spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:36
Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:35
spacecoin skrev: ↑02 apr 2024 17:29
Nicke Nyfiken skrev: ↑02 apr 2024 17:28
För övrigt rasar begagnade elbilar i pris snabbare än fossilbilarna nu, så det argumentet håller inte längre.
Det är ytterligare ett argument för att INTE köpa en (ny) elbil, tyvärr. TCO blir vansinnigt dålig.
Visst men nu var argumentet för de som köper en begagnade fossilbil för 250.000:-.
Jo jag fattade det. Trist utveckling trots allt. 50% värdeminskning på en fossilare blir ju sällan över 500k. Det är ju standard på en MS eller MX. 100 papp om året i minskning bara. Mycket bensin kan man köpa för mellanskillnaden...
Det enda vettiga elbilsköpet är för de som kör massor och köper en 3-4 år gammal bil från början. Mina 1500 mil är för lite.
Vår Volvo V90 D4 AWD gav vi 500.000 för september 2017. Ny från fabrik. Årsmodell -18.
Värderas enligt car.info till dryga 260-270 nu. Efter 6,5 år, 10.000 mil.
Känns ändå inte helt jättefel trots allt.
Förbrukning 0,62 vid pump under alla år, inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
Långresor 0,49-0,50.
När vi köpte den räknade jag på om man skulle gå mot batteri eller hybrid, men det skulle ta en sisodär tio år att gå plus minus noll. Plus det faktum att jag inte kan ladda hemma då.
Service kostade de första tre åren 1.800/år.
De följande tre åren 4.200 per år, och nu kommande tre år lite mer på grund av kamrem och sådant om 2,5 år. Minns inte men runt 6-6.500 per år.
Bytt sommardäck till denna säsong. De gamla hade kunnat gå kanske en halv sommar till men inte värt det.
Försäkringen är lägre än vad jag skulle haft på en Tesla sist jag kollade.
På tio år har jag alltså betalat drygt 130.000 i bränsle och service.
Nu behöver ju även Tesla service rent krasst men vi låtsas som att det inte behövs för att vara snälla nu.
El är inte heller gratis och kostar normalt åtminstone 1-2 kr/kwh, men långfärder såklart mycket mer. Låt oss säga snällt räknat nu ett snitt på 2 kr/kWh. Snittar kanske 3 kWh per mil snällt räknat så 50.000 i elkostnad så prisskillnaden är nu nere i ca 80.000. Däcken slits snabbare vad jag läst mig till så vi kan säkert dra av 10 där. Vet inte men har hört att det är rätt dyra däck också? Behöver vi dra av lite till tro?
Bra fråga.
Batteri har jag bytt själv en gång i somras. Teslor verkar göra av med dubbelt så många batterier konstigt nog.
Försäkring skiljer som sagt så, är vi nere på 70 nu då snällt räknat?
Det väger inte ens upp skillnaden i värdeminskning.
Dessutom får jag dra tyngre släp på vår bil mot batteribilar generellt och Tesla i synnerhet.
Just det, laddstation måste ju installeras också om man kan det (kan inte, men vi får väl låtsas). Där rök 10 till.
Just det, så kostar ju uppkopplade tjänster för trafikinformation och sådant, vad är det? 1.200 per år?
Efter 8 år måste du desutom betala för grundläggande tjänst som navigering - något vi har gratis i bilen och uppdateras via uppkoppling (jag själv väljer vilken uppkoppling) eller via USB-minne, med kartuppdateringar ett antal gånger per år.
Ekonomiskt vansinne att köra diesel?
Definitivt inte. Den kalkylen fick jag inte ihop då och verkligen inte nu.