Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Är det minst 230kW laddning som gäller 2021?

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Vill inte förarga husvagnsförespråkarna men håller med att det är förvånande att se de som tar sin husvagn och far ner med den och ställler på samma ställe år efter år.
I 80 km/h. Att man inte har färdiga husvagnar stående som hyrs ut som stugor istället.
Var länge sedan jag reste men tycker mig känna att husvagnarna blivit en sällsynt syn på vägarna och att husbilarna tagit över.
Både ja och nej. Husvagnar står faktiskt oftast parkerade permanent på ett ställe, medan husbilarna åker mest omkring. På senare tid har dock husvagnsförsäljningen fått en uppsving i Sverige på grund av de ofördelaktiga skattereglerna för husbilar. De betalar ju malus, precis som personbilar, och det är inte lite pengar för en fet klump som drar 1 liter milen och mer.

Det finns såklart en anledning att man har husvagn och inte hyr en stuga eller har husbil. Fördelen jämfört med en stuga är såklart att man är fri att stanna var man vill och att man kan åka spontant när man vill. Man kan sova i sin egen säng, har allting med sig. Samtidigt är en husvagn på sikt billigare än att hyra nånting. Det beror på hur ofta man åker. Och framförallt här i Sverige är naturligtvis allemansrätten en stor fördel, vi åker aldrig utomlands med vår husvagn. Jag håller f ö med. Det skulle inte falla mig in att ta husvagnen ner till Europa. Varken med elbil eller fossilbil.
Nackdelen med husbil jämfört med husvagn är dels priset, en husbil kostar oerhört mycket mer än en husvagn. Samtidigt är en husbil ju en vanlig lastbil som behöver servas och tas hand om precis som vilken annan bil som helst. Man har alltså en dyr bil ståendes hemma som man nästan aldrig använder. Jag inbillar mig att man ser mest pensionärer som kör omkring i sina husbilar, även såhär års. Och då är det väl ett vettigt val, har man möjlighet att åka omkring med husbilen året runt så är det såklart betydligt bättre än en husvagn. För oss skulle en husbil bara vara en jättestor kostnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Men om 80 mil är en realitet för familjebilen inom 5-10 år så kan jag tycka att det är onödigt att bygga massor av svindyr snabbladdning.
Vi behöver inte både och.
Fast är det verkligen svindyrt att bygga massor av snabbladdning?
Man har ju länge talat om 100 USD/kWh i produktionskostnad för batteri som en magisk gräns. För att få 80 mils räckvidd behövs kanske 60 kWh extra batterikapacitet (jämfört med en Model 3). Det blir ungefär 50000 SEK per bil (exklusive moms och allt annat som tillkommer efter fabriken).
Säg att det säljs 100000 sådana bilar ett år. Totalt blir merkostnaden för batterierna fem miljarder. Det får man många snabbladdningsstationer för.
Förhoppningsvis blir batterierna betydligt billigare framöver, men det är en bra bit kvar dit.

Redan idag använder de flesta bara en bråkdel av sina batterier till vardags. Att dubbla batteristorleken ytterligare är inte ett bra sätt att hushålla med våra resurser. Det innebär även tyngre bilar, mer slitage på vägar och däck osv osv.
Inte nödvändigtvis om fossil energi ersätts.

Om Litium-järnbatterierna (utan sällsynta jordartsmetaller) utvecklas som jag misstänker är det inte alls otroligt att vi om några år har elbilar med ca 150-200kwh batterier där kostnaden mycket väl kan ligga på under 50000sek /batteri/bil (ca 40usd/kwh) med långt mycket högre kapacitet än idag (kwh/kg samt peak effekt energi in/ut).

Utan sällsynta resurser kan hela världens markburna fordonsflotta tillslut bli 100% elektrisk (självklart flera år bort i tiden).

Mvh
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Du skrev att någon annan laddade på samma par, (4A*4B). Då är 60 kW ganska normalt.
Nej, jag skrev att det kom en annan Tesla och ställde sig på samma par en stund senare, och min effekt ändrade sig inte.
Jag har ibland fått mycket högre effekt bara genom att ta ur handsken och sätta i den igen, men har fått byta stolpe vid andra tillfällen. Provar alltid det om jag får under 100 kW vid låg SoC och varmt batteri. Har också gjort reset med scrollhjulen och fått mer än innan vid något tillfälle. Än så länge ser jag inget systematiskt för egen del. Kommer att prova lite långkörning inom kort igen. Mest intressant om nya versioner av bilens mjukvara påverkar laddhstigheten.
I mitt fall provade jag 4 olika laddare, minst två gånger på varje.
Jag har frågat service om det är fler som upplevt problem i Norrköping 1/1 eller om det bara var min bil som hade problem.
Hade problem i Norrköping 4/1. Laddare 4A tror jag. Pendlade mellan 0 och 60 för att sen avbrytas. Bytte stolpe och fick 140...
// Mikael
Banane

Inlägg av Banane »

NiklasTesla skrev:
Banane skrev:
Niklas Z skrev:
Robertrimmevik skrev:
Men om 80 mil är en realitet för familjebilen inom 5-10 år så kan jag tycka att det är onödigt att bygga massor av svindyr snabbladdning.
Vi behöver inte både och.
Fast är det verkligen svindyrt att bygga massor av snabbladdning?
Man har ju länge talat om 100 USD/kWh i produktionskostnad för batteri som en magisk gräns. För att få 80 mils räckvidd behövs kanske 60 kWh extra batterikapacitet (jämfört med en Model 3). Det blir ungefär 50000 SEK per bil (exklusive moms och allt annat som tillkommer efter fabriken).
Säg att det säljs 100000 sådana bilar ett år. Totalt blir merkostnaden för batterierna fem miljarder. Det får man många snabbladdningsstationer för.
Förhoppningsvis blir batterierna betydligt billigare framöver, men det är en bra bit kvar dit.

Redan idag använder de flesta bara en bråkdel av sina batterier till vardags. Att dubbla batteristorleken ytterligare är inte ett bra sätt att hushålla med våra resurser. Det innebär även tyngre bilar, mer slitage på vägar och däck osv osv.
Inte nödvändigtvis om fossil energi ersätts.

Om Litium-järnbatterierna (utan sällsynta jordartsmetaller) utvecklas som jag misstänker är det inte alls otroligt att vi om några år har elbilar med ca 150-200kwh batterier där kostnaden mycket väl kan ligga på under 50000sek /batteri/bil (ca 40usd/kwh) med långt mycket högre kapacitet än idag (kwh/kg samt peak effekt energi in/ut).

Utan sällsynta resurser kan hela världens markburna fordonsflotta tillslut bli 100% elektrisk (självklart flera år bort i tiden).

Mvh

Ja, men då får de till att stänga lite kolkraftverk och inte bygga färdigt Nordstream 2.

Vad väger ett Litium-järnbatteri på 200 kWh?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Och hur lång tid kommer det inte ta innan vi har större produktion av batterier än efterfrågan? Så länge vi har en begränsad tillgång så känns det rimligare att göra tre bilar med 50 kWh batteri eller två med 75 kWh batteri än en bil med 150 kWh.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Off Grid Byggaren skrev:
Ska det se ut så här på Ionity stationerna i framtiden?
Ladda_Husvagn.JPG
Man får väl koppla av husvagnen innan man laddar i så fall. Blir väl likadan på en del av Teslas superchargers också.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Credde skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ska det se ut så här på Ionity stationerna i framtiden?
Bilagan Ladda_Husvagn.JPG finns inte längre
Man får väl koppla av husvagnen innan man laddar i så fall. Blir väl likadan på en del av Teslas superchargers också.
Det finns tyvärr inte alltid plats att ställa husvagnen nånstans. Bilden nedan är tagen hos Ionity Karlstad när det fortfarande var okej att ladda hos Ionity. Inte helt optimalt för husvagnsekipage. Man står i vägen hur man än gör, även med vår lilla vagn. En större husvagn skulle bli ännu jobbigare.
IMG_20191029_112604.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag inbillar mig att man ser mest pensionärer som kör omkring i sina husbilar, även såhär års. Och då är det väl ett vettigt val, har man möjlighet att åka omkring med husbilen året runt så är det såklart betydligt bättre än en husvagn.
Jag känner ett par (pensionärer) som bara har husbil och kör med den vilka ärenden de än ska uträtta och ett annat par som bytt sin ena bil mot husbil och de använder den när båda behöver var sin bil samtidigt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Så här gjorde jag i somras när jag drog släp på långkörning.BildBild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Så här gjorde jag i somras när jag drog släp på långkörning.
Just i Toftaholm finns ju gott om plats så man kan parkera lite hursomhelst. :)
Skriv svar