Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xyborg »

vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Man sålde färre bilar under 2024 än vad man gjorde under 2023. Trots kampanjer med 0% ränta på flera av de stora marknaderna under andra halvåret så sjönk alltså försäljningen jämfört med året innan. Det är väl en nedgång det?
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Aktien TSLA

Inlägg av gjohansson »

vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Ja. Helåret 2024 gav aningen lägre leveranser än 2023.
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Nånting missar du, om du kollar i nedre högra hörnet så ser du minustecken, alltså nedgång.

-19355 enheter och -1,1%.
IMG_0374.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Om man säljer färre bilar totalt på helårsbasis så är det väl en nedgång? Ett tillväxtbolag med negativ tillväxt. To the moon!
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Luma »

backe skrev: 02 jan 2025 18:48
vigge50 skrev: 02 jan 2025 17:49
backe skrev: 02 jan 2025 16:57
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.

På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Nånting missar du, om du kollar i nedre högra hörnet så ser du minustecken, alltså nedgång.

-19355 enheter och -1,1%.
Utmaningen för Tesla i år tror jag blir att hålla uppe försäljningen i Kina, när de kinesiska tillverkarna rampar upp sin tillverkningskapacitet. Bilar, som i mina ögon, i de allra flesta fall är bättre än Teslas.
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Elon får dra upp några riktiga ess för att lyckas med det här...

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av repulsiv »

SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 17:31
Undrar hur en 'mindre utflippat' formgiven pickup hade sålt…

Men det kommer vi aldrig få veta.
Troligen mycket mera.

Tänk en eldriven pickup motsvarande ford F150 och toyota tundra för amerikanska marknaden, och en mer normalstor variant för den övriga. (troligen baserad på 3/Y)

Utan den asfula designen, rostfria paneler och skottsäkert glas..

Jag tror att minustecknet på sista raden där hade varit ett plustecken då, i synnerhet eftersom man troligen hade kunnat få fram den snabbare utan de extrema förseningarna som blev nu.
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Nissan Leaf 2014
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12639
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

granlundii skrev: 02 jan 2025 22:30
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:35
granlundii skrev: 02 jan 2025 22:30
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.
De två rykten som finns är väl:
Antingen billigare version av Model 3 eller ngt helt nytt med ratt och pedaler baserat på plattformen till den så kallade Cybercab.

Florerar det rykten om att det skulle komma ytterligare en pickup?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12639
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 22:39
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:35
granlundii skrev: 02 jan 2025 22:30
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.

Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.
De två rykten som finns är väl:
Antingen billigare version av Model 3 eller ngt helt nytt med ratt och pedaler baserat på plattformen till den så kallade Cybercab.

Florerar det rykten om att det skulle komma ytterligare en pickup?
Nej, det tror jag inte. Vad jag menar är att en pickup skulle vara en modell som inte kannibaliserar på 3/Y.
En billigare version av 3 skulle ju intressera kunder som annars hade köpt dyrare variant. Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Tanken var för något år sedan att den billiga lilla bilen skulle byggas i Mexiko, men det lades väl på is mycket p.g.a. subventioner som man inte skulle få ta del av då. Det gällde nog även Texas också, då kalkylen byggde på kinesiska batterier som inte skulle kvalificera sig för stöden.
dfa
Inlägg: 465
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dfa »

d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Sabbe
Inlägg: 1574
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Intressant vinkel

backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev: 03 jan 2025 13:51
Intressant vinkel

Med den logiken så kommer CATL tillverka nästan 8 miljoner bilar 2025 😅
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Otroligt hur en del kan vända på siffror och tycka det är rimligt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24

Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Lerumsexpressen »

backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46

Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12639
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 23:35
backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12


Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
En 5dörrars hatchback hade ju kannibaliserat Model 3 fullständigt iallafall i Europa.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 23:35
backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39
dfa skrev: 03 jan 2025 10:12


Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
Det ryktades om att det skulle ske tillverkning av 4680 i Berlin men det blev ju aldrig något så det har nog aldrig varit några produktionslinjer för batterier i Berlin?

Tesla har väl inga känd nya modeller på G utom Cybercab/Cybertaxi? Om man inte räknar de kommande snikvarianterna av M3/MY och den ständigt kommande Roadstern?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
molnet
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2023 22:13
Ort: Enköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av molnet »

d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Model Y Performance Midnight Cherry Red
Skriv svar