Det är fortfarande 170 kW som är max på RWD, flera andra videos har testat laddningen på RWD Highland. T ex denna, vid 7:29:Lassewoien skrev: ↑04 nov 2023 12:03Det var bara 158kwh..menade ju max, inte medel.Maw skrev: ↑04 nov 2023 10:34Då har du garanterat sett i syneLassewoien skrev: ↑04 nov 2023 10:25Har sett den har laddats med 170kw upp till 100%Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 09:36Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
IMG_20231103_144912.jpg
IMG_20231103_144921.jpg
38 min in i denna :
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Model 3 Highland
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
- Lassewoien
- Teslaägare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
- Ort: Mantorp
Re: Model 3 Highland
En fråga ang stolarna, speglar etc i m3. Vi är ju flera som kör, kan man ställa in så att allt anpassas efter vem som skall köra bilen?
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
- Lassewoien
- Teslaägare
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
- Ort: Mantorp
Re: Model 3 Highland
Hittade det nu…Lassewoien skrev: ↑04 nov 2023 12:17En fråga ang stolarna, speglar etc i m3. Vi är ju flera som kör, kan man ställa in så att allt anpassas efter vem som skall köra bilen?
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
M3 - 2024
Re: Model 3 Highland
Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Lassewoien skrev: ↑04 nov 2023 12:03Det var bara 158kwh..menade ju max, inte medel.Maw skrev: ↑04 nov 2023 10:34Då har du garanterat sett i syneLassewoien skrev: ↑04 nov 2023 10:25Har sett den har laddats med 170kw upp till 100%Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 09:36Provkörde en Model 3 Highland på Teslacenter norr i Göteborg i veckan. Säljaren säger att den laddar 10-80% med en genomsnittshastighet på 170 kW och att den aldrig går under 100 kW.
Är det BS eller har laddkurvan för faceliften kraftigt förbättrats?
Blev inte mycket rondellkörning men tyckte blinkersen fungerade okej på ratten vid tex filbyten, den slutade blinka som man ville.
Tråkigt att den har så låg dragvikt, 1 000 kg är inte mycket. Det gör dragkroken mindre prisvärd.
Bra ljudkomfort, körde dock en med 18", frågan är hur mycket mer den låter med 19".
Något diffus styrkänsla vid inspirerad körning, tänkte att det kanske beror på den mjukare fjädringen, men blir kanske bättre med 19" hjul.
Priset springer trots allt iväg om man vill ha annan färg på exteriör och interiör, dragkrog och snyggare fälgar än standard 18".
Skönt med ventilation i stolarna. Saknade inte justerbart benstöd, men det är nog mest pga min längd, eller brist på längd
IMG_20231103_144912.jpg
IMG_20231103_144921.jpg
38 min in i denna :
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 Highland
Fast det är väl en standard range de kör med i videon. En LR laddar säkert snabbare.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 12:24Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Ja. Det är en standard range. Inte en LR.Niklas Z skrev: ↑04 nov 2023 12:26Fast det är väl en standard range de kör med i videon. En LR laddar säkert snabbare.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 12:24Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
Precis, det är lilla batteriet. LR klarar väl 230+kw.Niklas Z skrev: ↑04 nov 2023 12:26Fast det är väl en standard range de kör med i videon. En LR laddar säkert snabbare.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 12:24Det där är ju rätt dålig laddhastighet med bara 132 kW vid 46%. Min gamla Volvo laddar snabbare än så, har denna bilden sparad som referens, 157 kW vid 44%, nästan samma SOC.
Får hoppas den klarar mycket mer än 158 kW max med, gammelvolvon laddar med 159 kW max.
Nya MY24 av Volvo har ju betydligt högre laddhastighet med så nu måste nog Tesla bättra sig.
Jag är definitivt spekulant på en Highland, men ogillar skarpt när säljarna far med osanningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Model 3 Highland
Är det någon som har koll på var man kan se Model 3 Highland i verkligheten nuförtiden? Finns den i någon butik?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 Highland
Jag var och provkörde Highland vid Mall of Scandinavia i Solna tidigare denna vecka.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 15 okt 2021 21:35
Re: Model 3 Highland
Hej, i Gbg, både se och provköra idag. Riktigt tyst o mjuk i fjädring kontra min -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 Highland
Fast i Showroom:et har de bara en Model Y.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 Highland
Det var visst en standard range I den tidigare postade youtube-videon.
Har försökt hitta laddkurva för den nya Highland long range men hittar ingen.
Kan någon bekräfta att laddhastigheten är förbättrad på den nya Highland long range?
Bjørn Nyland har testat 2021 års modell och där faller ju laddkurvan som en sten.
Som jämförelse med den C40 som jag har nu med det gamla långsamma batteriet:
SOC 44%
Volvo 157 kW
Tesla 3 120 kW
SOC 75%
Volvo 104 kW
Tesla 3 53 kW
Valde dessa SOC då jag hade bilder att verifiera med.
Har Bjørn gjort något galet när han testa eller varför laddar Teslan så långsamt?
Har försökt hitta laddkurva för den nya Highland long range men hittar ingen.
Kan någon bekräfta att laddhastigheten är förbättrad på den nya Highland long range?
Bjørn Nyland har testat 2021 års modell och där faller ju laddkurvan som en sten.
Som jämförelse med den C40 som jag har nu med det gamla långsamma batteriet:
SOC 44%
Volvo 157 kW
Tesla 3 120 kW
SOC 75%
Volvo 104 kW
Tesla 3 53 kW
Valde dessa SOC då jag hade bilder att verifiera med.
Har Bjørn gjort något galet när han testa eller varför laddar Teslan så långsamt?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Highland
Tesla krämar på mer från början så man kan hoppa mellan laddare, kollar man 10-80% så är Model 3 LR från 2021 (med LG batteriet) snabbare än C40 enligt Björns tester.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 18:28Det var visst en standard range I den tidigare postade youtube-videon.
Har försökt hitta laddkurva för den nya Highland long range men hittar ingen.
Kan någon bekräfta att laddhastigheten är förbättrad på den nya Highland long range?
Bjørn Nyland har testat 2021 års modell och där faller ju laddkurvan som en sten.
Som jämförelse med den C40 som jag har nu med det gamla långsamma batteriet:
SOC 44%
Volvo 157 kW
Tesla 3 120 kW
SOC 75%
Volvo 104 kW
Tesla 3 53 kW
Valde dessa SOC då jag hade bilder att verifiera med.
Har Bjørn gjort något galet när han testa eller varför laddar Teslan så långsamt?
20231104_182538-COLLAGE.jpg
20231104_182502-COLLAGE.jpg
Re: Model 3 Highland
Jag vet ej exakt hur Volvo gör men laddar du en Tesla till 100% så är du verkligen på 100%. Men för andra modeller så kan 100% egentligen vara runt 95% vilket gör att en sådan jämförelse helt rättvis. Men visst, det förklarar såklart inte hela den skillnaden.
Re: Model 3 Highland
Ja, men det är gamla tester. Volvo optimerar hela tiden programvaran och den är ej representabelt för den laddkurva gamla, pre 2024, C40 har idag. Det är därför jag nu frågar er här på forumet, har laddkurvan blivit bättre eller faller den fortfarande som en sten?OfarligTesla skrev: ↑04 nov 2023 19:20Tesla krämar på mer från början så man kan hoppa mellan laddare, kollar man 10-80% så är Model 3 LR från 2021 (med LG batteriet) snabbare än C40 enligt Björns tester.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 18:28Det var visst en standard range I den tidigare postade youtube-videon.
Har försökt hitta laddkurva för den nya Highland long range men hittar ingen.
Kan någon bekräfta att laddhastigheten är förbättrad på den nya Highland long range?
Bjørn Nyland har testat 2021 års modell och där faller ju laddkurvan som en sten.
Som jämförelse med den C40 som jag har nu med det gamla långsamma batteriet:
SOC 44%
Volvo 157 kW
Tesla 3 120 kW
SOC 75%
Volvo 104 kW
Tesla 3 53 kW
Valde dessa SOC då jag hade bilder att verifiera med.
Har Bjørn gjort något galet när han testa eller varför laddar Teslan så långsamt?
20231104_182538-COLLAGE.jpg
20231104_182502-COLLAGE.jpg
Det är bara upp till 36% Teslan är snabbare enligt Björns test, därefter är Volvon snabbare hela vägen till 80% så har tesla gjort något åt laddkurvan efter Björn testade?
Nya 2024 Volvo och Polestar laddar med 205 kW så om Tesla inte gjort något med sin laddkurva är det ju riktigt synd.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 Highland
Tror de har skruvat lite på laddkurvan för Model 3 sedan introduktionen men Highland ska väl ha samma batteri som tidigare iaf.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 20:27
Ja, men det är gamla tester. Volvo optimerar hela tiden programvaran och den är ej representabelt för den laddkurva gamla, pre 2024, C40 har idag. Det är därför jag nu frågar er här på forumet, har laddkurvan blivit bättre eller faller den fortfarande som en sten?
Det är bara upp till 36% Teslan är snabbare enligt Björns test, därefter är Volvon snabbare hela vägen till 80% så har tesla gjort något åt laddkurvan efter Björn testade?
Nya 2024 Volvo och Polestar laddar med 205 kW så om Tesla inte gjort något med sin laddkurva är det ju riktigt synd.
Men oavsett så verkar de nya testerna av Volvo C40 visa att de är ungefär lika snabba 10-80%, kollade på Kris Rifa och hans 31 minuter är ungefär samma som Model 3an. Med tanke på att Model 3an då har en rätt mycket lägre förbrukning vad jag kan hitta så behöver man inte ladda lika högt så då kommer den ju vara snabbare i laddstoppen.
Re: Model 3 Highland
Jag har inte hängt med i diskussionen riktigt men detta är en M3P -21 i början av laddningen.
Sen går det successivt ner i hastighet givetvis.
Jag är helt nöjd med det.
Sen går det successivt ner i hastighet givetvis.
Jag är helt nöjd med det.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Model 3 Highland
Det som egentligen är intressant är väl ändå vilken motorvägsräckvidd man får med laddhastigheten? En av de snabbast laddande bilarna är ju EV6/Ioniq 5. Exempelvis laddar Tesla 3LR 10-50%, dvs 40%, på ca 13 minuter och får då knappt uppskattningsvis 22 (för Highland på 18-fälgar) motorvägsmil på sommaren, om man antar 80% av WLTP för motorväg, vilket är nånstans det jag har fått med olika elbilar på sommaren. EV6 laddar hela 56% på 13 minuter, vilket innebär "bara" 23 motorvägsmil för sin motsvarade EV6 AWD, dvs. Teslan laddar långsammare men nästan lika snabbt i räckvidd.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 20:27Ja, men det är gamla tester. Volvo optimerar hela tiden programvaran och den är ej representabelt för den laddkurva gamla, pre 2024, C40 har idag. Det är därför jag nu frågar er här på forumet, har laddkurvan blivit bättre eller faller den fortfarande som en sten?OfarligTesla skrev: ↑04 nov 2023 19:20Tesla krämar på mer från början så man kan hoppa mellan laddare, kollar man 10-80% så är Model 3 LR från 2021 (med LG batteriet) snabbare än C40 enligt Björns tester.Nautikern skrev: ↑04 nov 2023 18:28Det var visst en standard range I den tidigare postade youtube-videon.
Har försökt hitta laddkurva för den nya Highland long range men hittar ingen.
Kan någon bekräfta att laddhastigheten är förbättrad på den nya Highland long range?
Bjørn Nyland har testat 2021 års modell och där faller ju laddkurvan som en sten.
Som jämförelse med den C40 som jag har nu med det gamla långsamma batteriet:
SOC 44%
Volvo 157 kW
Tesla 3 120 kW
SOC 75%
Volvo 104 kW
Tesla 3 53 kW
Valde dessa SOC då jag hade bilder att verifiera med.
Har Bjørn gjort något galet när han testa eller varför laddar Teslan så långsamt?
20231104_182538-COLLAGE.jpg
20231104_182502-COLLAGE.jpg
Det är bara upp till 36% Teslan är snabbare enligt Björns test, därefter är Volvon snabbare hela vägen till 80% så har tesla gjort något åt laddkurvan efter Björn testade?
Nya 2024 Volvo och Polestar laddar med 205 kW så om Tesla inte gjort något med sin laddkurva är det ju riktigt synd.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 Highland
Det sitter kanske ett Panasonicbatteri i din bil. De batterierna har bättre laddkurva än LG-batterierna som flertalet LR från 2021 har.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 Highland
Fast EV6 är väl fel bil att jämföra med eftersom den är mycket större. Ioniq 6 borde ligga närmare i storlek och har betydligt lägre förbrukning än EV6lloydfabege skrev: ↑04 nov 2023 22:23
Det som egentligen är intressant är väl ändå vilken motorvägsräckvidd man får med laddhastigheten? En av de snabbast laddande bilarna är ju EV6/Ioniq 5. Exempelvis laddar Tesla 3LR 10-50%, dvs 40%, på ca 13 minuter och får då knappt uppskattningsvis 22 (för Highland på 18-fälgar) motorvägsmil på sommaren, om man antar 80% av WLTP för motorväg, vilket är nånstans det jag har fått med olika elbilar på sommaren. EV6 laddar hela 56% på 13 minuter, vilket innebär "bara" 23 motorvägsmil för sin motsvarade EV6 AWD, dvs. Teslan laddar långsammare men nästan lika snabbt i räckvidd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Model 3 Highland
Har inte kollat måtten på Ioniq 6 (en aning... subjektivt här men jag tycker den är så otroligt ful så har den inte ens i huvudet ) men EV6 är faktiskt några cm kortare än Tesla 3. 468 vs. 472 cm för Tesla 3.Maw skrev: ↑04 nov 2023 22:30Fast EV6 är väl fel bil att jämföra med eftersom den är mycket större. Ioniq 6 borde ligga närmare i storlek och har betydligt lägre förbrukning än EV6lloydfabege skrev: ↑04 nov 2023 22:23
Det som egentligen är intressant är väl ändå vilken motorvägsräckvidd man får med laddhastigheten? En av de snabbast laddande bilarna är ju EV6/Ioniq 5. Exempelvis laddar Tesla 3LR 10-50%, dvs 40%, på ca 13 minuter och får då knappt uppskattningsvis 22 (för Highland på 18-fälgar) motorvägsmil på sommaren, om man antar 80% av WLTP för motorväg, vilket är nånstans det jag har fått med olika elbilar på sommaren. EV6 laddar hela 56% på 13 minuter, vilket innebär "bara" 23 motorvägsmil för sin motsvarade EV6 AWD, dvs. Teslan laddar långsammare men nästan lika snabbt i räckvidd.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Model 3 Highland
Ja det stämmer att det är Panasonic i bilen.
Man får hoppas att den nya Highland Performance eller vad den nu ska heta har liknande laddhastighet.
Re: Model 3 Highland
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Jag söker en Highland att fota en dag mot 8000 kr rabatt på The New Aero 19” fälgar. För dig som ändå tänkt köpa vinterhjul..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com