Sida 549 av 599

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 10:28
av backe
fth skrev: 31 okt 2024 10:07
spacecoin skrev: 31 okt 2024 08:36
Teslas huvudsakliga produkt under Elon är aktiekursen.
Jag håller förstås med om kritiken mot FSD och alla missade mål och svikna löften, men det här är väl helt enkelt inte sant?

Tesla/Elon har på egen hand initierat och drivit hela övergången till elbilar, producerar världens mest framgångsrika bil oavsett drivlina, är bland dom ledande inom ”grid scale” energilagring, är på god väg att revolutionera tyngre transporter med Semi, etc. etc.

Att reducera dessa genuint revolutionerande bedrifter till att bara handla om ”aktiekursen” är enligt mig djupt orättvist.

/fth
Tesla/Elon har på egen hand initierat och drivit hela övergången till elbilar
Tror du att Elon hade klarat detta utan alla böter(Tesla har sålt Carbon Credits för multimiljardbelopp tack vare detta) och restriktioner på ICE och incitament för elbilar som beslutsfattare runt om i världen har infört? Det var knappt att Tesla lyckades överleva trots dessa, så personligen tror jag inte det hade gått att genomföra såhär för Elon utan jättemycket hjälp som dom har fått... Däremot så ska Elon ha credd för bra timing för detta.

På vilket sätt revolutionerar Tesla Semi tyngre transporter? Volvo har sålt betydligt mycket mer elfordon inom alla sektorer av tunga transporter än vad Tesla har.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 11:23
av gjohansson
fth skrev: 31 okt 2024 10:07
spacecoin skrev: 31 okt 2024 08:36
Teslas huvudsakliga produkt under Elon är aktiekursen.
Jag håller förstås med om kritiken mot FSD och alla missade mål och svikna löften, men det här är väl helt enkelt inte sant?

Tesla/Elon har på egen hand initierat och drivit hela övergången till elbilar, producerar världens mest framgångsrika bil oavsett drivlina, är bland dom ledande inom ”grid scale” energilagring, är på god väg att revolutionera tyngre transporter med Semi, etc. etc.

Att reducera dessa genuint revolutionerande bedrifter till att bara handla om ”aktiekursen” är enligt mig djupt orättvist.

/fth
Du har rätt i det du skriver att det Tesla har gjort i verkligheten är extremt imponerande, de har verkligen levererat revolutionerande produkter ”i verkligheten”.

Men jag kan också tycka att det är rimligt att som Spacecoin säga att Teslas aktiekurs hittills är det främsta de har producerat, i alla fall från ett aktieägarperspektiv, eftersom vinsten på de verkliga produkter som levererats är så väldigt liten jämfört med aktiekursens uppgång.

Det vill säga att aktieägarna hade inte varit speciellt nöjda om de bara hade fått ta del av de vinster som genererats av verkliga produkter.
Men visst, aktier värderas ju alltid på framtida vinster även om Tesla är extremt för att vara ett så stort och moget bolag.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 12:29
av spacecoin
fth skrev: 31 okt 2024 10:07
spacecoin skrev: 31 okt 2024 08:36
Teslas huvudsakliga produkt under Elon är aktiekursen.
Jag håller förstås med om kritiken mot FSD och alla missade mål och svikna löften, men det här är väl helt enkelt inte sant?

Tesla/Elon har på egen hand initierat och drivit hela övergången till elbilar, producerar världens mest framgångsrika bil oavsett drivlina, är bland dom ledande inom ”grid scale” energilagring, är på god väg att revolutionera tyngre transporter med Semi, etc. etc.

Att reducera dessa genuint revolutionerande bedrifter till att bara handla om ”aktiekursen” är enligt mig djupt orättvist.

/fth
Jag håller med om att man gjort bra och viktiga saker. Det står inte i konflikt med det jag skrev.

Det hela började med kompensationsprogrammet som jag anser Autonomy Day 2019 och hela FSD-pumpningen är en konsekvens av. You get what you measure. Det saknar motstycke i historien, både scammen och kompensationsnivån. Vad har egentligen hänt från 2020 förutom att aktiekursen dragit iväg till löjliga nivåer? Man får in mer pengar från utsläppsrätter och säljer lite fler bilar, men långt i från de där 20M till 2030. Tänk max 5-7M om allt slår in och Elon bygger den där billigare bilen trots allt. Bear case kanske 4M 2030.

Det är mest snack och rökridåer om du frågar mig. Vad är syftet med dessa om inte att främst hålla upp värderingen?

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 12:57
av frassys
"The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist."

"The greatest trick Elon ever pulled was convincing the world, in particular stockholders, that FSD would very soon exist"

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 14:08
av Sabbe
frassys skrev: 31 okt 2024 12:57
"The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist."

"The greatest trick Elon ever pulled was convincing the world, in particular stockholders, that FSD would very soon exist"
Tror de flesta investerarna är rätt nöjda med en uppgång på upp till 24.000% :mrgreen:

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 14:32
av spacecoin
Sabbe skrev: 31 okt 2024 14:08
frassys skrev: 31 okt 2024 12:57
"The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist."

"The greatest trick Elon ever pulled was convincing the world, in particular stockholders, that FSD would very soon exist"
Tror de flesta investerarna är rätt nöjda med en uppgång på upp till 24.000% :mrgreen:
Man kan inte leva på gamla meriter. Jag minns inte exakt vad avkastningen i TSLA varit sedan 2021-01-01.. Kanske -5%? Kan du påminna mig? ;)

Min relativt konservativa portfölj är upp en bit över 100% på samma tid i alla fall.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 16:24
av Tellus
spacecoin skrev: 31 okt 2024 14:32
Sabbe skrev: 31 okt 2024 14:08
frassys skrev: 31 okt 2024 12:57
"The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist."

"The greatest trick Elon ever pulled was convincing the world, in particular stockholders, that FSD would very soon exist"
Tror de flesta investerarna är rätt nöjda med en uppgång på upp till 24.000% :mrgreen:
Man kan inte leva på gamla meriter. Jag minns inte exakt vad avkastningen i TSLA varit sedan 2021-01-01.. Kanske -5%? Kan du påminna mig? ;)

Min relativt konservativa portfölj är upp en bit över 100% på samma tid i alla fall.
Kolla från 2020-01-01 istället 😅
+ 650%
Roadster here we come

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 17:03
av Xanthopteryx
Framfab gick också upp sjukt mycket!
Innan det gick ner igen.... och folk förlorade sjuka summor pengar.
Teslas aktie är mer volatil än svenskt sommarväder.
Det är bara en tidsfråga innan den sjunker som en sten och får Teliaaktien att verka som en bra investering.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 17:09
av repulsiv
Sabbe skrev: 31 okt 2024 08:13
Och vad är det som säger att Tesla inte kommer att ha minst lika många om 12 månader?
Jag måste ju bara ställa en ärlig fråga som jag gärna vill ha svar på.

Tror du det själv ? på allvar ?

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 17:11
av repulsiv
Sabbe skrev: 31 okt 2024 14:08
Tror de flesta investerarna är rätt nöjda med en uppgång på upp till 24.000% :mrgreen:
Hur många investerare har varit med så länge ? Elon själv ?

Dessutom är vinsten noll tills man säljer.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 17:17
av spacecoin
Tellus skrev: 31 okt 2024 16:24
Kolla från 2020-01-01 istället 😅
+ 650%
Roadster here we come
Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker. ;)

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 21:45
av Tellus
spacecoin skrev: 31 okt 2024 17:17
Tellus skrev: 31 okt 2024 16:24
Kolla från 2020-01-01 istället 😅
+ 650%
Roadster here we come
Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker. ;)
Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 22:02
av d3marcus
Tellus skrev: 31 okt 2024 21:45
spacecoin skrev: 31 okt 2024 17:17
Tellus skrev: 31 okt 2024 16:24
Kolla från 2020-01-01 istället 😅
+ 650%
Roadster here we come
Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker. ;)
Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%
Det kallas för Greater Fool Theory inom investeringsteori. Kom ihåg att i princip alla analytiker som följer Tesla är ekonomer helt utan kompetens att bedöma tekniska utmaningar som rör autonom bilkörning. Elon klarar inte av det heller, men han har ju inte ens en mastersexamen så inte så konstigt.

Lägg till ständigt nya okritiska aktieägare/följare som lockas mer av personkulten än industriprocesser så har du en uppumpad aktiekurs.

Re: Aktien TSLA

Postat: 31 okt 2024 23:35
av spacecoin
d3marcus skrev: 31 okt 2024 22:02
Tellus skrev: 31 okt 2024 21:45
spacecoin skrev: 31 okt 2024 17:17
Tellus skrev: 31 okt 2024 16:24
Kolla från 2020-01-01 istället 😅
+ 650%
Roadster here we come
Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker. ;)
Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%
Det kallas för Greater Fool Theory inom investeringsteori. Kom ihåg att i princip alla analytiker som följer Tesla är ekonomer helt utan kompetens att bedöma tekniska utmaningar som rör autonom bilkörning. Elon klarar inte av det heller, men han har ju inte ens en mastersexamen så inte så konstigt.

Lägg till ständigt nya okritiska aktieägare/följare som lockas mer av personkulten än industriprocesser så har du en uppumpad aktiekurs.
Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur man vill. Det finns inget sätt att rättfärdiga värderingen som jag ser det.

GM har självkörning som funkar och är deployad (Cruise). GM säljer fler bilar än Tesla. Market cap 55B.
Hyundai har förarlös självkörning som fungerar (May mobility) och äger Boston Dynamics. Säljer dubbelt så många bilar som Tesla. 40B.
Waymo som är den solklara ledaren inom självkörning är värderad till 45B. Skalar exponentiellt. De senaste 15 månaderna har man ökat 15x.

Tesla kommer troligen inte att tillverka fler bilar än Hyundai och GM tillsammans det här årtiondet.
Tesla är minst 2-3 år efter alla tre i självkörning och kommer inte att ha robotaxi över huvudtaget inom 36 månader och aldrig på nuvarande bilar.
Tesla har ingen robotics som fungerar utan teleoperations. Inga kunder, ingen plan.
Tesla har ingen meningsfull tillväxt och har inte haft det på flera år. Man har inte visat någon plan på hur man ska växa. Det finns inga fabriker under utbyggnad/konstruktion förutom Nevada (Semi).

Visst EV kommer att öka, men det går långsamt, speciellt i USA. Tesla förlorar marknadsandelar på alla marknader och har för få modeller (egentligen en).

Total market cap för GM + Hyundai + Waymo = 130B.

Tesla market cap = 800B. Hälften är orimligt. En tredjedel är högt. Fwd P/E 78.

BYD växer snabbare har åtminstone tre fabriker på gång och säljer fler bilar (inkl BEV) än Tesla. Gör egna batterier at scale som de säjer till Tesla. Fwd P/E 26

Biltillverkning är över tid en kapitalintensiv skitbranch utan reella USP:ar. En klassisk red ocean som knappt fungerar trots massiva subventioner och stadsbidrag.

Energy storage är lovande, inget att skriva hem om i nuvarande volymer. SuC känns som en "cost of doing business".

Att sitta investerad i Tesla idag ser jag som väldigt hög risk även om det finns gott om helkorkade eller investerade "analytiker" och influncers som hajpar. Trots att Tesla i grunden är ett välskött och fint bolag. Hög geopolitisk risk om USA/Kina eskalerar. Kongressen hotar ju med att förbjuda kinesiska bilar helt, även om de tillverkas i USA... Vad tror ni Kina gör då? Tesla säljer nära hälften av bilarna i Kina, där konkurrensen ökar lavinartat. Det finns långt bättre alternativ med MYCKET bättre risk/reward. Alla troligen utanför bilsektorn och utanför robotics och självkörning... Läkemedel och material science ser jag som klara vinnare på AI utöver cloud/chip men det är svårt att hitta vinnarna på de förstnämnda.

Nästan/alla megacaps växer snabbare än Tesla och har hälften P/E.

OM Tesla kan sälja 6M bilar till samma marginal som idag om fem år så kan jag tycka att 200-300 är en rimlig kurs givet att de fortsätter att växa med 10-15% per år efter det. Idag? Nä...

Hur stor uppsida ser ni i TSLA från i dag till om tre år? Nedsida?

Re: Aktien TSLA

Postat: 01 nov 2024 17:14
av Sabbe
spacecoin skrev: 31 okt 2024 23:35
d3marcus skrev: 31 okt 2024 22:02
Tellus skrev: 31 okt 2024 21:45
spacecoin skrev: 31 okt 2024 17:17
Tellus skrev: 31 okt 2024 16:24
Kolla från 2020-01-01 istället 😅
+ 650%
Roadster here we come
Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker. ;)
Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%
Det kallas för Greater Fool Theory inom investeringsteori. Kom ihåg att i princip alla analytiker som följer Tesla är ekonomer helt utan kompetens att bedöma tekniska utmaningar som rör autonom bilkörning. Elon klarar inte av det heller, men han har ju inte ens en mastersexamen så inte så konstigt.

Lägg till ständigt nya okritiska aktieägare/följare som lockas mer av personkulten än industriprocesser så har du en uppumpad aktiekurs.
Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur man vill. Det finns inget sätt att rättfärdiga värderingen som jag ser det.

GM har självkörning som funkar och är deployad (Cruise). GM säljer fler bilar än Tesla. Market cap 55B.
Hyundai har förarlös självkörning som fungerar (May mobility) och äger Boston Dynamics. Säljer dubbelt så många bilar som Tesla. 40B.
Waymo som är den solklara ledaren inom självkörning är värderad till 45B. Skalar exponentiellt. De senaste 15 månaderna har man ökat 15x.

Tesla kommer troligen inte att tillverka fler bilar än Hyundai och GM tillsammans det här årtiondet.
Tesla är minst 2-3 år efter alla tre i självkörning och kommer inte att ha robotaxi över huvudtaget inom 36 månader och aldrig på nuvarande bilar.
Tesla har ingen robotics som fungerar utan teleoperations. Inga kunder, ingen plan.
Tesla har ingen meningsfull tillväxt och har inte haft det på flera år. Man har inte visat någon plan på hur man ska växa. Det finns inga fabriker under utbyggnad/konstruktion förutom Nevada (Semi).

Visst EV kommer att öka, men det går långsamt, speciellt i USA. Tesla förlorar marknadsandelar på alla marknader och har för få modeller (egentligen en).

Total market cap för GM + Hyundai + Waymo = 130B.

Tesla market cap = 800B. Hälften är orimligt. En tredjedel är högt. Fwd P/E 78.

BYD växer snabbare har åtminstone tre fabriker på gång och säljer fler bilar (inkl BEV) än Tesla. Gör egna batterier at scale som de säjer till Tesla. Fwd P/E 26

Biltillverkning är över tid en kapitalintensiv skitbranch utan reella USP:ar. En klassisk red ocean som knappt fungerar trots massiva subventioner och stadsbidrag.

Energy storage är lovande, inget att skriva hem om i nuvarande volymer. SuC känns som en "cost of doing business".

Att sitta investerad i Tesla idag ser jag som väldigt hög risk även om det finns gott om helkorkade eller investerade "analytiker" och influncers som hajpar. Trots att Tesla i grunden är ett välskött och fint bolag. Hög geopolitisk risk om USA/Kina eskalerar. Kongressen hotar ju med att förbjuda kinesiska bilar helt, även om de tillverkas i USA... Vad tror ni Kina gör då? Tesla säljer nära hälften av bilarna i Kina, där konkurrensen ökar lavinartat. Det finns långt bättre alternativ med MYCKET bättre risk/reward. Alla troligen utanför bilsektorn och utanför robotics och självkörning... Läkemedel och material science ser jag som klara vinnare på AI utöver cloud/chip men det är svårt att hitta vinnarna på de förstnämnda.

Nästan/alla megacaps växer snabbare än Tesla och har hälften P/E.

OM Tesla kan sälja 6M bilar till samma marginal som idag om fem år så kan jag tycka att 200-300 är en rimlig kurs givet att de fortsätter att växa med 10-15% per år efter det. Idag? Nä...

Hur stor uppsida ser ni i TSLA från i dag till om tre år? Nedsida?
Apple säljer färre telefoner än Samsung och använder långsammare processorer och skärmar med lägre pixeltäthet jämfört med Samsung men är värd 12x Samsung... hur?

Re: Aktien TSLA

Postat: 01 nov 2024 17:21
av spacecoin
Sabbe skrev: 01 nov 2024 17:14
spacecoin skrev: 31 okt 2024 23:35
d3marcus skrev: 31 okt 2024 22:02
Tellus skrev: 31 okt 2024 21:45
spacecoin skrev: 31 okt 2024 17:17


Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker. ;)
Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%
Det kallas för Greater Fool Theory inom investeringsteori. Kom ihåg att i princip alla analytiker som följer Tesla är ekonomer helt utan kompetens att bedöma tekniska utmaningar som rör autonom bilkörning. Elon klarar inte av det heller, men han har ju inte ens en mastersexamen så inte så konstigt.

Lägg till ständigt nya okritiska aktieägare/följare som lockas mer av personkulten än industriprocesser så har du en uppumpad aktiekurs.
Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur man vill. Det finns inget sätt att rättfärdiga värderingen som jag ser det.

GM har självkörning som funkar och är deployad (Cruise). GM säljer fler bilar än Tesla. Market cap 55B.
Hyundai har förarlös självkörning som fungerar (May mobility) och äger Boston Dynamics. Säljer dubbelt så många bilar som Tesla. 40B.
Waymo som är den solklara ledaren inom självkörning är värderad till 45B. Skalar exponentiellt. De senaste 15 månaderna har man ökat 15x.

Tesla kommer troligen inte att tillverka fler bilar än Hyundai och GM tillsammans det här årtiondet.
Tesla är minst 2-3 år efter alla tre i självkörning och kommer inte att ha robotaxi över huvudtaget inom 36 månader och aldrig på nuvarande bilar.
Tesla har ingen robotics som fungerar utan teleoperations. Inga kunder, ingen plan.
Tesla har ingen meningsfull tillväxt och har inte haft det på flera år. Man har inte visat någon plan på hur man ska växa. Det finns inga fabriker under utbyggnad/konstruktion förutom Nevada (Semi).

Visst EV kommer att öka, men det går långsamt, speciellt i USA. Tesla förlorar marknadsandelar på alla marknader och har för få modeller (egentligen en).

Total market cap för GM + Hyundai + Waymo = 130B.

Tesla market cap = 800B. Hälften är orimligt. En tredjedel är högt. Fwd P/E 78.

BYD växer snabbare har åtminstone tre fabriker på gång och säljer fler bilar (inkl BEV) än Tesla. Gör egna batterier at scale som de säjer till Tesla. Fwd P/E 26

Biltillverkning är över tid en kapitalintensiv skitbranch utan reella USP:ar. En klassisk red ocean som knappt fungerar trots massiva subventioner och stadsbidrag.

Energy storage är lovande, inget att skriva hem om i nuvarande volymer. SuC känns som en "cost of doing business".

Att sitta investerad i Tesla idag ser jag som väldigt hög risk även om det finns gott om helkorkade eller investerade "analytiker" och influncers som hajpar. Trots att Tesla i grunden är ett välskött och fint bolag. Hög geopolitisk risk om USA/Kina eskalerar. Kongressen hotar ju med att förbjuda kinesiska bilar helt, även om de tillverkas i USA... Vad tror ni Kina gör då? Tesla säljer nära hälften av bilarna i Kina, där konkurrensen ökar lavinartat. Det finns långt bättre alternativ med MYCKET bättre risk/reward. Alla troligen utanför bilsektorn och utanför robotics och självkörning... Läkemedel och material science ser jag som klara vinnare på AI utöver cloud/chip men det är svårt att hitta vinnarna på de förstnämnda.

Nästan/alla megacaps växer snabbare än Tesla och har hälften P/E.

OM Tesla kan sälja 6M bilar till samma marginal som idag om fem år så kan jag tycka att 200-300 är en rimlig kurs givet att de fortsätter att växa med 10-15% per år efter det. Idag? Nä...

Hur stor uppsida ser ni i TSLA från i dag till om tre år? Nedsida?
Apple säljer färre telefoner än Samsung och använder långsammare processorer och skärmar med lägre pixeltäthet jämfört med Samsung men är värd 12x Samsung... hur?
Därför att de tjänar mer pengar (SaaS > hw)? Vet du vad ett P/E tal är?

Re: Aktien TSLA

Postat: 01 nov 2024 17:27
av Sabbe
spacecoin skrev: 01 nov 2024 17:21
Sabbe skrev: 01 nov 2024 17:14
spacecoin skrev: 31 okt 2024 23:35
d3marcus skrev: 31 okt 2024 22:02
Tellus skrev: 31 okt 2024 21:45


Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%
Det kallas för Greater Fool Theory inom investeringsteori. Kom ihåg att i princip alla analytiker som följer Tesla är ekonomer helt utan kompetens att bedöma tekniska utmaningar som rör autonom bilkörning. Elon klarar inte av det heller, men han har ju inte ens en mastersexamen så inte så konstigt.

Lägg till ständigt nya okritiska aktieägare/följare som lockas mer av personkulten än industriprocesser så har du en uppumpad aktiekurs.
Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur man vill. Det finns inget sätt att rättfärdiga värderingen som jag ser det.

GM har självkörning som funkar och är deployad (Cruise). GM säljer fler bilar än Tesla. Market cap 55B.
Hyundai har förarlös självkörning som fungerar (May mobility) och äger Boston Dynamics. Säljer dubbelt så många bilar som Tesla. 40B.
Waymo som är den solklara ledaren inom självkörning är värderad till 45B. Skalar exponentiellt. De senaste 15 månaderna har man ökat 15x.

Tesla kommer troligen inte att tillverka fler bilar än Hyundai och GM tillsammans det här årtiondet.
Tesla är minst 2-3 år efter alla tre i självkörning och kommer inte att ha robotaxi över huvudtaget inom 36 månader och aldrig på nuvarande bilar.
Tesla har ingen robotics som fungerar utan teleoperations. Inga kunder, ingen plan.
Tesla har ingen meningsfull tillväxt och har inte haft det på flera år. Man har inte visat någon plan på hur man ska växa. Det finns inga fabriker under utbyggnad/konstruktion förutom Nevada (Semi).

Visst EV kommer att öka, men det går långsamt, speciellt i USA. Tesla förlorar marknadsandelar på alla marknader och har för få modeller (egentligen en).

Total market cap för GM + Hyundai + Waymo = 130B.

Tesla market cap = 800B. Hälften är orimligt. En tredjedel är högt. Fwd P/E 78.

BYD växer snabbare har åtminstone tre fabriker på gång och säljer fler bilar (inkl BEV) än Tesla. Gör egna batterier at scale som de säjer till Tesla. Fwd P/E 26

Biltillverkning är över tid en kapitalintensiv skitbranch utan reella USP:ar. En klassisk red ocean som knappt fungerar trots massiva subventioner och stadsbidrag.

Energy storage är lovande, inget att skriva hem om i nuvarande volymer. SuC känns som en "cost of doing business".

Att sitta investerad i Tesla idag ser jag som väldigt hög risk även om det finns gott om helkorkade eller investerade "analytiker" och influncers som hajpar. Trots att Tesla i grunden är ett välskött och fint bolag. Hög geopolitisk risk om USA/Kina eskalerar. Kongressen hotar ju med att förbjuda kinesiska bilar helt, även om de tillverkas i USA... Vad tror ni Kina gör då? Tesla säljer nära hälften av bilarna i Kina, där konkurrensen ökar lavinartat. Det finns långt bättre alternativ med MYCKET bättre risk/reward. Alla troligen utanför bilsektorn och utanför robotics och självkörning... Läkemedel och material science ser jag som klara vinnare på AI utöver cloud/chip men det är svårt att hitta vinnarna på de förstnämnda.

Nästan/alla megacaps växer snabbare än Tesla och har hälften P/E.

OM Tesla kan sälja 6M bilar till samma marginal som idag om fem år så kan jag tycka att 200-300 är en rimlig kurs givet att de fortsätter att växa med 10-15% per år efter det. Idag? Nä...

Hur stor uppsida ser ni i TSLA från i dag till om tre år? Nedsida?
Apple säljer färre telefoner än Samsung och använder långsammare processorer och skärmar med lägre pixeltäthet jämfört med Samsung men är värd 12x Samsung... hur?
Därför att de tjänar mer pengar (SaaS > hw)? Vet du vad ett P/E tal är?
Du slog huvudet på spiken :D SaaS > hw
Precis därför Tesla kommer att bli världens högst värderade företag :mrgreen:

Re: Aktien TSLA

Postat: 01 nov 2024 17:29
av spacecoin
Sabbe skrev: 01 nov 2024 17:27
Du slog huvudet på spiken :D SaaS > hw
Precis därför Tesla kommer att bli världens högst värderade företag :mrgreen:
Vad är det Tesla säljer som SaaS menar du? Hur ser tillväxten ut YoY? När tänker du att Tesla går om någon i mag 6 i SaaS revenue? :lol:

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 nov 2024 12:41
av spacecoin
Här är bra helgläsning för er som tror på robotaxi. Ovanligt bra artikel.

WSJ: Why Elon Musk’s Robotaxi Dreams Are Premature
https://archive.is/2024.11.02-012958/ht ... n-1827e2bd

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 nov 2024 17:53
av spacecoin
Tesla's (TSLA) EV sales in China have fallen by 5.3% year-over-year for the month of October. Morning Brief hosts Seana Smith and Brad Smith dive into Tesla's latest vehicle deliveries print and the growing competition between the EV maker and China's own BYD Co. (BYDDY) — among other domestic automakers in China — as the latter leans further into vehicle affordability.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 nov 2024 18:04
av dfa
Sabbe skrev: 01 nov 2024 17:27
Precis därför Tesla kommer att bli världens högst värderade företag :mrgreen:
Sorry kompis, det är redan inprisat.
Funderar på att köpa VWAG av motsatt anledning.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 nov 2024 18:22
av spacecoin
dfa skrev: 04 nov 2024 18:04
Sabbe skrev: 01 nov 2024 17:27
Precis därför Tesla kommer att bli världens högst värderade företag :mrgreen:
Sorry kompis, det är redan inprisat.
Funderar på att köpa VWAG av motsatt anledning.
Jag vet inte om jag skulle rekommendera något bilföretag... Finns bättre alternativ. GOOGL är fortfarande OK värderat pga regulatory overhang.

Re: Aktien TSLA

Postat: 04 nov 2024 23:28
av spacecoin
spacecoin skrev: 02 nov 2024 12:41
Här är bra helgläsning för er som tror på robotaxi. Ovanligt bra artikel.

WSJ: Why Elon Musk’s Robotaxi Dreams Are Premature
https://archive.is/2024.11.02-012958/ht ... n-1827e2bd


Starta runt 4:50.

Re: Aktien TSLA

Postat: 05 nov 2024 09:10
av frassys
Det börjar mer och mer kännas som att det är dags att sälja av Tesla-aktierna.

Frågan är dock om det kan bli en liten boost om Trump vinner valet, hur tror ni valutgången kan påverka aktiekursen kortsiktigt?

Re: Aktien TSLA

Postat: 05 nov 2024 09:15
av spacecoin
frassys skrev: 05 nov 2024 09:10
Det börjar mer och mer kännas som att det är dags att sälja av Tesla-aktierna.

Frågan är dock om det kan bli en liten boost om Trump vinner valet, hur tror ni valutgången kan påverka aktiekursen kortsiktigt?
Vinnaren i valet är en slantsingling.

För mig är den geopolitiska risken enorm. Biden vill ju förbjuda kinesiska bilar i USA även om de är tillverkade i USA. Kina kan i så fall svara med att förbjuda Tesla att sälja bilar i Kina, som är 40% av Teslas försäljning eller nått i den stilen.

Jag tror tyvärr inte att Trump är bättre där, även om Elon får honom vald.