Han fick väl tränga sig. Då kände jag mig jävligt svensk. :lol: Tror jag hade handgripligen behövt flytta honom ur kön för att att få honom att ställa sig sist.
När det gäller hur djur behandlas så är det också enorma skillnader. I Kina kan man bara köpa ett par minisköldpaddor i en plastlåda och ta hem till sitt barn att leka med. När man läser vad som krävs för att ha en sköldpadda som husdjur i Sverige så är det en ganska lång lista.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:

ps igen. Toblerone-affären gällde iofs mer än bara Toblerone. Tror det var ca 50 tusen som Mona försnillat. Det handlade inte om pengar ändå utan om moral.
Skulle säga att i Kina så är 50 tusen att betrakta som kaffepengar i korruptionssammanhang. Det är mer eller mindre standardförfarande att muta diverse tjänstemän när man gör affärer. Korruptionen i Kina börjar redan i skolan, när föräldrarna måste muta rektorn för att komma in på "rätt" skola. Sedan måste de muta läraren för att hen ska behandla barnet väl. Och sedan fortsätter det...
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

wannabee skrev:
Blir spännande att se om S kommer att påverkas av att Rosengård (exempel) numera röstar
S 40%
V 10%
Mp 10%

Nyans 30 %

I mitt röstområde, så fick SD nästan 25%, ett av distrikten i Botkyrka.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Ja, det där måste ju anses vara en stor framgång för den PR-firma sossarna anlitade i samband med Sahlin affären. Tänker på samma rådgivare som föreslog helvit klädsel på presskonferenserna.

När skandalen kommer på tal är dom flesta övertygade om att hon bara köpte choklad på kortet och att det är allt det handlar om.
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Händer mycket i politiken nu. Senaste 10 åren har M gått från vara invandringsrestriktiva, till att bli invandrarvänliga, till att bli invandringsrestriktiva igen. S har gjort samma resa. Den politik man kallade rasistisk 2015 har man gjort till sin egen 2022. Man har dessutom gått från förklara skillnader från klass till identitet. I och med detta har man alienerat många väljare. Småpartierna C,KD och L har i stor utsträckning slagit knut på sig själva för att hålla SD ute från inflytande. Endast V,MP och SD har hyfsat konsekventa.

Jag är väldigt besviken, fruktansvärt dåligt skött av många inblandade. Inte ett dugg förvånad av t.ex. SD tagit över många av S väljare på landsbygden. Väldigt tondövt av politikerna att inte känna av vad som händer i landet. Samma mekanismer som gjorde att Trump tog makten. Sticka huvudet i sanden och skylla på rasism kommer inte att hjälpa i framtiden heller.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Än en gång visar det sig att S projicerar sin rasism på SD.
S-politikern Joakim Lander lämnar sina politiska uppdrag i Hagfors.

Han skrev på Facebook om ”äckliga araber”, rapporterar SVT, och menar själv att det var ironi.

”Han var väl bara en äcklig arab eller nått!!! ....och det vet väl alla att de där äckliga människorna (om de nu är människor över huvudtaget) bara ljuger...”.

– Vi tar starkt avstånd från den här kommentaren, säger Mikael Dahlqvist, ordförande för Socialdemokraterna i kommunen.
https://www.expressen.se/nyheter/val-20 ... tiska-ord/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:

Skulle säga att i Kina så är 50 tusen att betrakta som kaffepengar i korruptionssammanhang. Det är mer eller mindre standardförfarande att muta diverse tjänstemän när man gör affärer. Korruptionen i Kina börjar redan i skolan, när föräldrarna måste muta rektorn för att komma in på "rätt" skola. Sedan måste de muta läraren för att hen ska behandla barnet väl. Och sedan fortsätter det...

Som sagt, det handlade inte om pengarna utan om moral.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Gargamel skrev:
wannabee skrev:
S 40%
V 10%
Mp 10%

Nyans 30 %

Ja, det är ju ganska naturligt att välintegrerade/assimilerade invandrare inte heller önskar kaos eller att statens finanser ska braka ihop.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Gargamel skrev:
wannabee skrev:
S 40%
V 10%
Mp 10%

Nyans 30 %

Ja, det är ju ganska naturligt att välintegrerade/assimilerade invandrare inte heller önskar kaos eller att statens finanser ska braka ihop.
Naivt och tro att "invandrare" är en homogen grupp i samhället. Det finns ju stora motsättningar mellan invandrargrupper.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Mycket snack om andra kulturer som inte passar in i Sverige. Frågan är då hur Uffe & Ebba ska hantera SD och deras syn på vår urbefolkning. Svenska kyrkan har pudlat men nligt Björn Söder är de inte ens svenskar.
De ska inte ha ensamrätt till jakt och fiske säger Jimmie som vill upphäva deras rättigheter med tvingande lagar.

– Vi äger det här landet tillsammans, både svenska medborgare generellt, men också samer, och då är det rimligt att man har lika rättigheter. Vi ska inte ha etniskt baserade exklusiva rättigheter på det sättet, säger Jimmie Åkesson.

Och så blir många förvånade över SD valframgångar i norra Sverige….

PS. Jag var med på ett samrådsmöte med ett kommunalråd och en kommunchef i en inlandskommun i Västerbotten. På möter fick jag en sista fråga från Kommunalrådet som ordagrannt löd: Vad säger Lappjävlarna då?
Installerat 13,2 kWp solceller
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Jag hörde.. Nån sa.. Min brors väns kusins farmors sysling hörde...

Är det nu myt-historierna ska dyka upp som "Mjölkattackerna" tidningarna älskade älta om i veckor?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

+46 skrev:
Mycket snack om andra kulturer som inte passar in i Sverige. Frågan är då hur Uffe & Ebba ska hantera SD och deras syn på vår urbefolkning. Svenska kyrkan har pudlat men nligt Björn Söder är de inte ens svenskar.
De ska inte ha ensamrätt till jakt och fiske säger Jimmie som vill upphäva deras rättigheter med tvingande lagar.

– Vi äger det här landet tillsammans, både svenska medborgare generellt, men också samer, och då är det rimligt att man har lika rättigheter. Vi ska inte ha etniskt baserade exklusiva rättigheter på det sättet, säger Jimmie Åkesson.

Och så blir många förvånade över SD valframgångar i norra Sverige….

PS. Jag var med på ett samrådsmöte med ett kommunalråd och en kommunchef i en inlandskommun i Västerbotten. På möter fick jag en sista fråga från Kommunalrådet som ordagrannt löd: Vad säger Lappjävlarna då?

Det är delvis en fultolkning av det Björn sa. Tror poängen han gjorde var att man ska skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. Dvs du kan mycket väl vara en kulturell jude och svensk medborgare samtidigt men du är inte kulturellt en svensk för det.

Det är ju inte särskilt snyggt av Björn för en same eller jude kan ju mycket väl hoppa groda runt midsommarstången och dricka snaps vid julbordet. Dvs man kan vara både och, eller åtminstone en hybrid.

Fultolkningen blev då att judar och samer inte hörde hemma i nationen Sverige. Jag har mycket svårt för såna illvilliga tolkningar oavsett vem som har sagt vad. Det är som att vissa väljer att tolka lite som det passar deras agenda, eller så har de helt enkelt en usel läsförståelse.

ps. Vad gäller samerna så är det otroligt att en så liten grupp människor har så stora rättigheter. Det finns 4600 renägande samer i Sverige och många av dem har bara några få renar som hobby. Såg en dokumentär om renägare för något år sen. Finns kvoter på hur många renar det får finnas så vill någon utöka sin hjord så måste någon annan minska. I takt med att det krävs fler och fler djur för att kunna leva på renskötsel så har ett fåtal starka individer i samebyarna skott sig på de andra. Så det är inte så många som verkligen lever på renskötsel idag. Enligt sametinget finns det ca 1000 renskötselföretag i Sverige och ca 2500 personer lever av det.

Det finns fler samer än så i Sverige (20-40 tusen) men de flesta lever som helt vanliga invånare. Så då återstår frågan, ska 2500 yrkesrenägare kunna stoppa stora projekt som gruvor o dyl som skulle gynna hela Sverige? Jag tycker inte det.

Renarna förstör även stora värden i skogarna. Tänk dig själv hur roligt det skulle vara om du investerat hundratusentals kronor i din skog och sen kommer det en renhjord och tuggar i sig alla plantor? Det är ju jävligt lätt att skrocka om det nånstans nere i södra Sverige. Precis som med varg och björn.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Gargamel skrev:
wannabee skrev:
S 40%
V 10%
Mp 10%

Nyans 30 %

Naivt och tro att "invandrare" är en homogen grupp i samhället. Det finns ju stora motsättningar mellan invandrargrupper.
Jag har inte påstått att invandrare är en homogen grupp, svenskar är inte heller en homogen grupp.
Låst