12 av dessa 103 är Model X...frippe skrev:Det blir nog lite stökigt på marknaden nu när model 3 är påväg. Många som ska byta från s/x till 3 vilket ökar på utbudet och de som kan ha varit intresserade av en s kanske väntar tills de kan utvärdera 3 lite mer.Magnus71 skrev:Nu är det 102st Teslor på blocket.
Men det verkar knappt inte vara några som säljs. Bara samma bilar som får förnyade publiceringar.
Känslan är som bostadsmarknaden i Stockholm. Säljarna har inte anpassat priset till vad köparna vill betala. Utbudet är rekordstort och priserna pressas ner.
Jag tror att en ny M3 är ett klart säkrare köp än en S från 2015 för samma pengar.
Vad som är säkrare är väl även beroende på vad du behöver. En 3 är inte i samma storleksklass som en s. Klarar man sig med en sedan med mindre bagageutrymme, då är säkert 3an bättre. Om inte, kanske s är ett bättre val. Men samtidigt är 3 en ny konstruktion och att köpa begagnat har alltid sina risker.
Men fri SuC är ganska nice.
Personligen tror jag det är en gigantisk skillnad mellan modellerna nu. Jag tror det är väldigt, väldigt många fler som byter in S mot 3 än X mot 3. Dessutom verkar efterfrågan från Norge vara stor på begagnade X.
Jag tror X kommer klara sig bra fram tills model Y börjar säljas iaf. Model 3 tror jag kommer ha ett fantastiskt fint andrahandsvärde. Den är unik på marknaden idag och kommer så vara flera år till som det ser ut.
Väldigt intressant att endast 4% av inbytena mot 3 i USA var Model S. Min känsla är att det hittills varit mycket trögare i Sverige att få fossilister att byta mot Model 3. Det känns som det är många Teslaägare som byter "tyvärr". Jag tycker det är märkligt, i Sverige är ju elbilen än mer överlägsen pga de höga bensinpriserna.