Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dexter »

Jag trodde miljöbidraget var för att man värnade om miljön. :shock:
Nu kan man likaväl köpa en hybrid som ger lite avgaser efter 3-4mil och så slipper man köa vid laddstationerna.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Känns som en rejält större orättvisa med privatköp kontra personalbil. Det är ju inte ens lika för alla
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Tesla har uppdaterat konfiguratorn för Model Y, raden om incitament struken.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

CrazyGang skrev:
Tesla har uppdaterat konfiguratorn för Model Y, raden om incitament struken.

den har väl aldrig funnits på model y ?
Model Y performance
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

termosen skrev:

Just i detta fall är jag nog en av dem som knappt har råd med en Model S. Men miljöbonusen gör så att leasingkostnaden blir acceptabel. Men nu blir det inte så, det är ett problem för de bilbehov vi har och vill ha.

Frågan om vad som är rättvist går ju alltid debattera, men när man redan betalar väldigt mycket i skatt är det irriterande.

Då är vi två. Jag ser dock det höjda förmånsvärdet som ett mycket större bekymmer än det här. Jag tycker inte nya elbilar är tillräckligt attraktiva så jag behåller de jag har. Bonusen på 70' tillfaller ju inte enbart förste ägaren. Det sänker även andrahandsvärdet på bilarna. Efter 3 år och nästan 50% värdeminskning så finns ju drygt 50% av bonusen kvar "i bilen" i form av lägre begpris om man säger. Det betyder att bonusen kanske bara är värd 30 tusen i oskattade pengar för den som leasar i 36 månader. Det gör verkligen varken från eller till i mina kalkyler.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
Känns som en rejält större orättvisa med privatköp kontra personalbil. Det är ju inte ens lika för alla
Ja där snackar vi stora skillnader. Dock mindre nu än förut.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om. Som det är nu fick jag inte vara sjukskriven när jag var sjuk för att de verkade tycka mitt jobb inte var fysiskt tungt och då kan man ju jobba (trots att det var en mental begränsning jag hade), jag fick inte träffa läkare i tid för att undvika en stor operation som var anledningen till sjukskrivningen, jag betalar pensionsavgift på hela lönen men får bara intjäning för en del osv. Och nu skall jag inte få miljöbilspremie när jag köper elbil heller, jahapp.

Börjar på riktigt kolla på att flytta utomlands och jobba via eget bolag som underleverantör mot nuvarande arbetsgivare stället för som anställd, allt för att betala mindre skatt till det här landet. Har inga problem att betala skatt egentligen men då skall jag också få utnyttja systemen jag betalar för.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Ni som bidrar mest lever nog ett ganska bra liv ändå. Hur mycket tycker du att du är värd? Var går gränsen?
Jag tycker jag är värd lika mycket från staten som alla andra i Sverige, där verkar dock vänsterfalangen inte hålla med utan de tycker att det enda jag är värd är att mjölkas på skatt medan de spottar mig i ansiktet när jag vill ta del av det som staten skall ha hand om. Som det är nu fick jag inte vara sjukskriven när jag var sjuk för att de verkade tycka mitt jobb inte var fysiskt tungt och då kan man ju jobba (trots att det var en mental begränsning jag hade), jag fick inte träffa läkare i tid för att undvika en stor operation som var anledningen till sjukskrivningen, jag betalar pensionsavgift på hela lönen men får bara intjäning för en del osv. Och nu skall jag inte få miljöbilspremie när jag köper elbil heller, jahapp.

Börjar på riktigt kolla på att flytta utomlands och jobba via eget bolag som underleverantör mot nuvarande arbetsgivare stället för som anställd, allt för att betala mindre skatt till det här landet. Har inga problem att betala skatt egentligen men då skall jag också få utnyttja systemen jag betalar för.
Ja du är inte ensam. Jag har ju inget problem att betala skatt, om den används effektivt. Men samhällskontraktet börja bli ifrågasatt. Det är farligt, finns risk för brain drain.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

termosen skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Ja du är inte ensam. Jag har ju inget problem att betala skatt, om den används effektivt. Men samhällskontraktet börja bli ifrågasatt. Det är farligt, finns risk för brain drain.

Nä, Sverige har ju satt sig i en jävla skitsits. Mycket pga invandringen. Nu går Stenevi ut och säger att MP kräver ökad invandring igen. Man tror ju inte att det är sant.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

NU är ni inne på Helt Fel spår i denna tråd! :lol:
Nu återgår vi till allt nytt som sagt idag , någon som kan sammanfatta snabbt och lätt som man hade gjort för en treåring ? :)
Ingen bonus för bilar ö 700k?
Miljöbonus ska höjas? Någon som vet till hur mycket isf osv?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dexter86 skrev:
Nu återgår vi till allt nytt som sagt idag , någon som kan sammanfatta snabbt och lätt som man hade gjort för en treåring ? :)

Ingen höjning vad jag vet. Däremot en sänkning till 50' från och 2023.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

MWall skrev:
Dexter86 skrev:

Ingen höjning vad jag vet. Däremot en sänkning till 50' från och 2023.
Då får det bli köp nästa år :lol: tack för info!
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

Är det helt klart med tak på 700k och ingen bil över har rätt till miljöbonus? eller är det tolkat fel

För om det är så lär ju många avboka sina MY eller ens köpa MY :o
Model Y performance
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Då är frågan, vad händer om man tar leverans i Q4 så miljöbonusen betalas ut under 2022? Anses man fortfarande vara en ”riking” som inte förtjänar incitament eller får man miljöbonusen då? Funderar på om man tjänar på att ta en Model Y då och förvara 3an någonstans tills miljöbonusen faller ut för den, nackdelen är ju att man inte kan byta in den hos Tesla då utan måste sälja den själv men så är det väl.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Näää rubriken som media basunerar ut känns lite konstig. Miljöbonus ska fasas ut. Vilket inte kändes oväntat MEN med tanke på leveranstider idag osv känns det som för tidigt.
IMG_2357.PNG
Bilar över 700 000kr får ingen bonus alls.

Man ändrar matematiken för FÖRETAG där vissa små elbilar inte fick fulla 70000kr och inte heller Tesla Model 3P tillverkade i fjol. (Dock får de full bonus om de är tillverkade i år)

Sen ska malusdelen höjas lite och omfatta fler bilar =börja räknas vi lägre utsläpp. Slår ungefär +1600kr/år (107x15) extra utöver idag för vanliga bensin/dieselbilar. Det ska tydligen utredas och tanken är att den malusdelen ska börja gälla från sommaren 2022.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

OfarligTesla skrev:
Då är frågan, vad händer om man tar leverans i Q4 s
Är säkerligen kopplat till 1:a registreringsdatum som tidigare och INTE utbetalningsdatum för själva bonusen.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

Leo skrev:
Näää rubriken som media basunerar ut känns lite konstig. Miljöbonus ska fasas ut. Vilket inte kändes oväntat MEN med tanke på leveranstider idag osv känns det som för tidigt.
IMG_2357.PNG
Bilar över 700 000kr får ingen bonus alls från nästa sommar.

Man ändrar matematiken för FÖRETAG där vissa små elbilar inte fick fulla 70000kr och inte heller Tesla Model 3P tillverkade i fjol. (Dock får de full bonus om de är tillverkade i år)

Sen ska malusdelen höjas lite och omfatta fler bilar =börja räknas vi lägre utsläpp. Slår ungefär +1600kr/år (107x15) extra utöver idag för vanliga bensin/dieselbilar.

stod ju det skulle börja gälla från januari 2022?
Model Y performance
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Miljöbonusen handlar liksom inte om någon rättvis återbäring på skatten som man har rätt att ta del av. Har man inte köpt en ny fossilbil på sista tiden så har man inte bidragit ett öre till bonuspengarna.
I längden är det nog bra att ha ett tak som gör att bilpriserna pressas ner istället för att tillverkarna lägger på 70000kr på priset i Sverige. Bra att de la taket så högt om det nu stämmer. Fruktansvärt förvirrande information om vad som gäller från regeringskansliet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Leo skrev:
Är säkerligen kopplat till 1:a registreringsdatum som tidigare och INTE utbetalningsdatum för själva bonusen.
Ja men det hade gärna fått klargöras då jag inte litar ett dugg på denna regering.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Håller inte med om att det är bara "rika" människor som köper en bil över 700 tkr. Tror många "vanliga" löntagare skulle vilja köpa en Y som familjebil för miljöns och säkerhetens skull. Den kommer säkerligen bli Sveriges mest sålda elbil med bred marginal.

Jag själv är en ganska vanlig löntagare (mellanchef) och småbarnsförälder. Bor billigt i lägenhet i närförort. Satsade 150 tkr i Tesla-aktien för några år sedan som sedan gav sju gånger pengarna när jag sålde. För mig är 70 tkr "mycket" pengar.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Melon Must skrev:
Miljöbonusen handlar liksom inte om någon rättvis återbäring på skatten som man har rätt att ta del av. Har man inte köpt en ny fossilbil på sista tiden så har man inte bidragit ett öre till bonuspengarna.
I längden är det nog bra att ha ett tak som gör att bilpriserna pressas ner istället för att tillverkarna lägger på 70000kr på priset i Sverige. Bra att de la taket så högt om det nu stämmer. Fruktansvärt förvirrande information om vad som gäller från regeringskansliet.

Det finns ett videoklipp där Bolund redogör vad som gäller. Det är extremt tydligt. Om han inte ljuger. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Daniel R skrev:
Håller inte med om att det är bara "rika" människor som köper en bil över 700 tkr. Tror många "vanliga" löntagare skulle vilja köpa en Y som familjebil för miljöns och säkerhetens skull. Den kommer säkerligen bli Sveriges mest sålda elbil med bred marginal.

Jag själv är en ganska vanlig löntagare (mellanchef) och småbarnsförälder. Bor billigt i lägenhet i närförort. Satsade 150 tkr i Tesla-aktien för några år sedan som sedan gav sju gånger pengarna när jag sålde. För mig är 70 tkr "mycket" pengar.

Du får trösta dig med att du inte går miste om 70' om du inte tänkt ha bilen till skrot. Bonusen följer ju bilen i form av lägre andrahandsvärde också. Eller ja, det bör vara så iaf.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Enligt bilden så står det ju i samband med företag och förenkling för dessa. Idag har dom 35%-gränsen, 2022 har dom 700k-gränsen. Tolkar det som att för privatköpare ändras inget.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
Enligt bilden så står det ju i samband med företag och förenkling för dessa. Idag har dom 35%-gränsen, 2022 har dom 700k-gränsen. Tolkar det som att för privatköpare ändras inget.
700' gränsen gäller för alla.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

MWall skrev:
Remuz skrev:
700' gränsen gäller för alla.
Då behöver Bolund lära sig syftningar
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar