Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Magnus71 skrev:
Nu är det 102st Teslor på blocket.
Men det verkar knappt inte vara några som säljs. Bara samma bilar som får förnyade publiceringar.
Känslan är som bostadsmarknaden i Stockholm. Säljarna har inte anpassat priset till vad köparna vill betala. Utbudet är rekordstort och priserna pressas ner.
Jag tror att en ny M3 är ett klart säkrare köp än en S från 2015 för samma pengar.
Det blir nog lite stökigt på marknaden nu när model 3 är påväg. Många som ska byta från s/x till 3 vilket ökar på utbudet och de som kan ha varit intresserade av en s kanske väntar tills de kan utvärdera 3 lite mer.

Vad som är säkrare är väl även beroende på vad du behöver. En 3 är inte i samma storleksklass som en s. Klarar man sig med en sedan med mindre bagageutrymme, då är säkert 3an bättre. Om inte, kanske s är ett bättre val. Men samtidigt är 3 en ny konstruktion och att köpa begagnat har alltid sina risker.

Men fri SuC är ganska nice.
12 av dessa 103 är Model X...

Personligen tror jag det är en gigantisk skillnad mellan modellerna nu. Jag tror det är väldigt, väldigt många fler som byter in S mot 3 än X mot 3. Dessutom verkar efterfrågan från Norge vara stor på begagnade X.

Jag tror X kommer klara sig bra fram tills model Y börjar säljas iaf. Model 3 tror jag kommer ha ett fantastiskt fint andrahandsvärde. Den är unik på marknaden idag och kommer så vara flera år till som det ser ut.

Väldigt intressant att endast 4% av inbytena mot 3 i USA var Model S. Min känsla är att det hittills varit mycket trögare i Sverige att få fossilister att byta mot Model 3. Det känns som det är många Teslaägare som byter "tyvärr". Jag tycker det är märkligt, i Sverige är ju elbilen än mer överlägsen pga de höga bensinpriserna.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det är klart att det blir mycket billigare med en ny bil för 600 tkr än en begagnad bil för 600 tkr. Så har det alltid varit. Slut på garantier, reparationer börjar komma, helförsäkring osv osv.

Fast samtidigt så har ju Model S ett lite större användningsområde och tilltalar många fler när den börjar komma ner i pris.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Är det någon som har koll på vad som händer med de begagnade Model S som ligger hos Tesla som inte blir sålda? Försvinner de efter en period? De verkar ju som om bilarna får ett "intropris" och sen faller de successivt ner tills att de stannar i pris efter ett tag. Det ligger ett gäng där nu som kom ut innan jul men där priserna inte förändrats sedan i början av januari. Jag är lite sugen... :-) De verkar ligga lite lägre än blocket etc. Plus att man får garantin från Tesla.
Verdi

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Är det någon som har koll på vad som händer med de begagnade Model S som ligger hos Tesla som inte blir sålda? Försvinner de efter en period? De verkar ju som om bilarna får ett "intropris" och sen faller de successivt ner tills att de stannar i pris efter ett tag. Det ligger ett gäng där nu som kom ut innan jul men där priserna inte förändrats sedan i början av januari. Jag är lite sugen... :-) De verkar ligga lite lägre än blocket etc. Plus att man får garantin från Tesla.

Min gamla bil köptes av en auktionsfirma som heter BCA. https://www.bca.com/sv/se/

Jag hittar dock inte den i deras auktioner än. Den bytte ägare 17 januari så de har kanske inte hunnit lägga ut den än.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Så Tesla säljer av dem till nån annan handlare alltså? Hur länge låg din bil ute hos Tesla då?
Verdi

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Så Tesla säljer av dem till nån annan handlare alltså? Hur länge låg din bil ute hos Tesla då?

De fick in den i slutet av september och sen låg den på deras begagnatsida under oktober och en bit in i november. Sen försvann den ett par veckor innan den återkom till ett högre pris för att försvinna igen strax före nyår. Vore riktigt spännande att veta vad BCA fick köpa den för och om den ska exporteras eller inte.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

abagewitz skrev:
De faller i pris tills de når inbytespriset + Teslas minsta vinstmarginal. Därefter står de stilla. Den billigaste bilen har ju legat på 588.000 en bra stund nu. Tror absolut att Model 3 är en drivande faktor här. För i princip samma pengar får man en modernare bil, garantier, billigare ägande. Det ska man då ställa i jämförelse mot större utrymme och fri SuC. Behöver man inget av det, utan mer är intresserad av en Tesla, så är ju en trea ett betydligt bättre köp
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Har inte begpriserna börjat droppa lite nu? Fordonsbolaget har över 20 st model S ute och tex 85D börjar komma ner en bit under 700' för en 2015. Jag tycker jag ser en del bilar på blocket som kommer ut igen men med lägre pris också. Eller ser jag fel? Tesla verkar dock försöka stå på sig med sina priser.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

abagewitz skrev:
Har inte begpriserna börjat droppa lite nu? Fordonsbolaget har över 20 st model S ute och tex 85D börjar komma ner en bit under 700' för en 2015. Jag tycker jag ser en del bilar på blocket som kommer ut igen men med lägre pris också. Eller ser jag fel? Tesla verkar dock försöka stå på sig med sina priser.
Kan hända att det är extra många Model S ute nu för folk byter från den till Model 3.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

abagewitz skrev:
Finns en röd 85D -15 som gått 15.000 mil på blocket, den kostar 550 000 kr... Finns en annan för 609 000 med betydligt lägre mil från Shiftgear. Så ja, klart under 700K.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Gick ju en blå S90D på 4200mil på KVD häromveckan. Såldes för 676” tror det var drygt 20 budgivare. Den ligger nu hos Fordonsbolaget för 829”. Så finns nog en del luft mellan var köparna och affärer sker jämfört med var begärda priserna är.

Där handlarna nog hoppas på ”nya kunder” som har svårt att se vad prisbilden brukar vara.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tesla erbjöd 608k för min 13 månader gamla S75D med 2000 mil på mätaren ;)

De verkar extremt rädda för att bli sittande med många S som inbytesbilar.

Jag valde att sälja min X istället (via Shiftgear) och fick bra betalt för den.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Scaldy
Teslaägare

Inlägg av Scaldy »

Jag fick ett inbytesbud på 519,700:-. Model s 70d 2015, 10259 mil.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Scaldy skrev:
Ligger två s70D runt 7000 mil hos Tesla nu. En för 690' och en för 770. Skaplig marginal då för dem kan man ana om de skulle sälja dem för det...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Tesla erbjöd 608k för min 13 månader gamla S75D med 2000 mil på mätaren ;)

De verkar extremt rädda för att bli sittande med många S som inbytesbilar.

Jag valde att sälja min X istället (via Shiftgear) och fick bra betalt för den.
Det är dock inget nytt. De verkar slumpa fram inbytespriserna och just 75:orna verkar de bjuda uselt på. Råkade själv ut för det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

abagewitz skrev:
Scaldy skrev:
Ligger två s70D runt 7000 mil hos Tesla nu. En för 690' och en för 770. Skaplig marginal då för dem kan man ana om de skulle sälja dem för det...
Ibland dyker det upp bilar till helt vansinniga priser. De brukar dock falla neråt ganska snart.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

abagewitz skrev:
Scaldy skrev:

Tja... Samtidigt så har de två S85D med 10k på mätaren för 601' och för 606' så..

Teslas begagnatfluxkapacitator kan ibland få lite ryck.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nu finns det 100 st Model S på Blocket! Aldrig sett så många förut.

Och så har min gamla dykt upp hos Fordonsbolaget. Så jävla snygg. Visar sig att Tesla INTE tog bort toningen av rutorna på den när jag bytte in den.

https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 7.htm?aw=1
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Eluppvärmd vindruta. Ser man på.
Men det står inget om sur mjölk i bagaget. Var det inte din gamla bil som hade det? ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

p1457 skrev:
Eluppvärmd vindruta. Ser man på.
Men det står inget om sur mjölk i bagaget. Var det inte din gamla bil som hade det? ;)

Haha. Just den detaljen hoppas jag att de har åtgärdat vid det här laget. Är ju snart 5 månader sen jag bytte in den. Hoppas även de har fixat drivaxlarna och finjusterat hjulinställningen. Bilen drog lite åt vänster mot slutet. Dock bättre än tidigare för då vibrerade den istället.

Annars är bilen i fint skick enligt min standard. Några stenskott och sådär men inget större.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Verdi skrev:
Och så har min gamla dykt upp hos Fordonsbolaget. Så jävla snygg.
Sa ju det... :D :D
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Skriver sällan i denna tråd, men ser inte detta extremt prisvärt ut?

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 7-13078138

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Legato skrev:

Verkligen. Sedna kan man undra hur man lyckas köra 2600mil på 3år... Sedan jag skaffade tesla är det så många mil jag kör om året :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Remuz skrev:
Legato skrev:

Verkligen. Sedna kan man undra hur man lyckas köra 2600mil på 3år... Sedan jag skaffade tesla är det så många mil jag kör om året :)

Helt sjukt, men jag upplever detsamma.
Skriv svar