Både ja och nej. Husvagnar står faktiskt oftast parkerade permanent på ett ställe, medan husbilarna åker mest omkring. På senare tid har dock husvagnsförsäljningen fått en uppsving i Sverige på grund av de ofördelaktiga skattereglerna för husbilar. De betalar ju malus, precis som personbilar, och det är inte lite pengar för en fet klump som drar 1 liter milen och mer.Mickep skrev:Vill inte förarga husvagnsförespråkarna men håller med att det är förvånande att se de som tar sin husvagn och far ner med den och ställler på samma ställe år efter år.
I 80 km/h. Att man inte har färdiga husvagnar stående som hyrs ut som stugor istället.
Var länge sedan jag reste men tycker mig känna att husvagnarna blivit en sällsynt syn på vägarna och att husbilarna tagit över.
Det finns såklart en anledning att man har husvagn och inte hyr en stuga eller har husbil. Fördelen jämfört med en stuga är såklart att man är fri att stanna var man vill och att man kan åka spontant när man vill. Man kan sova i sin egen säng, har allting med sig. Samtidigt är en husvagn på sikt billigare än att hyra nånting. Det beror på hur ofta man åker. Och framförallt här i Sverige är naturligtvis allemansrätten en stor fördel, vi åker aldrig utomlands med vår husvagn. Jag håller f ö med. Det skulle inte falla mig in att ta husvagnen ner till Europa. Varken med elbil eller fossilbil.
Nackdelen med husbil jämfört med husvagn är dels priset, en husbil kostar oerhört mycket mer än en husvagn. Samtidigt är en husbil ju en vanlig lastbil som behöver servas och tas hand om precis som vilken annan bil som helst. Man har alltså en dyr bil ståendes hemma som man nästan aldrig använder. Jag inbillar mig att man ser mest pensionärer som kör omkring i sina husbilar, även såhär års. Och då är det väl ett vettigt val, har man möjlighet att åka omkring med husbilen året runt så är det såklart betydligt bättre än en husvagn. För oss skulle en husbil bara vara en jättestor kostnad.