Nu kan man likaväl köpa en hybrid som ger lite avgaser efter 3-4mil och så slipper man köa vid laddstationerna.
Moderator: Redaktion
CrazyGang skrev:Tesla har uppdaterat konfiguratorn för Model Y, raden om incitament struken.
termosen skrev:
Just i detta fall är jag nog en av dem som knappt har råd med en Model S. Men miljöbonusen gör så att leasingkostnaden blir acceptabel. Men nu blir det inte så, det är ett problem för de bilbehov vi har och vill ha.
Frågan om vad som är rättvist går ju alltid debattera, men när man redan betalar väldigt mycket i skatt är det irriterande.
Ja där snackar vi stora skillnader. Dock mindre nu än förut.Remuz skrev:Känns som en rejält större orättvisa med privatköp kontra personalbil. Det är ju inte ens lika för alla
Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om. Som det är nu fick jag inte vara sjukskriven när jag var sjuk för att de verkade tycka mitt jobb inte var fysiskt tungt och då kan man ju jobba (trots att det var en mental begränsning jag hade), jag fick inte träffa läkare i tid för att undvika en stor operation som var anledningen till sjukskrivningen, jag betalar pensionsavgift på hela lönen men får bara intjäning för en del osv. Och nu skall jag inte få miljöbilspremie när jag köper elbil heller, jahapp.MWall skrev:Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
Ja du är inte ensam. Jag har ju inget problem att betala skatt, om den används effektivt. Men samhällskontraktet börja bli ifrågasatt. Det är farligt, finns risk för brain drain.OfarligTesla skrev:Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om. Som det är nu fick jag inte vara sjukskriven när jag var sjuk för att de verkade tycka mitt jobb inte var fysiskt tungt och då kan man ju jobba (trots att det var en mental begränsning jag hade), jag fick inte träffa läkare i tid för att undvika en stor operation som var anledningen till sjukskrivningen, jag betalar pensionsavgift på hela lönen men får bara intjäning för en del osv. Och nu skall jag inte få miljöbilspremie när jag köper elbil heller, jahapp.MWall skrev:Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
Börjar på riktigt kolla på att flytta utomlands och jobba via eget bolag som underleverantör mot nuvarande arbetsgivare stället för som anställd, allt för att betala mindre skatt till det här landet. Har inga problem att betala skatt egentligen men då skall jag också få utnyttja systemen jag betalar för.
termosen skrev:Ja du är inte ensam. Jag har ju inget problem att betala skatt, om den används effektivt. Men samhällskontraktet börja bli ifrågasatt. Det är farligt, finns risk för brain drain.OfarligTesla skrev:Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om. Som det är nu fick jag inte vara sjukskriven när jag var sjuk för att de verkade tycka mitt jobb inte var fysiskt tungt och då kan man ju jobba (trots att det var en mental begränsning jag hade), jag fick inte träffa läkare i tid för att undvika en stor operation som var anledningen till sjukskrivningen, jag betalar pensionsavgift på hela lönen men får bara intjäning för en del osv. Och nu skall jag inte få miljöbilspremie när jag köper elbil heller, jahapp.MWall skrev:Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
Börjar på riktigt kolla på att flytta utomlands och jobba via eget bolag som underleverantör mot nuvarande arbetsgivare stället för som anställd, allt för att betala mindre skatt till det här landet. Har inga problem att betala skatt egentligen men då skall jag också få utnyttja systemen jag betalar för.
Dexter86 skrev:NU är ni inne på Helt Fel spår i denna tråd!![]()
Nu återgår vi till allt nytt som sagt idag , någon som kan sammanfatta snabbt och lätt som man hade gjort för en treåring ?![]()
Ingen bonus för bilar ö 700k?
Miljöbonus ska höjas? Någon som vet till hur mycket isf osv?
Då får det bli köp nästa årMWall skrev:Dexter86 skrev:NU är ni inne på Helt Fel spår i denna tråd!![]()
Nu återgår vi till allt nytt som sagt idag , någon som kan sammanfatta snabbt och lätt som man hade gjort för en treåring ?![]()
Ingen bonus för bilar ö 700k?
Miljöbonus ska höjas? Någon som vet till hur mycket isf osv?
Ingen höjning vad jag vet. Däremot en sänkning till 50' från och 2023.
Är säkerligen kopplat till 1:a registreringsdatum som tidigare och INTE utbetalningsdatum för själva bonusen.OfarligTesla skrev:Då är frågan, vad händer om man tar leverans i Q4 s
Leo skrev:Näää rubriken som media basunerar ut känns lite konstig. Miljöbonus ska fasas ut. Vilket inte kändes oväntat MEN med tanke på leveranstider idag osv känns det som för tidigt.
Bilar över 700 000kr får ingen bonus alls från nästa sommar.
Man ändrar matematiken för FÖRETAG där vissa små elbilar inte fick fulla 70000kr och inte heller Tesla Model 3P tillverkade i fjol. (Dock får de full bonus om de är tillverkade i år)
Sen ska malusdelen höjas lite och omfatta fler bilar =börja räknas vi lägre utsläpp. Slår ungefär +1600kr/år (107x15) extra utöver idag för vanliga bensin/dieselbilar.
Ja men det hade gärna fått klargöras då jag inte litar ett dugg på denna regering.Leo skrev:Är säkerligen kopplat till 1:a registreringsdatum som tidigare och INTE utbetalningsdatum för själva bonusen.
Melon Must skrev:Miljöbonusen handlar liksom inte om någon rättvis återbäring på skatten som man har rätt att ta del av. Har man inte köpt en ny fossilbil på sista tiden så har man inte bidragit ett öre till bonuspengarna.
I längden är det nog bra att ha ett tak som gör att bilpriserna pressas ner istället för att tillverkarna lägger på 70000kr på priset i Sverige. Bra att de la taket så högt om det nu stämmer. Fruktansvärt förvirrande information om vad som gäller från regeringskansliet.
Daniel R skrev:Håller inte med om att det är bara "rika" människor som köper en bil över 700 tkr. Tror många "vanliga" löntagare skulle vilja köpa en Y som familjebil för miljöns och säkerhetens skull. Den kommer säkerligen bli Sveriges mest sålda elbil med bred marginal.
Jag själv är en ganska vanlig löntagare (mellanchef) och småbarnsförälder. Bor billigt i lägenhet i närförort. Satsade 150 tkr i Tesla-aktien för några år sedan som sedan gav sju gånger pengarna när jag sålde. För mig är 70 tkr "mycket" pengar.
700' gränsen gäller för alla.Remuz skrev:Enligt bilden så står det ju i samband med företag och förenkling för dessa. Idag har dom 35%-gränsen, 2022 har dom 700k-gränsen. Tolkar det som att för privatköpare ändras inget.
Då behöver Bolund lära sig syftningarMWall skrev:700' gränsen gäller för alla.Remuz skrev:Enligt bilden så står det ju i samband med företag och förenkling för dessa. Idag har dom 35%-gränsen, 2022 har dom 700k-gränsen. Tolkar det som att för privatköpare ändras inget.