Sida 562 av 599

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 18:13
av Xyborg
vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Man sålde färre bilar under 2024 än vad man gjorde under 2023. Trots kampanjer med 0% ränta på flera av de stora marknaderna under andra halvåret så sjönk alltså försäljningen jämfört med året innan. Det är väl en nedgång det?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 18:16
av gjohansson
vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Ja. Helåret 2024 gav aningen lägre leveranser än 2023.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 18:48
av backe
vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Nånting missar du, om du kollar i nedre högra hörnet så ser du minustecken, alltså nedgång.

-19355 enheter och -1,1%.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 18:50
av spacecoin
vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Om man säljer färre bilar totalt på helårsbasis så är det väl en nedgång? Ett tillväxtbolag med negativ tillväxt. To the moon!

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 19:28
av Luma
backe skrev: 02 jan 2025 18:48
vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Nånting missar du, om du kollar i nedre högra hörnet så ser du minustecken, alltså nedgång.

-19355 enheter och -1,1%.
Utmaningen för Tesla i år tror jag blir att hålla uppe försäljningen i Kina, när de kinesiska tillverkarna rampar upp sin tillverkningskapacitet. Bilar, som i mina ögon, i de allra flesta fall är bättre än Teslas.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 20:14
av backe
Elon får dra upp några riktiga ess för att lyckas med det här...


Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 22:22
av repulsiv
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 17:31
Undrar hur en 'mindre utflippat' formgiven pickup hade sålt…

Men det kommer vi aldrig få veta.
Troligen mycket mera.

Tänk en eldriven pickup motsvarande ford F150 och toyota tundra för amerikanska marknaden, och en mer normalstor variant för den övriga. (troligen baserad på 3/Y)

Utan den asfula designen, rostfria paneler och skottsäkert glas..

Jag tror att minustecknet på sista raden där hade varit ett plustecken då, i synnerhet eftersom man troligen hade kunnat få fram den snabbare utan de extrema förseningarna som blev nu.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 22:30
av granlundii
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 22:35
av Fredrik j
granlundii skrev: 02 jan 2025 22:30
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 22:39
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:35
granlundii skrev: 02 jan 2025 22:30
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.
De två rykten som finns är väl:
Antingen billigare version av Model 3 eller ngt helt nytt med ratt och pedaler baserat på plattformen till den så kallade Cybercab.

Florerar det rykten om att det skulle komma ytterligare en pickup?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 22:45
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 22:39
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:35
granlundii skrev: 02 jan 2025 22:30
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.
De två rykten som finns är väl:
Antingen billigare version av Model 3 eller ngt helt nytt med ratt och pedaler baserat på plattformen till den så kallade Cybercab.

Florerar det rykten om att det skulle komma ytterligare en pickup?
Nej, det tror jag inte. Vad jag menar är att en pickup skulle vara en modell som inte kannibaliserar på 3/Y.
En billigare version av 3 skulle ju intressera kunder som annars hade köpt dyrare variant. Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 23:24
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 jan 2025 23:46
av d3marcus
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 04:44
av backe
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Tanken var för något år sedan att den billiga lilla bilen skulle byggas i Mexiko, men det lades väl på is mycket p.g.a. subventioner som man inte skulle få ta del av då. Det gällde nog även Texas också, då kalkylen byggde på kinesiska batterier som inte skulle kvalificera sig för stöden.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 10:12
av dfa
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 13:51
av Sabbe
Intressant vinkel


Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 14:07
av backe
Sabbe skrev: 03 jan 2025 13:51
Intressant vinkel

Med den logiken så kommer CATL tillverka nästan 8 miljoner bilar 2025 😅

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 14:43
av Remuz
Otroligt hur en del kan vända på siffror och tycka det är rimligt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 17:39
av spacecoin
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 20:45
av Lerumsexpressen
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 23:01
av backe
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24

Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 23:35
av Lerumsexpressen
backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46

Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.

Re: Aktien TSLA

Postat: 03 jan 2025 23:37
av Fredrik j
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 23:35
backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12


Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
En 5dörrars hatchback hade ju kannibaliserat Model 3 fullständigt iallafall i Europa.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 jan 2025 05:09
av Maw
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 23:35
backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12


Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
Det ryktades om att det skulle ske tillverkning av 4680 i Berlin men det blev ju aldrig något så det har nog aldrig varit några produktionslinjer för batterier i Berlin?

Tesla har väl inga känd nya modeller på G utom Cybercab/Cybertaxi? Om man inte räknar de kommande snikvarianterna av M3/MY och den ständigt kommande Roadstern?

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 jan 2025 11:13
av molnet
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.