Waymo engineer sammanfattar. Ytterligare kommentarer överflödiga…HerrNilsson skrev: ↑27 okt 2024 11:39Sen angående Tesla så tror jag vi framöver inte ens kommer prata om Tesla som en biltillverkare. Det kommer vara en mindre, underordnad verksamhet. Både energidelarna och robotdelarna kommer vara större.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Herr Nilson du verkar tänka i dom yngres tanke sätt. Jag har själv pratar med massvis med yngre personer( Jobbar som lärare på ett universitet) Och i princip ingen tittat på nyheterna Rapport ,mm. Jag försöker anpassa mig till den gruppen, fast min ålder är emot mig.
Re: Aktien TSLA
I Teslas Aktie kurs är extremt mycket redan inprisat absolut., ett P/E på 75 är egentligen helt galet såklart. Den borde stå i 20 US om man värderade den som andra biltillverkare. Men nu är det ju enorm skillnad på Tesla kontra, VW eller BMW, GM, ja alla andra som gör något med motor som oftast rullar på hjul.
Deras organisation är extremt slimmad, dom tänker på ett helt nytt sätt, beslut kan tas på några minuter pga att det inte måste gå genom en trög styrelse med 70 åriga gaggiga åldringar.. I Teslas fall är Elons diktatur extremt snabb och bra för ägarna. (oftast)
som med strejken i Sverige tex, galet mycket gratis reklam och det har ju visas sig i siffrorna faktiskt, mycket+%
Att prata Självkörning, och allt annat som har med Tesla som bilföretag/biltillverkare, det kommer bara leda till oändliga diskussioner fram o tillbaka.
Teslas Aktieägare (i iallafall sekten) och dom är extremt många, blickar mycket längre fram än till nästa Q4 rapport... den är helt ointressant för väldigt många aktieägare.
Det finns en del forum på Darknet som jag följer och där får man mycket info som man såklart ska ta med en hel spann salt eller två...
Och tex så ska Elon börsnotera SpaceX till årsskiftet 2026 och sälja ut 49% av aktierna på börsen ( han kommer nog inte göra om misstaget som med Tesla att själv bli ägare under 51%), så blir om 14 månader ungefär och Teslas Aktieägare/anställda och även (enligt rykten) alla som äger en Tesla bil när börsintroduktionen sker kommer få företräde i den största Börsnotering som någonsin skådats på denna planet.
Saudi Aramcos börsnotering på ca 1,88 Biljoner USD kommer framstå som rena rama öresutjämningen jämfört med när SpaceX släpps med oss som äger Tesla/aktier och får både företräde, optioner, rabatterat kurs, mm. så ja det är en annorlunda värdering på denna Aktie, väldigt modern på ett annorlunda nytt sätt.
Deras organisation är extremt slimmad, dom tänker på ett helt nytt sätt, beslut kan tas på några minuter pga att det inte måste gå genom en trög styrelse med 70 åriga gaggiga åldringar.. I Teslas fall är Elons diktatur extremt snabb och bra för ägarna. (oftast)

Att prata Självkörning, och allt annat som har med Tesla som bilföretag/biltillverkare, det kommer bara leda till oändliga diskussioner fram o tillbaka.
Teslas Aktieägare (i iallafall sekten) och dom är extremt många, blickar mycket längre fram än till nästa Q4 rapport... den är helt ointressant för väldigt många aktieägare.
Det finns en del forum på Darknet som jag följer och där får man mycket info som man såklart ska ta med en hel spann salt eller två...
Och tex så ska Elon börsnotera SpaceX till årsskiftet 2026 och sälja ut 49% av aktierna på börsen ( han kommer nog inte göra om misstaget som med Tesla att själv bli ägare under 51%), så blir om 14 månader ungefär och Teslas Aktieägare/anställda och även (enligt rykten) alla som äger en Tesla bil när börsintroduktionen sker kommer få företräde i den största Börsnotering som någonsin skådats på denna planet.
Saudi Aramcos börsnotering på ca 1,88 Biljoner USD kommer framstå som rena rama öresutjämningen jämfört med när SpaceX släpps med oss som äger Tesla/aktier och får både företräde, optioner, rabatterat kurs, mm. så ja det är en annorlunda värdering på denna Aktie, väldigt modern på ett annorlunda nytt sätt.
Re: Aktien TSLA
Så du säger att den huvudsakliga vitsen med att äga TSLA är att få företräde i SpaceX IPO, och din källa för detta är ”någon på darknet”?Smilla skrev: ↑27 okt 2024 21:30I Teslas Aktie kurs är extremt mycket redan inprisat absolut., ett P/E på 75 är egentligen helt galet såklart. Den borde stå i 20 US om man värderade den som andra biltillverkare. Men nu är det ju enorm skillnad på Tesla kontra, VW eller BMW, GM, ja alla andra som gör något med motor som oftast rullar på hjul.
Deras organisation är extremt slimmad, dom tänker på ett helt nytt sätt, beslut kan tas på några minuter pga att det inte måste gå genom en trög styrelse med 70 åriga gaggiga åldringar.. I Teslas fall är Elons diktatur extremt snabb och bra för ägarna. (oftast)som med strejken i Sverige tex, galet mycket gratis reklam och det har ju visas sig i siffrorna faktiskt, mycket+%
Att prata Självkörning, och allt annat som har med Tesla som bilföretag/biltillverkare, det kommer bara leda till oändliga diskussioner fram o tillbaka.
Teslas Aktieägare (i iallafall sekten) och dom är extremt många, blickar mycket längre fram än till nästa Q4 rapport... den är helt ointressant för väldigt många aktieägare.
Det finns en del forum på Darknet som jag följer och där får man mycket info som man såklart ska ta med en hel spann salt eller två...
Och tex så ska Elon börsnotera SpaceX till årsskiftet 2026 och sälja ut 49% av aktierna på börsen ( han kommer nog inte göra om misstaget som med Tesla att själv bli ägare under 51%), så blir om 14 månader ungefär och Teslas Aktieägare/anställda och även (enligt rykten) alla som äger en Tesla bil när börsintroduktionen sker kommer få företräde i den största Börsnotering som någonsin skådats på denna planet.
Saudi Aramcos börsnotering på ca 1,88 Biljoner USD kommer framstå som rena rama öresutjämningen jämfört med när SpaceX släpps med oss som äger Tesla/aktier och får både företräde, optioner, rabatterat kurs, mm. så ja det är en annorlunda värdering på denna Aktie, väldigt modern på ett annorlunda nytt sätt.

Risken, som jag ser det, är att det visar sig att EV inte har en jättemoat. Hotet är inte old-auto. Xiaomi hade aldrig byggt en bil och det tog 1000 dagar från plan till skeppa bil. Revolutionen har inte börjat. Tänk tvättmaskiner. Och i ärlighetens namn så är väl 80% av Teslas omsättning bilrelaterad?
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Aktien TSLA
Att Elon är ett geni på marknadsföring och tillämpar principen ”All reklam är bra reklam” är väl rätt självklart?Smilla skrev: ↑25 okt 2024 16:08Hej helt ny här.
Jag har skapat ett konto här helt pga av att jag köper/ säljer i huvudsak Tesla aktien.
Det som slår mig när jag läser alla inlägg är hur "omodernt" 90% av alla här verkar tänka om Tesla/Elon , det är helt nya tider när man värderar ett bolag som Tesla.
Jag uppfattar det som att väldigt få person här på detta forat inte förstår att "All reklam är bra reklam" .Strejken, Elons stöd till Trump, mm,mm i princip allt Elon gör bli en succé och ställ er frågan varför? Sen böhöver man inte gilla allt han gör såklart, och försök tänka som unga hungriga person gör ..... Dom tittar inte på "Morgonnyheterna som är värsta hjäntvättningen", dom är extremt ego, dom pratar inte i telefonen, dom bara textar och läser, dom köper en bil via nätet, mm, mm, mm, ja det är nya tider för vissa Aktier.
Ps, det finns några undan tag här, och en av dom är FTH/ du verkar smartare än snittet här.
Att strejken och stödet till Trump skulle vara en succe är däremot en något märklig tanke. Visst, strejken har Tesla lyckats parera väl så tillvida att de lyckas driva verksamheten relativt oförändrad trots stridsåtgärderna men rimligen till ökade kostnader och en del badwill. Starkt jobbat men knappast en succe?
Vad stödet till Trump kommer att leda till vet vi inte än men om Trump vinner kan SpaceX/Starlink etc säkert tjäna på det eftersom staten är största kunden och X tjänar säkert på det eftersom kraven på moderering minskar. Däremot är det mycket tveksamt om Tesla får några fördelar med tanke på Trumps uttalanden om olja, elbilar och självkörande bilar. Men å andra sidan har ju Elon en ganska liten ägarandel i Tesla så det spelar kanske mindre roll.
Din rant om unga: ”Dom tittar inte på ”Morgonnyheterna som är värsta hjäntvättningen", dom är extremt ego, dom pratar inte i telefonen, dom bara textar och läser, ” det ligger säkert en hel del i det men jag har svårt att se att det har någon koppling till Teslas aktie och värdering?
Tror inte heller att stödet till Trump är någon jättesucce bland svenska ungdomar? Inte bland de jag pratar med i alla fall.
Re: Aktien TSLA
Det var ju höga inträdesbarriärer innan kineserna började bygga elbilar i mängd. Idag är barriärerna högre på bilar med förbränningsmotor. Det räddar inte lönsamheten.spacecoin skrev: ↑27 okt 2024 21:52Risken, som jag ser det, är att det visar sig att EV inte har en jättemoat. Hotet är inte old-auto. Xiaomi hade aldrig byggt en bil och det tog 1000 dagar från plan till skeppa bil. Revolutionen har inte börjat. Tänk tvättmaskiner. Och i ärlighetens namn så är väl 80% av Teslas omsättning bilrelaterad?
Re: Aktien TSLA
Ja. ICE var/är en moat. För BEV börjar det att bli mogna ekosystem och tydlig modularising av delsystem. Ex BYD Blade battery eller helt färdiga elbilsplattor från Foxconn m fl. Därför tror jag att konkurrensen och marginalpressen på BEV kommer att bli mycket högre än på ICE över tid. Jag har dock varit för negativ, måste jag erkänna. Jag trodde det skulle gå snabbare.HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 08:22Det var ju höga inträdesbarriärer innan kineserna började bygga elbilar i mängd. Idag är barriärerna högre på bilar med förbränningsmotor. Det räddar inte lönsamheten.spacecoin skrev: ↑27 okt 2024 21:52Risken, som jag ser det, är att det visar sig att EV inte har en jättemoat. Hotet är inte old-auto. Xiaomi hade aldrig byggt en bil och det tog 1000 dagar från plan till skeppa bil. Revolutionen har inte börjat. Tänk tvättmaskiner. Och i ärlighetens namn så är väl 80% av Teslas omsättning bilrelaterad?
Jag är skeptisk till att någon i väst förutom möjligtvis Tesla kan konkurrera på pris, och om inte kineserna bygger fabriker i EU och USA i större mängd kanske tullarna kan hålla tillverkarna flytande i fem år till. Att västmärken skulle kunna nå historiska marknadsandelar i Asien känns mer och mer avlägset.
Tesla har dock gjort det otroligt bra eftersom det tog mer än fyra år att göra en lika effektiv bil som Model Y. Vi får se om Juniper innehåller mer nyheter än Highland, framför allt kring drivlinan.
Till skillnad från t ex iPhones som Tesla-folk brukar säga att Teslor är som, så ser jag inte vilken lock-in en personbil skulle kunna ha ens. Det finns heller inte en tydlig prenumerationsmodell annat än självkörning (som jag tror är många år bort, speciellt på stadsgator).
Re: Aktien TSLA
Bensinbilar var modulära innan T-Forden, byggda av katalogkomponenter. Ford ändrade det.
Jag skulle gissa att vi får samma utveckling i Kina som på smartphones. För tio år sedan var de otroligt billiga och bra när alla skulle etablera sig. Sedan försvann märken som var både billiga och bra. De som blev kvar är antingen bra eller billiga. De som exporteras är främst de bra, som Huawei och Xiaomi.
Jag skulle gissa att vi får samma utveckling i Kina som på smartphones. För tio år sedan var de otroligt billiga och bra när alla skulle etablera sig. Sedan försvann märken som var både billiga och bra. De som blev kvar är antingen bra eller billiga. De som exporteras är främst de bra, som Huawei och Xiaomi.
Re: Aktien TSLA
HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 09:37Bensinbilar var modulära innan T-Forden, byggda av katalogkomponenter. Ford ändrade det.
Jag skulle gissa att vi får samma utveckling i Kina som på smartphones. För tio år sedan var de otroligt billiga och bra när alla skulle etablera sig. Sedan försvann märken som var både billiga och bra. De som blev kvar är antingen bra eller billiga. De som exporteras är främst de bra, som Huawei och Xiaomi.
Varför försvann de bra och billiga telefonerna?
Re: Aktien TSLA
Gissningsvis för att man levererade mer värde till kunden än man tog betalt för i ett försök att ta marknadsandelar. Ta ett exempel som OnePlus första modell, One. Den kostade 299 dollar och var för sin tid riktigt bra. De har idag kommit upp i OnePlus 12 som kostar 899 dollar. Är den bättre? Ja, mycket. Men den är också mycket dyrare, i klass med icke-kineseiska konkurrenter. Under tiden har ett antal konkurrenter försvunnit från marknaden.Elof skrev: ↑28 okt 2024 10:25HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 09:37Bensinbilar var modulära innan T-Forden, byggda av katalogkomponenter. Ford ändrade det.
Jag skulle gissa att vi får samma utveckling i Kina som på smartphones. För tio år sedan var de otroligt billiga och bra när alla skulle etablera sig. Sedan försvann märken som var både billiga och bra. De som blev kvar är antingen bra eller billiga. De som exporteras är främst de bra, som Huawei och Xiaomi.
Varför försvann de bra och billiga telefonerna?
Jämför med flygplan på 1940-talet. Marknaden fylldes av billiga och bra små flygplan under några år efter kriget innan ett antal tillverkare drog sig ur. Med tiden återstod bara ett mindre antal tillverkare, innovationstakten sjönk och priserna steg. Plastbåtar på 1960/1970-talet är ett annat exempel. Det fanns en mängd svenska och nordiska tillverkare av segelbåtar. Låga priser och nya förbättrade modeller. Med tiden försvann många av tillverkarna, även om båtarna de byggt fanns kvar i decennier.
Jag tror att detsamma kommer hända med elbilarna. Kinesiska bilar kommer i framtiden vara bättre än europeiska och amerikanska, men också minst lika dyra. Modeller som levererar mer värde än man tar betalt för försvinner när de inte ger avkastning till ägarna.
Re: Aktien TSLA
Jag tänker mera hur auto-OEM-ekosystemet funkat i 50 år med massor av specialiserade underleverantörer och systemintegratörer (OEM:erna), Vertical integration kanske är melodin, men jag är inte övertygad att det är bäst för varken innovation eller kostnad när/om det finns ett etablerat ekosystem av underleverantörer. Men jag kan för lite om biltillverkning för att ha en stark åsikt.HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 12:52Gissningsvis för att man levererade mer värde till kunden än man tog betalt för i ett försök att ta marknadsandelar. Ta ett exempel som OnePlus första modell, One. Den kostade 299 dollar och var för sin tid riktigt bra. De har idag kommit upp i OnePlus 12 som kostar 899 dollar. Är den bättre? Ja, mycket. Men den är också mycket dyrare, i klass med icke-kineseiska konkurrenter. Under tiden har ett antal konkurrenter försvunnit från marknaden.Elof skrev: ↑28 okt 2024 10:25HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 09:37Bensinbilar var modulära innan T-Forden, byggda av katalogkomponenter. Ford ändrade det.
Jag skulle gissa att vi får samma utveckling i Kina som på smartphones. För tio år sedan var de otroligt billiga och bra när alla skulle etablera sig. Sedan försvann märken som var både billiga och bra. De som blev kvar är antingen bra eller billiga. De som exporteras är främst de bra, som Huawei och Xiaomi.
Varför försvann de bra och billiga telefonerna?
Jämför med flygplan på 1940-talet. Marknaden fylldes av billiga och bra små flygplan under några år efter kriget innan ett antal tillverkare drog sig ur. Med tiden återstod bara ett mindre antal tillverkare, innovationstakten sjönk och priserna steg. Plastbåtar på 1960/1970-talet är ett annat exempel. Det fanns en mängd svenska och nordiska tillverkare av segelbåtar. Låga priser och nya förbättrade modeller. Med tiden försvann många av tillverkarna, även om båtarna de byggt fanns kvar i decennier.
Jag tror att detsamma kommer hända med elbilarna. Kinesiska bilar kommer i framtiden vara bättre än europeiska och amerikanska, men också minst lika dyra. Modeller som levererar mer värde än man tar betalt för försvinner när de inte ger avkastning till ägarna.
Just nu så har vertikal integration (göra mycket inhouse) varit framgångsrikt. Men eftersom det saknats mogna och bra underleverantörer för den här generationens bilar med batteriet och elmotorer så tycker jag juryn är ute fortfarande så att säga.
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Aktien TSLA
Jag tror inte att det är någon skillnad på moat mellan BEV och ICE-fordon. I bägge fallen finns det underleverantörer av olika slag där du kan köpa ICE eller BEV-drivlinor och få hjälp med allt du behöver bara du har en tillräckligt stor kappsäck med guldpengar och då menar jag riktigt multimiljardstor.spacecoin skrev: ↑28 okt 2024 09:01Ja. ICE var/är en moat. För BEV börjar det att bli mogna ekosystem och tydlig modularising av delsystem. Ex BYD Blade battery eller helt färdiga elbilsplattor från Foxconn m fl. Därför tror jag att konkurrensen och marginalpressen på BEV kommer att bli mycket högre än på ICE över tid. Jag har dock varit för negativ, måste jag erkänna. Jag trodde det skulle gå snabbare.HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 08:22Det var ju höga inträdesbarriärer innan kineserna började bygga elbilar i mängd. Idag är barriärerna högre på bilar med förbränningsmotor. Det räddar inte lönsamheten.spacecoin skrev: ↑27 okt 2024 21:52Risken, som jag ser det, är att det visar sig att EV inte har en jättemoat. Hotet är inte old-auto. Xiaomi hade aldrig byggt en bil och det tog 1000 dagar från plan till skeppa bil. Revolutionen har inte börjat. Tänk tvättmaskiner. Och i ärlighetens namn så är väl 80% av Teslas omsättning bilrelaterad?
Jag är skeptisk till att någon i väst förutom möjligtvis Tesla kan konkurrera på pris, och om inte kineserna bygger fabriker i EU och USA i större mängd kanske tullarna kan hålla tillverkarna flytande i fem år till. Att västmärken skulle kunna nå historiska marknadsandelar i Asien känns mer och mer avlägset.
Tesla har dock gjort det otroligt bra eftersom det tog mer än fyra år att göra en lika effektiv bil som Model Y. Vi får se om Juniper innehåller mer nyheter än Highland, framför allt kring drivlinan.
Till skillnad från t ex iPhones som Tesla-folk brukar säga att Teslor är som, så ser jag inte vilken lock-in en personbil skulle kunna ha ens. Det finns heller inte en tydlig prenumerationsmodell annat än självkörning (som jag tror är många år bort, speciellt på stadsgator).
Jag tror att det som hänt inte är att moaten ändrats utan det plötsligt har dykt upp aktörer som vill kasta in miljarder i finansiering i en bransch som alltid varit kroniskt kapitalintensiv och lågavkastande. Tidigare har detta ansetts vara ett självmordsuppdrag.
Nu tror man tydligen att BEV och autonoma fordon skall ändra förutsättningarna så att det finns kraftiga vinstmarginaler att hämta, det tror jag är en felkalkylering.
Men nu har vi alltså statliga aktörer (Kina framförallt men även andra som mest skickar in subventioner till kunderna), riskkapitalbolag med flera som öst in massor med pengar i branschen och startat upp massa nya aktörer.
Dvs jag tror att det fortfarande är lika dyrt att starta upp en ny biltillverkare bara det att under en period nu har det funnits riskvilligt kapital för att komma över moaten. Jag gissar att den perioden snart är över.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
https://www.topgear.com/car-news/electr ... -pointless
Inget nytt men...Elon Musk: Tesla Roadster delayed, regular $25k car “pointless”
Den här är lite mer humoristisk (eller tvärtom)Elon Musk has thanked “long-suffering” deposit holders of the long-awaited Tesla Roadster but confirmed the 250mph electric supercar is not a priority for the electric car company.
“Having a regular $25k model is pointless. It would be silly. It would be completely at odds with what we believe. If you try to make a car that is essentially a hybrid manual automatic car, it’s not going to be as good as a dedicated autonomous car.
“Cybercab is not going to have steering wheels and pedals. It’s design-optimised for autonomy. It’ll cost roughly 25k so it is a 25k car, and you can buy one and own it exclusively if you want, it just won’t have a steering wheel or pedals.
“You don’t need [them]
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Ja, du kanske har rätt i att det inte är någon jätteskillnad i själva drivlinan, även om jag tror att det finns långt mer spridd kompetens kring elmotorer och att det är långt färre delar totalt i drivlinan.gjohansson skrev: ↑29 okt 2024 00:30Jag tror inte att det är någon skillnad på moat mellan BEV och ICE-fordon. I bägge fallen finns det underleverantörer av olika slag där du kan köpa ICE eller BEV-drivlinor och få hjälp med allt du behöver bara du har en tillräckligt stor kappsäck med guldpengar och då menar jag riktigt multimiljardstor.spacecoin skrev: ↑28 okt 2024 09:01Ja. ICE var/är en moat. För BEV börjar det att bli mogna ekosystem och tydlig modularising av delsystem. Ex BYD Blade battery eller helt färdiga elbilsplattor från Foxconn m fl. Därför tror jag att konkurrensen och marginalpressen på BEV kommer att bli mycket högre än på ICE över tid. Jag har dock varit för negativ, måste jag erkänna. Jag trodde det skulle gå snabbare.HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 08:22Det var ju höga inträdesbarriärer innan kineserna började bygga elbilar i mängd. Idag är barriärerna högre på bilar med förbränningsmotor. Det räddar inte lönsamheten.spacecoin skrev: ↑27 okt 2024 21:52Risken, som jag ser det, är att det visar sig att EV inte har en jättemoat. Hotet är inte old-auto. Xiaomi hade aldrig byggt en bil och det tog 1000 dagar från plan till skeppa bil. Revolutionen har inte börjat. Tänk tvättmaskiner. Och i ärlighetens namn så är väl 80% av Teslas omsättning bilrelaterad?
Jag är skeptisk till att någon i väst förutom möjligtvis Tesla kan konkurrera på pris, och om inte kineserna bygger fabriker i EU och USA i större mängd kanske tullarna kan hålla tillverkarna flytande i fem år till. Att västmärken skulle kunna nå historiska marknadsandelar i Asien känns mer och mer avlägset.
Tesla har dock gjort det otroligt bra eftersom det tog mer än fyra år att göra en lika effektiv bil som Model Y. Vi får se om Juniper innehåller mer nyheter än Highland, framför allt kring drivlinan.
Till skillnad från t ex iPhones som Tesla-folk brukar säga att Teslor är som, så ser jag inte vilken lock-in en personbil skulle kunna ha ens. Det finns heller inte en tydlig prenumerationsmodell annat än självkörning (som jag tror är många år bort, speciellt på stadsgator).
Jag tror att det som hänt inte är att moaten ändrats utan det plötsligt har dykt upp aktörer som vill kasta in miljarder i finansiering i en bransch som alltid varit kroniskt kapitalintensiv och lågavkastande. Tidigare har detta ansetts vara ett självmordsuppdrag.
Nu tror man tydligen att BEV och autonoma fordon skall ändra förutsättningarna så att det finns kraftiga vinstmarginaler att hämta, det tror jag är en felkalkylering.
Men nu har vi alltså statliga aktörer (Kina framförallt men även andra som mest skickar in subventioner till kunderna), riskkapitalbolag med flera som öst in massor med pengar i branschen och startat upp massa nya aktörer.
Dvs jag tror att det fortfarande är lika dyrt att starta upp en ny biltillverkare bara det att under en period nu har det funnits riskvilligt kapital för att komma över moaten. Jag gissar att den perioden snart är över.
Det som öppnade spelfältet var kanske mer att alla (utom tesla) började mer eller mindre på ruta 0. Man hade ju trott att själva tillverkningsbiten skulle vara svårare än att byta motor, men tydligen bottnar det i att kineser bara är bättre på allt än tyskar 2024.
Jag tror inte narrativet att Kina öst på särskilt mycket mer stöd än USA. EU däremot har totalt falerat här, och lägger på straffavgifter på utsläpp istället, vilket försvårar omställningen än mer för biltillverkarna i EU.
Re: Aktien TSLA
BYD rapporterade nyss och har för första gången högre omsättning än Tesla i ett kvartal. Tesla sålde dock fler BEV.
"BYD had led the growth with aggressive discounts on its best-selling models. Its best quarter was primarily driven by strong growth in plug-in hybrid sales, which jumped 75.6% on the year to 685,830 units in the third quarter, thanks to its latest generation of plug-in hybrid technologies that save more fuel costs for users.
By comparison, BYD's sales growth of pure EVs (rather than hybrids) slowed to 2.7% to 443,426 units in the quarter and it has been losing share in the EV segment to other EV rivals in China, according to Reuters calculations.
BYD, which still sells more than 90% of its cars in China, set a higher annual sales target for this year, a Morgan Stanley report showed in September, and aimed to double exports to 450,000 vehicles this year, a downward revision to the annual overseas shipment goal of 500,000 set in March."
"BYD had led the growth with aggressive discounts on its best-selling models. Its best quarter was primarily driven by strong growth in plug-in hybrid sales, which jumped 75.6% on the year to 685,830 units in the third quarter, thanks to its latest generation of plug-in hybrid technologies that save more fuel costs for users.
By comparison, BYD's sales growth of pure EVs (rather than hybrids) slowed to 2.7% to 443,426 units in the quarter and it has been losing share in the EV segment to other EV rivals in China, according to Reuters calculations.
BYD, which still sells more than 90% of its cars in China, set a higher annual sales target for this year, a Morgan Stanley report showed in September, and aimed to double exports to 450,000 vehicles this year, a downward revision to the annual overseas shipment goal of 500,000 set in March."
Re: Aktien TSLA
Och vad är det som säger att Tesla inte kommer att ha minst lika många om 12 månader?
Re: Aktien TSLA
Att argumentera för varför någon som inte har kört en km autonomt inte ska ha en miljon/vecka fullt autonoma resor med betalande kunder om ett år är självförklarande, men om du tror tvärtom så argumentera gärna för hur den resan ska gå till.
Elon skulle mer eller mindre garanterat ha en miljon Robotaxi i trafik 2020, har väl gått sådär va?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Eftersom det ännu inte ens är klart att inledande testverksamhet kan påbörjas under nästa år så finns det förstås inga som helst möjligheter att Tesla skulle kunna hinna ikapp Waymo på 12 månader.
Helt uteslutet, även om allt skulle gå enligt plan/dröm.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Tack för frågan! Det är helt uteslutet kan jag säga. De har ingen mjukvara för autonomi, ingen hårdvara som klarar autonomi, inga depåer, inga tillstånd. Min gissning är att de fortsätter som förr och att Robotaxi är en Roadster 2. Bara för marknadsföring moa som kanske skeppar detta decennium, eller inte…
Teslas huvudsakliga produkt under Elon är aktiekursen. Och det mest effektiva är att sälja förarstödsfunktioner som ”framtida autonom” since 2017 plus roboten då som lider av samma problem, fast värre.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jag håller förstås med om kritiken mot FSD och alla missade mål och svikna löften, men det här är väl helt enkelt inte sant?
Tesla/Elon har på egen hand initierat och drivit hela övergången till elbilar, producerar världens mest framgångsrika bil oavsett drivlina, är bland dom ledande inom ”grid scale” energilagring, är på god väg att revolutionera tyngre transporter med Semi, etc. etc.
Att reducera dessa genuint revolutionerande bedrifter till att bara handla om ”aktiekursen” är enligt mig djupt orättvist.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options