TeslaLeo skrev: ↑03 maj 2025 07:57
SwedishAdvocate skrev: ↑03 maj 2025 07:40
TeslaLeo skrev: ↑03 maj 2025 07:29
Elon upprör verkar det som. Förståeligt.
Men vad jag inte förstår är varför vi som köpt Tesla skulle vara ”fascister”? Jag har inga sådana åsikter, även om vissa menar att Elon skulle ha det.
Är de som kör fossilbil automatiskt Putinister (de stödjer ju direkt Putins krig)?
Är de som kör Kinabilar eller Volvo automatiskt kommunister?
Kan någon förklara logiken? Jag tycker det är orimligt att smeta Elons åsikter på Tesla-bilägare.
Lika orimligt som det är att alla fossilbilister är Putinister. Eller har jag missat något? Är de det?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... kopa-tesla
Han sjunger ju som jag förstår det om folk som köper en Tesla nu idag eller någon gång i en obestämd framtid. Han sjunger inte om folk som köpte en Tesla för X antal tidsenheter sedan.
Det finns ju en skillnad där…
Sen är det ju även skillnad på att köpa en ny Tesla och att köpa en begagnad. Det gissar jag att även han förstår. Men det kanske är lite knepigt att gå in i ett sånt resonemang i en sångtext…
Absolut. Men du menar att de som köper en ny Tesla (en bil alltså) skulle ha fascistiska åsikter, likt Elon? Det är det resonemanget jag inte får ihop.
Gäller då övriga påståenden också? De som köper fossilbil är Putinister?
De som köper VW är nazister, Ein Volk, Ein Wagen? Eller stöttar petrodiktaturen Qatar som äger 17% av VW (det är ju visserligen sant).
Och de som köper Kinabilar/Volvo är kommunister?
Det finns säkert enskilda fall där detta stämmer. Men normalt skulle jag säga att valet av bilmärke är ganska frikopplat från VDns privata åsikter.
Jag tycker det är en konstigt logik där man drar alla över en kam.
Jag brukar titta på ekonomi och egenskaper på bilen. Inte på Elons åsikter.
I all välmening - Du exemplifierar väldigt mycket med Volvo och Geely när Du tänker Kina, men Du bortser från en, enligt mig och andra, väsentlig faktor - skatteintäkter till kommuner och vår nationella stat. Den senaste siffran jag såg var att Geely-koncernen i Sverige sysselsätter fler än 40 000 personer. Det innebär att koncernen bidrar med långt mer än tio miljarder till AB Svea bara i löneskatt och arbetsgivaravgifter. Årligen.
Det sätter fordonskoncernen i en unik särställning om vi finner den nationella ekonomin intressant i sammanhanget. I dessa tider med tullkrig initierat an Trump, Musk och övriga gelikar bör argumentets tyngd i alla fall inte minska…
Nu vill Tibor hålla Kina-diskussioner till Kinatråden och det bör vi respektera. Men den som väljer t ex Geely som fordon behöver inte stötta kommunism, de kan även välja fordon utifrån hur mycket av köpeskillingen som stannar kvar i Svea, bolagets handelsbalans med vår nation så att säga.
Eller helt enkelt för att det är en bra bil. De flesta av oss gör säkert en samlad bedömning för eller emot olika fordon utifrån köregenskaper, utseende OCH varumärke. Och det är väl gott så. Men i skenet av nuvarande situation och försäljning förefaller Teslas försäljning tappa marknadsandelar i Sverige, Europa och även globalt. Vad jag vet är köregenskaperna ungefär desamma och utseendet likvärdigt. Så mycket talar väl för att det är varumärket som kan vara orsaken till nuvarande situation.
Nog kanske vi i alla fall kan vara överens om att den som köpte en Tesla före Elons köp av Twitter, följande politiska engagemang och tvångsmässiga publika ställningstaganden investerade i ett varumärke laddat med andra värderingar än idag? Tänker jag.