Fredrik j skrev:martinot skrev:Fredrik j skrev:
Mer semester för samma pengar.
Sen hatar jag att boka/reservera saker. Undviker det så ofta det är möjligt. Den största fördelen med husvagn tycker jag.
Nu är jag ingen husvagnsmänniska eller campinmänniska. Skall jag bo på en camping (föredrar normalt hotell) där det är verkligen fint i naturen (har gjort någon gång i Norge när det varit långt till lämpligt hotell), så hyr jag personligen isf. hellre en stuga eller hytta.
Du talar om ekonomi. Nyfiken; blir det inte rätt dyrt att köpa in och äga/underhålla/försäkra/skatta för en husvagn för de få nätter per år som den nyttjas? Får du inte rätt många hotellnätter eller (som du just vill bo på camping) stugnätter för de pengarna?
Man får först bestämma sig om man vill ha en husvagn och om det är så man vill semestra.
Som sagt handlar det om frihet. Att inte behöva boka något utan ta besluten eftersom.
Absolut, jag har är verkligen inte en "husvagnsmänniska", då för mig är det inte aktuellt oavsett hur mycket jag skulle spara på det.
Men är mer att jag är skeptisk till att man sparar något på det (då du hävdar att ekonomi är en viktig faktor för dig). Tror du överskattar hotell och flygkostnader, och underskattar dina kostnader för husvagn med allt som det medför.
Är ju rätt mycket kapital som är bundet i en relativt dyr pryl, men som används få nätter per år (om du inte är pensionär och långliggare). Ovanpå det så har du massor av kostnader för inköp av nya prylar till husvagn/husbil, mycket underhåll/förbättringar, besiktning, skatt, försäkring, etc.
Förstår att vissa har intresset att bo på campingplatser, och den livsstilen; men köper inte ekonomi som en stor avgörande faktor.
Om man tar av sig sina rosa glasögon så tror jag vi får rätt mycket flyg och hotellnätter för de pengarna som folk lägger på husvagn/husbil, när man räknar efter.
Just sayin'.