Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
För än så länge har det inte infunnit sig någon rysk revolution. Folket fortsätter stötta sin despot, lite grand som den utsatta partnern i ett förhållande, eller som i ett stockholmssyndrom. De valde den vägen.SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2025 22:13Jag undrar vad det påståendet är baserat på.Airlift skrev: ↑19 apr 2025 20:33Putin behöver en distraktion/gemensam fiende. från hans stölder från det allmänna på runt en triljon dollar på 25år. Nazism i Ukraina blev hans historia för att få populationen att titta åt annat håll. De köpte det. [Min u.] […Klintan skrev: ↑19 apr 2025 19:59Den där bilden postades av ett parodikonto, högst troligt AI.
En vapenvila med delar av Ukraina ockuperat kommer leda till död, våldtäkter och nya framtida våldshandlingar från Ryssland. De har inte hållit några avtal tidigare. Det som Musk och Trump ser som en lösning är bara en andhämtningspaus för Ryssland.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Ryssland har kört på nazism som yttre fiende sedan andra världskriget. De besegrade nazismen då och har årliga parader på temat. Jag gissar att det var ganska förberett för att påstå att man måste bekämpa nazism nu igen.SwedishAdvocate skrev: ↑19 apr 2025 22:13Jag undrar vad det påståendet är baserat på.Airlift skrev: ↑19 apr 2025 20:33Putin behöver en distraktion/gemensam fiende. från hans stölder från det allmänna på runt en triljon dollar på 25år. Nazism i Ukraina blev hans historia för att få populationen att titta åt annat håll. De köpte det. [Min u.] […Klintan skrev: ↑19 apr 2025 19:59Den där bilden postades av ett parodikonto, högst troligt AI.
En vapenvila med delar av Ukraina ockuperat kommer leda till död, våldtäkter och nya framtida våldshandlingar från Ryssland. De har inte hållit några avtal tidigare. Det som Musk och Trump ser som en lösning är bara en andhämtningspaus för Ryssland.
Model Y LR AWD -24
”Så väckte Elon Musk liv i en brittisk groomingskandal
Tystade brittiska myndigheter ner en övergreppsskandal i årtionden? Det hävdar Elon Musk som i början av året delade hundra inlägg om fallet.
– Det här har medvetet ignorerats och det är därför landet kokar just nu, säger Maggie Oliver, tidigare polis.
Nu skakar debatten Storbritannien – igen.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-v ... ingskandal
Tystade brittiska myndigheter ner en övergreppsskandal i årtionden? Det hävdar Elon Musk som i början av året delade hundra inlägg om fallet.
– Det här har medvetet ignorerats och det är därför landet kokar just nu, säger Maggie Oliver, tidigare polis.
Nu skakar debatten Storbritannien – igen.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-v ... ingskandal
MY RWD Vit 2023
Det verkar som att Elon skall fokusera mer på Tesla fr.o.m. maj månad. Det återstår att se om det är bra eller dåligt för Tesla. Folk i allmänhet brukar ju ha ganska kort minne och fokus flyttas m.h.a. media som vill ha klick till nya saker. Å andra sidan finns ju tweetsen kvar och han har retat upp väldigt många människor - både i MAGA och den välmående medelklassen - rätt rejält.
Det blir intressant att se om han kommer att vara en tillgång eller belastning för Tesla framöver.
Det blir intressant att se om han kommer att vara en tillgång eller belastning för Tesla framöver.
Model Y LR AWD -24
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag ser Elon som en belastning. En orsak är att jag tror att hans politiska utspel kommer att fortsätta, men i lägre takt. Det är ändå tillräckligt för att inte minnet av hans hittillsvarande eskapader ska förblekna. Därtill ställer jag mig starkt tveksam till flera av hans beslut inom företaget på senare år. Jag tror inte han kommer att fatta bättre beslut framöver. Överlag tror jag han var lämpad för sin position inom Tesla under den period som ledde fram till att försäljningen av Model 3 tog ordentlig fart, men sedan dess tror jag företaget Tesla hade fungerat bättre med ett annat ledarskap.
Som jag ser det vore det bästa att han klev av Tesla och ägnade sig åt annat, t ex Space X
Som jag ser det vore det bästa att han klev av Tesla och ägnade sig åt annat, t ex Space X
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Det är ju rätt allvarliga grejer som Elon har gjort… Som jag ser det handlar det framförallt om:mussla skrev: ↑23 apr 2025 07:57Det verkar som att Elon skall fokusera mer på Tesla fr.o.m. maj månad. Det återstår att se om det är bra eller dåligt för Tesla. Folk i allmänhet brukar ju ha ganska kort minne och fokus flyttas m.h.a. media som vill ha klick till nya saker. Å andra sidan finns ju tweetsen kvar och han har retat upp väldigt många människor - både i MAGA och den välmående medelklassen - rätt rejält. [Min u.]
1. Han har valt att stödja en amerikansk politisk kandidat som konsekvent ljugit om valresultatet 2020 med J6 2021 som direkt konsekvens. Och den politikern tappar nu markant i popularitet sen han återkom till makten för ~ca 3 månader sen…
2. Han har konsekvent motarbetat Ukraina som invaderats av Putin och hans hantlangare.
Det här är IMO extremt allvarligt, och det här kommer jag aldrig att glömma oavsett vad. Och till detta kommer det ju dessutom ytterligare grejer.
Som jag ser det är Elon helt körd för alltid. Återstår att se hur andra som kan köpa nya bilar ställer sig framöver. I Europa verkar det ju iallafall inte gå särskilt bra…
https://eu-evs.com/marketShare/ALL/Bran ... y-Quarters
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Elons uttalanden om Ukraina den senaste tiden är absolut problematiska, okunniga, direkt motbjudande i vissa fall, men att påstå att han ”konsekvent motarbetat Ukraina” är ju direkt felaktigt, vilket jag är övertygad om att du också vet.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 13:44[…]
2. Han har konsekvent motarbetat Ukraina som invaderats av Putin och hans hantlangare.
[…]
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Oj, det visade sig att världens rikaste man kanske egentligen inte drevs av någon högre moral, att ställa om världen till något mer hållbart. Det var bara ren och skär girighet och storvuxna idéer som skulle placera Elon på kartan, förutom den stora bysten då. Och spara pengar för staten, handlade bara om sådant som inte gav/ger pengar till det Elon gillar och gör. Korruption?
https://www.dn.se/varlden/har-lagger-mu ... -imperium/– Han frågade sig var han kunde hitta det billigaste landet att exploatera, den billigaste arbetskraften och den mest medgörliga befolkningen som saknade resurser att göra motstånd mot hans idéer. Och då valde han att komma hit, säger Christopher Basaldú. …
En granskning från nyhetsbyrån Reuters hösten 2023 visade att olycksrisken vid SpaceX anläggningar är hög (och särskilt hög vid Starbase i södra Texas). Reportrarna kunde dokumentera sammantaget 600 olyckor på anläggningarna under de senaste tio åren: Svåra benbrott, amputationer, elchocker, skallskador, ögonskador och ett dödsfall.
…
Enligt politikernas beräkningar har Musk och hans bolag fått ut minst 38 miljarder dollar i form av kontrakt, lån, subventioner och skattelättnader från den amerikanska staten. Över 15 miljarder dollar gäller medel från Nasa till SpaceX. Bara sedan Trumps installation i januari har Musks rymdbolag säkrat kontrakt värda 400 motsvarande miljoner kronor.
Model Y LR.
Model S70D
Jag anser nog att det är korrekt att säga att Elon konsekvent har motarbetat Ukraina så länge man avser i alla fall de senaste 1,5 åren. Han har ju aktivt motarbetat stöd till Ukraina, hånat Zelensky mm.fth skrev: ↑23 apr 2025 16:24Elons uttalanden om Ukraina den senaste tiden är absolut problematiska, okunniga, direkt motbjudande i vissa fall, men att påstå att han ”konsekvent motarbetat Ukraina” är ju direkt felaktigt, vilket jag är övertygad om att du också vet.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 13:44[…]
[…]
/fth
Visst, 2022 stödde han Ukraina med Starlinkgåvor en period men det var väl från Elons sida troligen mest en mycket lyckad PR-operation även om det hade en enorm positiv effekt för Ukraina. Det förtar i alla fall inte vad han gjort på senare år.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Trots att journalisten anstränger sig till sitt yttersta för att vinkla detta till något negativt så är kontentan av artikeln (om man bemödar sig till att faktiskt läsa den, och inte bara bli upprörd av clickbait-rubriken) att SpaceX har berikat en eftersatt och fattig håla i Texas.frippe skrev: ↑27 apr 2025 09:12Oj, det visade sig att världens rikaste man kanske egentligen inte drevs av någon högre moral, att ställa om världen till något mer hållbart. Det var bara ren och skär girighet och storvuxna idéer som skulle placera Elon på kartan, förutom den stora bysten då. Och spara pengar för staten, handlade bara om sådant som inte gav/ger pengar till det Elon gillar och gör. Korruption?
https://www.dn.se/varlden/har-lagger-mu ... -imperium/– Han frågade sig var han kunde hitta det billigaste landet att exploatera, den billigaste arbetskraften och den mest medgörliga befolkningen som saknade resurser att göra motstånd mot hans idéer. Och då valde han att komma hit, säger Christopher Basaldú. …
En granskning från nyhetsbyrån Reuters hösten 2023 visade att olycksrisken vid SpaceX anläggningar är hög (och särskilt hög vid Starbase i södra Texas). Reportrarna kunde dokumentera sammantaget 600 olyckor på anläggningarna under de senaste tio åren: Svåra benbrott, amputationer, elchocker, skallskador, ögonskador och ett dödsfall.
…
Enligt politikernas beräkningar har Musk och hans bolag fått ut minst 38 miljarder dollar i form av kontrakt, lån, subventioner och skattelättnader från den amerikanska staten. Över 15 miljarder dollar gäller medel från Nasa till SpaceX. Bara sedan Trumps installation i januari har Musks rymdbolag säkrat kontrakt värda 400 motsvarande miljoner kronor.
Bysten har bekostats av en fransman, tydligen som del av någon halvskum NFT-lansering, så den har Elon Musk eller SpaceX ingenting öht med att göra.
Med en dåres envishet så fortsätter jag att rekommendera att applicera källkritik samt att faktiskt läsa det man länkar till.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Aha, du tänker dig att de 600 arbetsplatsolyckorna berikat den fattiga hålan då alltså. Lite samma som att arbetsplatsolyckorna på Northvolt berikade Skellefteå?fth skrev: ↑27 apr 2025 13:22Trots att journalisten anstränger sig till sitt yttersta för att vinkla detta till något negativt så är kontentan av artikeln (om man bemödar sig till att faktiskt läsa den, och inte bara bli upprörd av clickbait-rubriken) att SpaceX har berikat en eftersatt och fattig håla i Texas.frippe skrev: ↑27 apr 2025 09:12Oj, det visade sig att världens rikaste man kanske egentligen inte drevs av någon högre moral, att ställa om världen till något mer hållbart. Det var bara ren och skär girighet och storvuxna idéer som skulle placera Elon på kartan, förutom den stora bysten då. Och spara pengar för staten, handlade bara om sådant som inte gav/ger pengar till det Elon gillar och gör. Korruption?
…
Bysten har bekostats av en fransman, tydligen som del av någon halvskum NFT-lansering, så den har Elon Musk eller SpaceX ingenting öht med att göra.
Med en dåres envishet så fortsätter jag att rekommendera att applicera källkritik samt att faktiskt läsa det man länkar till.
/fth
Sedan var det väl ganska olika om det enbart var positivt eller inte, jag vet inte. Men visst, läser man bara uttalandet av lokalpolitikern som råkade vara republikan, ja då är det så klart positivt. Men läser man vidare, om nedfallande skrot, den exploaterar naturen och miljön, att det skulle vara en positiv kontenta av artikeln, visst alla läser med olika glasögon helt klart. Men money talks, så med lite pengar i fickan kan man leva med ganska mycket. Även korruption, miljöförstöring och en tystnadskultur.
Model Y LR.
Model S70D
Det kan vara en testballong att läcka och dementera. Om det inte har lugnat ned sig runt Elon inom ett halvår blir han nog utbytt.backe skrev: ↑01 maj 2025 22:04
Model Y LR AWD -24
Du kan mycket väl ha rätt. Men själv skulle jag nog vara väldigt rädd att göra något mot hans vilja då han verkar vara beredd att göra vad som helst för att hämnas, och medlen har han helt klart.mussla skrev: ↑02 maj 2025 07:00Det kan vara en testballong att läcka och dementera. Om det inte har lugnat ned sig runt Elon inom ett halvår blir han nog utbytt.backe skrev: ↑01 maj 2025 22:04
Så jag tror inte att han lämnar med nuvarande styrelse på plats utan att han själv åtminstone delvis är med på det.
Du har en poäng i att han förmodligen är hämndbenägen om han tvingas bort. Tesla är ju hans bebis så det skulle vara ett hårt slag att tvingas lämna. Frågan är vad som krävs för att han skulle kunna vara kvar. Faller det i glömska eller behövs en rejäl pudling inklusive rehab för självmedicinering med ketamin (och andra droger?). Han verkar väl ha lugnat ned sig en smula på twitter i varje fall.backe skrev: ↑02 maj 2025 07:16Du kan mycket väl ha rätt. Men själv skulle jag nog vara väldigt rädd att göra något mot hans vilja då han verkar vara beredd att göra vad som helst för att hämnas, och medlen har han helt klart.mussla skrev: ↑02 maj 2025 07:00Det kan vara en testballong att läcka och dementera. Om det inte har lugnat ned sig runt Elon inom ett halvår blir han nog utbytt.backe skrev: ↑01 maj 2025 22:04
Så jag tror inte att han lämnar med nuvarande styrelse på plats utan att han själv åtminstone delvis är med på det.
Model Y LR AWD -24
Med lite tur så kanske han fick lite humblepie nu när han insåg att han inte kan göra/säga vad som helst utan konsekvenser, han omges av så många ja-sägare så det är nog lätt att bli fartblind. Med det sagt så tror jag ändå inte att han kommer förändras över tid då han mest troligt lider av någon form av narcissism eller annan form av brist på självmedvetenhet.mussla skrev: ↑02 maj 2025 08:36Du har en poäng i att han förmodligen är hämndbenägen om han tvingas bort. Tesla är ju hans bebis så det skulle vara ett hårt slag att tvingas lämna. Frågan är vad som krävs för att han skulle kunna vara kvar. Faller det i glömska eller behövs en rejäl pudling inklusive rehab för självmedicinering med ketamin (och andra droger?). Han verkar väl ha lugnat ned sig en smula på twitter i varje fall.backe skrev: ↑02 maj 2025 07:16Du kan mycket väl ha rätt. Men själv skulle jag nog vara väldigt rädd att göra något mot hans vilja då han verkar vara beredd att göra vad som helst för att hämnas, och medlen har han helt klart.mussla skrev: ↑02 maj 2025 07:00Det kan vara en testballong att läcka och dementera. Om det inte har lugnat ned sig runt Elon inom ett halvår blir han nog utbytt.backe skrev: ↑01 maj 2025 22:04
Jag tycker själv att det vore bra om han kunde ta någon form av visionär roll i sina bolag och överlåta styrningen till andra, problemet tror jag är att han inte kan acceptera att inte allt görs på hans sätt. Så i slutändan måste han nog ut om man ska kunna ta nästa steg.
Bästa lösningen vore nog att styrelsen byter ut honom, sen byter man styrelse mer eller mindre och kör vidare därifrån. Vågat men nödvändigt över tid tror jag.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Bra agerat mot ännu en medlem av "den inkluderande och toleranta vänstern" och deras hatiska och våldsamma metoder.
Sagt det förut och säger det igen, förbluffande många på vänstersidan verkar inte må bra alls, alternativt lider av psykisk ohälsa.
Sagt det förut och säger det igen, förbluffande många på vänstersidan verkar inte må bra alls, alternativt lider av psykisk ohälsa.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Ja, bra bemött. Men vad får sig att tro att gärningsmannen tillhör ”den toleranta vänstern”? Troligare någon från den Amerikanska varianten av Bensinupproret, dvs MAGA, alternativt den extrema vänstern, vilket ifs kan vara samma sak. MAGA är knappast konservativt.HerrNilsson skrev: ↑02 maj 2025 12:43Bra agerat mot ännu en medlem av "den inkluderande och toleranta vänstern" och deras hatiska och våldsamma metoder.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag tror att både du och jag vet att han tillhör den toleranta vänsternMaw skrev: ↑02 maj 2025 14:56Ja, bra bemött. Men vad får sig att tro att gärningsmannen tillhör ”den toleranta vänstern”? Troligare någon från den Amerikanska varianten av Bensinupproret, dvs MAGA, alternativt den extrema vänstern, vilket ifs kan vara samma sak. MAGA är knappast konservativt.HerrNilsson skrev: ↑02 maj 2025 12:43Bra agerat mot ännu en medlem av "den inkluderande och toleranta vänstern" och deras hatiska och våldsamma metoder.
Nej, jag har aldrig sett människan förut. Vem är det?wheels skrev: ↑02 maj 2025 16:16Jag tror att både du och jag vet att han tillhör den toleranta vänsternMaw skrev: ↑02 maj 2025 14:56Ja, bra bemött. Men vad får sig att tro att gärningsmannen tillhör ”den toleranta vänstern”? Troligare någon från den Amerikanska varianten av Bensinupproret, dvs MAGA, alternativt den extrema vänstern, vilket ifs kan vara samma sak. MAGA är knappast konservativt.HerrNilsson skrev: ↑02 maj 2025 12:43Bra agerat mot ännu en medlem av "den inkluderande och toleranta vänstern" och deras hatiska och våldsamma metoder.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Det finns ett inte obetydligt motstånd mot Elon inom MAGA. Från Steve Bannon t.ex… Så varför skulle inte någon inom MAGA kunna klä ut sig till 'tolerant vänster' och ge sig ut och lappa Teslor?…wheels skrev: ↑02 maj 2025 16:16Jag tror att både du och jag vet att han tillhör den toleranta vänsternMaw skrev: ↑02 maj 2025 14:56Ja, bra bemött. Men vad får sig att tro att gärningsmannen tillhör ”den toleranta vänstern”? Troligare någon från den Amerikanska varianten av Bensinupproret, dvs MAGA, alternativt den extrema vänstern, vilket ifs kan vara samma sak. MAGA är knappast konservativt.HerrNilsson skrev: ↑02 maj 2025 12:43Bra agerat mot ännu en medlem av "den inkluderande och toleranta vänstern" och deras hatiska och våldsamma metoder.
Steve Bannon tells me why Elon Musk is 'evil'
https://www.businessinsider.com/steve-b ... erm-2025-4
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ska Elon stiga åt sidan så är det nu.
Marknaden skulle förmodligen ta nyheten positivt med allt som hänt nyligen.
Så jag hoppas att han kliver ner som VD.
Marknaden skulle förmodligen ta nyheten positivt med allt som hänt nyligen.
Så jag hoppas att han kliver ner som VD.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Tror du har fel. Företaget Tesla skulle troligen klara sig bättre med en ny VD men aktien Tesla skulle krascha.