OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12766
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Jag jämför med hur många danska bilar jag ser nere i Italien jämfört med hur många svenska jag ser. Danskar överallt. Det har blivit fler svenskar. För 15år sedan var svenskregistrerade bilar ovanliga. Sen betraktar jag min krets där många tycker utlandssemester är detsamma som chartervecka och skulle inte kunna tänka sig att ta bilen.
Tänkte själv likadant tidigare. Innan ungarna hade vi tyckt det varit absurt att ta bilen till medelhavet. Det var inte ens ett alternativ. Det slutade oftast med en vecka i Grekland.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av NiklasTesla »

bjornnilsson skrev:
Med risk för att det redan avhandlats i tråden och på andra ställen - varför är vi så sega på att bygga ut en vettig laddstruktur utanför SuC? Business case är väl klockrent och självklart, övergången kommer att komma och elbilar är det nya normala. Varför är inte detta ett race där olika aktörer satsar precis allt som att hela deras framtid står på spel (i dubbel bemärkelse)..? Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Så är det nog vilket lär medföra att många traditionella bilmärken lär dö och Tesla lär bli en (om inte den) större/största tillverkarna av personbilar även volymmässigt.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av NiklasTesla »

bjornnilsson skrev:
Zalman3 skrev:
Trots allt så kommer det att byggas rejält med laddare de närmsta åren.
OKQ8 pratar ju om en ny sajt per vecka från augusti i år.
Det är ju superbra! Men var är de konkurrenter som matchar eller överträffar denna utbyggnad, SuC ej inräknat.. Det borde ju vara en kapplöpning för att plocka framtida marknadsandelar.. Eller snarare - varför är (känns?) det så segt?
Det är segt jämfört med Teslas SuC-Nätverk!

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Business-caset finns men dom traditionella biltillverkararna vill inte sälja så många elfordon (mest för att slippa utsläppsböter från ex EU) då dom hellre vill kränga ICE-bilar och tjäna kontanter på service.

MVH
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

HX100 skrev:
Dock tycker jag att bensinmackarna redan är i process att förvandla sig till snabbmatsrestauranger istället. Jag stannar ofta vid circle K när jag är ute med barnen, har aldrig laddat där (finns inte) och har aldrig tankat heller (har ingen fossil) bara för att äta.
De gör väl som videobutikerna har gjort, fast de slutade med film och säljer godis istället.
Circle-k var stamisstället när vi åkte med Leaf. De hade Chademo laddare och vi hade deras Mastercard med bonus så det blev laddning och ”gratis fika”.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Tror du är rätt inne på de..

Jag kör ju förbi laddarna i lödde ofta. Där är förutom SuC 4 st eon hpc 1 eon 50kw och en bee 50 kW. Hpc/eon laddarna har jag nog som max sett 2 använda samtidigt, bee används förvånansvärt mycket. Men ja jag tror inte behovet är så stort än på icke tesla bilar.. De är ganska nytt med icke tesla elbilar som funkar för långfärd för gemene man men visst jag tror de ökar snabbt nu..
Ja och bara för att man köpt en elbil betyder ju inte det att man använder snabbladdare.
Precis.. Vi har kört vår id3 över 1200 mil sedan november och inte behövt snabbladda alls.. Sen ska jag erkänna att vi använt slabbladdare men bara för att testa och för att de blev som en utflykt där man kan ladda gratis.

Corona påverkar nog också, kanske ökar trycket när vaccinet börjar komma ut till alla, dvs mer resor..
ID3 skulle jag endast rekommendera som en "jobbpendlingsbil"om du kan ladda hemma.

Om du vill ut på långresa smidigt med elbil till kontinenten är det Tesla som gäller.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Corona-krisen är en försmak av vad som komma skall... Med sinanade oljetillgångar kommer flyga bli dyrt (om ingen nu är snabb på bollen och satsar på elflyg). Bilsemester med elbil eller tåg ner till Europa istället för charter lär bli det nya normala.

MVH
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:

Corona-krisen är en försmak av vad som komma skall... Med sinanade oljetillgångar kommer flyga bli dyrt (om ingen nu är snabb på bollen och satsar på elflyg). Bilsemester med elbil eller tåg ner till Europa istället för charter lär bli det nya normala.

MVH
Ja, det är ju ordentligt mycket billigare att åka elbil än att flyga om man är 5 i familjen.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12766
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Business-caset finns men dom traditionella biltillverkararna vill inte sälja så många elfordon (mest för att slippa utsläppsböter från ex EU) då dom hellre vill kränga ICE-bilar och tjäna kontanter på service.

MVH
Det väldigt ofta någon annan än tillverkarna som tjänar kontanter på service. Tesla är ju ett undantag då man ju faktiskt gör just det. Fler tillverkare kommer gå över till det. Ta hand om serviceaffären själva.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Jag jämför med hur många danska bilar jag ser nere i Italien jämfört med hur många svenska jag ser. Danskar överallt.
Ifrågasätter hur du kan konkludera popularitet hos charter pga det? Alla jag känner flyger reguljärt (och inte charter).

This does not compute.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag begriper inte. Är det att förståelsen kring var vi verkligen befinner oss i omställningen helt enkelt inte finns hos så många än så länge?
Jag tror det. Vi är här i vår lilla bubbla och tror att alla är med på banan, och vi kan därför inte förstå varför det inte händer nånting. Men faktum är att elbilar fortfarande är en försumbar del av hela fordonsflottan. Även om försäljningssiffrorna ökar hela tiden så är det ändå försumbart få som faktiskt kör elbil än så länge. Business-caset finns nog inte riktigt än, och det är få som vågar satsa.
Många hoppas fortfarande att det där med elbilar bara är en fluga och att allting kommer snart bli som vanligt igen.
Sen gissar jag också att det har med Sveriges elförsörjning att göra. Effektbrist, skyhöga nätavgifter, för klena ledningar, allt detta spelar ju in såklart.
Business-caset finns men dom traditionella biltillverkararna vill inte sälja så många elfordon (mest för att slippa utsläppsböter från ex EU) då dom hellre vill kränga ICE-bilar och tjäna kontanter på service.

MVH
Antar att detta kanske är en bidragande faktor som skapar ambivalensen hos ägarna bakom Ionity, i sin tur en väldigt oklar strategi och roadmap för deras framtid.

Personligen så tror jag att det är detta som gjort att VAG tröttnat, och vill bygga ett eget laddnät (eller om de får till en deal med Musk kring SuC).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Corona-krisen är en försmak av vad som komma skall... Med sinanade oljetillgångar kommer flyga bli dyrt (om ingen nu är snabb på bollen och satsar på elflyg). Bilsemester med elbil eller tåg ner till Europa istället för charter lär bli det nya normala.

MVH
Är inte det mesta skatter på bränslekostnaderna, och bara en väldigt liten del som är oljepriset (som dessutom är rätt lågt fortfarande)?

Dessutom så är det långt ifrån några sinande oljetillgångar. Tvärt om! Finns för lång tid framåt.

Det sagt så hoppas jag på bättre lösningar för flyget med tanke på miljön, och kan absolut se för mig elektricitet som en del av ekvationen. Dels kanske vid landning/start, men även för kortare regionalflyg.

Tror det kommer en bättre teknisk utveckling och framtid med avseende på miljön även kring våra luftburna, och på sikt även vattenburna transporter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12766
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Jag jämför med hur många danska bilar jag ser nere i Italien jämfört med hur många svenska jag ser. Danskar överallt.
Ifrågasätter hur du kan konkludera popularitet hos charter pga det? Alla jag känner flyger reguljärt (och inte charter).

This does not compute.
Ok. Det var där det blev fel. Vad jag menar är att danskar i större utsträckning tar bilen till medelhavet medans svensken flyger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Svenskar har ju en förkärlek för charter. När man bilar nere i europa slås man ju av hur många danskar man ser i relation till svenskar.
Visste inte att charter var specifikt svenskt, eller mer populärt här vs. normalt flyg?

Vilken fakta bygger du detta påstående på?

Åker själv aldrig charter. Däremot så flyger jag gärna till semestermål lite längre bort, och hyr bil på plats.
Jag jämför med hur många danska bilar jag ser nere i Italien jämfört med hur många svenska jag ser. Danskar överallt.
Ifrågasätter hur du kan konkludera popularitet hos charter pga det? Alla jag känner flyger reguljärt (och inte charter).

This does not compute.
Ok. Det var där det blev fel. Vad jag menar är att danskar i större utsträckning tar bilen till medelhavet medans svensken flyger.
Det kan jag köpa, men är en helt annan sak. Charter är ju i modern tid nästan helt utkonkurrerat av det reguljära lågprisflyget. Var mer en 70/80-talspersiod som det var stort.

Men det är ju rätt logiskt om fler svenskar än danskar väljer flyget, då Danmark är lite närmare kontinenten än genomsnittssvensken.

(Det sagt skulle jag personligen aldrig orka att snåla genom att ta bilen till medelhavet för att spara lite pengar, även om jag bodde i Danmark.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
wheels
Inlägg: 717
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av wheels »

Det blir nästan en dagstripp till från mellansverige, så det är kanske inte så konstigt
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12766
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

Det handlar inte främst om att spara pengar. Jag gillar bilsemester framför flyg när det gäller medelhavet även om jag naturligtvis även flyger ibland. Dock inte speciellt ofta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av taliz »

Många inlägg i denna tråd... hur många stationer har dom nu?
Jag har inte sett en enda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det handlar inte främst om att spara pengar. Jag gillar bilsemester framför flyg när det gäller medelhavet även om jag naturligtvis även flyger ibland. Dock inte speciellt ofta.
Finns väl de som vill plåga sig med sträckkörning (vi har alla olika nöjen i livet), men i ditt fall så har du själv tidigare angett kostnad just om ett av skälen till att ni började semestra mer med bil när ni fick barn.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Många inlägg i denna tråd... hur många stationer har dom nu?
Jag har inte sett en enda.
0 tror jag.

Därmed att det inte finns så mycket mer konkret att diskutera om det. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12766
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Det handlar inte främst om att spara pengar. Jag gillar bilsemester framför flyg när det gäller medelhavet även om jag naturligtvis även flyger ibland. Dock inte speciellt ofta.
Finns väl de som vill plåga sig med sträckkörning (vi har alla olika nöjen i livet), men i ditt fall så har du själv tidigare angett kostnad just om ett av skälen till att ni började semestra mer med bil när ni fick barn.
Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Anonymous FTW »

De har i alla fall lyckats få till en kundportal och appar.
https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladd ... -pa-vagen/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12766
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Man får först bestämma sig om man vill ha en husvagn och om det är så man vill semestra.
Som sagt handlar det om frihet. Att inte behöva boka något utan ta besluten eftersom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Mer semester för samma pengar.

Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.

Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Man får först bestämma sig om man vill ha en husvagn och om det är så man vill semestra.
Som sagt handlar det om frihet. Att inte behöva boka något utan ta besluten eftersom.
Absolut, jag har är verkligen inte en "husvagnsmänniska", då för mig är det inte aktuellt oavsett hur mycket jag skulle spara på det.

Men är mer att jag är skeptisk till att man sparar något på det (då du hävdar att ekonomi är en viktig faktor för dig). Tror du överskattar hotell och flygkostnader, och underskattar dina kostnader för husvagn med allt som det medför.

Är ju rätt mycket kapital som är bundet i en relativt dyr pryl, men som används få nätter per år (om du inte är pensionär och långliggare). Ovanpå det så har du massor av kostnader för inköp av nya prylar till husvagn/husbil, mycket underhåll/förbättringar, besiktning, skatt, försäkring, etc.

Förstår att vissa har intresset att bo på campingplatser, och den livsstilen; men köper inte ekonomi som en stor avgörande faktor.

Om man tar av sig sina rosa glasögon så tror jag vi får rätt mycket flyg och hotellnätter för de pengarna som folk lägger på husvagn/husbil, när man räknar efter.

Just sayin'.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar