Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
IMG_20231103_144912.jpg
IMG_20231103_144921.jpg
Har sett den har laddats med 170kw upp till 100%
Då har du garanterat sett i syne
Det var bara 158kwh..menade ju max, inte medel.
38 min in i denna :
Det är fortfarande 170 kW som är max på RWD, flera andra videos har testat laddningen på RWD Highland. T ex denna, vid 7:29:
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 12:17
av Lassewoien
En fråga ang stolarna, speglar etc i m3. Vi är ju flera som kör, kan man ställa in så att allt anpassas efter vem som skall köra bilen?
En fråga ang stolarna, speglar etc i m3. Vi är ju flera som kör, kan man ställa in så att allt anpassas efter vem som skall köra bilen?
Hittade det nu…
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 12:24
av Nautikern
Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Fast det är väl en standard range de kör med i videon. En LR laddar säkert snabbare.
Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Fast det är väl en standard range de kör med i videon. En LR laddar säkert snabbare.
Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Fast det är väl en standard range de kör med i videon. En LR laddar säkert snabbare.
Precis, det är lilla batteriet. LR klarar väl 230+kw.
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 13:58
av Trean
Är det någon som har koll på var man kan se Model 3 Highland i verkligheten nuförtiden? Finns den i någon butik?
Tesla krämar på mer från början så man kan hoppa mellan laddare, kollar man 10-80% så är Model 3 LR från 2021 (med LG batteriet) snabbare än C40 enligt Björns tester.
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 19:28
av vigge50
Jag vet ej exakt hur Volvo gör men laddar du en Tesla till 100% så är du verkligen på 100%. Men för andra modeller så kan 100% egentligen vara runt 95% vilket gör att en sådan jämförelse helt rättvis. Men visst, det förklarar såklart inte hela den skillnaden.
Tesla krämar på mer från början så man kan hoppa mellan laddare, kollar man 10-80% så är Model 3 LR från 2021 (med LG batteriet) snabbare än C40 enligt Björns tester.
Ja, men det är gamla tester. Volvo optimerar hela tiden programvaran och den är ej representabelt för den laddkurva gamla, pre 2024, C40 har idag. Det är därför jag nu frågar er här på forumet, har laddkurvan blivit bättre eller faller den fortfarande som en sten?
Det är bara upp till 36% Teslan är snabbare enligt Björns test, därefter är Volvon snabbare hela vägen till 80% så har tesla gjort något åt laddkurvan efter Björn testade?
Nya 2024 Volvo och Polestar laddar med 205 kW så om Tesla inte gjort något med sin laddkurva är det ju riktigt synd.
Ja, men det är gamla tester. Volvo optimerar hela tiden programvaran och den är ej representabelt för den laddkurva gamla, pre 2024, C40 har idag. Det är därför jag nu frågar er här på forumet, har laddkurvan blivit bättre eller faller den fortfarande som en sten?
Det är bara upp till 36% Teslan är snabbare enligt Björns test, därefter är Volvon snabbare hela vägen till 80% så har tesla gjort något åt laddkurvan efter Björn testade?
Nya 2024 Volvo och Polestar laddar med 205 kW så om Tesla inte gjort något med sin laddkurva är det ju riktigt synd.
Tror de har skruvat lite på laddkurvan för Model 3 sedan introduktionen men Highland ska väl ha samma batteri som tidigare iaf.
Men oavsett så verkar de nya testerna av Volvo C40 visa att de är ungefär lika snabba 10-80%, kollade på Kris Rifa och hans 31 minuter är ungefär samma som Model 3an. Med tanke på att Model 3an då har en rätt mycket lägre förbrukning vad jag kan hitta så behöver man inte ladda lika högt så då kommer den ju vara snabbare i laddstoppen.
Re: Model 3 Highland
Postat: 04 nov 2023 21:21
av Dexter
Jag har inte hängt med i diskussionen riktigt men detta är en M3P -21 i början av laddningen.
Sen går det successivt ner i hastighet givetvis.
Jag är helt nöjd med det.
Tesla krämar på mer från början så man kan hoppa mellan laddare, kollar man 10-80% så är Model 3 LR från 2021 (med LG batteriet) snabbare än C40 enligt Björns tester.
Ja, men det är gamla tester. Volvo optimerar hela tiden programvaran och den är ej representabelt för den laddkurva gamla, pre 2024, C40 har idag. Det är därför jag nu frågar er här på forumet, har laddkurvan blivit bättre eller faller den fortfarande som en sten?
Det är bara upp till 36% Teslan är snabbare enligt Björns test, därefter är Volvon snabbare hela vägen till 80% så har tesla gjort något åt laddkurvan efter Björn testade?
Nya 2024 Volvo och Polestar laddar med 205 kW så om Tesla inte gjort något med sin laddkurva är det ju riktigt synd.
Det som egentligen är intressant är väl ändå vilken motorvägsräckvidd man får med laddhastigheten? En av de snabbast laddande bilarna är ju EV6/Ioniq 5. Exempelvis laddar Tesla 3LR 10-50%, dvs 40%, på ca 13 minuter och får då knappt uppskattningsvis 22 (för Highland på 18-fälgar) motorvägsmil på sommaren, om man antar 80% av WLTP för motorväg, vilket är nånstans det jag har fått med olika elbilar på sommaren. EV6 laddar hela 56% på 13 minuter, vilket innebär "bara" 23 motorvägsmil för sin motsvarade EV6 AWD, dvs. Teslan laddar långsammare men nästan lika snabbt i räckvidd.
Jag har inte hängt med i diskussionen riktigt men detta är en M3P -21 i början av laddningen.
Sen går det successivt ner i hastighet givetvis.
Jag är helt nöjd med det.
20230707_045025B.jpg
Det sitter kanske ett Panasonicbatteri i din bil. De batterierna har bättre laddkurva än LG-batterierna som flertalet LR från 2021 har.
Det som egentligen är intressant är väl ändå vilken motorvägsräckvidd man får med laddhastigheten? En av de snabbast laddande bilarna är ju EV6/Ioniq 5. Exempelvis laddar Tesla 3LR 10-50%, dvs 40%, på ca 13 minuter och får då knappt uppskattningsvis 22 (för Highland på 18-fälgar) motorvägsmil på sommaren, om man antar 80% av WLTP för motorväg, vilket är nånstans det jag har fått med olika elbilar på sommaren. EV6 laddar hela 56% på 13 minuter, vilket innebär "bara" 23 motorvägsmil för sin motsvarade EV6 AWD, dvs. Teslan laddar långsammare men nästan lika snabbt i räckvidd.
Fast EV6 är väl fel bil att jämföra med eftersom den är mycket större. Ioniq 6 borde ligga närmare i storlek och har betydligt lägre förbrukning än EV6
Det som egentligen är intressant är väl ändå vilken motorvägsräckvidd man får med laddhastigheten? En av de snabbast laddande bilarna är ju EV6/Ioniq 5. Exempelvis laddar Tesla 3LR 10-50%, dvs 40%, på ca 13 minuter och får då knappt uppskattningsvis 22 (för Highland på 18-fälgar) motorvägsmil på sommaren, om man antar 80% av WLTP för motorväg, vilket är nånstans det jag har fått med olika elbilar på sommaren. EV6 laddar hela 56% på 13 minuter, vilket innebär "bara" 23 motorvägsmil för sin motsvarade EV6 AWD, dvs. Teslan laddar långsammare men nästan lika snabbt i räckvidd.
Fast EV6 är väl fel bil att jämföra med eftersom den är mycket större. Ioniq 6 borde ligga närmare i storlek och har betydligt lägre förbrukning än EV6
Har inte kollat måtten på Ioniq 6 (en aning... subjektivt här men jag tycker den är så otroligt ful så har den inte ens i huvudet ) men EV6 är faktiskt några cm kortare än Tesla 3. 468 vs. 472 cm för Tesla 3.
Jag har inte hängt med i diskussionen riktigt men detta är en M3P -21 i början av laddningen.
Sen går det successivt ner i hastighet givetvis.
Jag är helt nöjd med det.
20230707_045025B.jpg
Det sitter kanske ett Panasonicbatteri i din bil. De batterierna har bättre laddkurva än LG-batterierna som flertalet LR från 2021 har.
Ja det stämmer att det är Panasonic i bilen.
Man får hoppas att den nya Highland Performance eller vad den nu ska heta har liknande laddhastighet.
Re: Model 3 Highland
Postat: 06 nov 2023 11:52
av martinot
Re: Model 3 Highland
Postat: 06 nov 2023 12:07
av AGCF
Jag söker en Highland att fota en dag mot 8000 kr rabatt på The New Aero 19” fälgar. För dig som ändå tänkt köpa vinterhjul..